Jep, tuttua kauraa.
Itsellä selkä leikattiin tammikuussa -99, 9kk oli ollut välilevyn pullistuma tuolloin. Säteili vasempaan koipeen aina nilkkaan asti pahimillaan, muuten tuntui pakarassa ja takareidessä. Diagnosoitiin ties miksi, mm. revenneeksi piriformislihakseksi. Fysioterapiaa, hierontaa ja kaikki mahdolliset koetettiin. Magneettikuvissa selvisi vaivan todellinen laatu ja sitten mentiinkin heti leikkaukseen. Välilevyn pullistumahan on kudosvaurio, ei se pahemmin näy röntgenissä.
Kannattaa ottaa todella iisisti sen kanssa, ethän halua pysyviä hermovaurioita. Mulla oli joku mystinen tuuri, kun fysioterapeutin ohjeiden mukaan venyttelin sitä koipea ja koetin voimistella - ei saisi missään tapauksessa. Siellähän on kudosta, joka puristaa selkäytimen hermokimppua, joka aiheuttaa sen säteilykivun. Mene nyt sitten väkisin kiskomaan sitä hermokimppua eestaas siellä
Kaikista harmittavinta hommassa oli varmaankin se, että tapiolan diacorissa oli urheiluortopedi, joka ei älynnyt vaivan laatua, vaan otatti röntgenit ja totesi, ettei täällä mitään ole. 9kk jälkeen kävin sitten mehiläisessä vastaavanlaisen herran luona, joka pysyti 5min tutkimuksen jälkeen toteamaan, mistä on kysymys. Kyllä muuten harmitti.
Mulla muuten ainakin aiheutui tuosta melkoinen selkävaiva vielä leikkauksen jälkeenkin, kun oli 9kk ajan kävellyt selkä kyyryssä ja alaselän lihakset jatkuvassa jännityksessä - vasta n. 8kk leikkauksen jälkeen fysioterapiassa sai opittua pois sen selkälihasten jännittämisen.
Välillä menee selkä nynkäänkin siten, että tuntuu säteilykipua koivessa, mutta
ei siellä mitään pullistumia ole. Fysioterapeutin laatimalla ohjelmalla kun voimistelee ni häipyy taas.
Surkeaa on sekin, että kunnallisissa halutaan yleensä odottaa joku 6kk, että josko se paranisi itsestään, hah. Kannattaa pistää rahaa likoon ja mennä kunnon ammattilaiselle. Mun leikkaus maksoi muistaakseni siinä 14 000mk paikkeilla - mutta saatiin vakuutuksen piikkiin, onneksi.
Tsemppiä vaan.