Kulmasoutu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Primo
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 Kulmasoutu Raivoon Saakka 🔥

Meta description: Raskaan kauhan perusliike, joka repii yläselkään tiheää lihaskuitua ja vahvistaa sekä voimaa että paksuutta. Tämä on selkäpäivän todellinen...

Millä tavalla porukka vetää kulmasoudun jos käyttää sitä massaliikkeenä?Onko paljon rautaa tangossa ja melko pysty asento yläasennossa vai vähemmän rautaa ja selkä aika pitkälti lattialinjaan nähden suorassa...?Ja myötä vai vastaote...
Ittellä pumppi tuntuu paremmin jos käyttää pienempiä painoja ja selkä on suht suorassa lattialinjaan nähden,mut toisaalta isot raudat on aina isoja rautoja...Väkisin repimällä ylös vaan...:)

Ite käytän ainaki suht pientä painoo ja ylhäällä kunnon supistusta, fiilis on aivan eri ku isoilla painoilla riuhtomisella. Isoilla (liian) painoilla kulmasoudun vaikutus kohdistuu alaselkään ja siihen on olemassa omat liikkeensä.

Jos massaliikkeenä kulmasoutua teet,niin kyllähän sarjat pitää olla pidempiä ja toistot puhtaita! tollanen kymmenkunta toistoa on varmasti sopiva määrä. Tällöin voit myöskin tehdä kulmasoudun selkä suuremmassa kulmassa (siis selkä lähellä lattian tasoa) ja otteita voit vaihdella...itse teen lähes poikkeuksetta vastaotteella, ettei tule hauiksella vedettyä! kaikenkaikkian loistava liike!!

Juu mäkin oon tossa just ottanut kulmasoudun tangolla treeniohjelmaan! On muuten helvetin hyvä liike! Kannattaa tehdä mun mielestä ainakin hiukkasen pienemmillä painoilla ja puhtaasti, ylhäällä hetken puristaen ja hitaasti laskien kuin että riuhtoisi isoilla saamatta mitään tuntumaa! Onhan ne isot raudat tietty isoja rautoja mutta kehityksen kannalta kannattaa jättää egotrippi väliin! Ja noista otteista että kannattaa tehdä molemmilla niin ottaa hiukan eri kohtaans selkää. Eli myötä ja vastaotteella vaan tekemään! :D

Mä olen vaihdellut otetta ja liikkeen puhtautta.
Usein vedän melko pystyssä raskailla painoilla ja toisinaan tosi puhtaita,jolloin paino on aika paljon kevyempi.Ottaa mielestäni hiukan eri kohtiin. Voimaa tulee raskailla paljon paremmin.
Yleensä mä pidän siteitä ranteissa vetäessä,tuntuman takia.

Mulla henk.koht. tuntuu siltä, että jos yritän pyristellä liian kovien rautojen kanssa; asento muuttuu pystymmäksi ja stressi tuntuu keskittyvän enemmän trapseihin...:confused:
Siiispä käääärsivällisyyttä ja pienillä painoilla hallitusti, rauhallisesti ja liikkeen loppuvaiheessa oikeeen puuuuristetaan, runtataaan täysillä ja aiaiai ku tekee nannaa! :p

Originally posted by jpm ..itse teen lähes poikkeuksetta vastaotteella, ettei tule hauiksella vedettyä! kaikenkaikkian loistava liike!! [/B]

Sorry mutta eikös hauis osallistu paljon enemmän jos vetää vastaotteella (eli kämmenet ylös/eteenpäin)..

Molemmilla otteilla on puolensa, itse yleensä käytän myötäotetta, asento sellainen puoliväliasento (kauan hakemalla haettu, jossa saan kaikkein parhaan tuntuman selkään). Tanko pysähtyy ylhäällä aina hetkeksi, ekassa pidemmässä ja kevyemmässä sarjassa jopa toiseksikin. Asento on melkoisen stabiili koko liikkeen ajan.
Vastaotetta teen välillä sitten vaihtelun vuoksi ehkä kerran kahdessa kk.ssa.

Originally posted by S225T

Sorry mutta eikös hauis osallistu paljon enemmän jos vetää vastaotteella (eli kämmenet ylös/eteenpäin)..

Aivan, tietenkin! myötäotetta tarkoitin..myötäotetta juuri! siis tämä rystyset eteenpäin oli ideani. (mihinköhän tämän tyhmän lantun kanssa joutuukaan..?):(

Itse teen T-kulmasoutua vanhaan Jari Leino tyyliin, ainoa tekijä mikä vähän haittaa on taas vanha lonkkavamma.

Semmonen kiinnostava näkökulma tähän "myötäote vs vastaote"-juttuun, että vaikka myötäotteella hauikset on mekaanisesti heikommassa asemassa, ne on myös se rajottava tekijä tai heikko lenkki liikeessä: kun hauikset väsyy (ja ne väsyy ennen selkää), sarjaa ei voi enää jatkaa. Vastaotteella taas hauikset jaksaa pidempään ja näin myös selkä saa sarjan kuluessa suuremman rasituksen. Sama juttu leuanvedossa/ylätaljassa.

Tietysti vaihtelua pitää aina olla, ja siksi on hyvä tehdä molemmilla otteilla.

Joo, kyllä se kulmasoutu tangolla on yksi parhaista massaliikkeistä selälle. Itse aloitan selkätreenin usein maastavedolla, sen vuoksi kulma soutu raudat pysyy kohtuullisina. On meinaan melko rankkaa vedon jälkeen soudella...
Oma soutuasento on jotain siitä puolesta välistä. Yritän pitää asennon samana koko sarjan ajan, ja aijai että tekee eetwarttia selälle!!

Teettekös kyseisen liikkeen vino-vai tasapenkkiin nojaten. Entä heijjaatteko paljon vai pyrittekö mahdollisimman rauhallisiin toistoihin:confused:

Tasapenkillä alhaalla venytys ja sillain suht nopealla liikkeellä (ilman mitään vartalon kiertoja) ylös, jossa pieni stoppi ja rauhallinen lasku.

Nykyisin myös oo tehnyt ilman penkkiä sillain, että pelkästään toisella kädellä tukea jostain telineestä (käsi siis vaakatasossa korvan vierestä jonnekin telineeseen, josta tukea).
Hyvä liike, jossa ei pysty fuskaamaan ja saa hyvän tuntuman, kunhan muistaa pitää selän suorassa (luonnollinen notko).

tasapenkin päähän nojaten, hieman sama asento kuin siesten takaolkapäitä tehdessä. joskus saatan hieman heijata vartalolla, riippuu painosta jota käytän. painavin käsipaino meidän salilla on 41kg ja 2. painavin 31kg. 41 kilosella saan joku 10 toistoa hieman huijaamalla, joten 31 kilosen kanssa saa olla jo aika puhdas tekniikka

Silloin harvemmin kun teen, saan parhaan tuntuman niin, että seison jalat vähän harallaan, toinen edempänä ja nojaan sen puolen kädellä käsipainotelineeseen, joka on noin puolen reiden korkeudella. Taivutan itseni sellaiseen kulmaan, että ylävartalo on vähän vaakatasoa ylempänä, niin, ettei paino pääse mitenkään ala-asennossa maahan asti.

Maksimivenytys alhaalla edessä, voimakas kontrolloitu veto ylös ja vähän taakse ja kunnon puristus ja pysäytys yläasennossa.
Näin siis itse.

Jos on sama ongelma kuin 95 %:lla tämän liikkeen tekijöistä joka ikisellä salilla näyttää olevan (eli heijaaminen, vartalon kiertäminen liikkeen mukana), auttaa paljon kun kääntää päänsä ei-työskentelevän puolen olkapäätä kohti.

Toisen puolen polvella ja kädellä tukea tasapenkistä ja katse eteenpäin. Peilistä voi tarkkailla, ettei vartalo kierry viimeisilläkään toistoilla.

optimaalisin asento mullakin on nojata kämmenellä käsipainotelinettä vasten. Ei vie muilta treenaajilta tilaa ja yksi penkki enemmän käytettävissä :)

Laitan vinopenkiin sellaseen n. 30° kulmaan ja menen siihen mahalleni. (jos löytyis tarpeeks korkea tasapenkki, niin menisin ofköös siihen)
Näinollen liikkeen pystyy tekemään lähes täysin puhtaasti. Tuossa pystyn ainakin itse keskittymään vielä paremmin siihen että nostan selällä ja lavalla, enkä kädellä. Takuuvarma liike, toimii kun litranen kossu.

Itse teen kyseisen liikkeen molemmilla käsillä yhtäaikaa. Pieni haara-asento, polvet hieman koukkuun ja taitto lantiosta ja ei muuta kun vetoja. Ei tuu kiertoja, liike pysyy puhtaana ja saa kunnon venytyksen. Teen tämän viimeisenä liikkeenä painoilla joilla tyyli pysyy hyvänä.

Back
Ylös Bottom