Kunnallisvaalit 2004

Äänestän joka vaalissa, jos äänestyspaikalle fyysisesti pääsen, se on periaate. Kunnallis- ja eduskuntavaalit ovat tärkeimpiä vaaleja, mitä on.

Kummallista, että pressanvaaleissa on aina korkein äänestys% ja saavat eniten julkisuutta, vaikka on kyse lähes pelkän keulakuvan valinnasta. Kansanedustajat ja kunnanvaltuutetut sentään tekevät oikeasti kansalaisten arkielämään vaikuttavia päätöksiä, joten pitäisi kiinnostaa. Aina ärsyttää kuunnella ihmisten kitinää siitä, että mikään ei muutu. Sitten kun kysyy äänestyskäytöstään, niin joko sanotaan "Politiikka = EVVK!" tai "No mä äänestin sitä valtapuolue X:n edustajaa, ku se ainakin varmasti meni läpi..." (=mikään ei muutu). :rolleyes:

Toisaalta kun tietää, millaisia linjattomia kompromissikoneita suurimmat puolueet ovat, niin ymmärtää, että monilla on "Paskat sillä mitään väliä, ketä ja mitä puoluetta äänestää!" asenne. Minä äänestän silti. Katson, ettei mulla ole mitään oikeutta uikuttaa yhteiskunnan ja politiikan tilasta, ellen edes äänestä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eihän se ole mikään ihme, että presidentinvaaleissa äänestetään innokkaimmin. Suomessa on aika paljon ihmisiä, jotka edelleen kuvittelevat, että presidentillä on tässä maassa eniten valtaa. Tätä mielikuvaa ruokkii hyvin mm. se, että sillointällöin tehtävissä presidenttigallupeissa asetetaan ehdokkaaksi esim. Matti Vanhanen, jolla on tämän maan tärkein virka. Miksi ihmeessä hän haluaisi presidentiksi?

Muinaiskreikassa Suomen "idioottia" vastaava sana tarkoitti ihmistä, joka ei ole kiinnostunut politiikasta...

Demokratia ei voi toimia, elleivät ihmiset ole edes vähän kiinnostuneita asioista ja käy äänestämässä. (kumma muuten, miten ihmiset, jotka eivät muuten politiikasta perusta, haluavat kansanäänestyksiä asioista, joista eivät mitään ymmärrä, kuten ydinvoimaloista ja NATO-jäsenyydestä. Minä en ainakaan halua. Jos eduskunta päättää tuollaisista asioista, on edes pieni toivo, että päättäjät ovat saanet asiasta riittävästi informaatiota ja osa on jopa saattanut ymmärtää sen.)

Miksi demokratian sitten pitäisi toimia? Sitaatti Winston Churchilliltä: "Demokratia ei ole järjestelmänä juuri mistään kotoisin, mutta kuitenkin paras niistä, mitä on kokeiltu."

(WC myös totesi, että sivistymättömän on hyvä lukea sitaattikirjoja. Tätä ohjetta olen noudattanut. ;) )

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom