Kuningasboa. (boa constrictor)

Tässäpä sitten yksi minun käärmeistäni. Pituutta sillä on 3 metriä, painoa 20kg ja ikää tytöllä 6 vuotta.

25i7scj.jpg

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tässäpä sitten yksi minun käärmeistäni. Pituutta sillä on 3 metriä, painoa 20kg ja ikää tytöllä 6 vuotta.

25i7scj.jpg
Kuinkas isoksi tuollainen voi ns kotioloissa kasvaa?
Entä tunnistaako omistajan, vai onko omistaja samanarvoinen ravintoketjussa, kun vaikka naapurin setä:jahas:

25i7scj.jpg

Ei hemmetti, jos en tietäisi niin sanoisin että tuossa on mun entinen kärmes. Ikä, pituus, väritys täsmää lähes täysin, olisiko pituutta ollut naaraalla puolisen metriä enemmän. Mulla oli siis kaksi kunkkua, viime keväänä jouduin niistä luopumaan kasvavan koiralauman takia. Käärmeille löytyi hyvä koti alan harrastajan luonta ja siksi hyvillä mielin niistä pystyin luopumaan.

Mukavia otuksia, rauhallisia. Ainakin mun käärmeitä pystyi hyvin käsittelemään, ruokin ne aina erillään toisista vahinkojen välttämiseksi. Sinne upposi hyvin rotat, marsut ja kanit ja varmasti olisi maistunut meidän pienimmät koiratkin jos olisi tilaisuus tullut eteen. :)

Tuohan on tosi mukava ja helppohoitoinen lemmikki. Syö kahden viikon välein pari rottaa, kanin tai marsun ja sitten on tyytyväinen. Välillä tuo pitää kuukausien mittaisia ruokapaastoja jolloin ei syö ollenkaan. Kuningasboat kasvavat yleensä noi 2-2,5m pitkiksi mutta joskus naaraat voivat olla jopa 4 metriä. Ikää niille voi kertyä 20 vuotta.

Terraaariona sille on isosta komerosta tehty asumus, jossa on kiipelypuita, tasoa joissa eri lämpötiloja ja alhaalla uima-allas jossa se voi kylpeä. Siellä se lähinnä möllöttelee ja luikertelee ylös ja alas. Välillä se haluaa "jaloittelemaan" jolloin se alkaa koputtelemaan ja luikertelemaan lasia vasten, joilloin sitten avaan terran ovet ja se luikertelee ulos. Yleensä se sitten menee olohuoneeseen matolle ilmalämpöpumpun alla makoilemaan. Minä käärin sen kaulan ympäri ja sitten katsotaan televisiota sen kanssa.
En tiedä tunnistaako tuo isäntää, koska se kuitenkin on ihan käsikesy kaikille. Sitä voi kuka tahansa silittää mutta silloin, kun sillä on nahanluonti niin ei kannata tunkea kättä kovin lähelle sen naamaa, koska se ei näe silloin mitään ja se iskee kaikkea mikä liikkuu lähellä, jos se luulee sitä ruoaksi.

Käsittääkseni käärmeet tunnistavat kohtuullisen hyvin hajusta isännän. Kyllähän niille joku muistijälki tulee että aina ruoka tulee samanhajuiselta jampalta.

Itse tässä harkinnut viljakäärmeen ottoa, yksi syy on juurikin tuo helppohoitoisuus, ruokkia ei tarvi kuin viikon-parin välein. Viljis on tosin hieman kevyempi versio käärmeenä, maksimimitat n. 1,5m ja 1 kg.

Käsittääkseni käärmeet tunnistavat kohtuullisen hyvin hajusta isännän. Kyllähän niille joku muistijälki tulee että aina ruoka tulee samanhajuiselta jampalta.

Itse tässä harkinnut viljakäärmeen ottoa, yksi syy on juurikin tuo helppohoitoisuus, ruokkia ei tarvi kuin viikon-parin välein. Viljis on tosin hieman kevyempi versio käärmeenä, maksimimitat n. 1,5m ja 1 kg.

Myös viljakäärmeitä löytyy kotoa 4kpl. 2 aikuista ja 2 poikasta. Aikuisia ruokitaan kahden viikon välein ja poikasia kerran viikossa. Aikuiset ovat noin 1,5 metriä ja makkaran paksuisia.

n6dox1.jpg

Minkä kokoiset kuristajakäärmeet pystyy kuristamaan ihmisen?

Kyllähän toi minun Boa pystyisi ihan helposti aikuisen miehen kuristamaan, jos sen antaisi ihan vapaasti puristaa. Mutta ei kai se kurista ja kun se ei minua pysty syömään. Joskus olen sen ihan vapasti antanut puristella niin aika äkkiä se löysää otteen. Lähinnä se puristaa/kietoo itsensä minun ympärille ettei se tipahda. Kerran se kääri itsensä minun käsivarren ympärille ja ei minulla ollut mitään toivoa saada sitä irti. Siinä se vaan möllötti ja katseli mua. Vaimon kanssa se sitten käärittiin pois.
Kun laitan tuon käärmeen kaulalleni niin en laita kaulan ympäri vaan lähinnä harteille ja vain toiselle puolella, jos nyt jostain kumman syystä se päättäisi alkaa tosissaan puristaan.
Onneksi näillä on kumma ominaisuus. Jos ne kuristaa niin ottaa hännänpäästä kiinni ja vähän vain vääntää sitä niin ne päästää heti irti. Ei tarvitse edes vääntää vaan oikeastaa ottaa vain kiinni. Ne ei jostain syystä tykkää siitä yhtään ja käärme yrittää heti lähteä pois.
Enimmäkseen kannattaa varoa ettei se pure. Eli ei kannata sen kuonon edessä heilutella mitään, koska se luulee sitä joko ruoaksi tai sitten se vain hermostuu. Tässä muuten hyvä esimerkki tyhmästä jenkistä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Meikäläisen lieroprojekti etenee. Viikonlopulle olisi treffit kasvattajan kans :)

Nonni, nyt on sitte eka viljakäärme asettunut hiljalleen taloksi :) Omasta vaavista ei ole vielä kuvia, mutta on suunnilleen tämän näköinen ja kokoinen kaveri:

Baby_Anery_Corn_Snake_B_1_by_ShadedRain.jpg

PS. Mode voisi vaikka nimetä tämän käärmeketjuksi :)

Koska kyseessä on ilmeisesti erittäin nuori poikanen niin heti pari kysymystä.
-Onko monta kertaa jo vaihtanut nahan?
-Onko syönyt monta kertaa itse. Ei siis pakkoruokittu?

Kysyn siksi, kun joskus myydään poikasia jotka eivät ole vielä edes vaihtaneet takkia tai syöneet yhtään hiirenpinkkiä itse. Voi nimittäin olla sitten ongelmia syömisen kanssa. Tuossa on minun poikanen.

y0k9.jpg

Itseasiassa tuossa on jonkun muun omistaman käärmeen kuva, puolivuotiaana nyt tuli meikäläiselle tämä yksilö. En ole vielä kauheana käsitellyt kun ympäristö on vasta vaihtunut, otetaan omia fotoja sitten kun vähän saa eka totutella outoihin hajuihin. Tänään olisi sitten ensimmäinen ruokintapäivä uudessa kodissa :)

Kivan näkösia matoja on teillä lemmikkeinä. Mr.Carcass pistämä kuva sormen kimpussa olevasta viljiksestä on mainio ;)

Minkä kokoisen terraarion tuollainen täyskasvuinen viljakäärmes tarvitsee?

Olen ajatellut hommata tokeen/madagaskarin päivägekkoja pari kappaletta, mutta jokin käärme on ollu myös ajatuksissa. Tokay Gecko (Gekko gecko) on sinällä ihan mielenkiintoinen vaihtoehto lemmikiksi, mutta jäänee luultavammin hankkimatta. Kävin vilkasemassa moista lähemmin ja ei toi huutelu oikein innostannu. Hitto kun voi olla paha ääni gegolla.
Phelsuma madagaskariensis tuntuisi olevan omaan mieleen sopivampi.
Terraario mikä mulla löytyy on mitoiltaan n.100*100*100 eli kuution mallinen 1000 litraa vetävä. Lamput ja lämpömatot yms.muut löytyy jo valmiiksi.

Onko sulla Mr.Carcass tietoa noista nykyisistä EU määräyksistä saako mahdollisesti hankittua Esim. tarhakäärmeitä lemmikeiksi. Taipaani saisi välittömästi paikan terraariosta, jos sellasen saisi jostakin hankittua. Kalkkaro pääsisi myös terraarioon.
Kyykäärmeistä esim. Sarvikyy (Cerastes cerastes) monkisi hiekkaan piiloutuneena odotellen hiirulaista saaliiksi.

Hiekkaboaa saa ainakin lemmikiksi, sekin kaivautuu hiekkaan mielellään. Eryx colubrinus näyttää olevan lajinimi.

Kuulostaa meikän viljisjuttujen kattelun perusteella aika sopivalta tuo kuution terra täyskasvuiselle. Hieman pienemmässäkin pärjäisi, mutta kuulemma viljikset kiipeilevät kyllä niin korkealla kuin pääsevät. Kasvattajalla kävin hakemassa poikasen, niin siellä majoittui aina kaksi viljakäärmettä yhdessä n. 100x50x50 cm terrassa. Niitä viljakäärmeitä oli tähän mennessä pariskunnalle kertynyt kahdeksan, plus pari sateenkaariboaa :D

Hyvät kommentit kyllä tuossa videossa, jos nyt noi kommentit on yhtään lähellä totuutta niin toi omistaja tapatti hätäpäissään ton käärmeen, eli kun se käärme puri sitä naamasta niin mies otti liian lujaa kaulasta kiinni ja todennäköisesti vahingoitti "ruokatorvea(?)" jonka takia käärme sitten myöhemmin kuoli.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kivan näkösia matoja on teillä lemmikkeinä. Mr.Carcass pistämä kuva sormen kimpussa olevasta viljiksestä on mainio ;)

Minkä kokoisen terraarion tuollainen täyskasvuinen viljakäärmes tarvitsee?

Onko sulla Mr.Carcass tietoa noista nykyisistä EU määräyksistä saako mahdollisesti hankittua Esim. tarhakäärmeitä lemmikeiksi. Taipaani saisi välittömästi paikan terraariosta, jos sellasen saisi jostakin hankittua. Kalkkaro pääsisi myös terraarioon.
Kyykäärmeistä esim. Sarvikyy (Cerastes cerastes) monkisi hiekkaan piiloutuneena odotellen hiirulaista saaliiksi.

Täysikasvuisen viljakäärmeen mökiksi kelpaa 70x50x60 Yleensä on pidetty nyrkkisääntö, että terran olisi noin puolet käärmeen mitasta pitkä ja leveys siitä puolet.
Mitä tulee noihin myrkkykäärmeisiin niin Taipaania ei taida olla myynnissö mutta sitten paljon muita löytyy kyllä. (Siis ihan laillisesti) Kylläkään kukaan myrkkyharrastaja ei myy tappavan myrkyllisiä käärmeitä kuin toisille harrastajille joilla on kokemusta myrkyistä.
Jos myrkkyletkua haluat niin aloita jostain vuorikyystä. Vain vähän Suomikyytä myrkyllisempi ja sitten myöhemmin kunnon myrkkyletkuihin. Herppi.net:issä on ainakin ollut myynnissä kuparipäätä, vihreää mambaa, mustaa mambaa, Puffenderia ja useita eri kalkkaroita.

Vain vähän Suomikyytä myrkyllisempi ja sitten myöhemmin kunnon myrkkyletkuihin.

Voi olla vähän tyhmä kysymys, mutta mitä järkeä tuollaisissa myrkkykäärmeissä on lemmikkinä. Tuoko se tieto että se pystyy tarvittaessa listimään isännän jotain lisäarvoa. Ihan näin ei-käärmeharrastajan mielestä aika hassua.

Suositut

Back
Ylös Bottom