SUPERCARB 1kg -40%

kun elimistö sekosi

Kerrotko vielä mitkä oli arvosi? Tuo "ok" ei aina kerro totuutta.

Kerron heti kun tiedän sen tarkan arvon. Sanoi hoitaja vain puhelimessa, että ok. Olen harkinnut käydä funktionaalisen lääkärin pakeilla, joka on perehtynyt kilppariin vähän paremmin.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Kannattipa lukea tämä ketju, mulla on meinaan kaikki nuo oireet. Viimeaikoina on ruvenneet hiukset putoilemaan. Paino ei ole lähiaikoina toki noussut hirveästi, mutta turvotus on perussettiä tässä kropassa. Mulla on oletettavasti nuo TSH ja T4 kilpparikokeet otettu pariinkin otteeseen joskus vuosia sitten, mutta ei ole aiheuttanut lisätoimenpiteitä. Eli terveyskeskukseen ei varmaankaan kannata enää mennä aikaansa hukkaamaan?

Kannattipa lukea tämä ketju, mulla on meinaan kaikki nuo oireet. Viimeaikoina on ruvenneet hiukset putoilemaan. Paino ei ole lähiaikoina toki noussut hirveästi, mutta turvotus on perussettiä tässä kropassa. Mulla on oletettavasti nuo TSH ja T4 kilpparikokeet otettu pariinkin otteeseen joskus vuosia sitten, mutta ei ole aiheuttanut lisätoimenpiteitä. Eli terveyskeskukseen ei varmaankaan kannata enää mennä aikaansa hukkaamaan?

Toki kannattaa, jos viimeisimmät kilpirauhasarvot on otettu vuosia sitten. Voihan olla, että tulokset ovat muuttuneet ja saatkin suoraan lääkityksen terveyskeskuksen lääkäriltä. Jos taas arvot ovat viitteissä, mutta olo kuitenkin kehno eikä lääkitystä tipu, sitten kilpparispesialistille.

^Okei, tuo Tv4 on selkeästi alakantissa, mutta TSH vielä viitteissä. Onko sulta koskaan ennen otettu kilparriarvoja? Voisi verrata siihen aikaan kun olet ollut kunnossa.

Aiemmin ollut T4V 13.6 ja TSH 1.36, tuolloin olin pitkään selittämättömällä sairastelujaksolla, joka otti puolen vuoden täyden huilin. Eli siis "hyvän kunnon" kilppariarvoja ei ole. Mutta onko nyt niin, että nämä oireeni voivat johtua kilppariongelmasta, mikä ei noissa (T4V ja THS) näy??

Aloittajalle: Mitä siis syöt?

Miinuskaloreilla ei liho. Silloin kulutus oletetaan todellista suuremmaksi ja vastaavasti syödyt kalorit pienemmäksi.

Sitä juuri tarkoitin, että miinuskaloreilla ei voi lihoa. Mutta aloittajan tekstistä tällaisen käsityksen sai(n). Kilpirauhasongelmiahan tässä nyt on diagnosoitu, mutta siltikin olen sitä mieltä, että kannattaisi poiketa lääkärissä. Mielellään arvauskeskusta pätevämmällä.

Mopsi80 selvisikö sinulla hiustenlähdön syy? Minulla lähtenyt jo 3/4 hiuksista ja testeistä ei löytynyt mitään vikaa: kilpirauhanen, maksa, veret jne perussetit riittävän laajasti utsittuina. Tässä peruukkikauppaan olen lähdössä, kun enää ei klipsituuhennuksiakaan saa piiloon. Tai sitten alan skiniksi.

^ei tainnut selvitä. Onneksi se loppui ennen kuin meni pahaksi. Todennäköisesti johtui raskaudesta, imetyksestä jne. Joillakin kuulemma silloin lähtee vielä massiivisemmin tukkaa päästä..

Niin, arvot olivat TSH 3,09 ja T4V 13,4.. minä en ymmärrä näistä mitään, en ole perehtynyt.

TSH:n osalta taitaa ylin viitearvo olla niinkin korkea kuin 5; toisaalta on epävirallista ohjeistusta, että arvon olisi hyvä olla enintään 2. Riippunee tohtorista, onko halukas kirjoittamaan koelääkitystä vaikka arvot on viitteissä. Tuo Kaisan blogissa (linkki ketjussa ylempänä) selvällä suomenkielellä kuvailtu ongelma (käänteinen rT3 dominanssi) ei tule esiin Suomessa otettavilla labrakokeilla.

Mopsi80 selvisikö sinulla hiustenlähdön syy? Minulla lähtenyt jo 3/4 hiuksista ja testeistä ei löytynyt mitään vikaa: kilpirauhanen, maksa, veret jne perussetit riittävän laajasti utsittuina. Tässä peruukkikauppaan olen lähdössä, kun enää ei klipsituuhennuksiakaan saa piiloon. Tai sitten alan skiniksi.
Oisko joku hiuspohjan ihosairaus? Ootko käyny ihotautilääkärillä?

Sen verran täytyy itsekin lusikka työntää soppaan, että oman tarinansa kertoo. Eli mulla oli myös syytä epäillä kilpparia rankan harjoitusdieetin jälkeen, kun paino ei pudonnut treenaamalla ja kaloreita pudottamalla, vaan päinvastoin pysyi samana tai nousi. Tähän päälle tuli selittämätön väsymys, masennus, rytmihäiriöt yms. Tukka mulla pysyi silti hyvin päässä.
Mulla on kilppariarvot olleet koko ajan aika samoissa kun sullakin, mielestäni viitearvoissa, mutta ehdottomasti niin ala- ja yläkanttiin, että voivat aiheuttaa oireita. Itselläni todettiin kuitenkin korkeat stressihormoni eli kortisoliarvot, ja loppujen lopuksi diagnoosina on ylikunto. Pakko oli pitää treenitaukoa ja syödä normaalisti (2000kcal), jolloin paino nousi heti sen 10kg.
Painonnousun ja treenitaukojen jälkeen paino on pysynyt nyt samassa, ja kortisoli todettiin viimein joulukuussa viitearvojen sisälle pudonneeksi, ylärajoilla mutta silti! Ja tämä tilahan mulla on ollut syksystä 2011 saakka, mutta keväällä 2012 asiaa tutkittiin, ja nyt alkaa vasta olla sellainen olo, että alkaa olla kunnossa. Treeni menee nyt perille, paino pysyy samassa, vaikka sitä epätoivoisesti haluaisinkin pois. Se, mikä mut myöskin pysäytti, oli huimat viskeraalirasvatasot, normaalipainon sisällä. Tämä selittyi sillä, että stressihormonien eli kortisolin ollessa korkealla, rasva varastoituu helpommin, ja ensisijaisesti sisäelinten ympärille. Tämä voi selittää siis vyötärö-lantioseudun pyöristymisen, vaikka muu kroppa näyttää entiseltään.
lääkäri olisi aloittanut noilla arvoilla oireiden takia koelääkityksen kilppariin, mutten halunnut sitä. En halunnut kokeilla, koska ajattelin arvojen huonontuneen ylikunnon myötä, ja kun parantelen sitä lepäämällä, menee lääkityksellä helposti sitten liikatoiminnan puolelle. Pako myöntää, että mieliala on kymmenen kertaa parempi kuin viime vuoden puolella, mutta vieläkin se on usein alavireinen, ja tiedän sen olevan hormoniperäistä.
Laihduttamaan en uskalla alkaa vielä aikoihin, vaikka tuo 10kg kummitteleekin ja laittaa vituttamaan. Pelkään, että alikaloreilla kroppa menee taas ylirasitustilaan, ja pahimmassa tapauksessa nousee entisestään. En myöskään halua kokea enää sitä kamalaa masennustilaa ja selittämättömiä kropan häiriöitä, varsinkaan kun tiedän itse toiminnallani ne aiheuttavan.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Oisko joku hiuspohjan ihosairaus? Ootko käyny ihotautilääkärillä?

Olen, tosin ihon takia, mutta tsekkas myös tuon päänahan hiusten lähdön takia. En keksi tähän mitään muuta selitystä kuin stressi. Daa? Stressiä ollu viimiset 15 vuotta. Tai sitten se, että imetysaikana lähti myös kaikki hiukset ja sitten ne kasvoi takaisin. Nyt imetyksestä on kuusi vuotta aikaa, ehkä mun hiusten elinkaari on 5-6 vuotta ja nyt ne silloin kasvaneet lähtee. Koko loppuelämä tätä sykliä?

Sori off-topicci, vaikka kai tämä sekoavaa elimistöä on tämäkin :(

Mielenkiintoisia mietteitä. En tiedä avautuiko kaikille, mutta stressihän nimenomaan aiheuttaa lisämunuaisen uupumista ja sen seurauksena voi tulla kilpirauhasen vajaatoiminta. Lisämunuainen ei välttämättä toivu ihan itsekseen ilman lääkitystä (kortisonia), joten suosittelisin käymään testeissä mikäli yhtään mietityttää mistä se oma oma vetämätön olo johtuu. Tuo fightmaryn ja Grand Battementin kuvaus kuulostaisi omaan korvaan vähän sen tyyliseltä, että lisämunuaistestissä kannattaisi käydä. Se on niinkin helppo kuin sylkäisy kuppiin neljä kertaa päivässä. Ja sitten vartoomista kun labrakokeet valmistuu (vie noin kuukauden).

Mulla oli kanssa varmaan syksyllä 2009 pitkän ajan kuluessa kehittynyt ylikunto-/ylirasitustila ja jotakin stressihormonihäikkää. Maha oli tosi huonona, väsytti, pyörrytti, syke nousi yhtäkkiä taivaisiin, mieliala oli maassa ja alaselkää särki tauotta. Törmäsin lisämunuaisen uupumusta käsitteleviin kokemuksiin netissä, lopetin treenaamisen ja aloin hiljalleen syödä kunnolla. Nälkä olikin sitten ihan koko ajan ja paino nousi reippaasti, mutta käsikynkässä mielialan kanssa. Kun kaikki nuo edellä mainitut oireet alkoivat hiljalleen korjaantua, tiesin, että asioita tehdään oikein vaikka ulkonäöllisessä muutoksessa olikin hyväksymistä.

Tuon jälkeen meni pitkään, että treeni oli pidettävä aika vähäisenä ja tuntui, että itsestä oli pidettävä erityisen tarkkaan huolta; nukuttava tarpeeksi, välteltävä stressaavia tilanteita ja liiallista fyysistä rasitusta, rytminvaihdoksia jne. Nyt ruokavalion asetuttua kohdalleen ja elämän muiden positiivisten muutosten myötä (myös psyykkinen työstäminen mukaan luettuna!) tuntuu, että rajoja voi vähän venyttääkin ilman että on heti sängyn pohjalla seuraavat pari viikkoa. Liikkuakin jaksaa enemmän kuin koskaan ennen, mutta toisaalta on ehkä oppinut tunnistamaan, koska liika on liikaa. Toisaalta huomaan edelleen olevani herkkä liialliselle rasitukselle ja stressille ja reagoivani nimenomaan fyysisesti tällaisissa tilanteissa. Luulenpa, että hormonihäikissä on useimmiten mukana yhdistelmä biologista alttiutta (perinnöllistä/elämän aikana kehittynyttä) sekä toisaalta tietynlaista elämäntyyliä, joka altistaa häiriöiden kehittymiselle. Itselläni on esimerkiksi sellainen ominaisuus, että vaadin itseltäni aika paljon vähän kaikissa tilanteissa ja esimerkiksi treenissä, vaikkei se aina olisi todellakaan tarpeen. Tässä taas on mukana kaikenlaisia ajatuksia ja uskomuksia, jotka näin ajavat tekemään. Jollei ole tarkkana, tulee ylittäneeksi omat rajat vähän joka elämän osa-alueella, mikä ei todellakaan ole pitkällä aikavälillä keholle ja mielelle hyväksi.

Tällaisia juttuja kannattaa myös miettiä, vaikka kokisikin, että omat oireet ovat putkahtaneet esille täysin selittämättömästi. Joskus muistan lukeneenikin tutkimustietoa, jonka mukaan myös kilpirauhashäiriöihin liittyy tietynlaisia persoonallisuuspiirteitä. Erityisesti stressihormonihäiriöissä koen tällaiset jutut, ja samaten sen oman yksilöllisen stressiherkkyyden tunnistamisen, tärkeinä.

Luin pikkuisen tuosta lisämunuaisen toimintahäiriöstä. Ihan kuin olisi omasta elämästään lukenut. Huh. :wtf:
Vain tuota saamattomuutta ja väsymystä en suostunut myöntämään, mutta johtunee siitä, että olen tällainen asennevammainen, joka pakottaa itsensä (ja läheisensä) tekemään vaikka olis luita poikki ja maksa irti. Kaikkia sairauksia pidän luulosairauksina. Sikaflunssan jälkeistä keuhkokuumettani pidin laiskuutena. Jep. Terve asenne. Mutta siis, jos(!) lisämunuainen tai joku muu sisäelin ei ole tahtoni alainen ja alkaa otella vastaan, niin ei kiva. 25-vuotiaana minulle sanoi lääkäri, että vaikka pääni ei myönnä, että on liiallista stressiä ja anna hellittää, niin kroppa pakottaa. Makasin sydänfilmissä kun kyseinen keskustelu käytiin.

Täytyy tunnustaa, että vasta kun Ironbutin vinkistä googletin aihetta, niin tajusin, että ei tässä nyt(kään) ihan täysillä käydä. Tajuamisesta saattaa olla vielä matkaa löysäämiseen, rentoutumiseen, mutta ehkäpä jo olisi aika. Syy miksi pakktoisto-foorumille hakeuduin vajaa vuosi sitten oli juurikin tuo treeneihin lisäpuhdin saaminen (olen saanutkin, kiitos siitä kirjoittajille), mutta enpä olisi arvannut, että nettifoorumilta saisi tällaisen silmiä avaavan kokemuksen. Olen ihan häkeltynyt.

Jos kilpirauhastaan epäilee, niin ei kannattaa mittauttaa arvoja vähän pidemmältä ajalta. Esim. 3 kertaa kuukauden välein. Yksittäiseen arvoon voi vaikuttaa esim. juuri sairastettu infektio.

Englantia taitavien kannattaa käydä lukemassa kilpirauhasesta täällä: http://chriskresser.com/thyroid

Tuolta löytyy tietoa myös mm. 5 yleisintä kilpirauhasongelmaa, jotka EIVÄT näy peruslabratesteissä. Yllättäen korkeat kortisolitasot eli stressi on peräti neljän taustalla.

Moi!
Tää ei nyt liity suoranaisesti eikä oikeen kiertäenkään kilpirauhashommiin, mutta kysäisen kuitenki jos jollain ois tietoa... Täälläkin sekos elimistö. Lääkäri määräs mulle keltarauhashormonikuurin (terolut) vuotohäiriöihin. Tai kuuri ja kuuri, tabletteja on 200 joten riittää 10kpl/kk annoksella pariks vuodeks. Huh. Mitä ne tekee mulle kierron tasaamisen lisäks? Miten vaikuttaa fysiikkaan? Tässä olis suuret aikeet kasvattaa lihasta ja tietty kesää kohden mennessä ennemminkin kiristyä ku massaantua Kisahommia ei yälle vuodelle taida olla suunnitelmissa kun ei tietoa miten vaikuttavat. Onko tietoa/kokemuksia hankaloittaako hommaa minkä verran?

^yritätkö raskautua? Jos et, mitään järkeä syödä mitään ylimääräistä hormonia vuotojen tasaamiseksi IMO. Vuodot voivat tasaantua myös syömllä riittävästi rasvaa ja muutenkin puhtaasti ja riittävästi. Mulla on ehkäisykapseli (myös keltarauhashormonia), eikä se ainakaan vaikuta fysiikkaan mitenkään, tai siis ei ainakaan nesteitä tai ihraa kerää. Mutta ei mulla yhdistelmäpilleritkään männävuosina keränneet, joista moni väittää lihoneensa jopa 10 kg...

^yritätkö raskautua? Jos et, mitään järkeä syödä mitään ylimääräistä hormonia vuotojen tasaamiseksi IMO.
Raskautumista pitkään yrittäneille määrätään Teroluteja kierron tasaamiseksi. Siinä valossa hiukan erikoinen kommentti.

Suositut

Back
Ylös Bottom