Kummin velvollisuude jne..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
Minustakin tuli kummi muutama kuukausi sitten tai olen vain henkisesti kummi. Pappi ei suostunut laittamaan mun nimeä papereihin, kun erosin kirkosta muutama vuosi sitten. Se 1 % palkasta tuntui liialle verrattuna siihen mitä kirkon palveluita käytän.

Me ostettiin kummille sellainen valokuvakehys kaiverruksella ja paketissa taisi olla joku kromattu hiusharjakin. Joku muu toi sellainen tinaisen putken mihin voi laittaa kastetodistuksen. Ajattelin, että lusikkahomma kuuluu enempi sylikummille.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä olen ollut kymmenen vuotta kummi ja eniten hän on tuntunut tykkäävän, kun olen vienyt häntä esim. lintsille, korkeasaareen tai pieneläinpuistoon. Olen kyllä ostanut lahjojakin, mutta kysyn aina vanhemmilta, että mitä hän on toivonut esim. joululahjaksi ja sen mukaan sitten miettinyt.. Välillä myös kirjottelemme meiliä toisillemme ja seuraavaksi ois tarkotus ottaa hänet mukaan viettämään viikonloppua mökkeillen.

Kummius on lapsen huomioimista, joka on enempi yhdessäoloa ja toisen olemassaolon muistamista kuten täällä kirjoitettiinkin. En ajattele sitä velvollisuutena. Hyvä idea kastetilaisuutessa annettavaksi vois olla myös kirja, johon vanhemmat vois tallettaa vauva ja lapsuusajan muistoja kirjoituksin ja kuvin. Siihen on kiva palata vuosienkin päästä. Niitä löytyy kaupoista valmiina. Itselleni on tehty sellainen.

treenaisko sanoi:
Minustakin tuli kummi muutama kuukausi sitten tai olen vain henkisesti kummi. Pappi ei suostunut laittamaan mun nimeä papereihin, kun erosin kirkosta muutama vuosi sitten. Se 1 % palkasta tuntui liialle verrattuna siihen mitä kirkon palveluita käytän.
Juu, tuo on älytöntä. Ei uskonto tai kummina oleminen saisi olla rahasta kiinni. Itsekkin erosin kirkosta samoista syistä ja toisekseen kirkkoväellä ja seurakunnilla on rahaa niin ettei paskalle taivu. :jahas:

treenaisko sanoi:

Me ostettiin kummille sellainen valokuvakehys kaiverruksella ja paketissa taisi olla joku kromattu hiusharjakin. Joku muu toi sellainen tinaisen putken mihin voi laittaa kastetodistuksen. Ajattelin, että lusikkahomma kuuluu enempi sylikummille.

Sama homma mulla, erosin pari vuotta sitten kirkosta mutta mulle se pappi antoi kyllä kummitodistuksen ja minusta tuli kummi.
Saattoi kyllä johtua siitä että sama pappi siunasi faijan vasta kuukaisi sitten ja varmasti muisti nimen.
Ihmettelin kyllä kun se katsoi vähän halveksuen mua siellä ristiäisissä kunnes tajusin mistä se johtui.

treenaisko sanoi:

Jahas, kuulin sitten eilen, että olenkin sylikummi. Soittelin lahjasta ja ilmoitin, että olen ostamassa valokuva-albumia. Pakko oli hieman oikaista tuossa kohtaa, sillä en edes tiedä ketä muita on kummeina. Muut kummit tulee molemmissa tapauksissa äidin puolelta ja heitä en tunne ollenkaan. No joo, nyt tuli mieleen, että pitääkö mun oikeesti ostaa joku lusikka.. Ei oikein olisi kiinnostusta tuollaiseen, vaikka perinne taitaa tuohon velvoittaa??

Ristiäisissä missä mä olin sylikummi osti sellaisen tinaisen putken, jossa voi säilyttää kastetodistusta. Se oli ainakin ihan siisti. Ukko kun on putkimies niin vitsaili putkipiirustusten tulevan putkiloon, sitten kun tyttö vähän varttuu ja alkaa putkimieheksi. Muutenki sylikummi heitti ronskia läppää, joka ei ihan sopisi ristiäisiin. Hauska mies.

Meidän naapuri saa lapsen parin kuukauden päästä, ja musta tulee mitä suurimmalla todennäköisyydellä tän lapsen kummi! :)

Kummi-instituution syntytaustahan on siinä, että kun pikkuihminen liitetään kirkkoon kasteessa, niin nimetään samalla joku tarjoamaan uskonnollisen kasvatuksen. Tästä näkökulmasta se, että kirkko haluaa ihmisen, joka on jollain tavoin sitoutunut kirkon omaan näkökulmaan, on ihan ymmärrettävä. Oma etuhan siinä painaa, ettei lasta liitetä luterilaiseen seurakuntaan ja uskonnollisesta opetuksesta pistetä vastaamaan esimerkiksi wiccaa. ;)

Ei-uskonnolllisesta nimenantotilaisuudesta ja sen kummikäytännöstä tunnustan hetipuoliin avoimesti täyden tietämättömyyteni. Tuntuvat nuo kasteet olevan kuitenkin sen verran yleisempiä, ettei ole vastaan muita tullut.

jubar sanoi:
Ei-uskonnolllisesta nimenantotilaisuudesta ja sen kummikäytännöstä tunnustan hetipuoliin avoimesti täyden tietämättömyyteni. Tuntuvat nuo kasteet olevan kuitenkin sen verran yleisempiä, ettei ole vastaan muita tullut.
Mulle on aina ollut selvää, että sitten jos/kun itselle niitä lapsia rupee tulemaan, niin kirkkoon ei heitä liitetä. Saavat sitten isona tehdä valintansa, jos siltä tuntuu. Mutta tuollaiset nimiäiset voisi ehkä järjestää, onhan se kiva kokoontua tuota nimenantoa vähän juhlistamaan.

Itse olen n. vuoden ikäisen tytön epävirallinen kummi, yhdessä poikakaverini kanssa (epävirallisia siksi, koska emme kuulu kirkkoon). Turha noilla lahjoilla on kamalasti stressata, me vietiin ristiäisiin lahjaksi hyppykeinu :) Oleellisempaa munkin mielestä on, että huomioi lapsen muutenkin kuin niillä lahjoilla jouluna ja syntymäpäivänä.

Itselläni on/on ollut varmasti maailman paras kummi.. Sen lisäksi, että mitä erilaisempia lahjoja on satanut miltei enemmän kuin edes laki sallisi, hän on kuskannut minua pitkin ja poikin, jnejnejne, mutta ennen kaikkea ollut todella kiinnostunut asioistani ja välittänyt musta... ja välittää edelleenkin

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom