Kumpaa sinä tarkotat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bone
  • Aloitettu Aloitettu
Eli nyt oon täällä vähän selaillut viesteijä ja oon kattonu erin laisia diettejä sun muuta, mutta ainakun ruoasta puhutaan siinä ei mainita niinkun tarkkaan sitä mitä syöt. Tämä ei ole mitään pilkun viilausta, mutta kun kananmunista esim. puhutaank tarkotatteko raakaa vaiko keittettyjä. Tai sitten kaikki tietää paitsi minä. :D

Elikkä iha kiva ois jos joku sanois näytä:
Kananmuna: Keitetty / raaka? , pelkkä keltuainen vaiko kokonaisena?
Öljy: en luettele kaikkia öljyjä, kertokaa vaikka mitä käytätte itse.
Rahka: mitä rahkaa??

No nyt tähän saaman laitan vaikka oman päivä menuni, kommentit todella tervetulleita!!

Aamupala 5dl maitoa, 4 vilja muroja

Kouluruoka

2 ruisleipää (levitettä, juustoa, kinkku siivu ja paprikaa), hedelmiä n. 200g verran, vettä 2 lasii

Uudelleen muroja maidon kera

Iltapalana mehua ja 2 ruisleipää (samat stuffit päälle)

En oo kaloreita laskenu, mutta toi on suht koht sama joka päivä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eli nyt oon täällä vähän selaillut viesteijä ja oon kattonu erin laisia diettejä sun muuta, mutta ainakun ruoasta puhutaan siinä ei mainita niinkun tarkkaan sitä mitä syöt. Tämä ei ole mitään pilkun viilausta, mutta kun kananmunista esim. puhutaank tarkotatteko raakaa vaiko keittettyjä. Tai sitten kaikki tietää paitsi minä. :D

No nyt tähän saaman laitan vaikka oman päivä menuni, kommentit todella tervetulleita!!

Kouluruoka

2 ruisleipää (levitettä, juustoa, kinkku siivu ja paprikaa), hedelmiä n. 200g verran, vettä 2 lasii

Mitä maitoa? :jahas:

edit: Mitä levitettä, mitä juustoa, mitä kinkkua, mitä leipää?

noitten murojen tilalle vaikka sitä ehrmannin tai pirkkan rahkaa 250g ja funlightiä kyytipojaks..
ite ainaki vedän keitetystä kananmunasta sen valkuaisen(joskus molemmat) :kuola:

Ei nyt herneitä, mutta olisiko syytä mennä lukemaan hetkeksi vanhoja threadeja. Mikä idea olisi heittää valkuainen munasta pois? Mitä väliä onko keitetty (tod. näk on)? Ja tuo rahka on aika monella Ehrmann vaikka silläkään paljon ole väliä (maku ja hinta kysymys). Öljy vaikka kylmäpuristettua rypsäriä.

Omaan ruokailuusi sen verran, että mistä luulet saavasi proteiinin? Murot ei salilla kasvata. Eli nyt sitä rahkaa (valitse itse mitä) ääntä kohden.

Kyllä murot +5dl maitoa sisältää jo jonkun verran proteiinia, mutta jos tuolla ruokavaliolla ei kehity, pahin vika tuskin on proteiinin puute vaan se, että tuossa ei vielä kovin paljon ruokaa ole. Ainakin varmaan kannattaa vaihtaa mehut ja vedet maitoon, leipiä 2 sijasta 4 ja kouluruokaa niin paljon kuin ikinä pystyy.
En usko millään että kehittyäkseen pitäisi syödä rahkaa koko ajan.

Tuonne kouluruuan jälkeen kannattas laittaa joku lämmin ruoka esim. makarooni+jauheliha tai riisi+kana. Pääasia että tulee paljon kaloreita. Jos heti koulun jälkeen ei jaksa tehä lämmintä ruokaa niin sitte vaikka tuon leivän lisäks purkki rahkaa tai n. 200g raejuustoa. Sitten vaikka 6-7 aikaan iltasella teet tuon lämpimän ruuan. Ja iltapalaksi ehdottomasti jotain proteiinipitoista, esim. rahkaa(yllättäen;) ) tai sitten proteiinipaukku pro-slowta tai muuta hitaasti imeytyvää protskujuomaa. Lisäks kannattaa napata muutama ruokalusikallinen sitä rypsiöljyä.

Ja rahka tosiaan yleensä on jotain suht vähärasvaista maustamatonta rahkaa. Ei niitä rahkaherkkuja joissa on sokeria kilokaupalla. Ehrmann (yleisesti tunnettu "Ehram"), Milbona jne jne jne...

Kouluruoka

En oo kaloreita laskenu, mutta toi on suht koht sama joka päivä.[/QUOTE]

Ruoasta ja määrästä päätellen olet jyrsijä,mitä rotua ? ;)

Jos ottaa selvää niin muistaakseni selviää että aika sama miten sen kananmunan vetäsee, paitti että raakana aiheutti jotain biotiinin imeytymis ongelmia. Eli jos joku sanoo 5 kananmunaa ni on varmaan 5 kokonaista ja valmistus maun mukaan. Keltuaisia en usko kenenkään pelkästään syövän tarkotuksella ja valkuaisia jos joku vaan ottaa niin se yleensä mainitaan.

Rahkojahan on monenlaisia, mutta täällä tarkotetaan rahkalla tosiaan noin 250g purnukkaa valion, ehrmannin, milbonan (500g) tai vaikkapa pirkka valmistajan rahkaa. Joka on sitä mistä ne hyvät rahkat tehdään, eli aika tiukkaa kamaa syötäväks pelkiltään, mutta joka totuttelun jälkeen menee alas aika helposti. Ite käytän milbonaa, koska sitä saa lidlistä halvalla ja ja ostan aina sen olikos se 12 purkkia kerralla, mitä on pahvilootassa. ne on 500g purnukoita muuten, mut varmaan mainittisin et syön vaikka 250g sitä jos kirjottaisin mitä söin. Tämä ei siis tarkoita danino (tai joku) rahkoja, joissa on vaan osa rahkaa ja loput jotain muuta.

Öljyjä taitaa olla periaatteessa kahta laatua: oliivi- ja rypsiöljy. Siis kun täällä puhutaan. Toiset tykkää toisesta ja toiset ei. Ite otan rypsiöljyä. Muistaakseni aina pitäs olla kylmäpuristettua eli valmistustavalla on suuri merkitys.

Itse et tosiaan maininnut mitä maitoa, levitettä, ruisleipää, kinkkua, mehua, yms. käytät. Yhtälailla on merkitystä onko mehu itse appelsiinista puristettua vai juissin päärynämehua.

Lisäksi kuten yllä on mainittu, on listassasi suuri puutos proteiinin kohdalla. En ole ravintoekspertti, mutta lisäisin tuonne tonnikalaa, rahkaa tai vaikka raejuustoa väliin. Tonnari menee hyvin pelkältäänkin tai sitten tuon ruisleivän päällä tai jotain. Rahkaan voi lurautella funlightiä mausteeksi tai pistää marjoka tai hedelmiä (250g rahkaa uppoo yllättävän helposti kohtis pienelläkin määrällä marjoja, ite en kyllä moista harrasta vaan otan yleensä ihan "raakana"). Raejuusto taas menee salaatin seassa tai parhaiten kyllä itellä ananaksen kanssa (200g raejuustoa+purkki ananaspaloja).

Tuollasten välipalojen lisäksi itse teen joskus kansalaattia, johon pistän salaattia, kurkkua, tomaattia, raejuustoa hieman ja uunissa tekemiäni kanan rintaleikkeitä silputtuna.

Eli yleisesti kalorien lisäksi olisi hyvä, varsinkin lihaksia haluttaessa ja muutenkin, laskea proteiinit. Ylläpitoon taisi riittää vähän alta gramma proteiinia/painokilo ja kasvatukseen 1,5g-2g/painokilo. En muista oliko rasvaton painokilo, mutta itse otan yleensä 170-250g päivässä (painan n.115kg).

Proteiinia kyllä saa sieltä täältä ja varmaan jos tosiaan rasvattomaan maitoon vaihdat tuolta juomat ja otat vaikka välipalalla 6 kinkunsiivua, niin pääset vähän parempaan tilanteeseen. Saatat tietty olla niin kevytkin ettet tarvitse niin paljoa ruokaa, mutta kyllä pistäisin tuonne noita yllä mainitsemiani välipaloja tilalle tai lisäksi.

Olen vähän huono tällaiseen kommentointiin kun ei itselläkään nuo ravintoasiat ole aivan kohdillaan, mutta annoin mielipiteeni sen perusteella, mitä olen lueskellut sieltä täältä ja omasta kokemuksesta.

Kananmunan keltuainen kannattaa jättää rauhaan, koska teidän isojen poikien syömistahdilla keltuaisilla saa kolesteroliarvon pilviin.

Taitaapi olla niin, ettei reilustikaan kananmunia keltuaisineen syömällä saa kolesteroliarvoja pilviin, jollei ole luontaista taipumusta korkeaan kolesteroliin ja jos ruokavalio on muuten terveellinen (sisältää esim. vain vähän eläinrasvaa). "Normaalilla" ihmisellä elimistö säätää kolesterolin määrää. Kovat (tyydyttyneet) rasvat nostavat kolesterolia enemmän kuin mitä ravinnon sisältämä kolesteroli.

Kiitos kaikista vastauksista ja kommenteista. Nyt osaan oman menuni rakentaa paljon paremmin ja rakentavammin. Se oli kyl aika läppä ku joku siel kysy et mikä jyrsiä olen, nauroin kaikki ilmat ulos siinä kohtaa :D

Kouluruoka

Siis mitkä on tavoitteet? Jos on massankasvatus niin tuolla ei kyllä paljoa henkseleitä paukutella.. voin tarvittaessa listata tähän ruoat ja lisäravinteet mitä itse nyt vedän (tai aloitan kohta) kun massankasvatusta olen just aloittelemassa.. ja ainakin tähän mennessä toiminut hyvin ilman taikinan kerääntymistä..

Siis mitkä on tavoitteet? Jos on massankasvatus niin tuolla ei kyllä paljoa henkseleitä paukutella.. voin tarvittaessa listata tähän ruoat ja lisäravinteet mitä itse nyt vedän (tai aloitan kohta) kun massankasvatusta olen just aloittelemassa.. ja ainakin tähän mennessä toiminut hyvin ilman taikinan kerääntymistä..

Olisi kyllä mukava jos listaisit syömiset tähän, niin tiedä vaikka oppis jotain :)

Ei kai sillä mitään väliä ole onko ruoka lämmintä vai kylmää, kunhan tarvittavat ravintoaineet saa...
Intissä opetettiin, että aina pitää metsässä valmistaa lämmin ruoka, etenkin talvella ja kovalla pakkasella. Elimistö kuluttaa energiaa sen ruon lämmittämiseen jos se on kylmää..

Intissä opetettiin, että aina pitää metsässä valmistaa lämmin ruoka, etenkin talvella ja kovalla pakkasella. Elimistö kuluttaa energiaa sen ruon lämmittämiseen jos se on kylmää..

Ja sitten äänestys pystyyn: Kuinka moni kiskoo kalkkuna/kurkku/tomaatti combon pakkasessa keskellä metsää? :whip: :hyper:

Minkä mukaan pitäisi saada lämmintä ruokaa tietty määrä? Onhan sitä mukava syödä, mutta nyt äkkiä jotain mutuilua tänne :thumbs:

Jos kohta sais lukea nyt ton Anssin ruokailun niin voisi taas imeä itseensä tietoa tärkeää.

Suositut

Back
Ylös Bottom