Kun kaikki kaatuu - tarina selkävammasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fabien
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulle ei myönnetty :) Nimim. oottelen, että tulis pian pari vuotta lisää ni jäis jotkut sairastelut sen minimiselvitysajan ulkopuolelle.

Kuinkahan kauan pitää olla terveenä selkävaivojen jälkeen, ennen kuin saa vakuutuksen?

Kuinkahan kauan pitää olla terveenä selkävaivojen jälkeen, ennen kuin saa vakuutuksen?

Epäilenpä että et enää saa vakuutusta selkään, sairashistoria tarkistetaan aina.
Muuhun kroppaan kyllä, mikäli et ole ehtinyt käydä muitten vaivojen takia lääkärissä.

Mitä tässä on usean kanssa jutellut, niin omaisuus on kyllä aina vakuutettu, mutta ei oma kroppa ;)

Oon ite elänyt kipeän selän kanssa reilun vuoden ja, mutta nyt pikku hiljaa alkaa näkyä valoa tunnelin päässä. Oireet mulla on ollu luultavasti samaa sorttia kuin Fabienilla: jäykin kohta varmaankin
Nelikulmainen lannesuolilihas
Sijainti: Lanneselkä suoliluun ja alimman kylkiluun välillä
Lähtö: Suoliluunharju
Kiinnitys: Alimmainen kylkiluu, lannerangan poikkihaarakkeet
Toiminta: Vartalon sivutaivutus, lantion kohotus.
Noin vuos sitten lopetin puntilla käynnin kokonaan, osittain kropan ja osittain ulkomaanmatkan vuoksi. Siinä vaiheessa oli koko vartalo ihan jumissa, kireyttä ja kipua joka puolella. Tilanteen helpotuttua ollut kuitenkin piinaavaa paineen tunnetta ala/keskiselässä ja koko lantion alue ihan jäykkänä. Myös kävely tuottanut vaikeuksia kun pohkeet ihan liekeissä, polvi reistannut ja takareisi täysin tukossa. Yöllä sain nukuttua aina hyvin, mutta aamulla herätessä vartalo tukossa. Lääkärillä käynyt useaan otteeseen, joitain kuvia napsittu, pari kertaa kiropraktikolla, lukuisia kertoja fysioterapeutilla...vaihtelevin tuloksin.
Mulla on ratkaisuna ollut päivittäinen venyttely, pilatesta vatsalihaksille ja persukselle, erinäisiä liikkeitä lantiolle ja muita funktionaalisia liikkeitä, punttia pariin kertaa viikossa (lähinnä liikkeitä pakaroille ja yläselälle), sekä jatkuva pyrkimys säilyttää hyvä ryhti.
Oppinut tässä kuntouttaessa sen, ettei todellakaan kannata ruveta kiirehtimään, eli venyttäessä repimään paikkoja tai puntilla lihakset aivan tööttiin....välillä liian kovan venytyksen seurauksena on ollut esim. lonkankoukistajat seuraavan viikon kipeinä jne.
T-nationista kannattaa ehdottomasti selata neanderthall no more-artikkelit ajatuksella läpi, Pakkikksella hyvä posteja ollut muistaakseni esim. Habankorppu(?)&Pohjoisvirta&fysio. Viikko sitten lainasin kirjastosta pari kirjaa Method Putkisto & Callanetics:nolo: , joiden selaus on myös auttanut hahmottamaan mikä mättää ja tajuamaan esim. lantion hallinnan tärkeyden. Nyt kun selkä on tosiaan mennyt parempaan suuntaan, kokee välillä ahaa-elämyksiä perusjuttujen kuten esim. rappusten nousemisen tai kävelyn suhteen.

PS. Voi tosin olla, että tää juttu ei koske yhtään sun ongelmias, mutta toivottavasti saat jotain irti

Epäilenpä että et enää saa vakuutusta selkään, sairashistoria tarkistetaan aina.
Muuhun kroppaan kyllä, mikäli et ole ehtinyt käydä muitten vaivojen takia lääkärissä.

Mitä tässä on usean kanssa jutellut, niin omaisuus on kyllä aina vakuutettu, mutta ei oma kroppa ;)
Lapsena uskoin kuinka onnelllisessa asemassa olemme, kun meillä on ilmainen julkinen terveydenhuolto, joka on vieläpä älyttömän hyvin toimiva. Nuorena jatkuvassa testohumalassa eläessa sairastuminen vaikuttaa niin uskomattoman kaukaiselta ajatukselta. Sitten kun joutuu ensimmäistä kertaa turvautumaan tähän julkiseen terveydenhuoltoon, niin karu totuus selviääkin hyvin nopeasti. Vakuutus olisi ehkä sittenkin hyvä juttu. No, kuitenkin olen sitä mieltä, että vakuutuksista hyötyvät eniten vakuutusyhtiöt.

No, kuitenkin olen sitä mieltä, että vakuutuksista hyötyvät eniten vakuutusyhtiöt.

pitää paikkansa ainoastaan siihen asti, kunnes jotain sattuu itselleen, ja voi hyödyntää vakuuttamiaan seikkoja. itse olen rikun lailla kuluttanut vakuutusyhtiön rahoja vähintäänkin samalla summalla kuin riku, ellen jopa suuremmallakin. vakuutuksia kun saa moneen eri lähtöön, ja eri tilanteeseen. niillä rahoilla mitä olen vakuutuksista takaisin saanut erikoislääkäreiden, magneettikuvien, lääkkeiden, yms. muodossa, maksan koko loppuelämäni vakuutukset yhtiölle. ja jää rahaa ylikin. eli meikäläisestä ei ole vakuutusyhtiö ainakaan tapaturma- ja sairausvakuutusten osalta hyötynyt, päinvastoin. mutta sikshän niitä vakuutuksia maksetaankin, että niitä sitten tarpeen tullessa käytetään. mieluummin sitä olis terve kuin nuori karitsa laitumella, mutta kun se nuoruuden ikuinen testohumala ei jatku loputtomiin, ja kroppa alkaa vaatia veroaan vuosien urheilulla kiusaamisen seurauksena.

ja ennen kuin kukaan kysyy, niin selkä on poissuljettu vakuutuksen osalta jo monta vuotta sitten, vakuutusyhtiöstä toiseen vaihtaessani. siksi maksoin omasta pussistani selkään kohdistuneen tutkimusten kulut - ja tekisin saman milloin vain uudelleen, saadakseni varmuuden asioista.

Taicaviitta, saiskohan tiedustella et missä hinnoissa toi sairausvakuutus pyörii vuositasolla? Mulla on itellä pelkkä tapaturmavakuutus ja olenkin alkanut loukkaantumisen jälkeen miettimään sitä sairausvakuutusta, itelle on kans alkanu valjeta hiljalleen et mähän en tosiaan ole ikuisesti nuori...

Minulla oli selässä vaivaa intissä. Myöhemmin otin sairausvakuutuksen -> mitään selkävaivoja ei korvata. Maksoin itse kaikki hoitokulut siis. Lääkärikäynnit 60-80e kerta, magneettikuvat 600e ja leikkaus 3200e. KELA tietenkin korvasi tuosta osan, olisiko ollut jotain pari-kolmesataa euroa. Toiset kauhistelivat että ompa kallista. Vaan kun tuon verran tippuu vuodessa jo auton arvo. Verrataan sitä sitten jatkuvaan kipuun, liikkumisvaikeuksiin, hyvät treenikaudet katkeavat selkävammaan jatkuvasti...Kyllä minä sen maksaisin uudestaan koska vain.

edit: vakuutusmaksuja en itse muista. Mutta ei ne ole paljoa. Jos verrataan autokaskoihin ja muihin "tärkeämpiin" juttuihin. Nuorempana ei tarvinut vakuutuksia. Nyt sitten tuntuisi olevan koko ajan jotain vaivaa. Olkapää prakaa, polveen sattuu, niskat jumissa, päässä heittää :D

Taicaviitta, saiskohan tiedustella et missä hinnoissa toi sairausvakuutus pyörii vuositasolla? Mulla on itellä pelkkä tapaturmavakuutus ja olenkin alkanut loukkaantumisen jälkeen miettimään sitä sairausvakuutusta, itelle on kans alkanu valjeta hiljalleen et mähän en tosiaan ole ikuisesti nuori...

Meikäläisen sairaskuluvakuutus on muistaakseni noin 250e vuosi, ihan hyvä sijoitus, kun tänä vuonna vakuutus on korvannu leikkaus, magneetti, lekuri, ja lääkekuluja lähes 8000e

en ole tarkalleen katsellut erittelyjä - enkä itse asiassa niitä koko vuoden laskujakaan. otin vaan yhtiön, jonka tiesin korvaavan suht vähillä taisteluilla, jos vahinko/sairaus sattuu, ja maksoin laskut mitä sieltä tulee. muistelisin vuositasolla summan heiluvan siellä suht samoilla luvuilla kuin rikullakin, mutta siinä on sitten matkavakuutukset sun muutkin mukana. ja tänäkin vuonna niistä vakuutuksista on melkoisen paljon yhtiötä takaisin verotettu eurojen muodoissa.

mutta jos pelkkää sairausvakuutusta kysyt, niin heittäisin lonkalta ~100 euroa vuodessa. kuten kodarikin jo tuossa sanoi, niin rahalla ei ole paljoakaan väliä kun pelataan terveyden kanssa, vaikka puhuttaisiin tuollaisistakin summista itse maksettavana kuin mitä kodarikin maksoi. hylkää vaikka sen auton sitten mäkeen jos rahat muuten loppuu, ja kävelee sillä terveellä selällä. eli sinänsä ne vakuutusmaksut vuodessa ovat naurettavan halpoja siihen nähden, jos niitä jossakin vaiheessa oikeasti tarvitsee. tapahtuneen vahingon jälkeen on turha itkeä ettei ollut vakuutuksia, ja käy vaan niin ikävästi ettei enää saakaan vakuutettua sitä asiaa uudelleen - esim. nuo selkärajoitukset vakuutuksissa.

edit. toivottavasti tätä trediä ei lue vakuutusyhtiöiden edustajat. :D kohta nousee muuten vakuutusmaksut kohisten...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
mutta jos pelkkää sairausvakuutusta kysyt, niin heittäisin lonkalta ~100 euroa vuodessa. kuten kodarikin jo tuossa sanoi, niin rahalla ei ole paljoakaan väliä kun pelataan terveyden kanssa, vaikka puhuttaisiin tuollaisistakin summista itse maksettavana kuin mitä kodarikin maksoi.
Amen. Toi terveydenhoidossa pihtaaminen on kyllä aika syvälle juurtunut ajatusmalli, jopa aidan toisella puolella, pari kertaa yksityislääkärikin on ollut automaattisesti viivyttelemässä tutkimusta sen takia että se "maksaa". Ja useamman kerran olen yksityislekurillekin itse saanut todella painokkaasti korostaa että "nyt sitten tutkitaan perinpohjaisesti ja niinku per hetijust" kun on ehdoteltu että antaa ajan tehdä tehtävänsä eikä mennä tutkimuksiin vielä. Nykyisin onneksi työnantajan tarjoama terveydenhuoltokin on todella kattavaa (iso etu tälläiselle keski-ikäiselle monivaivaiselle :D) yhdessä magneetissakin olen käynyt maksamatta itse penniäkään...

Nyt on yksityiselle fysiatrille varattu aika. 3 viikon päästä vasta tosin. Olin yhteydessä kotikaupunkiin ja faija totesi jääkiekkojoukkueensa lääkärin pohtineen, että olisikohan lonkassani joku "pinne" (???) kireällä ja se sitten painaa tuohon lonkkaan koko ajan. Yhdessä ihmettelimme,että selkä on tosiaan ollut viimeiset 3-4 viikkoa täysin oireeton. Valitettavasti oikean jalkapöytäni loppuosa ja varpaat tuntuvat tiistaisen hölkkäkävelyn jäljiltä yhä puutuneilta. Tuo puutuminen viittaisi..aivan... siihen pahimpaan vaihtoehtoon.

Joka tapauksessa maanantaina uusitaan YTHS:n lekurin kautta lääkereseptiä ja nyt tulikin mieleeni,että osaako kukaan "suositella" jotain tehokasta tabua? Tällä hetkellä reseptinä burana800mg/1-2 kertaa päivässä sekä Panacod-kolmiolääke 3-4 tabua päivässä. Näistä vain Panacodilla on vaikutusta nimenomaisesti säryn poistajana.

Nyt on yksityiselle fysiatrille varattu aika. 3 viikon päästä vasta tosin. Olin yhteydessä kotikaupunkiin ja faija totesi jääkiekkojoukkueensa lääkärin pohtineen, että olisikohan lonkassani joku "pinne" (???) kireällä ja se sitten painaa tuohon lonkkaan koko ajan. Yhdessä ihmettelimme,että selkä on tosiaan ollut viimeiset 3-4 viikkoa täysin oireeton. Valitettavasti oikean jalkapöytäni loppuosa ja varpaat tuntuvat tiistaisen hölkkäkävelyn jäljiltä yhä puutuneilta. Tuo puutuminen viittaisi..aivan... siihen pahimpaan vaihtoehtoon.

Joka tapauksessa maanantaina uusitaan YTHS:n lekurin kautta lääkereseptiä ja nyt tulikin mieleeni,että osaako kukaan "suositella" jotain tehokasta tabua? Tällä hetkellä reseptinä burana800mg/1-2 kertaa päivässä sekä Panacod-kolmiolääke 3-4 tabua päivässä. Näistä vain Panacodilla on vaikutusta nimenomaisesti säryn poistajana.

Tramal on kova ja hyvä kipulääke, kuuluu opiaatteihin ja sivuvaikutukset sen mukaiset.

Tramal on kova ja hyvä kipulääke, kuuluu opiaatteihin ja sivuvaikutukset sen mukaiset.

Ja sivuvaikutukset ovat...? Jos kyseinen lääke kuullostaa liian rajulta, niin jelppaisiko esim. Burana suurempana mg-annoksena..vaikkapa Burana1000mg?

Ja sivuvaikutukset ovat...? Jos kyseinen lääke kuullostaa liian rajulta, niin jelppaisiko esim. Burana suurempana mg-annoksena..vaikkapa Burana1000mg?

Buranalla hankit itelles mahaavan isoilla annoksilla.
Tramal teki itselle pahan oksettavan olon, ja yölliset painajaiset. Tosin oksettavan olon teki Panacod myös.

Oma välilevynpullistuman aiheuttama kipu oli niin kova, että kumpikaan edellämainituista ei auttanut.
Just leikkauksen jälkitarkastuksesta tulleena, 4vk, ja selkä tuntuu kun koskaan ei mitään vikaa ois ollukkaan :)
Kyykyt, kulmasoudut, ja maastavedot kirurgi kielsi, ettei vaiva pääse uusiutumaan.
Eli nyt siirrytään voluumitreeniin, ja pitkiin sarjoihin, uskon että tekee fysiikalle vaan hyvää.

Harvoin tänne puolelle kirjottelen, mutta nyt pitää taas kirjoittaa (kuten Taicaviitta, ehkä tuhannennen kerran) kun kerran selästä on kyse.

Itsellä on diagnosoitu nivelten yliliikkuvuus ja se on "paha" etenkin alaselässä ja täten estää monta temppua ja erilaiset kivut on erittäin tuttuja.

Itsekin kävin inttiakoina, josta mut muuten vapautettiinkin selän takia, varmaan kolmella eri fysiatrilla ja ainakin neljällä fysioterapeutilla. Eli kävin noissa ihan varuskunnassa, Tilkassa, julkisessa terveyskeskuksessa ja yksityisellä. Kaikilta tuli suurinpiirtein sama diagnoosi, eli yliliikuvuus ja että sen kanssa on opittava elämään.

Tämä kyseinen vaiva estää esim. takakyykyn tekemisen käytännössä kokonaa. Jo lastenpainoilla saattaa yhtäkkiä kuulua "lämmin henkäys" ja sitten ei tartte viikkoon tai pariin kävlelä kuin 5 cm askelin, eli paremi kun ei kyykkää, mutta tuokin on pitänyt muutamaan kertaan opetellan kantapään kautta.

Muutenkin saa olla erittäin varovainen miten ja missä nostaa raskaampia kuormia. Taas jännä että salilla esim. SJMV selkää kuunnellen onnistuu ongelmitta, jopa (mulle) isoillakin painoilla.

En tiedä oliko tämänkään viestin informaatioarvo paljon nollaan isompi, mutta myös komppaan sitä että tutkituta selkäsi maksoi mitä maksoi. Ei se rahanmeno kauaa kaduta ja menee sitä moninkertainen määrä 100 x turhempaankin.

Aika näppärästi toimii nykyään tuo omien vakuutusten sisällön ja ehtojen selvittäminen. En ole käynyt koskaan aiemmin if:n verkkosivuilla, mutta verkkopankin tunnuksilla kun loggasin sisään "omaan kansioon" niin kaikki tieto tämänhetkisistä vakuutuksista oli nopeasti saatavilla.

Itselläni tällä hetkellä joustoturvan vuosimaksu 244e ja omavastuu 0. Vielä viime vuonna ennen 25. ikävuotta vuosimaksu oli ainoastaan n. 120e. Kohonneiden maksujen myötä tuli kuvioihin myös "urheilurajoitus", mutta eipä tuo ehtojen mukaan näyttänyt koskevan punttien kolistelua omaksi huvikseen. Toisin sanoen, jos tässä nyt S:n muotoista selkää tai kipuilevia polvia pitää lähteä hoidattamaan niin vakuutus korvaa 100%, onneksi. Reilut 20.000e näyttäis olevan käytettävissä tähän tarkoitukseen.

Kiitän taas arvokkaista vastauksista. Talteen menee. Pysähdyin taas tässä vitutukseni "kunniaksi" miettimään tämän vaivan seuraamuksia ja käytöstäni. Ei ole sellaista asiaa, josta en kimpaantuisi. On se kumma homma, kun hermot menee pikkujutuistakin. Senkin vuoksi tähän asiaan on saatava selvyys ja perinpohjin. Porukat lupasivat taloudellisen tukensa ja sen kannustamana tuo "yksityiselle tielle" lähtö tehtiinkin.
Jotenkin pakko uskoa kahden lääkärin kommenttiin, "kyseessä ilmeisesti lievä välilevyvamma, jossa ennuste on kyllä hyvä", vaikka tällä hetkellä ihmetystä aiheuttaakin se, että a)kesäkuusta asti jatkuneet oireet jatkuvat yhä, b)selkä ei ole yhtään kipeä, vaan keskus on lonkassa sekä c) oikea jalkapöytä puutuu sohvalla tms ollessani. EI KUULLOSTA LIEVÄLTÄ.

Joka tapauksessa helvetin moiset rispektit kaikille infoa ja uskoa valaneille. Tää paikka ei petä koskaan ja mä hommaan vip-jäsenyyden tämän palstan suoman "pelastusrenkaan heiton" johdosta.

Latest posts

Back
Ylös Bottom