kukkakaalikorva

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
tyhjennä se korva jos apteekista saat neulan, alle millin paksunen on ok.
Jossei myy esim 2ml ruiskua niin tulee sitä verta sieltä kun tökkäät reiän siihen turvotus kohtaan ja "puristelet" sitä verta sinne päin.

Muista desinfioida korva ja kädet _hyvin_ esim. antiseptisellä suihkeella.

Jos haluat niin osta useampi neula, se yks neula on vaan sen yhden tökkäsyn ajan steriili.

Jos ei huvita ostaa useita neuloja ja teet useampia reikiä korvaan niin muista nyt ainakin desinfioida se neula joka piston jälkeen kunnolla.

Mulla on nyt korva kovasti punainen ja turvonnut. Nestettä (verta) on kerääntynyt tuohon keskelle jonkin verran. Kävin näyttämässä korvaa kahdella lääkärillä ja molemmat olivat sitä mieltä, että korva tasoittuu itsestään ja tyhjennyksestä tulehdusvaara kasvaa. Kuitenkin "asiantunteva" kaverini kertoi, että kannattaa itse tyhjentää korva nesteistä apteekista ostamalla neulalla. Mitä tehdä?

Tässä kuva:

Aika pieni ja siisti vielä, annat sen olla ja pidän reilusti päiviä sen pääs pois kainalosta eli paussia painiin.
Itselle ei onneksi ole tullut kertaakaan noita vaikka vuosia paininut, parilla kaverilla vastaavia kuin sulal ollut ja mennyt ohi kun antaa korvan olla rauhas jonkun aikaa.

Aalrait, kiitokset kaikille neuvoista. Päätin nyt antaa tuon korvan olla ja katsoa miten se siitä tasoittuu. Voin laittaa päivityskuvaa sitten viikon päästä.

En suosittele itse sörkkimään, kyllä siinä on tulehdusriski jokatapauksessa. Sitä kasvattaa vaan itse yrittämällä, pyydä edes kaveri tekemään. Kasvaneella riskillä en toki tarkoita, että sellaisen saat takuulla itse yrittäessäs, mut ei tuo niin vaarallista ole että kannattais turhaa ottaa riskiä. Tuolla korvan seutuvilla se verenkierto on muutenkin niin huono, että sinne ku saat tulehduksen ni se kerkii aika vapaasti rellestää siellä kunnes puolustus pääsee hätiin. Yksityisellä lääkärillä tyhjentävät varmasti, terkkarissa riippuu lääkäreiden kiireistä yms, mutta kyllä pitäis ihan terkkarilääkärilläkin onnistua.

Riippuu aika paljon lääkäristä, että miten tuo tyhjennys onnistuu terkkarissa. Itse kun kävin omaa korvaa tyhjentämässä niin lääkäri oli sitä mieltä, että korva pitää leikata eikä sitä voi millään neulalla tyhjentää :D Noh, pienen neuvottelun jälkeen suostui operaation kuitenkin tekemään ja ihan hyvin se luonnistui. Itsekin olen noita kerran tyhjennellyt kun ei ehtinyt terkkarissa ravaamaan, mutta on sen verran vittumaista puuhaa, että mielummin käyn ne jollain lääkärillä tyhjentämässä.

Battleaxe, kyllä se tosta rauhottuu! Tarjoo sille kylmää välillä niin helpottaa turvotusta. Sitäpaitsi nyt kun noi on kärsitty pois niin korva ei oo niin herkkä ainakaan kipuilemaan imo.

Voi olla viikkojakin. Varsinkin jos neulalla on sohaissut rustoa. Itse tyhjäsin viimeksi noin. 3 viikkoa sitten ja vieläkin aavistuksen arkana.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse olen tyhjentänyt oman korvan monta kertaa, milloinkaan ei ole tullut korva kipeäksi ja kaikki on sujunut hyvin. Parhaiten siihen tarkoitukseen soveltuu minun mielestä pieni insuliiniruisku, joita saa apteekissa vaikka ison pussillisen kerralla. Tärkeintä hommassa on aseptiikka eli hygienia. Kädet ja kohta johon neulalla tökätään pitää olla viimeisen päälle desinfioitu. itse tein tämän käsidesillä, vaikka parempiakin aineita tarkoitukseen on. Tyhejnnyksen jälkeen pyrin olemaan useita tunteja koskematta korvaan millään muulla kuin desinfiointiaineella kostutetulla paperilla. Mulla homma on toiminut, mutta tämä ei ole kehotus, että tehkää näin.

Mulla onkin nyt tämmönen homma aivan ihastuttavan kukkakaalikorvani kanssa:

Viime viikolla turposi vasen korva ja kävin sen perjantaina tyhjentämässä. Lauantaina turposi uudestaan ja kävin tyhjentämässä sen uudelleen. Ekalla kerralla verta lähti 5ml, tokalla kerralla 2ml. No, korva oli pari päivää parempi, mutta tänään tuo perkule taas oli turvonnut. En ole käynyt painimassa ekan tyhjennyksen jälkeen. Näyttää tältä nyt:

Nokia2012 029.webp

Mitäs kannattaisi tehdä? Lääkäri sanoi tokalla kerralla, että jos ei paljoa turpoa niin ei kannata käydä tyhjentämässä uudestaan, mutta musta toi on taas turvonnut aika paljon taas :D Itse tyhjentämisestä en ole oikein innoissani, sai nuo lääkärit peloteltua noilla tulehduksilla...

Korvasuojat on nyt hommattu. Mitäs luulette, palautuuko tuo tosta itsestään vai kannattaako käydä vielä esim. terveyskeskuksessa tyhjentämässä? Ja mites suosittelisitte treenien kanssa, kannattaako pitää vähän taukoa vai voiko käydä temmeltämässä nyt kun on korvasuojat?

Yritin näitä asioita kysellä lääkäreiltä, mutta eihän ne tästä paljoa tienneet...

Varmaan helpoimmalla kokemattomammat pääsee menemällä ensin menemällä.

Tämän jälkeen voi tehdä omat johtopäätökset.

Useimmat tuttavani joko itse imuttavat tai pyytävät kavereitaan hoitamaan homman.

Ongelmanahan on että kun verta pitäisi päivittäin imeä pois, niin terveyskeskukseen saattaa olla kurjaa jonottaa pitkin päivää.

Yöllä kannattaa nukkua kunnon paksut muovikorvasuojat päässä, sillä usein tulee käännyttyä juuri kipeälle puolelle yöllä ja taas on aamulla turvonnut korva.
Jäästä ja teippailusta on aina apua. Youtubestahan löytyy myös paljon infoa nykyään.

Varovaisuus tietenkin ja pitää tietää mitä tehdä.

Tässä myös suomalaisia kukkakaalikorvia.

http://www.kaleva.fi/peto/painimolskien-taisteluarvet/272393/

http://hpm.pp.fi/Arkisto/Lehtijutut.htm#Kaupunkilehti%20Vartti%201.12.2005

Ittellä on ainoastaan kerran turvonnu, menin sillon terveysasemalle. Lääkäri jolle päivystyksestä jouduin oli nuori eikä oikein näyttänyt tietävän mistä ihmeestä oli kyse, joten sanoin sille vaan suoraan että tahtoisin asianmukaista ja ammattimaista hoitoa. Noh, se kirjotti lähetteen Meilahden korvaklinikalle samaks päiväks. Siel tehtii korvaan pieni viilto joka jätettiin auki, laitettiin jonkinnäkönen rasvatuppoviritelmä antamaan painetta jotta mahollinen korvaan virtaava veri työntyis ulos ja sideharso pään ympärille. Sit ku sain harson pois, kyhäilin itte sideharsosta ja valkovaseliinista kiinteen tupon jonka muotoilin tohon korvakuoppaan antamaan sitä painetta. Ehkä vähän äärimmäinen sähellys loppujenlopuks, mutta mun mielestä se oli ihan hyvä että homma hoidettiin varman päälle. Ehkä sitä kymmenen vuoden painin jälkeen voi antaa niiden korvien rustoutua sitte...

Joo ja ostin myös korvasuojat. Kannattaa niillä vedellä ainakin nii pitkään ku korvat on vielä arat.

Kuinka kauan kestää, että kukkis rustoutuu? Korva pääs turpoomaan ekaa kertaa viime viikolla, kerran käyty jo tyhjentelemässä ja silti turvonnu takasin, vaikka osumaa ei ole tullut.. Mutta nyt korvasuojat hommailtu ja korvakaan ei onneksi ihan järkyttävä vielä ole :D Mutta tosiaan, puhutaanko viikoista vai kuukauksista?

Kuinka pian korvan kolhun jälkeen se pitäisi hoitaa jos meinaa tyhjentää? Tai koska on myöhäistä?

Paraneeko pikkusormenpään kokoinen muutaman millin paksuuntunut kohta korvalehden ulkosyrjällä itsestään vai pitäisikö sille vaivautua tekemään jotain? :D Se on ollut tossa nyt lauantaista eikä ole löytynyt motivaatiota lähteä sitä remppaamaan kun ei sitä häiritsevästi särje kun ei nyt ole pariin päivään ollut ketään siihen hakkaamassa..

Kuinka pian korvan kolhun jälkeen se pitäisi hoitaa jos meinaa tyhjentää? Tai koska on myöhäistä?

Paraneeko pikkusormenpään kokoinen muutaman millin paksuuntunut kohta korvalehden ulkosyrjällä itsestään vai pitäisikö sille vaivautua tekemään jotain? :D Se on ollut tossa nyt lauantaista eikä ole löytynyt motivaatiota lähteä sitä remppaamaan kun ei sitä häiritsevästi särje kun ei nyt ole pariin päivään ollut ketään siihen hakkaamassa..
Paranee itsestään... Kylmää aina vaan reenin jälkeen kun turpoaa uusiks

Paranee itsestään... Kylmää aina vaan reenin jälkeen kun turpoaa uusiks

Kiitos, näin ajattelinkin. Ja kylmää annoinkin heti tuoreeltaan, unohtui mainita. Sitten jos tulee isompia pallokorvia joskus niin varmaan tulee tyhjennytettyä.

Itselläni ei kyllä ole mikään patti itsekseen parantunut. Kaikki pienetkin kertymät, ovat edelleen korvissa.. :) Kerran toinen korva "räjähti" pahemmin ja tyhjennytin sieltä muistaakseni 3,5ml verta ekalla kerralla. Toisenkin kerran sitä ronkittiin, mut sitä määrää en kyl muista (ei paljoa siis)..

Ja voin melkein vannoa, että ei se korva entiselleen tule, vaikka kuinka hoitaisi. Oma korva on todella hassu, vaikka kuinka sitä silloin "räjähtämisen" aikoihin hoivasin. Eipä sillä, mä tykkään mun kaalikorvasta. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom