Kulmasoutu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Primo
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 Kulmasoutu Raivoon Saakka 🔥

Meta description: Raskaan kauhan perusliike, joka repii yläselkään tiheää lihaskuitua ja vahvistaa sekä voimaa että paksuutta. Tämä on selkäpäivän todellinen...

Kipi I sanoi:
Kuinka suuria painoja neutris käyttää kyseisessä liikkeessä?
Teen vaan rintatuellista nykyään, joskus aikoinaan oon tehnyt tuota normi kulmistakin, en muista paljolla tein mutta tod näk isoilla :)

Kulmasouduissa on varmasti monta tapaa "tehdä oikein" ja näissäkin ärsykevaihtelu on varmasti osa kehitystä. Yatesin kulmasoutu eli kämmenet eteenpäin ottaa todella paljon yläselän paksuudesta vastaaviin lihaksiin, jotka sijaitsevat selkärangan molemmin puolin. Kun vain muistelee kuinka paljon isommat Yatesin kyseiset lihakset olivat muihin senaikasiin huippuihin verrattuna on Yatesin suoritustavalle annettava tunnustusta. Toki "pojalla" oli latsitkin kunnossa ja itse arvelen pulloverin tapasella istuttavalla laitteella(joku nautilus-kone?) olleen tähän ansionsa. Yates otti tätä liikettä todella rajulla intensiteetillä ja näki että hän nautti liikkeestä... liekkö arvannut että latsit turpoo jos pikkasen pinnistelee. Mutta tosiaan itse tykkään pitää kroppaa aika pystyssä kuten Yates muinoin ja näin selkälihat pääsee työskentelemään voimakkaammin. Bonuksena myös alaselän säästyminen turhalta tuskalta kun ei tarvi itseänsä roikotella eteen liikoja.

Mä kattelin että itse kirjoitin vetäneeni siteiden kanssa tuntuman takia.
Se auttoi siihen aikaan, taitaa koko juttu olla parin kolmen vuoden takaa.
Voin kuitenkin suositella, ihan taljoista lähtien.
Enää en ole aikoihin siteitä käyttänyt, mutta tuntuman niillä jotenkin oppi, eli vetämään ikäänkuin kyynärpäillä ja ajatella käsiä koukkuina.
Sama treenityyli tosin puree vielä, toisaalta enää harvemmin teen kevyimmillä leveitä/ylipuhtaita, toki välillä pitää saada vaihtelua.
Melko kapeita kummallakin otteella ja paljon rautaa, kuitenkin tuntuma pitää pysyä selässä kun sen tangon vetää muniin.
Sitä ei siis pidä vetää alavatsaa korkeammalle.
Pikku jännitys ylhäällä ja kontrolloitu lasku.
Heiluva asento voi mielestäni olla melko pysty kunhan saa sen tuntuman selkään.

Itse vedän kulmasoutua vastaotteella ja aika pystyssä kulmassa vaakatason ja pystyn asennon välissä eli joku 45 astetta...kova parin tiputuksen sarja ja päälle 1*8-12 aivan vaakatasossa ja pysäitykset ja lavan yhteenvedot päälle...hyvin toimii :rock:

Primo sanoi:
Millä tavalla porukka vetää kulmasoudun jos käyttää sitä massaliikkeenä?Onko paljon rautaa tangossa ja melko pysty asento yläasennossa vai vähemmän rautaa ja selkä aika pitkälti lattialinjaan nähden suorassa...?Ja myötä vai vastaote...
Ittellä pumppi tuntuu paremmin jos käyttää pienempiä painoja ja selkä on suht suorassa lattialinjaan nähden,mut toisaalta isot raudat on aina isoja rautoja...Väkisin repimällä ylös vaan...:)

Oikea tapa tehdä on käyttää suht pieniä painoja (itse olen 95 kiloinen, vetelen maksimissaan satasella, 80 kg toimii treenipainona parhaiten), ja pitää asento kunnossa. Eli jos haluaa leveyttä selkään, ei painoja nosteta alaselällä, vaan pidetään lähes 90 asteen kulma kun tehdään suoritusta. On hyvä idea seisoa korokkeella, jolloin voi kunnolla venyttää selkää kun paino on alhaalla.

Älä köyristä selkää kun venytät vaan pidä "rautakanki" selässä.

Heikki722 sanoi:
Oikea tapa tehdä on käyttää suht pieniä painoja (itse olen 95 kiloinen, vetelen maksimissaan satasella, 80 kg toimii treenipainona parhaiten), ja pitää asento kunnossa. Eli jos haluaa leveyttä selkään, ei painoja nosteta alaselällä, vaan pidetään lähes 90 asteen kulma kun tehdään suoritusta. On hyvä idea seisoa korokkeella, jolloin voi kunnolla venyttää selkää kun paino on alhaalla.

Älä köyristä selkää kun venytät vaan pidä "rautakanki" selässä.

Ja tämä tuntuu toimivan. Heikki mulle tämän tekniikan joskus alkuvuodesta opasti ja on siitä asti ollut mukana ohjelmassa. Mulle tuo pystympi asento tuntui ikävältä alaselässä, mutta tämä jyrkempi kulma ei tunnu yhtään pahalta vaikka ehkä toisin luulisikin. Ja painojen kanssa ei todellakaan tarvitse ahnehtia.

Mulla toimii parhaiten joka toinen treeni pitkiä ja joka toinen lyhyitä sarjoja.Kun käyttää välillä isompia romuja,niin ne pitempienkin sarjojen treenipainot kehittyy.Kulmasoutu :rock:

mulla toimii kulmis parhaiten kun se tehdään aina niin isoilla raudoilla kun mahdollista, siis rintatuellinen versio, rintatuellinen on hyvä ja turvallinen tällaiselle invaliidille, toki se on raskaampi tehdäkin entä vapaalla painolla. teen kuitenkin myös "pumppaillen", eri päivänä kuin nuo raskaat ja eri otteella.

Timba79 sanoi:
Ja tämä tuntuu toimivan. Heikki mulle tämän tekniikan joskus alkuvuodesta opasti ja on siitä asti ollut mukana ohjelmassa. Mulle tuo pystympi asento tuntui ikävältä alaselässä, mutta tämä jyrkempi kulma ei tunnu yhtään pahalta vaikka ehkä toisin luulisikin. Ja painojen kanssa ei todellakaan tarvitse ahnehtia.

Heikin selotus kuullosti hyvältä mutta kun liike on opittu, niin silloin aletaan nostamaan sarjapainoja. Eikä enään "hierota" liikeratoja.

edit: tosta tekstistä sai vain kuvan, että heikki pumppailee 80 kg vaikka isolla raudallakin toi kulmasoutua tehdä, asennon/kulman pysyessa samana.

makew sanoi:
Heikin selotus kuullosti hyvältä mutta kun liike on opittu, niin silloin aletaan nostamaan sarjapainoja. Eikä enään "hierota" liikeratoja.

Kuka on väittänyt ettei sarjapainoja nosteta? Sanoin vain, että ei painojen kanssa tarvitse ahnehti. Tässä kun ei pysty cheattaamaan samalla tavalla kuin pystymmässä asennossa. Mutta tasaseen sitä rautaa saa lisää tankoon laittaa/tehdä enemmän toistoja.

Timba79 sanoi:
Kuka on väittänyt ettei sarjapainoja nosteta? Sanoin vain, että ei painojen kanssa tarvitse ahnehti. Tässä kun ei pysty cheattaamaan samalla tavalla kuin pystymmässä asennossa. Mutta tasaseen sitä rautaa saa lisää tankoon laittaa/tehdä enemmän toistoja.

editoinkin tohon edelliseen viestiin jo.

Tuo lähes 90 asteen kulma kuulostaa kyllä aika kovalta. Itse en kyllä saisi tuntumaa/osaisi soutaa noin suuressa kulmassa, tai sitten olisi harjoittelun paikka. Itse vetelen pystymmässä asennossa. Tuntuma mycket hjuva.

makew sanoi:
editoinkin tohon edelliseen viestiin jo.

Hohoo, ehdeinpä kuittaamaan vielä väliin. ;) Ja siis omaa treeniäni tuossa tarkoitin ja Heikkikin vain ilmoitti käsittääkseni tämänhetkiset treenipainonsa.

SniffDaddy sanoi:
Tuo lähes 90 asteen kulma kuulostaa kyllä aika kovalta. Itse en kyllä saisi tuntumaa/osaisi soutaa noin suuressa kulmassa, tai sitten olisi harjoittelun paikka. Itse vetelen pystymmässä kulmassa. Tuntuma mycket hjuva.

Näin minäkin luulin ennenkuin kokeilin.

Olikohan tuo kulmasoutu jossaki niissä Heikin treeniclipeissä? Ei nyt jaksa ruveta ettimään. Mutta persettä siinä pitää viedä taakse oikein huolella, siten asennosta saa vakaan ja ei käy kovinkaan paljon alaselän päälle. En tiedä sitten miten toimii pitkällä kaverilla.

Tänään tuli tehtyä selkäreeni ja kulmasoudun tein selkä lattian suuntasesti ja toimii mulle paljon paremmin kuin tuo pystympi versio. Vielä kaipaa kuitenkin tekniikka hiomista. Tähän asti ollu melkosta räpeltämistä tuo liike ku ei millään meinaa saada tuntumaa.

SniffDaddy sanoi:
Tuo lähes 90 asteen kulma kuulostaa kyllä aika kovalta. Itse en kyllä saisi tuntumaa/osaisi soutaa noin suuressa kulmassa, tai sitten olisi harjoittelun paikka. Itse vetelen pystymmässä asennossa. Tuntuma mycket hjuva.

"Ronnie Coleman/Dorian Yates" -tyyppistä, pystyssä kulmassa tehtävä kulmasoutu on kyllä hyvä liike latseille.

Perinteinen kulmasoutu tangolla tehdään Heikin mainitsemalla tavalla ja usein hartioiden tai kapeamalla myötä otteella.

Kapeahko ote ja kädet lähellä kylkiä tuntuu enempi latseissa ja leveämpi taas enempi keskiselässä ja trapseissa.

Perinteinen kulmasoutu käy hullun hyvin sekä keskiselkään/ylemmät trapezius lihat ja latseihin.
Eri variaatioilla saadaan tuosta liikkeestä enemmän irti myös latseille.

Ensisijaisesti kuitenkin toi pystympi kulmasoutu tangolla on niitä varten, joilla on hyvä lihashallinta ja saavat liikeradasta irti myös isoilla raudoilla.
Monilla kestää kauan kuitenkin saada riittävä lihashallinta tuohon tyylin.

edit: ja toisaalta kulmasoutu tangolla aiheuttaa myös kovaa painetta ristiselkää ja ylikuormittaminen ei välttämättä ole fiksua. Mutta joka hommassa on omat riskinsä toki, jos ei tiedä mitä tekee.

makew sanoi:
Ensisijaisesti kuitenkin toi pystympi kulmasoutu tangolla on niitä varten, joilla on hyvä lihashallinta ja saavat liikeradasta irti myös isoilla raudoilla.

En nyt tuosta hyvästä lihashallinnasta omalla kohdalla tiedä, mutta mulle tuntuu sopivan hyvin tuo vähän pystympi asento. Menee perille, pystyy todellakin vetämään "isoilla" romuilla. Voishan tuota ~ ysikymppikulmaa joskus kokeilla ihan vaan vaihtelun vuoksi. Nämäkin niin henkilökohtaisia asioita tuntuu olevan...

makew sanoi:
"Ronnie Coleman/Dorian Yates" -tyyppistä, pystyssä kulmassa tehtävä kulmasoutu on kyllä hyvä liike latseille.

Perinteinen kulmasoutu tangolla tehdään Heikin mainitsemalla tavalla ja usein hartioiden tai kapeamalla myötä otteella.

Kapeahko ote ja kädet lähellä kylkiä tuntuu enempi latseissa ja leveämpi taas enempi keskiselässä ja trapseissa.

Perinteinen kulmasoutu käy hullun hyvin sekä keskiselkään/ylemmät trapezius lihat ja latseihin.
Eri variaatioilla saadaan tuosta liikkeestä enemmän irti myös latseille.

edit: ja toisaalta kulmasoutu tangolla aiheuttaa myös kovaa painetta ristiselkää ja ylikuormittaminen ei välttämättä ole fiksua. Mutta joka hommassa on omat riskinsä toki, jos ei tiedä mitä tekee.
itse asiassa coleman ei pystyssä tee tuota liikettä vaan sitten kun rautaa on paljon niin se repii niin voimmakkaasti(lue: huijjaa) tankoa ylös että kulma näyttää aika pystyltä yläasennossa(keveämmillä painoilla asento ei ole pysty koska tarvetta repimeselle ei ole), yates taas vetää selkeesti pystyssä ton kulmiksen oli rautamäärä mikä tahansa.

makew sanoi:

Tämä varmasti pitää esim. minun kohdallani hyvin paikkansa. Tuon selän kun olen tässä viimeisen 1-1,5 vuoden aikana vasta oppinut treenaamaan ja koko ajan tuntuu paremmin menevän selkätreenit perille.

Back
Ylös Bottom