Kun laskette päivän rasvoja...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rock^
  • Aloitettu Aloitettu
..paistaessanne esim. lihaa pannulla. Jos laitatte siihen vaikka 20ml rypsiöljyä (20g), niin huomioitteko sen että kaikkea rypsiöljyä ei ruokaan lautaselle tule, vaan osa öljystä, ehkä suurikin osa, jää pannulle?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse laskisin siitä puolet mutta empä käytä rasvaa oikeastaa ollenkaan paistamiseen. Kunnon teflon-pannu hoitaa asian. Tuntuu muutes aika isolta määrältä toi sun 20g esimerkki. Mites muuten sellainen juttu?! En tiedä onko asiaa täälä käsitelty et tyydyttyykö rasvahapot tossa paistamis tilanteessa? Eli toisinsanoen hyvistäkin rasvoista tulis huonoa rasvaa? Eikös kylmäpuristamisen idea oo just se et puristaminen tapahtuu mekaanisesti matalassa lämpötilassa niin ettei rasvahapot tyydyty?! En tiä tälläistä vain aloin pohtia tuossa, joku muu selventäköön asian ;)

Originally posted by Timppa
Tuntuu muutes aika isolta määrältä toi sun 20g esimerkki.

20ml rypsärii pitäis vastata kahta ruokalusikallista. Jos laittaa pannulle sen 20g niin pitäisköhän se laskuissa laskea 10-15g:llä...? Sitä kuitenkin näyttäis jäävän suht paljon siihen pannulle koska joka puolella näkyy pisaroita...

Originally posted by Sale
ruokalusikka on 15ml mikäli tablespoon=ruokalusikka (?)

Ruokalusikoitakin on niin eri kokoisia... johonkin voi hyvällä säkällä saada 20millilitraakin :) Mut mulla tuo lienee siinä 10ml:n paikkeilla.

Ajattelin vaan ku mul on tos ns."virallinen" mitta jossa lukee et tabletspoon 15ml, mut uskoisin kyl et normaali ruokalusikka on tosiaan lähempänä sanomaasi 10ml.

Joo antakaa niiden lusikoiden ja mittojen nyt jo olla. No minä itse en käytä paistamisessa rasvaa kun on kunnon pannu, mutta olen kyllä sen käsityksen alaisena että korkeissa lämpötiloissa paistaminen muuttaisi jonkin verran esim. rypsiöljyn rakennetta eli vaikka käyttäisinkin paistamisessa rasvaa niin todennäköisesti pitäisin tämän asian mielessä. En muista mistä asia on jäänyt mieleen tai pitääkö se liioin edes paikkaansa.

Jee, taas saatiin lusikka tappelu :wall:
Mä olen ite punninnut rasvan määrän ihan tavalliselta ruokalusikalta(Hackman savonia, löytyy ainakin joka toisesta suomalaisesta kodista) ja sain 5g tulokseksi. Mut takaisin asiaan eli onkos jollain muulla jotain faktaa esittää tohon et rasva tyydyttyisi pannulla paistettaessa...? :eek:

Jee, taas saatiin lusikka tappelu :wall:

Onneksi olkoon! Olette voittanut vuoden TALIPÄÄ 2003 palkinnon ja perintöprinsessoina toimikoon HooEee ja muffy :thumbs:

Tää on taas tätä, ihmiset ei tunnu tajuavan että ruokalusikka voi tarkoittaa kahta asiaa. Ensinnäkin ruokalusikkaa jolla voit lapioida ruuat naamaan ruokapöydässä ja toiseksi sovittua "mittayksikköä" joka on sattumoisin tasan 15ml... eli jos ostat kaupasta paketin hackmanin ruokalusikoita niin ne on luultavasti mitoitettu niin että niillä saa sopivan määrän safkaa kerralla naamariin eikä tuon sovitun mitan mukaan, jota siis käytämme halutessamme 15ml tavaraa... ja loppuun vielä :david: ettei kenenkään muun tarvitse lisätä sitä tähän :D

<font size="5">AAAARRRRGGGGGGGHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!</font>

Originally posted by Sale
Onneksi olkoon! Olette voittanut vuoden TALIPÄÄ 2003 palkinnon ja perintöprinsessoina toimikoon HooEee ja muffy :thumbs:

Sijoille ynnä muut sijoittuneena tyydyn imemään sykkivää lusikkaa. :rolleyes:

Siis mitä ihmettä? Porukat nostaa jäätävän haloon jostain ruokalusikasta, LOL. Jos nyt palattais tähän alkuperäseen kysymykseen, menee jo offtopiciksi niin että heilahtaa :jahas:

Itsekään en käytä öljyä paistamiseen, kiitos teflonisen pannuni. Pistän oliiviöljyä vasta lorotellen oman annokseni päälle. Näin en pilaa rasvaa paistamisella. Öljykin tulee paremmin käyttöön kun pyyhkii haarukalla ruokapalaan viimeisetkin öljyn tilkkaset lautasen pohjalta :thumbs: Kaikki hyötykäyttöön! Turhaa tai ei, näin teen.

Eikös kylmäpuristamisen idea oo just se et puristaminen tapahtuu mekaanisesti matalassa lämpötilassa niin ettei rasvahapot tyydyty?!
Silti saman valmistajan tavallisessa ja kylmäpuristetussa öljyssä on sama rasvahappokoostumus, eli yhtä paljon tyydyttyneitä jne. :confused:

Niin itse asiasta: mäkin mietin noita hukkaöljyjä kun olin ketodieetillä, tuolloin kun ei olisi liiemmin varaa hukata kaloreita. Lähtöaineiden punnitseminen verrattuna valmiin ruoan punnitsemiseen ei oikein toimi koska kyllähän paistaessa haihtuu myös vettä jne.
Itse arvioin hukkaöljyn määrän, pannulle jäänee 4-5g?
Itseasiassa voisi punnita pannun ennen ja jälkeen paistamisen jolloin tuo määrä vahvistuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom