Kummassa järjestyksessä?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
42
Olen tässä pyrkimässä tulevaksi kesäksi timmimpään kuntoon ja tarvitsen neuvoa. Kannataisko mun eka polttaa rasvat pois ja hankkia sitten lihaksia vai eka lihakset ja vasta sitten rasva pois?

Ennen kuin aloitin saliharrastuksen diettasin ensin kuukaudessa n.8 kiloa pois ja sen jälkeen oli aika intensiivinen juoksulenkkikuukausi, jolloin tein myös vatsoja aika pajon ja kun ihmeen kaupalla sain läskimahani kireäksi. Silloin oli helppoa aloittaa salilla käynti ja tulosten seuraaminen, kuin suurinpiirtein tietää paljon tavaraa kertyy vyötärölle ja paljon lihasten ympärillä. Onhan tota läskiä hieman kertynyt nyt mahan ympärille kun kokoajan plussakaloreita syö, mutta en uskalla edes ajatella, kuinka paljon ihraa mahassa olisi, jos en olisi ennen kovan treenauksen aloittamista dietannut turhia läskejä pois. Kuitenkin vielä vyötärö 10cm kapeampi kuin ennen diettiä, vaikka painoa on nyt enemmän.

Itse taiteilen juuri niin, että poltan rasvaa ja samalla yritän kasvattaa lihaksia. Todella hidas metodi, mutta pakki on pienentynyt ja lihakset aktivoituneet tässä vajaan kolmen kuukauden aikana. Tämä on kärsivällisyyttä vaativa tie, jossa tuloksia ei pahemmin näe niin lihasten kasvun, kuin rasvan palamisenkaan osalta. Nyt on alkuhuumassa lähtenyt kropasta ehkä ylimääräinen neste ja lihakset eivät todellakaan ole kasvaneet vaan niitä ehkä katsoo eri tavalla. Fiilikset ovat kuitenkin loistavat ja rautaa saa laittaa tasaisesti lisää eli jotain kehitystä on havaittavissa. Lepo ja ravinto ovat myös kohdallaan, koska työttömällä on aikaa säätää.

Kesällä arvioin uudelleen tilanteen ja todennäköisesti syksyllä aloitan järjestelmällisesti kasvattaa pelkästään lihaksia. Vuoden kuluttua kevään korvilla sitten rankempi dieetti. Tavoitteeni on olla vuonna 2005 kesällä kaikin puolin paremmassa kunnossa, mitä nyt. Kotiraati on armoton ja on lupautunut antamaan lahjomattoman todistuksen uurastamisestani.

Ensin rasvat pois, pienillä rasvoilla on imo huomattavasti helpompi hankkia lihaa, ainakin motivaatio säilyy kun peilistä ei tuijota takasin virtahepo.

Itsellä lähtee dietti vasta nyt, tarkoitus oli aloittaa jo jouluna mutta paikat rikkoutu ja pääsee vähän myöhemmällä liikkeelle.

Itsellä tavoitteena 3kk 112->100-102

Toisaalta taas, kun on sitä lihasta ja alkaa diettaamaan niin...hupsista alta paljastuukin lihaksikas kroppa. Näin kärjistäen, mutta kumpikin on kiva asia.

Toisaalta varsinkin jos aloittelee treeniä, eikä lähtötilanne ole aivan kauhea niin kummasti muoto muuttuu jo sillä että laittaa ruokailut säännöllisiksi, katsoo vähän mitä napaan laittaa, vetää aerobista sopivasti ja treenaa kovaa.

Itellä noi treenipainojen tippuminen on syönnyt sen verran miestä, että ei ole vielä pystynyt vetää kunnolla loppuun asti. Jos huhti-toukokuussa alkaisi kiristelee vähän..

Fyyrinen sanoi:
Olen tässä pyrkimässä tulevaksi kesäksi timmimpään kuntoon ja tarvitsen neuvoa. Kannataisko mun eka polttaa rasvat pois ja hankkia sitten lihaksia vai eka lihakset ja vasta sitten rasva pois?

Riippuu miten paljon ylimääräistä rasvaa sinulla on. Jos rasvaprosenttisi on jossain 30% tietämissä, voit huoletta aloittaa deittauksen jo nyt. Jos olet jossain 15-20% kohdilla, ehdit hyvin hankkimaan lisää lihaa yhden-kahden kuukauden ajan ja maalis-huhtikuun aikoihin siirtymään dietille. Riippuu paljon myös kehosi metaboliatyypistä (ekto-meso-endo), kumpi sinulle on hankalampaa: diettaus vai massan saaminen.

6 viikon päästä alkaa mulla kova dietti kun koulu loppuu, niin jää aikaa aamuaerobiselle. Itse diettasin jotain 15 kiloa pois alunperin ennen salin alottamista joskus aikoja sitten, jos nyt vois tehdä uusiks niin diettaisin vielä lisää ennen kun rautaa vääntäisin. Nyt pitää varoa ettei lihakset lähde mukana yms. Tosiaan vittumaista kun pitäny taiteilla siinä "ei lisää läskiä, mutta lisää lihasta" rajalla, ei oikeen onnaa niin hyvin, varsinkin kun lihaskasvu ei näy NIIN paljoa lyhyillä aikaväleillä, kun on ylimääräistä päällä, vuoden ero on jo huima. Nyt jo kyseinen dieetti vituttaa kun ei voi syödä niin paljoa yms :[

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kuinka paljon tuota lihasta sitten käytännössä lähtee dieetin aikana pois? Itellä suht kova bulkki menossa, mutta rasvat pysyy suunnilleen samassa (Arvioisin 20%). Ajattelin vetää vasta toukokuun aikoihin kuukauden dieetin ja tiputella pari-kolme kiloa..

Fyyrinen sanoi:

Polta vaan turhat läskit ensin pois, ja sitten ala työstämään lihaksia.
(lihasten hankkiminen ei sitten ole ihan tavattoman helppoa, eli jos olet aloittelija, niin tavaa hartaudella läpi faq-jutut, ja ota opiksesi).
Silloin kun itse aloittelin n:10.v oli tapana bulkata massaa 9.kk vuodesta, ja sitten keväällä koittaa kaivella epätoivoisesti lihaksia näkyviin hillittömillä dieeteillä, ja samalla paloi pois Paljon kovalla työllä tehtyä lihaa.
Nykyajan trendinä taitanee olla, ja hyvä niin, olla suht tiukassa kunnossa
ympäri vuoden.

Samaa mieltä monen muunkin kanssa: ensin dieetti päälle ja vähän kevyempi kunto ja sitten pikkuhiljaa lihasta kasvattamaan. Kannattaa toki treenata punttia dieetilläkin!

Itse tein aikoinaan sen virheen että aloin treenaamaan täysillä lihaskasvun kannalta rasva% ollessa noin 25 :eek: Kyllähän sitä kasvoi ja leveni ihan hyvin vuodessa, sukulaiset alkoi pelkäämään yms. mutta eipä paljon lihaksia erottanut :D

Pari vuotta sitten vedin sitten ekan kunnon 12viikon dieetin ja se oli treenihistoriani paras päätös, rasvat n.15%...nyt toinen oikeaoppinen dieetti menossa ja kesällä on tarkoitus morjestaa sixpäkkiä ekaa kertaa elämässäni :whip:

Kiitokset neuvoista. Tilanteeni on tosiaan se, että oon aika alkutekijöissään tässä voimailupuuhassa ja tietoa täältä tuntuu löytyvän ihan mielettömästi. Löysin sivut kolme päivää sitten ja, valehtelematta, oon sen jälkeen viettäny täälä aikaa ainakin 10 tuntia mielenkiintoisia juttuja lukien. Viikon verran oon tässä jo itteäni keventänyt ja motivaatiota tulee koko ajan enemmän. Aamulla kahden tunnin rasvanpolttokävelylle.

Fyyrinen: Jos et ole aerobista pahemmin vielä lähiaikoina harrastanut niin älä ihmeessä vedä noin pitkiä lenkkejä aluksi. Tuloksena kipeytyneet sääret ja suunnaton vitutus. Maltti on valttia vaikka tuntuisi, että jaksais kävellä vaikka neljä tuntia. Syke ei saa nousta liian korkealle...120-130 on rasvan palamista ajatellen hyvä. Tsemppiä keventymiseen.

Suositut

Back
Ylös Bottom