kuinka usein voi syödä?

normaalisti sanotaan että 2h välit vähintään pidettävä. onko näin? onko kaikilla ruuilla sama väli, vai voiko esim. proteiinijuoman jälkeen jo tunnin päästä syödä paljon?

mistä huomaa että syö liian usein. maha sekasin vai? onko haittaa?

ite olen ajatellut sen suurinpiirtein näin että rasvanen liha ym. proteiinipitonen ruoka tarttee enemmän aikaa sulaakseen kun vaikka pelkät hiilarit.

onko vinkkejä miten saa syötyä mahd. paljon? itse syön massaviikolla yöllä viilin + kaurahiutaleita tai proteiinijuoman (siis kello herättämässä..=) ja hyvin toimii.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by nevahood
normaalisti sanotaan että 2h välit vähintään pidettävä. onko näin? onko kaikilla ruuilla sama väli, vai voiko esim. proteiinijuoman jälkeen jo tunnin päästä syödä paljon?

mistä huomaa että syö liian usein. maha sekasin vai? onko haittaa?

ite olen ajatellut sen suurinpiirtein näin että rasvanen liha ym. proteiinipitonen ruoka tarttee enemmän aikaa sulaakseen kun vaikka pelkät hiilarit.

onko vinkkejä miten saa syötyä mahd. paljon? itse syön massaviikolla yöllä viilin + kaurahiutaleita tai proteiinijuoman (siis kello herättämässä..=) ja hyvin toimii.

Taitaa olla yksilöllistä. Mulla ei pakki kestä 2 tunnin välein syömistä. Meikä pitää min. 3 tunnin breikit.

Mä söin kesällä ainoastaan kolme ateriaa päivässä (+ palautusjuoma treenipäivinä). Yhdessä ateriassa 50-80 grammaa protskua. Ainakin pakki tykkäs kun paska oli kiinteää ja syömisen nautinto oli suurempi kuin nälkää poissa pitävällä syömisellä. Tosin en tiedä miten toi vaikutti tuloksiin kun pyrin vain pitämään ne samoissa..

Eli söin aamupalan, päivällisen ja iltapalan.

Lihasten kasvattamisen kannalta on järkevää syödä mahdollisimman usein, mutta jos joutuu kiinnittämään huomiota läskin kertymiseen, niin kannattaa syödä harvemmin. Tämä siksi, että tiheään syötäessä insuliini tasot on kokoajan koholla ja tämä helpottaa läskin kertymistä. Kannattaa tehdä kompromissi ja syödä esim. 4 kertaa päivässä.

Kun tässä alkuun pääsin niin kerronpa pari muutakin asiaa. Lihaksen kasvattaminen on rakenneosasten yhdistelyä ja fysiikan lakien mukaan tähän tarvitaan energiaa, jotta lihaksen kasvu olisi optimaalista pitää syödä enempi kuin kuluttaa. On tehty tutkimuksia miten paljon yli kulutuksen kärsii syödä, jotta kasvu olisi pääosin lihasta. Muistaakseni se oli siinä 400 kcal yli tasapainotilan eli riittävä kalorien saanti on kaikkein tärkein lihasten kasvun kannalta. Toisena tulee riittävä proteiinin saanti. Vaikka saisit tarpeeksi proteiinia, mutta kalorit ovat liikaa miinuksella ei energia riitä lihaskasvuun, siksi proteiinin saanti on vasta kakkosena.

EDIT: tuohon 400 kcal sääntöön tietysti vaikuttaa moni asia, jos tekee tietyt asiat väärin niin lihas ei kasva yhtään vaan kaikki tulee läskinä.

Originally posted by mtk77
Lihaksen kasvattaminen on rakenneosasten yhdistelyä ja fysiikan lakien mukaan tähän tarvitaan energiaa, jotta lihaksen kasvu olisi optimaalista pitää syödä enempi kuin kuluttaa. On tehty tutkimuksia miten paljon yli kulutuksen kärsii syödä, jotta kasvu olisi pääosin lihasta. Muistaakseni se oli siinä 400 kcal yli tasapainotilan eli riittävä kalorien saanti on kaikkein tärkein lihasten kasvun kannalta. Toisena tulee riittävä proteiinin saanti. Vaikka saisit tarpeeksi proteiinia, mutta kalorit ovat liikaa miinuksella ei energia riitä lihaskasvuun, siksi proteiinin saanti on vasta kakkosena.

:offtopic: Onko teoriassakin mahdotonta ottaa toi tarvittava 400 kcal + vähän päälle kehon omista rasvavarastoista? Sehän ei tarkoittaisi suurtakaan määrää rasvaa päivässä. :offtopic:

Lihasten kasvattamisen kannalta on järkevää syödä mahdollisimman usein, mutta jos joutuu kiinnittämään huomiota läskin kertymiseen, niin kannattaa syödä harvemmin. Tämä siksi, että tiheään syötäessä insuliini tasot on kokoajan koholla ja tämä helpottaa läskin kertymistä. Kannattaa tehdä kompromissi ja syödä esim. 4 kertaa päivässä.

Tuohon insuliinin eritykseen auttaa se, että ei syö jokaisella aterialla hiilihydraatteja. Eli vaikka joka toisella aterialla syö pelkästään proteiineja ja rasvaa. Tämä tuntuu toimivan mulla ainakin ihan kivasti. Nyt olen joitakin viikkoja noin syönyt, paino on pysynyt samana tai noussut ihan hiukan, rasvaa on lähtenyt vyötäröltä sen verran että peiliin katsoessa huomaa ja ainakin rintalihakset tuntuvat saaneen hieman lisää kokoa.

Kenenkään ei tarvitse nyt huutaa kurkku suorana että lihasta on mahdotonta kasvattaa samalla kun rasva palaa, sillä olen edelleen sitä mieltä että tarkalla ruokavaliolla tämä on mahdollista. Ja tietenkin siis ilman rojuttelua.

Proteiini- ja rasva-ateriat ilman hiilaria kyllä auttaa vaikka proteiinikin nostaa insuliini tasoja, mutta ei kuitenkaan hetikään niin paljon kuin hiilari.

RiQ: On mahdollista ottaa rasvasta, mutta miinus kaloreilla lihaskasvu ei ole yhtä hyvää kuin pluskaloreilla. Lihakset kyllä kasvavat vähemmälläkin kuin tuolla 400 kcal ja voi kasvaa suuremmalla määrällä paremmin. Tuo 400 kcal on vain raja siihen milloin rasvaa rupeaa kertymään enemmän. Tästä oli juttua Purepower -lehdessä ja juttujen lopussa on aina tutkimusviitteet. Kun kerkeän voin etsiä sen tutkimuksen.

Tuo 400 kcal on vain raja siihen milloin rasvaa rupeaa kertymään enemmän.

Ja taisi vielä olla niin että hoikilla tulee lihasta suhteellisesti enemmän, siinä missä jo valmiiksi läskit vain lihovat helpommin lisää. (Todiste siitä että maailma on oikeasti paha paikka.)

Tämä tieto t-magista, referenssiä oikeaan paperiin en jaksa kaivaa.

Berardi ainakin käsittelee asiaa <a href="http://www.johnberardi.com/articles/qa/afc/afc_jul272001.htm" TARGET=_BLANK>tässä</a> (When to bulk up and when to cut down). Voi olla sama mitä on t-magissa ollut. Kroppaa yrittää sitkeästi pitää tasapainon. Vaikka lihaville tulee helpommin läskiä niin heiltä myös lähtee läskiä paremmin.

Kun tässä alkuun pääsin niin kerronpa pari muutakin asiaa. Lihaksen kasvattaminen on rakenneosasten yhdistelyä ja fysiikan lakien mukaan tähän tarvitaan energiaa, jotta lihaksen kasvu olisi optimaalista pitää syödä enempi kuin kuluttaa. On tehty tutkimuksia miten paljon yli kulutuksen kärsii syödä, jotta kasvu olisi pääosin lihasta. Muistaakseni se oli siinä 400 kcal yli tasapainotilan eli riittävä kalorien saanti on kaikkein tärkein lihasten kasvun kannalta. Toisena tulee riittävä proteiinin saanti. Vaikka saisit tarpeeksi proteiinia, mutta kalorit ovat liikaa miinuksella ei energia riitä lihaskasvuun, siksi proteiinin saanti on vasta kakkosena.
Voi kun joku olisi kertonut tämän minulle jo viisi vuotta sitten. Meni aika hyvä määrä treeniä lähestulkoon hukkaan, kun yritin huolehtia vain proteiinin saannista. Paino ei ole noussut juuri ollenkaan, tosin muoto on muuttunut jonkin verran. Siis oikeaan suuntaan :)

Tästä olisikin kysymys. Mun tuntuu olevan vaikea saada edes ylläpitomäärä kaloreita aktiivisen urheilun tuoman aerobisen treenin takia. Muutenkin oon perusrakenteeltani "naru". (onkohan mulla sitten nopea aineenvaihdunta?) Koska lihasta kasvattaakseni tarvisin selvästi lisää KALOREITA, eikä rasvan kertymisestä todellakaan ole pelkoa, niin voinko ottaa lisäkaloreita "roskaruuasta". Esim. limut, sipsit tai jäätelö? Ei tietenkään mikään optimaalinen tapa, mutta miellyttävämpi kuin öljyn lusikoiminen naamaan...

Originally posted by rima

Tästä olisikin kysymys. Mun tuntuu olevan vaikea saada edes ylläpitomäärä kaloreita aktiivisen urheilun tuoman aerobisen treenin takia. Muutenkin oon perusrakenteeltani "naru". (onkohan mulla sitten nopea aineenvaihdunta?) Koska lihasta kasvattaakseni tarvisin selvästi lisää KALOREITA, eikä rasvan kertymisestä todellakaan ole pelkoa, niin voinko ottaa lisäkaloreita "roskaruuasta". Esim. limut, sipsit tai jäätelö? Ei tietenkään mikään optimaalinen tapa, mutta miellyttävämpi kuin öljyn lusikoiminen naamaan...

Ei tuota roskaruokaa kannata koko aikaa syödä. Eihän se öljyn lusikoiminen niin karmeaa ole, laitat sitä vaikka rahkan, protskudrinkin ja ruoan joukkoon. Tulee nopeasti aika hemmetisti kaloreita:)

Originally posted by rima
Esim. limut, sipsit tai jäätelö? Ei tietenkään mikään optimaalinen tapa, mutta miellyttävämpi kuin öljyn lusikoiminen naamaan...

Mun mielestä voi. On jotain asioita mitä kannattaa bulkatessakin vältellä kuten tolkuton määrä nopeita hiilareita (limut, valitettavasti), tai transrasvat (sipsit, sorry).

Mutta noin yleensä ei kai esim. jäätelö mitenkään tolkuttomasti poikkea jostain perusbulkkijuomasta, koska perusjädessä on kuitenkin kohtuullisen vähän rasvaa. Jäljelle jää lähinnä sokeria ja sitä hidastavaa maitoproteiinia.

Ja esim. kebab + hampurilaiset: onhan niissä eläinrasvaa jne., mutta liha on lihaa ja sämpylä tai pitaleipäkään hiilarina nyt ei tapa, kun sen kaverina tulee proteiinia ja rasvaa, josta kastikkeiden osuus vielä kasvirasvaa.

Ei kannata tehdä asioita liian hankalaksi varsinkin jos on huonosti lihovaa tyyppiä. Niin kauan kun huolehtii proteiinin ja hyvien rasvojen saannista niin luulisi että ruokavalioon mahtuu kohtuullisesti roskaruokaakin jos se ei pelkkää hiilaripommia eli karkkeja ole. Näin siis mun mielestä, olkaa vapaasti eri mieltä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom