Pakko laittaa tähän eräs kohtaus poliisin kanssa ulkomailla, Göteborgissa tarkemmin sanoen. Oli syksyinen ilta, olin lähdössä pyöräilemään kotia kohti keskustasta. Lähestyin hyvää vauhtia isoa risteystä (olikohan nimeltään Korsvägen tms., iso ratikkapysäkki, useita kaistoja, valot yms.). Punaiset valot, vilkaisin nopeasti, ei autoja mailla eikä halmeilla, eiku yli vaan päin punaisia.
Toisella puolella oli jalkaisin yksinäinen poliisi (liekö ollut tutkaa käyttelemässä varsinaisesti), joka pysäyttää minut. Rupeaa hirveän nopeasti ruotsiksi jotain selittämään, josta en tajua mitään, koska ruotsin kielen taitoni ei silloin vielä kummoinen ollut. Minä vaan siihen rauhalliseen sävyyn, että "Jag är inte från Sverige och svenska är inte mitt modersmål. Kan ni vara vänlig och prata lite långsammare?" (=En ole Ruotsista eikä ruotsi ole äidinkieleni. Olisitteko ystävällinen ja puhuisitte hitaammin?). Ei vaikutusta, sanoin saman litanian pariin kertaan, vaikka jo tajusin ihan hyvin mistä on kyse, eikä siitä ollut tietenkään mitään epäselvyyttä missään vaiheessa. Viime lopussa poliisi turhautuneen oloisena osoitti liikennevaloihin ja sanoi vain kaksi sanaa: "Ljus. Röd." (Valo. Punainen.). Minä vaan vieläkin sitkeästi pudistelin päätäni: "Jag förstår inte." (En ymmärrä.). Sitten poliisi vaan viittasi kädellään erittäin turhautuneen näköisenä, että ala mennä ny jo. :D
Toinen suht hauska tapaus oli teininä. Oltiin erään kaupungin keskustan nurmikolla kaljottelemassa pienellä punkkari/hevariporukalla ihan rauhassa. Ilmeisesti se jotakuta hirveesti häiritsi. Kohta siihen viereen kurvaa maija, josta ulostautuu n. 2m pitkä reilusti yli 100-kiloinen konstaapeli, jolla hauskan näköinen naama: pottunokka, paksut huulet, huolestuneen näköisesti ylöspäin kaartuvat, paksut kulmakarvat. Hän tulee siihen meidän luo ja rupeaa tod. paksulla Tampereen murteella jutteleen: "Moro! Kuis pyyhkii? Mä vaan tässä sitä, että emmää ny millään pahalla, mut kumminki, ku tosta lähitalosta oli soiteltu, nii mää e ny todellakaan millään pahalla, mut voisittekste niinku siirtyä jonneki muualle tästä, siis emmä ny mitään pahaa tosiaan tarkota, mut kumminki...". Oltiin pitkän aikaa tehty lähtöä ja vastailtu "Joo, tottakai.", mut jamppa vaan vakuutteli, ettei millään pahalla ja että voisittekste kumminki siirtyä. Huvitti, että semmonen korsto käyttäytyi niin yliampuvan kohteliaasti semmosta porukkaa kohtaa, mutta toisaalta olin hemmetin tyytyväinen suomalaisen poliisin toiminnasta siinä tilanteessa.
Periaatteessa saa syyttää itteensä sakoista suurin osa ja suurimmassa osassa tapauksia, ainakin Suomessa, kuten esim. tämän threadin Timpan tapauksessa, anteeksi vain. Monissa maissa (esim. Venäjä) poliisi jakelee sakkoja mielivaltaisesti oikeasti olematonta palkkapussiaan lihottaakseen. Suomessa kai kumminkin mennään lain mukaan lähes aina ja kuten JohnnyB mainitsi, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.