Kuitu vähähiilarisella dieetillä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja frs
  • Aloitettu Aloitettu

frs

Eli oon vedelly nyt pitemmän aikaa vähähiilarista diettiä, ei mitään ketoa mutta kaikki ylimääräset hiilarit pois ja then some. Ruisleipää menee pari palaa päivässä ja jonkun verran vihanneksia. Mistä saisi parhaiten kuitua / kcal kohden? Itse dietti on potkinut perkeleen hyvin mutta nyt vatsavaivojen takia pitäis kuitumäärää nostaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lisävihanneksista. Jossain parsakaalissa ja vastaavissa on mitättömän vähän kaloreita mutta kuitua kohtuullisesti.

Vehnälese, finelin mukaan kuitua 37,5g/100g, 156kcal/100g

edit: Sydänystävä-laatikon kyljestä tarkastettuna tosiaan ovat siinä 140kcal/100g, 48g/100g

frs sanoi:
Eli oon vedelly nyt pitemmän aikaa vähähiilarista diettiä, ei mitään ketoa mutta kaikki ylimääräset hiilarit pois ja then some. Ruisleipää menee pari palaa päivässä ja jonkun verran vihanneksia. Mistä saisi parhaiten kuitua / kcal kohden? Itse dietti on potkinut perkeleen hyvin mutta nyt vatsavaivojen takia pitäis kuitumäärää nostaa.
En tiedä mitä kaikkea sinun aamiaisen kuulu, mutta vehnäleseet olisi esimerkiksi erinomainen vaihtoehto. 140kcal/100g, 48g/100g kuitua ja 1dl vehnäleseitä on 20g. Minulla esim monesti mene Eloveena kaurahiutaleita, johon reilusti vehnäleseitä (oma variaatio Kuntokaura nimisestä tuotteesta). Jos et halua lisätä hiilareita päivääsi, niin jätä vaikka nuo parit ruisleivät pois ja tämä tilalle, kuitua tule paljon enemmän kun ruisleivistä (joista puolet varma vehnäjauhoja).
Ja saahan sitä kuitulisä apteekistä, mutta muut valaiskoon sen asian paremmin

20 g vehnäleseitä ja 10 g pellavansiemeniä tai -rouhetta ja runsaasti vettä. Toimii.Ainaki mulla. Voi ottaa satsin esim kahdessa erässä päivän aikana vaikka sitten rahkan ja mehukeiton kera jos vältät esim puuroa. Porkkanassakin jonkin verran taitaapi olla jos tykkää jyrsiä. Herne, maissi, pavut....

Mä pähkäilin just hetki sitten saman kysymyksen parissa, vaikka en olekaan vähähiilarisella dieetillä. Että mistä niitä kuituja saisi kaikista tehokkaimmin? Ja nyt huomaan, että se on kesän jälkeen unohtunut ostaa uusi vehnälesepakkaus. Puolesta desistä leseitä (10g), joka uppoaa mun aamupuuroon, saa suunnilleen saman verran kuituja kuin annoksesta täysjyväriisiä (150g). Aika paljon tehokkaampaa! Kaikki noi siemenet, myös auringonkukansiemenet (liotettuina erityisesti) on tosi hyviä vatsalle. Niissähän on myös hyviä rasvoja, että sekin vielä. ;)

Pellavansiemenista itse revin. Aamulla tosin syon myos Kellog's All Bran potkaleita rahkan ja jogun kera. Koska se on hyvaa! Noissa hedelmissa ja vihanneksissa ei taida olla kuitua nimeksikaan verrattuna esim juuri pellavansiemeniin.

Aina voi myös marssia apteekkiin ja ostaa ihan erikseen kuidunsaannin lisäämiseen tarkoitettua erikoisvalmistetta. Niissä on kuitua vissiin noin 70-95% prosenttia, joten aika tiivistä tavaraa kuidun suhteen. Vähän kuin proteiinijauhoa proteiinin osalta, malto hiilareissa tai ruokaöljyt rasvan suhteen, joten varmaan tilavuudeltaan aika pienelläkin määrällä ko tuotteita saa päivittäisen kuitumäärän näppärästi. En ole vielä kokeillut mitään apteekin kuitutuotteita, mutta kunhan ketoilen joskus, niin aion kokeilla.

Ainakin Cittarista saa muuten psylliumrakeita, jotka veteen liottamalla saa aikaan kuituliisterin.

Satunnaiseen ruikkuun olen heittänyt leseitä rahkan sekaan, ei ole kummempia tarvinnut. Pääasiallisesti tätä on tarvinnut tauolta dieetille siirtyessä, kyllä se suoli kohta tottuu siihen että tavaraa kulkee vähemmän.

Finelistä löytyy muuten tämmönenkin kätevä ominaisuus.

Pellavansiemenet ja vehnäleseet ovat rikollisen helppo tapa saada päivän kuitumäärä, ei edes maksa juuri mitään...

Halo sanoi:
1. Oregano, kuivattu

Kaikki äkkiä kauppaan ostamaan oreganoa! :D

Pitääkö tuo paikkaansa? Ite tykkään kovasti oreganosta mausteena, mut tuskin raakana on kovin hyvää?

Vehnäleseet on pirun väkeviä, mut rahkan seassa ja mehukeitolla "ohennettuna" menee.

Wintikka sanoi:
Pellavansiemenet ja vehnäleseet ovat rikollisen helppo tapa saada päivän kuitumäärä, ei edes maksa juuri mitään...

Nämä on itelläkin käytössä dieetillä ja hyvin pelittää.

Hyvä kuidun lähde on sokerijuurikaskuitu, Fibrex. 100g:ssa 73g kuitua ja vaan 60kcal. Myydään ainakin isommissa ruokakaupoissa ja luontaistuotekaupassa. Ja kaiken muun hyvän lisäksi viel halpaa, maksaa reilut 3€/400g.

Kia sanoi:
Hyvä kuidun lähde on sokerijuurikaskuitu, Fibrex. 100g:ssa 73g kuitua ja vaan 60kcal. Myydään ainakin isommissa ruokakaupoissa ja luontaistuotekaupassa. Ja kaiken muun hyvän lisäksi viel halpaa, maksaa reilut 3€/400g.

Ja kannattaa tosiaan lukee siitä paketista käyttöohje eikä ylittää sallittua määrää. Ei tullu ite katsottua paljon ohjeita vaan vetelin yks päivä sitä vähän niinkuuin normaaleja aamiasmuroja (ei ole kyllä normaaliruokaa mulle, mutta se määrä siis). Illalla hirvet olot vessassa. Luulin jo, että helpotti mutta yöllä uudestaan ja pönttö täyteen jätettä ja samalla tuli myös :urjo:

Tästä lähin luen jokaisen tuotteen selosteen :D

JSmith sanoi:
Lisävihanneksista. Jossain parsakaalissa ja vastaavissa on mitättömän vähän kaloreita mutta kuitua kohtuullisesti.

Niinpä. En tajua, miten ihmiset valittaa, ettei saa kuitua tarpeeksi vähähiilarisella.. Tietty jos hh on sen 20 g päivässä, ni sit 25 g kuitua voi olla haastavampi juttu :D Mut esim. 40 g hiilaria on sellainen määrä, et 25 g kuitua tulee kevyesti täyteen, kun vetää n. puoli kiloa kasviksia, pellavarouhetta(5 g), vehnälesettä(10g), pähkinöitä ja mä oon syönyt joka päivä kaurahiutaleitakin jonkun desin. Vaatii pikkasen suunnittelua ja esim. rahka mun piti jättää melkein kokonaan pois. Otan vähäiset hiilarit ennemmin kasviksista ku rahkasta..

Fiona sanoi:
ni sit 25 g kuitua voi olla haastavampi juttu :D Mut esim. 40 g hiilaria on sellainen määrä, et 25 g kuitua tulee kevyesti täyteen
Minä en kyllä edes ymmärrä, mikä idea tuossa 25g:ssa on. Mitä hyötyä tuollaisesta kuitumääristä on?

Critter sanoi:
Minä en kyllä edes ymmärrä, mikä idea tuossa 25g:ssa on. Mitä hyötyä tuollaisesta kuitumääristä on?
En tiedä, mutta oletko koskaan kuullut, että kuitu sitoo rasvaa itseensä ja poistaa sen elimistöstä? Ja eikös dietin perus ideana ole hävittää sitä kauheata rasvaa pois kehosta? Tai no en tiedä sinun dieteistäsi..;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom