Vinkkejä otan vastaan kiitos
Itellä ei ole vielä ede 20 vuotta ikää ja on kokemusta tuosta liianki kanssa. Uin aikaisemmin kilpaa, jolloin pitkäaikanen valmentajani osas toppuutella tätäkin jääräpäätä, mutta sitten tuli valmentaja vaihdos ja ei hoksannutkaan enää toppuutella minun menoa. Yhtäkkiä 5-7 krt uintia + 2-4 kuivaharjotusta ei riittänytkää juniorille. Alkoi tulemaan vaivihkaa juoksulenkki sinne tänne ja lihaskuntoharjoituksia, lopulta oltiin siin pistees että ohjattujen juttujen lisäksi oli 4 juoksulenkkiä ja 3-5 lihaskuntoa (eikä menty mitenkään kevyen mukaan) viikossa +tietenkin kulkemiset.
Ja se oli nimenomaan pää joka tätä vaati, kroppa huusi kyllä siinä vaiheessa lepoa koko ajan. Oli sitä tyhmä kun ei tajunnut, että 3-4h unta yös ei oo normaalia, kaikkine muine merkkeineen kun kroppa kävi ylikierroksil koko ajan. Lopulta olkapäät alko ekana reistaileen, revähti uinnin aikana. Silti en malttanu levätä. Samana vuonna kuitenkin lopetin uimisen, koska motivaatio alkoi olemaan nollissa. Kaikki meni ihan jees parin kuukauden ajan kun olin ottanu loppuvaiheessa kuiten toisen lajin rinnalle. Sitten tuli kesätauko (jolloin edelleen omatoimisa harjotuksia) ja en oo eläessäni voinu niin pahoin kuin silloin ja nimenomaan pääni sisäl. Elämällä ei ollu mitään tarkotusta, kun ei ollut reeniä ja jatkuvaa kisatavotetta. Myös mielenkiinto liikuntaan lakkasi, palasin kuiten aloittamani lajin pariin kaverin ansiosta.
Siitäkin suosta kuiten noustiin pikku hiljaa ja päädyinki opiskelemaan liikuntaneuvojaksi. Ja omalla kohdalla varmasti paras mahollinen päätös, selvästi omal alal päädyin. Tiedon lisäännyttyä ja ymmärrettyäni sen, että korvasin asioiden käsittelemisen liikunnalla, olen oppinu nyt tasapainoilemaan asian kanssa. Pitkän aikaa olen menny ilman suurempia tavotteita ettei tule ylilyöntejä, mutta nyt vihdoin alkaa olemaan sellainen olo, että voisi asettaa oikeita tavotteita liikunnalle siten, ettei reenaaminen mene överiksi.
Edelleen satunnaisesti myös nuo olkapäät reistailee, jos ei ole muistanu tehä sopivaa reeniä ja levätä. Melko vähällä kuiten pääsin, koska lähellä oli myös solisluiden poistuminen paikaltaan/poikki meneminen, sitte oltais oltu leikkauspöydäl ja yläkropal ei tehtäis mitään kunnollista nykyään.
Pahoittelen pitkää vuodatustani
Pääpointtina voisin kuiten lyhkäseen itellä auttaneet asiat:
- pohdinta miksi pää vaatii koko ajan sitä reeniä; esim. pahanolon/stressin purkaminen, kropan muutosten pelko, ajan käyttö
- jos aikaa tuntuu olevan liikaa, keksi vähemmän liikunnallinen harrastus (itsellä se oli synan soittaminen aiempaa aktiivisemmin)
- takoa vain päähän se, että ilman LEPOA mistään ei tuu mitään
- ja pitkälti reenimäärä on tottumiskysymys