SUPERCARB 1kg -40%

kun elimistö sekosi

Hei

tarvitsisin ennekaikkea vertaistukea ihmisiltä, joilla elimistö on tehnyt tenän, eikä toimi niinkuin pitäisi. Eli kerron itsestäni. Olen aktiivinen liikkuja, minulla on tavoitteet, joihin pyrin ja jotka vaativat hyvän fyysisen kunnon. Salilla olen kaynyt vuosien mittaan useana ryppääänä ja olen varsin hyvin kehittynyt salihommissa aina kun olen ne aloittanut. Monta vuotta kerkesin leikkiä kitudieeteillä, niistä nyt päästy yli (joskin niiden vaikutukset vielä kropassa).

Kesällä 2012 jätin salin vähemmälle muiden tavoitteiden vuoksi ja treenimäärä tuplaantui. Samalla ruokamääräni väheni (tai ei ainakaan noussut kulutuksen mukaisesti) jo siitä syystä että liikunta vei ruokahaluja. No, nämä "tuplatreenit" loppui lokakuussa ja palasin vanhaan treenitapaani ja salilla käynnit alkoivat taas. Ruokakin alkoi maistua jo paremmin, silti tahtoi jäädä alle kulutuksen tahtomattani (tunnen kaloritaulukot ja ruokien painot). Korneinta tässä on, että ennen alettuani "tuplatreenejä" omasin aika timmin kropan, pientä vatsarasvaa lukuunottamatta mutta syksyn edetessä painoni nousi nousi nousi ja nousi. etenkin vatsan ympärille on kertynyt oiva pelastusrengas. Ja se jos mikä vit?!xxaa. Nyt viisi liikuntakertaa viikossa ei tiputa painoa, ei tuo lihaksia esiin vaan päinvastoin housuja kiristää aina vaan paremmin.

Miten teille on käynyt vastaanvanlaisten tilanteiden kanssa? Miten kauan on kestänyt, että elimistö alkaa toimia niinkuin pitää, millä olette tsempanneet itseänne?

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Eikä muualla ole "rasvaa" kuin vatsan seudulla? Oletko raskaana?

Jos elimistö toimii noin "väärin", lihoo miinuskaloreilla, niin eiköhän olisi aika mennä lääkäriin?

mitat 166 ja 65. Aiemmin 166/56. Raskaana en ole, se on testattu, sillä se on ollut toivottua, tuloksetta. Ylihuomenna menossa lääkäriin muiden asioiden vuoksi mutta ehkä tämä asia tulee ottaa puheeksi.

Rasva on siis kertynyt pääasiassa vatsamakkaroiksi ja jenkkakahvoiksi. Muualle sitä ei kauheasti ole tullut, sillä vanhat vaatteet sopii yhä.

Kaisa Jaakkolan tekstejä olen lukenutkin aiemmin ja ne on olleet mielenkiintoisia. kiitos tuosta linkistä, sitä en ole aiemmin katsonut. Valitettavaa on, ettei julkisen puolen lääkärit ole oikein aina innostuneita tekemään tutkimuksia niin pitkälle kuin on tarvis, kuten KJ on tehnyt, hän on mennyt yksityiselle ja saanut sieltä apua. Oikean lääkärin löytäminen on vaikeaa.

Julkiselta puolelta voi olla vaikea löytää lääkäriä, joka ottaa esim. kilppariepäilyt tosissaan. Ei vain riitä ammattitaito perus TSH ja T4v testejä pidemmälle. Jos lukaiset tuon Kaisan kirjoituksen ja tulet siihen tulokseen että sulla voisi olla vastaavaa ongelmaa niin suosittelen menemään esim. antioksidanttiklinikalle tai valkkaamaan jonkun kilpparifoorumin suositelluista lääkäreistä. Kaikki yksityisiä valitettavasti. Facebookissa on myös kilpirauhanen-ryhmä, johon voit liittyä. Sieltä saa vertaistukea ja neuvoja: https://www.facebook.com/groups/321309862507/?fref=ts

Mulla on menossa sama setti kun Kaisalla ja tässä olen syksyn aikana oppinut että periaatteessa mikä tahansa valtavirran suosima "kitudietti" voi laukaista nämä ongelmat. Ei vaadi edes mitään kisadiettiä sun muuta hardcore-meininkiä. Tilanne ei välttämättä parane itsekseen ja ei kannata hukata pahimmillaan vuosia elämästä näiden ongelmien kanssa.

Kauanko sulla, Ironbutt, on kestänyt tämä "parantumisprosessi"? Mitä oireita tuli ja mistä arvelit olevan kilpparijuttua?
En ole Ironbutt, mutta vastaan silti :D (Omasta puolestani siis)

Mulle ei tullut muuta selkeää kuin se, että hiukset lähti päästä. Ei ollut koskaan ollut ongelmia hiusten kanssa, päin vastoin. Sitten alko lähtemään hiuksia ja niiden laatu muutui sellaiseksi hentoiseksi. Toinen asia jonka olin huomannut, mutta luulin sen liittyvän vaan liikuntaharrastuksiini oli, että palauduin huonommin kuin ennen. Soitin työterveyslääkärille ja lääkäri epäili heti kilpparia ja sehän se. Olen samaa mieltä tuosta, että nämä "ihmedieetit" laukasee tätä nuorilla naisilla. Itselläni epäilys, että mun kohdalla se oli Jutan ja Bullin gofatgo jolla olin 3 viikkoa kunnes tajusin sen olevan aivan sairasta (itselleni siis).

Tyypillisesti oireita on väsymys, saamattomuus, "sumuinen olo", turvottelut, kuiva iho, lihominen, sellainen yleinen hidastuminen liikkeissä ja ajatuksissa. Voi olla palelua tai hikoilua. Myös erilaiset sykeongelmat on mahdollisia.

Mulla on ollut kilppariongelmia jo parisen vuotta ja välillä t4 lääkityskin (kausiluontoista, diagnoosina "piilevä vajaatoiminta"). Olen aina ollut sen verran aikaansaava, ettei tuo ole varsinaisesti vauhtia hidastanut ja en ole "huomannut" seurata mitään varsinaisia oireita kun on ollut niin kova vauhti päällä mutta nyt tänä syksynä rupes ketuttamaan kun väsytti, keskittymiskyky oli heikko, ei napannut tehdä niitäkään juttuja jotka oli aiemmin ollut kivoja (työ, harrastukset, treeni), heräilin keskellä yötä ja jotenkin olin vaan tosi saamaton kaikessa. Jos sitten huomenna tekis tänkin jutun... Näin jälkikäteen ajatellen en varmaan hymyillyt juuri yhtään ja/tai ollut yhtään niin iloisen energinen kun normaalisti.

No syyskuussa 2012 menin sitten erilaisiin labratesteihin, otettiin verikokeita, ruoka-aineallergiatesti, lisämunuaisen uupumus -sylkitesti ja ties mitä muuta. Vähän tarkoituksellisesti tosi kattavasti ja osittain päällekäisiäkin testejä että varmasti saadaan kaikki kartoitettua. Laskua tuli 2000€ mutta onneksi on IF:in sairaskuluvakuutus joten kaikki oli mulle ilmaista (suosittelen hommaamaan vakuutuksen - ennenkuin menet ensimmäiseenkään testiin!).

Testien perusteella havaittiin lisämunuaisen uupumus, kilpirauhasen vajaatoiminta sekä koko joukko ravintoainepuutoksia ja geeni ja entsyymijuttuja, jotka vaikuttaa koko loppuelämän ruokavalioon (piti siirtyä mm. gluteiinittomaan ruokavalioon. Keliakiaa ei vielä ollut, mutta kohta olis voinut puhjeta kun löyty molemmat sille altistavat jutut). Lääkkeitä olen nyt syönyt reilun 2kk. Lisämunuaisen uupumukseen kortisonia 20mg/pv ja DHEA:aa 40mg/pv. Kilppariin ensin t4:sta mutta kun ei toiminut (t3 ja ja reverse t3 suhde ei muuttunut) niin vaihdettiin pelkkään t3:een. Tossa t3:ssa mulla muuttuu annostus (nostetaan varovasti) 1-2 vkon välein. Nyt menossa 30mcg/pv. Annostusta nostetaan kunnes sopiva taso saadaan aikaiseksi.

Näiden reseptilääkkeiden lisäksi vedän tietysti lääkärin suosituksesta myös monta kourallista erilaisia lisäravinteita päivässä. Niin kauan kunnes tasot saadaan korjattua.
Olen jo aiemmin syönyt mielestäni paljon lisäravinteita ja pitänyt mm. d-vitamiinin "tankkauksia" Kaisa Jaakkolan ohjeiden mukaan, mutta silti esim. d-vitamiinitasot pitää melkein triplata !().

Listaan tähän vähän lisäravinnelistaa, jos vaikka olisi hyötyä muillekin:
Life Extension mix tablets -monivitamiini (9kpl päivässä, jaettuna 3 annokseen)
2000mg c-vitamiinia (4 x 500mg)
Life Extension Super Booster Soft Gels
4 kpl Omega3
Q10
Life Extension Cruciferous Vegetable Extract with Resveratrol
400mcg seleeniä (2x200mcg)
Probioottivalmiste (2x pv)
400mg magnesium sitraattia tai aminohappokelaattia
Adaptogeenit: Life Extension Adrenal Energy 1kk ja sitten vaihto Advanced-Orthomolecular-Research-aor-advanced-series-ortho-adapt-adrenal-glandular-and-botanicals 1kk. Sitten 1kk tauko ja taas alusta.
Kelp
600mg NAC
Indole 3-carbinol (I3C)
DIM
TMG
B-vitamiini
Calcium dclugarate
Gingo Biloba
Glutationi
Glysiini
Kysteiini
Metioniini
Glutamiini
Tauriini
l-tyrosiini
Alfalipoliini
Vihreä tee
Kurkumiini
800iu e-vitamiinia
1000mg kalsium sitraattia
maca
rosmariini

Ymmärsinkö oikein, että syöt itse noita kaikkia?? :wtf:

Missä sulla tutkittiin noita puutoksia? Ja mitä kaikkea sulla siis oli, muuta kuin D-vitamiinin puutos? Ja saitko selkeyttä miksi sulla oli niin paljon puutoksia?

Mä vastaan myös. Mulla todettiin vajis, kun menin lääkäriin epämääräisten oireiden, lähinnä kaikenkattavan väsymyksen takia, joka ei poistunut nukkumalla, nukuin pitkät yöunet ja päiväunet päälle. Väsymys oli pahimmillaan aamuisin. Lisäksi hiuksia lähti, iho ja silmät kuivuivat, kolesteriarvot kohosivat, syke oli korkea, jalat lyijynraskaat. Paino nousi 5-6kg lyhyessä ajassa, mikä oli mulle poikkeavaa, raskausaikaa lukuunottamatta, kun aikaisemmin paino pysynyt luontevasti tietyissä lukemissa ilman tarkkailua. En tiedä mikä tuon vajaatoiminnan laukaisi, lääkäri epäili, että kaksi peräkkäistä raskautta ja pitkää imetystä sekä niihin liittyvä jatkuva valvominen ja univaje lyhyen ajan sisällä vaikuttivat asiaan.

Thyroxin-annoksen titraamiseen meni noin vuoden verran, jonka jälkeen vointi on ollut hyvä. Liikunta on välttämätöntä, jotta pysyn pirteänä ja toimintakykyisenä. Ja kroppa vastaa diettiin asianmukaisesti, kun kilpirauhasarvot ovat kohdillaan.

"Nyt viisi liikuntakertaa viikossa ei tiputa painoa, ei tuo lihaksia esiin vaan päinvastoin housuja kiristää aina vaan paremmin."

Tuota, itselläni punttitreeni pyrkii nostamaan painoa, mikäli syön vapaasti, koska kroppa kerää nestettä lihaksiin ja ruokahalu kasvaa. Ruokavalio on se ykkösjuttu painonhallinnassa lyhyellä (esim. vuosi) tähtäimellä. Ja jotta kroppa voisi hyvin, pitää myös muistaa lepo ja rentoutuminen ja riittävä uni, onko se puoli sinulla kunnossa?

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
syön joo kaikkia näitä. kauhee määrä pillereitä. lekurin mukaan pitää vetää mm. tota tosi vahtaa monivitamiinia joku 6kk ja sitten sen jälkeen voin vaihtaa esim. life extension two per day kapseliin.

Ravintoaineiden puutos voi johtua siitä, että ei oo joko syönyt kaikkea mitä tarvitsee, syönyt sellaista pilleriä joka ei imeydy tai sitten voi olla omassa suolessa ongelmia ettei kama imeydy. Mä olin ennen tota vetänyt lähinnä yhden normi monivitamiini (iherbista) ja sitten magnesiumia ja kalsiumia. Noi adrenal -pillerit ja aika moni muukin on tossa mukana tukemassa sen lisämunuaisen toipumista.

Kävin antioksidanttiklinikalla ottamassa noi testit. Monet niistä meni MDD:n kautta sitten amerikkaan tutkittavaksi. Noita testejä voi otattaa muuallakin - tärkeintä on löytää hyvä lääkäri.

Vertailun vuoksi mä syön seuraavia lisäravinteita:

Life -monivitamiinikapseli
C-vitamiini
Omega3
Q10 (kaapista löytyy, en oo aikoihin syönyt..ehkä kevällä vois syödä ne pois kevätväsymyksen ehkäisyks..?)
Life Extension Cruciferous Vegetable Extract with Resveratrol
Probiootti
Magnesium oksidina ja sitraattina
MSM + C jauhe
l-tyrosiini
Vihreä tee-tabletit
maca
Sinkki
Antivir Immuuniksi -kapselit
Spirulinapuristeet
D-vitamiini (oliiviöljyssä)
Tryptofaani
Teaniini (Antistress)

Ennaltaehkäisisiköhän tuommonen arsenaali kilppariongelmia? Etenkin L-tyrosiini tuntuu todella tärkeältä aineelta, ilman sitä mielialani laskee huomattavasti, totesin kun pidin kokeeksi parin kolmen viikon tauon. Siskollani on juuri sellainen historia ja tilanne, että kovaa treeniä ja dieettiä -> kilppari poksahti. Toisaalta en usko, että oon elintapojeni puolesta missään vaaravyöhykkeessä, koska oon niin mukavuudenhaluinen kuitenkin :D Mutta silti asia huolettaa, kun vaivaa on suvussa muillakin. Ja aiheeseen liittyvät jutut kiinnostavat todella paljon.

Mulla on menossa sama setti kun Kaisalla ja tässä olen syksyn aikana oppinut että periaatteessa mikä tahansa valtavirran suosima "kitudietti" voi laukaista nämä ongelmat.

Ihkua - vai mitä??? Minulla ei ole ollut dieettiä mutta muuta härdelliä fysiikan kanssa. T3-hoito vei minulla 13 viikkoa, toisin kun Kaisalla, olo ei todellakaan ollut missään vaiheessa hyvä; olin pirteämpi mutta fysiikka meni vielä huonommaksi. Nytten olen vaihtamassa eläinperäiseen lääkitykseen ja viimein alkaa elämä - ehkä - voittaa. Kyllä tulee itku ja poru, jos joutuu uuden T3-kuurin syömään! Facen lisäksi kilpirauhanen.com sivuilla on keskustelupalsta... jos joltain muultakin puuttuu tunnukset.

- - - Updated - - -

Mopsi - seleeni on tärkeä, etenkin jos kilpparissa on rT3 ongelmaa.

^Kiitos tiedosta! Olen aiemmin syönyt seleeniä erikseen, mutta nyt sitä on tuossa monivitamiinissa. Mistäköhän sen tietää, jos oikeasti alkaa kilpirauhanen pykiä. Oliskohan selittämätön lihominen varmin oire? Gluteeniton ruokavalio mulla on myös ja muutenkin syön pitkälti Hormonidieetin mukaan.

Hmm. Juuri hiustenlähdön takia kävin joku vuosi sitten mittauttamassa arvot, mutta olivat normaalit, eivät vissiin edes rajalla. En tosin yhtään muista (jos edes kuulin), mitkä olivat lukemat ja siitä on tosiaan vuosia aikaa.

Tämän keskustelun ansioista päätin sittenkin olla tekemättä lainkaan rankempia aerobisia treenejä. Jaksaa sitten puntata kolmesti (tai vähintään kahdesti) viikossa täysillä ja palautuakin välissä. Siihen oheen n. 2000 kaloria, jossa makrot jakautuvat suunnilleen tasaisesti kolmeen yhtä suureen osaan, gluteenittomuus ja riittävä uni, niin ei ainakaan elintavoista (eli omasta syystä) voi johtua, jos mullekin joskus kilppariongelmia tulis.

Syön vihreitä, lihaa, kanaa, kalaa, öljyjä, maitotuotteita, hedelmiä, marjoja, ruisleipää... karkkia en käytä lainkaan ja alkoa harvoin.

Tänään käytyäni lääkärissä lääkäri totesi painoni nousseen 17 kiloa. Kilppari oli ok (siis se joka julkisella otetaan)

Viime syksystä täytyy sanoa vielä, että kulutukseni oli (sykemittarin mukaan) monena päivänä liikunnoista 1000kcal. kokonaiskulutukseksi se laski reilusti yli 2000. Valitettavasti kun ruokahalu katosi saatoin saada puolet tavoiteltavasta energiamäärästä.

Suositut

Back
Ylös Bottom