Kuningasboa. (boa constrictor)

Täytyy kyllä myöntää että on pikkusen kuumottava ajatus että naapurissa olisi esim musta mamba, koska vahinkoja sattuu jokaiselle ja jos jostain syystä käärme pääsisi jonkun lähelle joka ei ymmärrä että kyseessä on helvetin tappava käärme. Varsinkin kun on lukenut juttuja miten joidenkin käärmeet ovat ihan "vahingossa" päässeet karkuun ja jossain viemärissä seikkailee.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voi olla vähän tyhmä kysymys, mutta mitä järkeä tuollaisissa myrkkykäärmeissä on lemmikkinä. Tuoko se tieto että se pystyy tarvittaessa listimään isännän jotain lisäarvoa. Ihan näin ei-käärmeharrastajan mielestä aika hassua.

Ei ole tyhmä kysymys. En todellakaan itsekään tiedä miksi jotkut harrastavat myrkkyjä. Itse en myrkkykäärmettä ole harkinnut hankkia, koska haluan myös käsitellä käärmeitä. Myrkyllisimmät otukset mitä minulla on ovat Pandinus Cavimanus skorpioni ja Lasiodora Parahybana lintuhämähäkki. Molemmat ovat kohtuu vaarattomia ihmiselle. Kylläkin hämähäkillä on ihan tolkuttoman kokoiset hampaat...

Voi olla vähän tyhmä kysymys, mutta mitä järkeä tuollaisissa myrkkykäärmeissä on lemmikkinä. Tuoko se tieto että se pystyy tarvittaessa listimään isännän jotain lisäarvoa.

En pidä itsekään tuota tyhmänä kysymyksenä. Minkä takia itse tykkään enemmän myrkky käärmeistä, tuota hymm... en tiedä vastausta tuohon itsekään. Jotenkin vain ulkomuoto on jotenkin kiehtovampi. Käärmeen mahdollinen myrkyllisyys on ainakin itselleni toissijainen asia. Kenties tuo saalistus käyttäytyminen tukahduttaminen-purasu vaikuttaa asiaan. En ole itseasiassa edes miettinny asiaa tuolta pohjalta.

Vaarallisimmat lemmikit mitä on itsellä ollu, ovat järjästyksessä. Koira, Kissa, Iguani, Papukaija, Skinkki, Undulaatti, "Aphonopelma seemanni", + sekalainen kasa hyönteisiä. Eniten olen pelännyt liiterissä elänyttä ampiaispesää :)

Käärme vois olla kyllä hieno lemmikki. Komeita otuksia :)

Kai lie se eksotiikka ja tieto että kovin monella ei sellaista ole, on se mikä niissä viehättää. Lisäksi monet myrkylliset yksilöt ovat erittäin nättejä.

Mutta eiväthän nyt läheskään kaikki myrkkykäärmeet ole tappavia aikuiselle, ja useimmille myrkyille löytyy vastamyrkky - oikeasti vaarallisten käämeiden kasvattajilla on oletusarvoisesti kaikilla vastamyrkkyä olemassa ihan sitä varten. Käärmeiden käsittely on se milloin puremia voi tulla, käärmeethän pääsääntöisesti pelkäävät ihmistä. Luonnossa käärme ei saa isoa eläintä mitenkään syötyä, niillä nimittäin ei ole mitään pilkkoma/repimähampaita, eli isommat eläimet ovat niille enemmänkin uhka kuin jotain mitä tekisi mieli purra.

Suurin vaara on jos vahingossa menee astumaan käärmeen päälle, jolloin käärme puree puolustukseksi. Mutta en usko että yöllä kun nukut niin vieras käärme mönkii seuraksi peiton alle, en tiedä edes suostuuko liero tulemaan oudon hajuiseen asuntoon sisälle :D

Järkevät myrkyllisten käärmeiden omistajat pitävät terraariossa lukkoa. Yleensähän matelijat on liukuovilla varustetuissa terroissa, joissa karkaamisriski on korkeempi.
Ja tuohon miksi joku tahtoisi myrkkykäärmeen on varmasti yhtä monta vastausta kuin myrkkykäärmettä halajavaa ja niitä vastustaviakin. Miksi ei haluaisi?
Vastamyrkkyjuttu menee silleen, että jos ja kun joku hankkii myrkyllisen matelijan X, siitä pitäisi ilmoittaa alueen sairaanhoitopiiriin joka sitten hankkii tarvittavan vastamyrkyn alueelle. Toivottavaa on myös että matelijan terraarioon merkitään otuksen laji purematapauksen varalta.
Onneksi myrkkykäärmeiden kasvattajat ja omistajat ovat yleensä vähän eri kastia, kuin "hei mä haluun käärmeen, ku se on nii siisti!"- tyypit. Näin niitä ei yleensä joudukkaan vääriin käsiin, eikä iltapäivälehdet pääse kirjoittamaan vessanpöntöissä lymyävistä kalkkarokäärmeistä. Tai näin ainakin ihanteellisessa tilanteessa.

Jos olette joskus yrittäneet laittaa lääkettä koiran/kissan suuhun ja se oli vaikeaa... niin nyt mun pitää antaa Boalle ruiskulla suuhun flunssalääkettä. Kyllä 3 metriä ja 20kiloa lihasta vääntyy monelle mutkalle, kun yrittää pitää päätä toisellä kädellä kiinni ja tunkea samalla ruiskua suuhun.

Täälläkin asustaa yksi viljakäärme, ihan normaali väritykseltään ja ikää taitaa nyt tulla 4v. Tunnistaa kyllä omistajansa, eli minut. Silloin, kun se oli ihan nuori (eli n. 1 vuosi elämästään) se ei suostunut syömään jos huoneessa oli joku muu kuin minä. Nykyään ei ole enää niin ujo. Metkoja otuksia nuo on, tykkään kyllä ihan hirveästi, ja matoja tulee kyllä heti lisää kunhan on isompi kämppä mihin asettaa kunnon kokoiset terraariot. Tuon mun viljakäärmeen asumus on n, 100x100x80 (leveys, korkeus, syvyys), ja sen verran on vilkas kaveri, että haluaisin sillekin isomman terran. Brasilian sateenkaariboa olisi haaveena, ehkä jokin päivä sellainenkin löytyy nurkista.

Viljakäärmettä kyllä suosittelen aloittelevalle harrastajalle, on helppohoitoinen, olosuhteet terraariossa on kohtuullisen helppo järjestää, on helppo käsitellä ja yleensä syökin niin hyvin, ettei omistajan tarvitse turhaan stressata syömättömyyden takia.

Mä en vittu uskaltais olla samassa huoneessa kuristajakäärmeen tai minkä tahansa käärmeen kanssa.

Kertokaa lisää niitten kuristus voimista yms.
Onko mitenkään mahdollista päästä kuristajakäärmeen kuristuksesta irti jos se alkaa kuristaa?
Entäpä mitä se tekee kun puree?
Onko voimakas ja tuleeko mitään sivuvaikutuksia yms?

Katsoppa siitä vaikka ekana YLE aamun käärmeen haastattelu http://yle.fi/uutiset/kaarme_ilmestyi_tv-studioon/6371438 miten pelottava kuningasboa on kaulan ympärillä :D

Leppoisiahan nuo käärmyleet ovat, eivätkä nyt käy kiinni muuten ku jos keksivät että tämä juttu mikä nokan edessä heiluu voisi olla jyrsijä tai vastaava ruokaeläin. Jos nappaa kädestä kiinni ni saattaa alkaa kuristaa ranteesta kyllä :lol2:

Tuo minun boa on kyllä ihan käsikesy, että sen voi ottaa kaulalle roikkumaan ja ei rupea kuristamaan. Mutta joskus se kääriytyy käden ympärille ihan muuten vaan (ei kuristusmielessa) niin eipä sitä oikein pois siitä saa. Hännästä ja päästä sitä voi ohjailla, että irrottaisi otteen mutta kyllä se niin hyvin kääriytyy, että yksin sitä ei siitä oikein pois saa. Se löysää otteen sitten, kun sitä huvittaa tai vien sen oman terrraarion luo ja se luikertaa sinne.
Ei ole ikinä purrut mutta voihan se puraista, jos tahalleen heiluttelee kättä sen nokan edessä ja se luulee sitä ruoaksi. Onhan sillä aika terävät hampaat, joten ikävät jäljet siitä käteen tulisi.

Mullakin on käärmeitä, tällä hetkellä 4 viljakäärmettä ja kuningaspyton, sitte on leopardigekko ja tulilisko, niitä oli kaks mutta toinen otti hatkat ja löyty kuivuneena raatona lattialta.
Herpit :haart:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom