Kultainen leikkaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juha L.
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noudattaako kolmen soinnun teoriakin kultaista leikkausta?? Itsekkin olen ihmetellyt että miksi toi leikkaus on niin maaginen. Mikä tekee tuosta suhteesta sittten niin kauniin? Outoa..

Pituus n.182,5 cm
- Napa n.113 cm
-----------------
= 69,5

113 : 69,5= 1,625899280 :rock:

Tää thredi pelasti päivän mä ooon niiiin komee... nooot :lol2:

Xavier :kuvia: :lol2:

Tämä ois pitäny oppia jo ala-asteella:rolleyes:
Tossa "jokunen" aika sitten tuli telkkarista semmonen britti dokkari, jossa testasivat ja tekivät kaikenlaista. Siinä testit osoitti että jos ihmisen kasvot ovat täysin symmetriset, ne eivät ole niin kauniit mitä sellaisen, jolla kasvon mittasuhteet ovat lähellä tätä leikkausta... Eli epä-täydellinen on täydellistä ja symmetrinen on epä-symmetristä:rolleyes:
Samassa dokkarissa oli myös että miksi esim. lihaksikas, vähärasvainen vartalo on paremman näkönen mitä tommosen syöttäporsaan...

Ja kerrottiinpa siinä myös että miksi esim. paska haisee niin "paskalta":arvi:

Jaa, mä kun olen taas käsittänyt niin, että mm. parinvalinnassa ratkaisee kasvojen symmetrisyys. Esim. naiset katsoo tiedostamattaan miehen kasvoja, ja mitä symmetrisemmät ne ovat, sitä todennäköisempää on, ettei miehellä ole mitään geenivirheitä.

Lähde: en muista

Nyt päästän tyhmyyteni (taas kerran :eek::eek:) valloilleen, mutta en käsitä :david:

Eikö mitta jalkateristä napaan + navasta päälakeen = ihmisen pituus.
Pitääkö tässä jakaa/ kertoa/vähentää jotain jostakin ja jos niin mitä ja mistä.

Nimim. mittanauha kädessä :confused:

Edit: jep. tajusin. luin ekan sivun uudestaan. suhde jaloista napaan = 2 x suhde navastä päälakeen. kyllä oon viisas ;)

Edit 2: vai... ????

Tapa 1: Voit laskea arvon mittaamalla pituuden jalkaterästä napaan, ja jakaa sen pituudella navasta päälaelle.

Tapa 2: Jos sattumoisin tiedät tarkalleen oman pituutesi, voit toki mitata vaikkapa pituuden jalkateristä napaan, ja jakaa sen sillä, mikä tulee kun miinustat sen juuri mittaamasi lukeman koko pituudestasi.

Esim. jos pituus jalkaterästä napaan on 100cm ja sinun pituutesi on 160cm, voit laskea arvon 160-100=60, 100/60= lopullinen vastaus

Itse sain arvoksi ~1,63.. jipii melko lähellä ollaan.

Kiitti!

Eli kun olen 168cm, siitä pois 104 cm (jalat-napa-mitta) = 64
104/64=1,625.

Eli mulla on keskimääräistä lyhyemmät jalat, eikö??? olisin sopusuhtaisempi jos mun jalat olis pidemmät??

Tosta symmetrisyydestä tuli mieleen jossain yhteydessä kuulemani juttu, jossa oli ilmeisesti otantana julkisuuden henkilöt tai pelkästään näyttelijät, niin sen mukaan Denzel Washingtonilla oli poikkeuksellisen symmetriset kasvot. Sellanen muistikuva siitä jäi että se olis hyvä asia, eli ihminen ois sillon kaunis mutta voipi olla että muistan väärinkin.. Denzelistä ei pysty kommentoimaan mitään..:D

Saman muistan lukeneeni tai kuulleeni joskus. Tuossa samassa yhteydessä todettiin miten monilla yleisesti kauniina/komeina pidetyillä ihmisillä on todella symmetriset kasvot ja Denzel oli näiden joukossa malliesimerkkinä.

Jaa, mä kun olen taas käsittänyt niin, että mm. parinvalinnassa ratkaisee kasvojen symmetrisyys. Esim. naiset katsoo tiedostamattaan miehen kasvoja, ja mitä symmetrisemmät ne ovat, sitä todennäköisempää on, ettei miehellä ole mitään geenivirheitä.

Lähde: en muista

Näin on:thumbs:

Noita symmetria-asioita parinvalinnassa tutkii evoluutioestetiikka. Sattumalta käsittelin aihetta kirjallisessa opinnnäytetyössäni, joten laitanpa tähän pikku katkelman omasta tekstistäni:D:

3.2.5 Estetiikka ja sosiaalinen vuorovaikutus

Evoluutioestetiikan keskeinen ongelma on selittää, miksi joidenkin objektien havaitsemiseen ja tunnistamiseen liittyy (niin) voimakkaita tunteita ja toisiin ei. Ne suodattimet, jotka säännöstelevät ympäröivän informaation vastaanottamista ja siihen reagoimista, vaikuttavat vahvasti myös oppimiseen ja oppimisvalmiuteen (Seligman 1970). Evoluutio on antanut meille valmiuden kehittää assosiaatioita ja reagoida tiettyihin objekteihin ja tilanteisiin. Esimerkiksi, vaikka moderni yhteiskunta on onnistunut vähentämään niitä elinympäristömme vaaroja, joihin fobiat tyypillisesti kohdistuvat, pelkoja esiintyy edelleen, koska luonnonvalinta niiden poistamiseksi on heikkoa (Ulrich 1993; Wilson 1984). Esteettiset emootiot ovat tärkeitä ongelmien ratkaisussa; ne määrittävät kuinka paljon ja millaista huomiota osoitamme ympäröiville elementeille ja arvoille, joita niille annamme, ja mitä pyrimme tekemään havaittuamme ne (Orians 2001).
.
.
.
Kauneuden käsitteet ovat moniulotteisia. Ne liittyvät kaikkiin aisteihin ja vaihtelevat yksittäisten aistien sisällä. Se, mitä pidämme kauniina runoudessa, ei ole sama musiikissa. Kaikista näkökulmista tarkasteltuna kauneus ja rumuus kuitenkin vaikuttavat vahvasti siihen, miten reagoimme objekteihin ja tilanteisiin. Kauneuden käsitteet liittyvät läheisesti sosiaaliseen ympäristöömme. Suhteemme läheisiin tuttaviin on meille tärkeämpi kuin suhteemme kaikkiin maailman miljooniin lajeihin yhteensä. (Orians 2001.)

Ihmiset käyttävät paljon aikaansa muiden ihmisten ulkonäön arviointiin. Kirjallisuudessa on useita viitteitä siihen, että symmetriset objektit, erityisesti kasvot, mutta myös abstraktit muodot ja (ihmis)vartalot koetaan esteettisesti miellyttävämmiksi kuin epäsymmetriset. Myös muut selkärankaiset ovat herkkiä erittäin pienille epäsymmetrisyyksille. Tyypillisesti epäsymmetriat herättävät negatiivisia emootioita, joista äärimmäisenä esimerkkinä on epäsymmetrisen vastasyntyneen (lapsen) tappaminen monissa kulttuureissa. (Orians 2001.)

Symmetristen muotojen kokemiseen positiivisina on saattanut vaikuttaa symmetristen eläinten parempi suorituskyky verrattuna epäsymmetrisiin. Sama pätee myös muihin objekteihin, kuten esimerkiksi nuoliin, jouseen, kirveeseen, veneeseen ja autoon. Epäsymmetriset yksilöt ovat saattaneet altistua rasittaville olosuhteille, jotka keskeyttävät yksilön normaalin kehityksen ja siten heikentävät sen toimintakykyä. Tästä ovat esimerkkinä myös alkoholistiäitien lapsille kehittyvät selvemmät epäsymmetriat verrattuna lapsiin, joiden äidit eivät ole käyttäneet lainkaan alkoholia. Epäsymmetriset piirteet saattavat olla myös periytyvää laatua ja siirtyä jälkikasvulle: esimerkiksi Downin syndroomassa esiintyy huomattavia epäsymmetrioita selkärangan rakenteen epänormaaliudesta johtuen, ja suuret epäsymmetriat hammasrivistössä viittaavat geneettisiin häiriöihin. Täten pariutumisen välttäminen epäsymmetristen yksilöiden kanssa todennäköisesti parantaisi jälkikasvun laatua. Lisäksi, koska taudit aiheuttavat epäsymmetriaa, tällaisia yksilöitä kannattaa vältellä, koska ne saattavat kyseisellä hetkellä kärsiä tarttuvaa laatua olevista mikro-organismeista. Hyvä symmetria viittaa hyvään terveyshistoriaan. (Orians 2001.) Symmetrian kokeminen esteettisesti positiivisena on täten kytköksissä selviytymiskykyyn.

Tästä ovat esimerkkinä myös alkoholistiäitien lapsille kehittyvät selvemmät epäsymmetriat verrattuna lapsiin, joiden äidit eivät ole käyttäneet lainkaan alkoholia.
Tähän kohtaan haluaisin tarkennusta. Tarkoitetaanko tässä epäsymmetriaa kasvojen keskiviivan suhteen? Itse olen ymmärtänyt, että näillä ns. FAS-lapsilla esiintyy tietyt kasvojen piirteet keskivertoa useammin. Ei ehkä epäsymmetriaa kuitenkaan....vai?

fas-face.gif

Meidän lukion kuviksen / viestinnän opettajalla on pakkomeille tuohon. 3 ja 5, kolme ja viis. Tarkoittaa kuvaa jaettuihin osiin. Ettei siis sijoita tärkeintä matemaattiseen pisteeseen. Tjv.
Tolla sai hyvin pointseja ku oltiin jossain taidenäyttelyssä ja opettaja kysyi aina jokatyöstä, mitä te näätte tässä, paras vastaus oli kultainen leikkaus. Se toimi jokaseen. Samoin vastavärit oli hyvä.

Noudattaako kolmen soinnun teoriakin kultaista leikkausta?? Itsekkin olen ihmetellyt että miksi toi leikkaus on niin maaginen. Mikä tekee tuosta suhteesta sittten niin kauniin? Outoa..

Klassisesta/barokkimusiikista on ainakin löydettävissä kultainen leikkaus.

Kokonainen pitkä teos osineen saattaa noudattaa tuota kaavaa. Yle Radio 1:ltä tuli joskus takavuosina mielenkiintoinen ohjelmakin aiheesta.

Tähän kohtaan haluaisin tarkennusta. Tarkoitetaanko tässä epäsymmetriaa kasvojen keskiviivan suhteen? Itse olen ymmärtänyt, että näillä ns. FAS-lapsilla esiintyy tietyt kasvojen piirteet keskivertoa useammin. Ei ehkä epäsymmetriaa kuitenkaan....vai?

Kyllä tässä epäsymmetrialla tarkoitetaan nimenomaan epäsymmetriaa, ei muita poikkeavuuksia kasvonpiirteissä, joita toki myös esiintyy esim. noilla mainitsemillasi FAS-lapsilla.

Näin on:thumbs:

Noita symmetria-asioita parinvalinnassa tutkii evoluutioestetiikka. Sattumalta käsittelin aihetta kirjallisessa opinnnäytetyössäni, joten laitanpa tähän pikku katkelman omasta tekstistäni:D:

Hienoa, että kerrankin muistin jotain oikein :D

Tuossa tosin tehdään hyvin pitkälle meneviä johtopäätöksiä pelkästään kasvojen epäsymmetrian perusteella. Ajatellaanpa vaikka Michael Schumacheria ja Ralf Schumacheria:

Isommalla Schumilla on niin kiero leuka kuin olla ja voi, mutta on reippaasti parempi kuski kuin pikkuveli, jolla naama näyttäisi olevan paljon symmetrisempi.

Okei, tällaisella otannalla tuskin todistettiin yhtään mitään, mutta... :D

Kaikki mitä mainitsit ja siteerasit omassa tekstissäsi varmaankin pitää paikkansa, jos ajatellaan parinmuodostumista. Paljonhan ihmiset tekee tulkintoja ja toimintoja puhtaasti alitajuisesti, huomaamattaan yms. Esim. näkee jostain nousevan sankkaa savua -> jossain täytyy siis olla tulta, on varmasti ensimmäinen päätelmä, vaikkei tätä tietoisesti juuri ajattelisikaan. Ja toisaalta, harvemmin kukaan ajattelee esim. hengittävänsä. (Olipas sekavaa tekstiä, en jaksa siivota... deal with it :D)

Kiitti!

Eli kun olen 168cm, siitä pois 104 cm (jalat-napa-mitta) = 64
104/64=1,625.

Eli mulla on keskimääräistä lyhyemmät jalat, eikö??? olisin sopusuhtaisempi jos mun jalat olis pidemmät??
Riippuu navan ja lantion välisestä matkasta...jos se on pitkä, niin tällöin jalat ovat näillä mitoilla pätkät:D
Jalka-napa mitta on 104
Napa-päälaki mitta on 64
Ja tulos aivan hivenen "tavoitteellista" lukua 1,618 suurempi...siis tämän mukaan jalkaosasto olisi hivenen "liian pitkä"

tuli mieleen että eihän tämä kultainen leikkaus rajoitu pelkkään jalkojen pituuteen...

davinci_vitruvianman_hf.jpg

Da Vincin "vitruvian human" jolla jokainen kehon osa on täydellisesti tuossa 1,618 suhteessa....

ja tuohonhan on joku mikälie laskukaava joka toistuu luonnossa monessa paikkaa, aina tulee suhteeks 1:1,618

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom