Kuntoilija jumissa painonpudotuksen kanssa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cruz
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moi! Aloitin vuoden alussa oman kuntokuurini ja painonpudotuksen, tällähetkellä painoa on lähtenyt n. 10kg, mikä lähti aika kevyesti, tämän hetkinen paino 88kg ja ikää 17v, pituutta 183cm. Salilla käyn 3-krt viikossa toteuttaen kolmijakoista saliohjelmaa. Salikäyntien lisäksi käyn omatoimisesti polkemassa kuntopyörää / crostrainerilla 2-krt viikkossa, 1h kerrallaan. Liikuntaa tulee myös 2-krt koululiikunta / viikko. Koulumatkat useimmiten pyöräilen, mutta ajattelin tuon pyöräilyn vaihtaa kävelemiseen, koulumatka 3km / suunta.

Tuosta 10 kilosta luopuminen ei ollut vaikeaa, mutta nyt tuntuu paino jumineen samassa 88kg:ssa jo melkein 1kk, vaikka en ole liikuntaa vähentänyt. Nyt kaipaankin vinkkejä, millä tuon painon putoamisen saisin taas jatkumaan. Tavoitepainona olisi about 80kg, eli nyt varsinkin kesän kulmilla tarkoitus aloittaa oikein "tehotreenit". Laittelenpa tähän loppuun vielä yleiset päivän syömiset, onko niissä mitään napisemista? Limsoja ja karkkeja tai muita herkkuja tulee nautittua harvoin, eli cheattipäivinä.

Aamu: Ruisleipää, leikkeleet, kahvi ja jugurttia + mysli.
Päivä: Kouluruoka, puolet ruokaa, puolet salaattia.
Iltapv: banaani, paistettua kananmunaa. Koulupäivän venyessä, en välttämättä kerkeä syödä mitään.
Ilta: Iltaruoka kotona, kanaa, salaattia, kasviskeittoa

Aineenvaihduntasi on jämähtänyt. Vahvasti veikkaisin, että käyt vessassa kakkosellakin harvemmin kuin dietin alussa. Oletko syönyt kokoajan samalla kaavalla, vai oletko pitänyt jossain vaiheessa isompaa kalorimäärää esim muutaman päivän?
Kakkosella tulee käytyä kerran päivässä, tuolla aamuisella ruisleivällä yritän juurikin pitää vatsan hyvänä. Muutaman kerran mennyt tuo syönti ihan höpöksi, eli on tullut syötyä jopa viikko suht epäterveellisesti. Henkilökohtaisesti, olen hieman huono arvioimaan päivässä nauttimiani kaloreita tai sitä, miten saisin korotettua päivässä saatua kalorimäärää terveellisesti. Vaihtelukaan ei olisi pahitteeksi, ovatko nuo "laihdutusmurot" hyvää syötävää aamuisin? Kuinka tärkeää proteiinin saanti on dieetillä; pitäisikö syödä purkillinen rahkaa salipäivinä?

Aika vähän syöt kun miettii peruskulutustasi + puntit ja aerobiset päälle, ootko yhtään laskenu paljonko oot ollu miinuksilla?

Metabolian boostaamiseen tarvitaan rontti yliannos hyviä hiilareita, joten pastaa, riisiä, perunaa jne naamariin yhden päivän verran. Sitten taas miinukselle ja menoksi.
Heh, nyt täytyy kyllä sanoa, että juurikin noita lisäkkeitä tulee syötyä lähes päivittäin - koulussa ja kotona. Nyt kesän ja lämpimien ilmojen koittaessa suunnittelin, että vaihtaisin tuon crosstrainerin ja kuntopyörän lenkkeilyyn. Onko mitään suosituksia nopeuden suhteen - kannattaisiko mennä itselle sopivaa nopeutta, vai intervallia?

Ainiin, viikonloppuisin minulla on ollut tapana treenata tyhjään vatsaan, toisena päivänä myös intervallia. Onko näistä oikeasti mitään hyötyä, intervalliakin tulee vain kerran viikossa :rolleyes:

Aika vähän syöt kun miettii peruskulutustasi + puntit ja aerobiset päälle, ootko yhtään laskenu paljonko oot ollu miinuksilla?
Kuten sanoin, olen todella huono arvioimaan noita syömiäni kalorimääriä, joten ei mitään hajua :S Pyöreästi voisin arvioida syöväni päivässä n. ~2000kcal. Välillä tuli kuitenkin löysäiltyä, joten se ehkä hieman hidasti tätä painonpudotusta.

Laita ne syömiset kuntoon nyt. Turha se on juoksennella pitkin maita ja mantuja ja treenata hyvässä uskossa jos ruokailut on päin persettä. Ja nehän kyllä on jossain määrin. Riittävä proteiinin saanti on dieetillä etenkin äärimmäisen tärkeää, eikä tuo nyt varsinaisesti liikkuvan ja salilla käyvän ihmisen ruokavaliolta näytä. Söisin kyllä useammin itse, sopivankokoisia aterioita ja jokaisella aterialla vähintään 30g proteiinia. Rasvaa tulee myös saada ruokavaliosta, ja valinnoistasi riippuen voi olla että sitäkään ei tule tarpeeksi. Ja sitten jos pupellat koko ajan paljon noita pottuja ja riisiä niin voi olla että niistä tulee kuitenkin niin paljon kaloreita, että painon putoaminen ja rasvan palaminen käy mahdottomaksi.

Vois olla hyvä että oikeasti nyt vähän laskisit niitä kaloreita, se on nimittäin niin että jos kaloria tulee enemmän kuin kulutat niin se on aivan sama noille juoksemisille. Toisaalta silmämääräisesti näyttää että syöt pirun vähän, mutta kuten sanottua, laske kalorit, kerro tarkat syömiset tänne niin voi vähän enempi neuvoa.

Jossain juoksulehdessä luki, että intervallijuokseminen lisää lihasta, eli ei painonpudottajalle paras mahdollinen.

No sitten varmaan kannattais harkita jo salitreeninkin lopettamista, sillä tutkimusten mukaan sekin saattaa lisätä lihasta.:wtf:

Valot päälle nyt. Tuskin ketjun aloittaja pelkää lihasta jos käy salilla? Muutenkin dieetillä on tuo lihasmassan kasvaminen miltei mahdotonta, niin tuskin kannattaa juoksemisen aiheuttamasta lihaksen kertymisestä stressata? Ja vaikka lihasmassaa tulisikin lisää, niin se tuskin haittaa? Ei kai kukaan dieetillä lihaksesta halua eroon, tai sen kasvua estää?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kun kysyitte noista syömisistä, niin laittelin tuohon kalorilaskuriin tämän päivän syömiset, yhteensä siis kaloreita 1575 kcal, P/H/R on 26/40/34. Aika yllättävän vähän tulee syötyä, nyt sen vasta itsekin huomasin. Tosiaan, olen viimeiseen asti yrittänyt vältellä kaikkea, mikä sisältäisi valkoisia jauhoja. Riisiä / perunaa / makaronia tulee nautittua harvoin, yleensäkin kouluruoan kanssa lisukkeena, silloinkin hyvin niukalti :) Tuohon proteiininsaantiin on selvästi panostettava, mites rasvat / hiilihydraatit? Osaatteko ottaa kantaa tuohon tyhjällä vatsalla reenaamiseen? Näistä palautusjuomista olen ihan pihalla, minkälaista meikäläisen kannattaisi mahdollisesti aina treenin jälkeen nauttia, onko suosituksia? Kiitän jo tähän asti saamastani avusta!

Kun kysyitte noista syömisistä, niin laittelin tuohon kalorilaskuriin tämän päivän syömiset, yhteensä siis kaloreita 1575 kcal, P/H/R on 26/40/34. Aika yllättävän vähän tulee syötyä, nyt sen vasta itsekin huomasin. Tosiaan, olen viimeiseen asti yrittänyt vältellä kaikkea, mikä sisältäisi valkoisia jauhoja. Riisiä / perunaa / makaronia tulee nautittua harvoin, yleensäkin kouluruoan kanssa lisukkeena, silloinkin hyvin niukalti :) Tuohon proteiininsaantiin on selvästi panostettava, mites rasvat / hiilihydraatit? Osaatteko ottaa kantaa tuohon tyhjällä vatsalla reenaamiseen? Näistä palautusjuomista olen ihan pihalla, minkälaista meikäläisen kannattaisi mahdollisesti aina treenin jälkeen nauttia, onko suosituksia? Kiitän jo tähän asti saamastani avusta!

Toi päivittäinen kalorimäärä tuntuu kyllä aika pieneltä, varisnkin kun olet sentään tuon kokoinen ja liikuntaakin tulee sentään harrastettua salin ja crosstrainerin muodossa. Itse olen sinua 15 kg kevyempi ja 10 kg lyhyempi, perus kalorimäärä on noin 2500-3000 päivässä, eikä paljoakaan rasvaa ole tullut lisää, joten tuntuu, että sinulla olisi aika paljonkin miinuksilla.

Rasvat ja hiilihydraatit ovat myös tärkeitä. Niiden saannin yrität pitää järkevänä, kunhan ei ihan liian vähäiseen mennä, eikä tietenkään niin suuriinkaan määriin, että dieetti epäonnistuu.

Perus palautusjuomana käytetään usein malto+hera sekoitusta, kannattaa lukea lisää palkkaritredeistä.

Vaihteluhan on painoakin pudottaessa tärkeätä, eli kannattaa ottaa ehkä väliin sellaisiakin viikkoja kun vedät jopa + kaloreilla tai ainakin normaalin saannin täyttävällä. Itse nyt en varmasti ole paras henkilö neuvomaan näissä asiossa, mutta painoa pudotettaessa en itse juuri muuta normaalin lounaan ja illallisen (jossa enempi lihaa ja vähempi perunaa/riisiä) lisäksi syö juuri muuta kun ruisleipää leikkeleineen, rahkaa ananaksen kanssa ja salaattia. Ei ainakaan tuntuisi lihakset lähtevän, kun samalla treenailee tarpeeksi kovaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom