Kuinka usein uudet juoksukengät?

HEI;
semmosta kyselisin, että kuinka usein olisi hyvä ostaa uudet juoksukengät? Huomaako kengistä mitenkään, että olisi uudet kengät tarpeen? Käyn lenkillä noin 3 krt/vko ympäri vuoden. Tosin kovimmilla talvipakkasilla jää vähän vähemmälle. Juoksen vain omaksi iloksi. Nykyiset juoksulenkkarit ostin viime heinäkuussä eli noin 10 kuukautta sitten...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
juoksen myös sen 3 x vko. ja pyrkinyt vaihtamaan vuoden välein. ei kai niistä ulospäin näe onko vaihtoa vailla? taitaa olla kengän vaimennukset se suurin syy vaihdon tarpeeseen? mutta nää on tälläsiä sunnuntaijuoksian mielipiteitä joita kuullut urheilukaupan myyjältä..

Just ostin tänään uudet, ja kysyin tota myyjältä. Vastaus oli että 1000 km jälkeen kannattaa ostaa uudet. Myyjä repesi miun vanhoille tossuille, enkä ihmettele :D Repesi uudelleen ku kattoi, mistä ne oli kuluneet... "Siis siulla on aika mielenkiintoinen juoksutekniikka näistä kengistä päätellen..."

Eipä sitä päälle päin huomaa, milloin on aika vaihtaa kengät, mutta mä ainakin tunnen sen, kun vaimennukset rupeaa olemaan heikossa jamassa. Juostessa rupeaa sattumaan alas säären sisäreunaan. Kun vaihtaa kengät, häviää kipukin. Mä en ole laskenut, kauanko juoksen yksillä kengillä, mutta ei taida mennä edes tuota 800 kilsaa. Sen verran kieroon menee toinen jalka, että vaimennukset ei kauaa kestä. Yleensä tosin käytössä on kahdet kengät, joita käytän vuorotellen.

Joo taitaa se 800-1000km olla semmonen normi vaihtoväli. toisaalta on hyvä välillä käydä kokeilemassa kaupassa tuoreita monojakin jos vaikka sillon huomaa että omat kengät on kulunut paskaksi näin niinku esimerkiksi.
toisessa ääripäässä on sitten niken Mayfly kisamono jolle valmistaja vissiin lupaa max 100km keston hehe.

Riippuu myös paljon itse kengästä. Kevytrakenteinen juoksukenkä, joka on suunnattu kilpajuoksuun, kuluu huomattavasti nopeammin kuin reenikenkä. Itsellä oli nuo Trainerit Asicselta viimeeksi käytössä, 200km ja aivan lopussa. Nyt ostin Gel Kayano 14 Asicselta, toivottavasti ja mitä luultavammin kestävät myös huomattavasti pidempään. Painan 75kg ja painokoin tietysti vaikuttaa juoksukengän valintaan.

Ostin alkuviikosta Asics Gel DS Trainer 13-kengät ja nyt on muutama kävely- ja juoksulenkki takana.
Kyllä on hyvät kengät juosta. Myyjä lupaili reilun 1000km käyttöä noille. Toivottavasti kestävät, ettei tarvi heti olla uusia ostamassa.

Myyjä tais puhua vähän paskaa. Itellä on kanssa trainerit ja kajanot enkä kyllä usko että trainerit ainakaan pitempään kestää

Myyjä tais puhua vähän paskaa. Itellä on kanssa trainerit ja kajanot enkä kyllä usko että trainerit ainakaan pitempään kestää

Voi hyvinkin olla. Ei mulla niin hirveästi kilometrejä tule, että heti joutuu vaihtamaan.
Pitää juosta sen verran minkä noilla pystyy ja alkaa sitten katselemaan uusia. Ainakin noilla on helvetin hyvä juosta.

Aluksi mulla oli jotkut Nike airit eli täysvaimennetut ainakin vuoden ajan, jopa kaksi. Pohjat kului ihan sileäksi ja ostin muutama viikko sitten uudet Brooksin Infinityt ylipronaatiotuella. Olen käyny yleensä lenkillä 3-4 kertaa viikossa. Juoksin ehkä vähän liian kauan Nikeillä:D

1000 km? Tällä viikolla ostin uudet, eli joulukuussa pitäs alkaa kattelee seuraavaa paria? Juoksentelin vanhoilla varmaan +3000 ja suht hyvin ne toimii vieläkin ;)

Yksi hyvä keino noteerata lenkkarien vaihtamisen ajankohta on ostaa kerralla kahdet tossut. Vaihtelee pareja vaikka parin sadan kilsan välein, jolloin siinä vaiheessa kun kengistä alkaa jousto hiipumaan asian huomaa helpommin.

Rahaahan tuohon ei pala sen enempää kuin kaksien peräkkäisten tossujen ostoon. Mieluiten vielä kahdet eri merkkiset kengät, jolloin jölka ei totu vain yhteen merkkiin. Tämä siis jos itselle sopii useammat kuin yhden valmistajan kengät.

Tiukin arvio mitä olen kuullut on 800 km ja kengät vaihtoon. Aika paha, kun ajattelee että minulla tulee nyt 100 km kovimpina viikkoina. Eli siis alle kolmen kuukauden välein n. 150 e uusiin kenkiin.

Jep 1000km on pidetty yleisesti "rajana", mutta esim. itse juoksin vanhoilla lenkkareilla niin kauan kunnes niistä lähti pohja irti. :D Nytkin varmaan on uusien osto edessä.

Muutenkin kannattaa ostella noita parempia juoksukenkiä alennusmyynneistä, vaikka nykyisissä olisikin vielä maileja jäljellä. Kun löytyy se oma malli, niin ei niiden uudistuessa tapahdu juurikaan merkittäviä muutoksia. Sitten ottaa asteittaan uudet käyttöön, niin ehtii tottua niihin ja huomaa milloin vanhoista on kaikki ominaisuudet kuluneet pois.

Kahdet lenkkarit yleensä vuodessa mennyt. Onko kellään vinkkiä hyvistä tossuista lättäjalkaiselle? Paikallisten urheilukauppojen myyjät tuntuivat olevan ihan pihalla, kun kysäisin asiasta.

Ajattelin aloittaa myös juoksun puntin ohella. Jos sais vaikka läskiä pois :D

Varusteiden hankinta edessä.

1. Mistä tunnistaa hyvät juoksukengät? Onko erikseen "tavis" ja juoksu lenkkareita? Myyjiin en luota, kun ei ne ämmät mitää tiedä. Menenkö vain prismaan ja ostan sopivat jalkaan tuntuvat!?

2. Jotkut trikoot varmaan vetäsen jalkaan myös :D ne maksaa muutaman kympin. Tarviiko niiden alla pitää jotain muita housuja?

3. Onko juoksusukista hyötyä? Pipo päähän ja jotkut hanskat!?

4. Jokin juoksu takki täytynee myös ostaa sekä juomapullo vyö.

Noihin varmaan uppoo 200e, jos ei osta mitää satasen kenkiä.

Suositut

Back
Ylös Bottom