Oon ite elänyt kipeän selän kanssa reilun vuoden ja, mutta nyt pikku hiljaa alkaa näkyä valoa tunnelin päässä. Oireet mulla on ollu luultavasti samaa sorttia kuin Fabienilla: jäykin kohta varmaankin
Nelikulmainen lannesuolilihas
Sijainti: Lanneselkä suoliluun ja alimman kylkiluun välillä
Lähtö: Suoliluunharju
Kiinnitys: Alimmainen kylkiluu, lannerangan poikkihaarakkeet
Toiminta: Vartalon sivutaivutus, lantion kohotus.
Noin vuos sitten lopetin puntilla käynnin kokonaan, osittain kropan ja osittain ulkomaanmatkan vuoksi. Siinä vaiheessa oli koko vartalo ihan jumissa, kireyttä ja kipua joka puolella. Tilanteen helpotuttua ollut kuitenkin piinaavaa paineen tunnetta ala/keskiselässä ja koko lantion alue ihan jäykkänä. Myös kävely tuottanut vaikeuksia kun pohkeet ihan liekeissä, polvi reistannut ja takareisi täysin tukossa. Yöllä sain nukuttua aina hyvin, mutta aamulla herätessä vartalo tukossa. Lääkärillä käynyt useaan otteeseen, joitain kuvia napsittu, pari kertaa kiropraktikolla, lukuisia kertoja fysioterapeutilla...vaihtelevin tuloksin.
Mulla on ratkaisuna ollut päivittäinen venyttely, pilatesta vatsalihaksille ja persukselle, erinäisiä liikkeitä lantiolle ja muita funktionaalisia liikkeitä, punttia pariin kertaa viikossa (lähinnä liikkeitä pakaroille ja yläselälle), sekä jatkuva pyrkimys säilyttää hyvä ryhti.
Oppinut tässä kuntouttaessa sen, ettei todellakaan kannata ruveta kiirehtimään, eli venyttäessä repimään paikkoja tai puntilla lihakset aivan tööttiin....välillä liian kovan venytyksen seurauksena on ollut esim. lonkankoukistajat seuraavan viikon kipeinä jne.
T-nationista kannattaa ehdottomasti selata neanderthall no more-artikkelit ajatuksella läpi, Pakkikksella hyvä posteja ollut muistaakseni esim. Habankorppu(?)&Pohjoisvirta&fysio. Viikko sitten lainasin kirjastosta pari kirjaa Method Putkisto & Callanetics
, joiden selaus on myös auttanut hahmottamaan mikä mättää ja tajuamaan esim. lantion hallinnan tärkeyden. Nyt kun selkä on tosiaan mennyt parempaan suuntaan, kokee välillä ahaa-elämyksiä perusjuttujen kuten esim. rappusten nousemisen tai kävelyn suhteen.
PS. Voi tosin olla, että tää juttu ei koske yhtään sun ongelmias, mutta toivottavasti saat jotain irti