Kunnollisen ravinnon ja järkevän treenaamisen merkitys.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MTM1977
  • Aloitettu Aloitettu

MTM1977

WTF
Mode
Nuo otsikossa mainitut asiat ovat sellaisia, jotka helposti jäävät huomioimatta, koska ei ole tarpeeksi tietoa tai sitten yksinkertaisesti ei kiinnosta.

Ajattelin kertoa vähän esimerkkiä (omalta kohdalta) niiden merkityksestä.
Olen nimittäin viimeisen kaksi kuukautta kiinnittänyt erityistä huomioita niin ruokailuun kuin treeniinkin (siitä ERITTÄIN suuri kiitos tälle palstalle ja niille ihmisille, jotka täällä kirjoittavat) ja tulokset alkavat selkeästi puhua puolestaan.

Olen pitänyt kirjaa treenauksista ja kehitys on ollut yllättävänkin kovaa.
Käytetyt treenipainot ovat nousseet ylävartalon osalta keskimäärin 20% ja jaloilla jopa 50%. Tuossa tärkeimmät tekijät ovat eittämättä olleet riittävä ravinto ja riittävä lepo.

Eli jo näin lyhyellä "testijaksolla" voi todeta noiden asioiden merkityksen :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ravintoa ja lepoa ei pidä vähätellä edes aloitellessa.

Minä voin omalla kohdallani taas kerta, lähes kaksi ensimmäistä vuotta oli tuo ravintopuoli mitä tökki välillä aikalailla pahastikin (kaloreita liian vähän, proteiineista puhumattakaan). Treeni oli kohtuudella kunnossa ja lepokin ihan ok. Aika hyvin polki paikoillaan, voima nyt lisääntyi mutta lihasmassassa ei mitään huimaa kehitystä ollut, tokihan se aloittelijan kehitys tuli. Mutta nyt kesästä 2003 oon tätä palstaa ahkerasti lukenut ja ottanut osaa moneen keskusteleen ja oppinut PALJON etenkin ravinnosta. Keväällä vedin ihan ok dietin ja nyt ollaan menty plussalla jo hyvän aikaa ja treeni kulkee hyvin. Läskiä tuli kesälomalla vähän turhaankin, oli se perinteinen kalja-makkara-dietti silloin. :david: Mutta kunnon syöminen (plussalla ja reilusti proteiinia) on todellakin se juttu mikä pitää olla kunnossa, muuten ei tarvitse paljon lihaskasvusta haaveilla.

Itsekkin olen vasta äskettäin sisäistänyt riittävän ravinnon merkityksen. Vaikka tämä asia ei varmasti vieläkään ole kohdallaan, niin parempaan suuntaan mennään kokoajan.

Sama täällä. Tuskailin varmaan puoli vuotta että mikä ihme se on kun vaikka treenaan kovaa, nukun pitkiä yöunia, pidän viikossa pari-kolme päivää taukoa ja syönkin säännöllisesti eikä mitään tapahdu.

Proteiinin saantia kun lisäsi siihen 3g/painokilo ja kaloreita reilusti 'yli sallitun' niin lähti kehitys taas kuin taikaiskusta liikkeelle.

hanttu sanoi:
Paljonko syötte hiilareita päivässä? Luin jostain, että 5,5g/kg olisi hyvä määrä, mutta mitä mieltä olette?
Tuntuu aika kovalta määrältä, ehkä bulkilla tuollainen... Suhteet sais kait olla rasvaa 30%, hiilareita 30% ja proteiineja 40%. Näistä ollaan montaa mielipuolta, tähänkin trediin niitä varmasti ilmestyy hetikohta ;)

Jkk sanoi:
Tuntuu aika kovalta määrältä, ehkä bulkilla tuollainen... Suhteet sais kait olla rasvaa 30%, hiilareita 30% ja proteiineja 40%. Näistä ollaan montaa mielipuolta, tähänkin trediin niitä varmasti ilmestyy hetikohta ;)

Itse olen pyrkinyt suunnilleen tuota linjaa noudattamaan. Kunhan dietti vaihe joskus keväällä alkaa niin sitten varmaan tiputan hiilarien osuutta jonkin verran.

Niin todellakin olen bulkilla ja vedän sen 400-450g hiilareita päivässä. Painoa mulla on 85kg. Joskus tekee kyllä tiukka tuo määrä, mutta kyllä sen pystyy vetämään kun jakaa sen viiteen ateriaan :D

Protskua n. 250g/pv ja öljyt joka aterialla :kuola:

mullakin meni yli kolme vuotta hukkaan kun en tajunnut ravinnon merkitystä, nyt on vuoden aikana tullut painoa lisää lähes 10 kiloa ja rasvat tippunut 18%:sta 13.1%:iin. Noh parempi myöhään kun ei koskaan!

kuinkas paljon te tuota öljyä otatte aterian yhteydessä? entäs yöksi proteiinin sekaan?

Heh, itse piti joutua vankilaan, että ymmärsi säännöllisten ruokailujen ja hyvän levon merkityksen... :)
nyt onkin hiljalleen oppinut edes vähän treenaamaan; mutta ennenkaikkea SYÖMÄÄN! Ikinä en ole näin paljoa syönyt, mutta paino on tippunut 1,5 vuodessa 107kgsta 93kghen ja lihaskasvu on ollut huimaa. (siinä 107kgssa sitä ei hirveästi ollut, nyt on jopa ihan sporttisen näköinen...)
vielä kun vapautuu niin saa kaikkien lisäravinteiden hyödyt rutistettua irti, nyt hieman hankalaa... ;)

hanttu sanoi:
Paljonko syötte hiilareita päivässä? Luin jostain, että 5,5g/kg olisi hyvä määrä, mutta mitä mieltä olette?

Joo joillekkin voi toimia tuo, joillekkin ei, mutta se riippuu tietenkin ollaanki dieetillä, vai massaa keräämässä.

Mutta varsinkin kun ollaan bulkilla, niin hiilihydraattien tulisi kovaa harjoittelevalla muodostaa pääosa päivän energiasta.

No, mites usein tapaatte sitten pitää dieettiä?

Mua on ruvennu häiritsemään kun rasvaa kertyy... ihmiset huomauttelee että "posket on pyöristynyt", tosin aloittaessani painoin vähimmillään 67,5 kg, 182 cm äijä että aika pahasti lommolla olin :( , silti ne lisää etten mitenkään "lihava" ole, mutta emännän suusta kulee aina totuuden; se meinas, ettet oo enää hoikkakaan...

Nyt on paino tänä aamuna 76 ja meinaan tiputtaa 2-3 kg pois (se on varmasti läskiä), olen jo alottanut dieetin -500 kcal. Kasvaa vyötärö vähän liian nopeesti nykyään, vaikka oon kyllä lanssa huomannut että ainakin voimat lisääntyy selvästi nopeemmin jos pitää reilusti plussalla koko ajan.

Jampe9 sanoi:
No, mites usein tapaatte sitten pitää dieettiä?

Totanoin täällä jotkut kuuluttaa vaikka mitä noitten suhteen. Minulle ainakin paras tapa on vedellä suhtkoht rauhallista bulkkia jonkin aikaa ja sit pitkin poikin vuotta semmosia 2-4vko dieettejä, helpompaa kuin bulkata 8kk ja dieetata sit 4 :=)

Suositut

Back
Ylös Bottom