Kuinka suojautua ruokamyrkytykseltä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jallis
  • Aloitettu Aloitettu
Sain vuonna -98 salmonellan ja siitä jälkitautina puoleksi vuodeksi reaktiivisen artriitin elikäs niveltulehduksen oikeaan nilkkaan, oikeaan polveen, nivusiin ja oikeaan olkapäähän. Siinä putos paino 12 kiloa ja luonnollisesti olin helvetin heikko ja kipuinen pieni masentunut äijä. Edes kävely ei onnistunut nilkuttamatta ja särkylääkkeitä meni tajuttomasti.
Kun siitä sitten paranin, niin lekuri sanoi, että seuraavan myrkytyksen jälkeen täyty lääkkeitä syödä koko loppuikä. Nyt olen lähdössä viikon reissulle espanjaan 16.9. ja vähän hirvittää, että tietysti siellä nyt pöpö iskee. Mitenköhän olisi nyt viisainta suojautua? Torremolinoksen turistirysään olis tarkoitus mennä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
näin ihan mutuna heittäisin että eipä kai tuossa muuta voi kuin että varmistut siitä että ruoka varmasti on täysin kypsää

Bliss sanoi:
Ja varo myöskin kaikkia muna- ja maitopohjaisia juttuja ja sörsseleitä, kuten kermavaahdot, majoneesit jne..

Tuossa se lääke on. Et myöskään osta mitään paikallisista nakkikojuista, vaikka olisi kuinka nälkä.

Muuten otat sitten aivan rennosti, kuten lomalla kuuluukin. Ylläolevilla säännöillä vältät erittäin todennäköisesti kaikki kikkisimmät kakkavaivat. :)

Eipä toi Torremolinos kovin vaaralliselta kuulosta. Ainakin sieltä ihan varmasti saa täysin kypsäksi kypsennettyä ruokaa. Noiden edellämainittujen vältettävien asioiden lisäks mä jättäisin kanan syömättä kokonaan vaikka väittäisivät kypsäksi ja hyväkuntoiseksi. Eikä jätskiä kannata syödä eikä paljon muutakaan kojuissa kadulla myytävää - riittää jäätelökauha tai likaset kädet levittämään pöpöjä.

Mä sain Afrikassa keväällä ruokamyrkytyksen ja sepä oli menoa... :urjo: Suhtaudun aika varovaisesti ruokiin tietyissä paikoissa..

Onkohan tuo kypsennettykään ruoka aivan varma keino? Sillä itse olen saannut kypsästä pihvistä helvetillisen mahataudin. Meitä oli porukassa 3 henkilöä jotka kaikki söivät samaa ja kaikilla samat oireet.

japa sanoi:
Onkohan tuo kypsennettykään ruoka aivan varma keino? Sillä itse olen saannut kypsästä pihvistä helvetillisen mahataudin. Meitä oli porukassa 3 henkilöä jotka kaikki söivät samaa ja kaikilla samat oireet.

Jos liha on pilaantunutta niin sitten siihen ei kyllä auta mikään. Varsinkin kovasti maustetussa ruuassa voi olla hankalaa huomata onko liha varmasti tuoretta.

Jakob sanoi:
Jos liha on pilaantunutta niin sitten siihen ei kyllä auta mikään. Varsinkin kovasti maustetussa ruuassa voi olla hankalaa huomata onko liha varmasti tuoretta.

Hienossa ja kalliissa ravintolassa tilattiin hienot pihvit lisukkeineen. Ja sitten syödessä itsellä kyllä oli sellainen fiilis että eipä ole hyvää mutta kun muut söivät niin ajattelin että joku mauste jne tekee sen että minä en tykkää.

Kerran olen myös saannut itse tehdystä paistista ruokamyrkytyksen mutta siinä oli syynnä että se oli jo liian kauan ollut jääkaapissa kun söin sen.

punttiskulle sanoi:
salaateista voi kuulemma saada jotain paskaa ulkomailla ku niitä ei ollenkaa kypsennetä

Harveminpa salaattia mitenkään kypsennetään :) . Salaatissa on tietääkseni se vaarallista, että monissa paikoissa ne huuhdellaan kraanavedellä, ja kun joka paikassa vedessä on vähän eroja (monissa maissa sitä ei juo paikallisetkaan), niin sen pöpöt pistää mahan helposti sekaisin. Niin, ja siinähän sekin tuli, älä juo hanavettä. Jos ravintolassa tarjotaan snapsi ruuan päälle niinkuin Kreikassa, juo, se tappaa bakteereita :) Se on kai osittain ihan sitä varten tarjolla ettei asiakkaat tule valittamaan että paikan ruuista meni maha sekaisin.

Jossakin ole muuten tuosta kraanavedestä juttua että kun siitä tehdään jääpaloja niin jääpaloissakin kytee sitten sen veden pöpöt elikkä pitäsi myös jääpaloja välttää.
En sitten tiedä että miten paljoa on tehoa tai ei mutta eräs Afganistanissa ja muissakin kriisimaissa reissannut lekuri suositteli kerran että aamulla pieni huikka tyhjään vatsaan suolaa ja kirkasta viinaa niin sillä muka saisi tapettua pöpöjä vatsasta.
Itse olen suosinut fernet branchaa ulkomaan reissuilla ennen ruokaa ja jälkeen.

Salaateissa voi viihtyä myös tietyt ruokamyrkytyksen aiheuttavat bakteerilajit kuten salmonella. Vaikka niitä ei olisikaan pesty paikallisella vedellä. Itse sairastin keväällä 2005 salmonellan. Tapaus oli jonkinlainen epidemia ja sairastuneita ainakin 60. Ja vieläpä suomalainen ravintolaketju! Sairastin paskatautia 3 viikkoa kunnes antibiootit tehosi, kuumettakin oli yksi ilta 40,7. Painoa lähti 4 kiloa, lihasta suuri osa. Kyllä paskana olin, kun talvella tuotettu häipyi kolmessa viikossa. Reaktiiviselta niveltulehdukselta onneksi vältyin. Nyt kunto on jo täysin ennallaan, mutta pari kuukautta meni että pääsin vanhalle tasolle.

Kypsennetssäkin lihassa voi piiletä se vaara, että vaikka tautia aiheuttavat bakteerit olisivat siitä jo kuolleet, niin ruokamyrkytys voi tulla. Monet bakteerit erittävät toksiineja eli myrkkyjä solukalvon läpi, joka aiheuttaa vatsaoireita.

Olen lähdössä pian Bulgariaan, ja aion syödä erittäin varovaisesti. Kuinka helvettiä voikaan kunnon ruokamyrkytys olla, en olisi ennen uskonut.

japa sanoi:
Jossakin ole muuten tuosta kraanavedestä juttua että kun siitä tehdään jääpaloja niin jääpaloissakin kytee sitten sen veden pöpöt elikkä pitäsi myös jääpaloja välttää.

Vesi pitäisi aina keittää. Itse sain Neuvostoliitosta sen luokan vatsataudin aikoinaan, että oksat pois. Syy oli melko varmasti keittämättättömästä vedestä tehdyt jääpalat. Ei ollut kiva istua junassa, kun molemmista päistä tunki tavaraa vauhdilla :urjo: :kakka:

japa sanoi:
En sitten tiedä että miten paljoa on tehoa tai ei mutta eräs Afganistanissa ja muissakin kriisimaissa reissannut lekuri suositteli kerran että aamulla pieni huikka tyhjään vatsaan suolaa ja kirkasta viinaa niin sillä muka saisi tapettua pöpöjä vatsasta.
Itse olen suosinut fernet branchaa ulkomaan reissuilla ennen ruokaa ja jälkeen.

Joo, tuosta jääpala-jutusta olen minäkin kuullut, kaipa sitä voi pyytää juoman ilman jäitä. Niin ja maitohappobakteeri-kuurin aloittaminen muutamaa päivää ennen pitäisi myös auttaa ainakin vähän.

Tuo jääpalahomma pitää paikkansa. Mutta kaikista vaikein homma on likaiset lasit ja lautaset. Siis et välttämättä näe että ne on likaisia, mutta niitä ei välttämättä ole kuin huuhtastu vedellä, joten sitä mahapöpöä on lähes mahdoton 100% välttää jos se tullakseen on.

Ja yleissääntönä se, että ravintolahenkilökunnan paskaisista käsistä ne taudit useimmiten leviää.

Vanha ohje: Käy sellaisissa mestoissa, joissa on muitakin asiakkaita. En ole Torressa ollut, mutta eiköhän se ole niin turistimesta, ettet sieltä edes hakemalla saa salmonellaa.

Mä olen joskus elämässäni sairastanut tietämättäni A-hepatiitin. Löytyi sattumalta vasta-aineet, kun otettiin kokeita aivan muusta syystä. Se on mennyt niin lievänä, etten ole huomannut mitään oireita. Kyselin mutsiltakin josko hän muistaisi lapsuudestani jotain, mutta ei. Se on voinut olla milloin vaan 42 vuoden aikana.

Eipä tarvi Havrixia ottaa. Ikuinen suoja päällä.

Ja ettei vaan kenellekään jää väärää mielikuvaa, niin sehän on etelämmissä maissa melko yleinen esim. ruoan välityksellä tarttuva viruksen aiheuttama tulehdustauti joka paranee itsestään, eikä kroonistu.

Bulgariassa tänä kesänä uhmasin kohtaloa salmonellan suhteen ja söin katukeittiön pizzaa Varnan keskustassa. Eipä tullut mitään.

Olen myös syönyt kaalipiirakoita torilla Venäjällä ja harmaita nakkeja Ukrainassa. Hengissä olen edelleen ja melko terveenä.

Tredin aloittajalla on käynyt huono tuuri. Olen pahoillani siitä, mutta älä sen takia jätä matkustamista. Se on elämän suola. Ainakin yksi niistä.

Tunnustan vielä, että enpä tiennyt salmonellan aiheuttavan noinkin rajuja oireita! Kuvittelin että se on vaan tavallista rankempi ripuli. Kaipa niitäkin on eri bakteerikantoja?

Ota ainakin HAV-rokote. Ne antavat nykyään jo n.10 vuoden suojan. Salmonellaa ei voi ennaltaehkäistä muuten kuin omalla toiminnallaan.

Mä olen pyrkinyt välttämään turistirysät ja reissannut enemmän tai vähemmän eksoottisesti. Myöhemmin perheen myötä vasta "joutunut" viikon valmismatkoille. Silti en ole mitään lievää riplua kummempaa kokenut.

Hyvää matkaa!

Kersi sanoi:
Olen lähdössä pian Bulgariaan, ja aion syödä erittäin varovaisesti.

Tulin juuri pari päivää sitten viikon lomalta Bulgariasta, Sunny Beachiltä ja tässä omat kokemukseni sapuskoista ja paska/oksennustaudeista. Eli itse join koko matkan ajan kraanavettä (opas kertoi sen olevan juomakelpoista) ja söin kahta kertaa lukuunottamatta vain hotellin ravintolan sapuskoita (meillä oli all inclusive). Vältin majoneesipohjaisia salaatteja, jäätelöä ja muita jälkiruokasörsseleitä, mutta muuten söin melkein kaikkea. Ensimmäisenä yönä kävin kerran melko miedolla ripulipaskalla ja homma oli sillä selvä. Mitään ongelmia ei ollut loppumatkan aikana.

Moni muu meidän porukassa (11 henkeä) sitten taas kärsi koko matkan ajan löysästä vatsasta ja yksi kaveri sai ruokamyrkytyksen ja oksensi yhden päivän ajan 15-30min välein. Syynä oli todennäköisesti fast food -kioskista ostettu kanakebab. Niihin kojuihin ei kyllä helposti eksy kun niissä myytävän "ruoan" hajukin on jo niin kuvottava, että meinaa laatta lentää. Noh, kännissä sitä tekee kummempiakin asioita. En sen tarkemmin seurannut mitä muut söivät, mutta pääasiassa hotellin ravintolassa ja samoja sapuskoita kuin itsekin. Lieneekö mulla sitten käynyt vain tuuria ettei vatsa mennyt pahemmin sekaisin. Toisaalta kyllä mulla on paljon terveellisempi ruokavalio kuin muilla kanssamatkaajilla eli vatsakin saattaa olla hieman paremmassa kunnossa ja kestää paremmin ulkomaisen bakteerikannan. Jos nyt ruokavalio edes vaikuttaa vatsan "vastustuskykyyn".

Kiitos kokemuksista trebla. Itse ajattelin vältellä kanaruokia, salaatteja, majoneeseja yms. Pihviä varmaan tulee syötyä ihan huoletta. Ehkä vatsa tottuu nopeasti vieraan maan kraanaveden bakteerikantoihin, jos sitä varovaisesti aluksi juo. Oppaat tietävät varmasti. Toisilla maha menee taas pienemmästäkin sekaisin. Toivottavasti sitten kännissä en eksy niihin epämääräisempiin kojuihin.

Tosiaan hepatiitti A muistaakseni leviää muistaakseni juuri elintarvikkeiden ja huonon käsihtygienian välityksellä. Eli havrix rokote voisi olla nykyään jo ihan paikallaan. Itse otin sen reilu vuosi sitten.

Tuosta salmonellasta vielä. Ozzie kyseli niistä kannoista. Sattuu olemaan omakohtaista kokemusta siltä osin, että olen työskennellyt mikrobiologian labrassa. Salmonella kantoja on muistaakseni yli 2000 tavattu. Pelkästään kanta ei välttämättä vaikuta kovin paljon oireiden laatuun, vaan toiset ihmiset vaan syystä tai toisesta sairastavat kovemman taudin. Erityisesti vamhuksille tai lapsille tauti voi olla jopa hengenvaarallinen - ei kuitenmaa yleensä. Toisaalta salmonella voi olla kantajassa jopa oireettomana, mutta voi silti levitä toisiin ihmisiin, jos jättää vaikka vessakäynnin jälkeen kädet pesemättä. Olen ymmärtänyt, että usien voi selviä siitä sellaisella viikon kovalla ripulilla ilman lääkitystä, noin 10% sairastaneista syntyy jälketautina niveltulehdus.

Kyllä matkoilla ruuista kannattaa nauttia, kunhan vähä katsoo mitä syö...

Meitä oli 9 hengen porukka Espanjassa kesäkuun alussa. Syötiin kaikki samassa ravintolassa, samoja annoksia ja nokittiin ja maisteltiin myös toitemme annoksia. Mun emäntä oli ainut joka sai siitä reissusta todella ilkeän vatsapöpön. Joten aika pitkälle tuo on vastustuskyvystä kiinni. Oliko syynä sitten likainen astia tai mikä lieneekään, niin aika mahdoton tollaselta on välttyä jos tullakseen on.

Sitä raanavettä en kuitenkaan esim. Espanjassa parin viikon loman ajalle suosittelisi, pullovesi on senverran halpaa kuitenkin. Erijuttu sitten jos vaikka useamman kuukauden siellä aikaansa viettää.

Syö mäkkärissä ja välttele paikallisia pikkupaikkoja. Eiköhän tuolla tavalla pysy pahimmat pöpöt poissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom