Kuinka sitoa polvisiteet oikein?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jabe-
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
40
Tästä nyt on ollut juttua jo jonkun verran, toisessakin threadissa koskien polvisiteiden ostoa, mutta ajattelin että saan nopeamman vastauksen tekemällä uuden threadin.

Kertokaahan nyt asiallisesti kuinka siteet tulee sitoa.. niin että maanviljelijän naapurikin sen tajuaisi.

Tää on varmaa aika paljon makuasia. Eli periaatteessahan on kolme tapaa "sitoo" polvet. Eli suoraan vaan kiertäen siteen polven päälle alottaen joko polven alapuolelta tai yläpuolelta tai sitten sitominen ristiin. Ristiin laittamista en osaa edes kunnolla selittää koska en tiedä miten se oikeasti menee. Olen itse aina vetänyt siteen kiinni alottaen n. 5 cm polviluompion alapuolelta ja jatkaen siitä ylös sopivasti aina kierros kierrokselta nostaen sidettä siten, että side loppuu n . 5 cm polviluompion yläpuolelle. ja tietty siinä kun kiertelee ni jalka suorana ja ite pidän vielä varpaita (tai päkiää, miten vaan) taivutettuna ylöspäin. Ei ainakaan mulla jumita pohjetta niin paljoo. Ei kannata vetää ihan niin kireelle ku sais koska sillon loppuu verenkierto. Mut jämäkästi siteen jalkaan ja ei muuta ku kyykkyyn ja ylös. Kannattaa kokeilla ja hakee se oma tapa. Ja jos joku tulee salilla kommentoimaan et "polvisiteitä käyttää vaan nyhveröt, mä vedän syväkyykkyy ilman siteitä ja se on kaikista parasta..." ni hui hai sanon mä. Kyllähän siteillä saa vähän enemmän rautaa ylös kunha on oppinu ja tottunu käyttämään, mut on ne myös turvallisuustekijä. Ite en ikinä kyykkää yli 150 painoilla ilman siteitä, vaikka vetäis kympin. Eli mun mielestä siteitä voi käyttää muuhunki kuin vain ykköseen.

PS. Neljän polvileikkauksen jälkeen ei viitti pelleillä.

Suosittelen ottamaan kaikki reenit ilman siteitä.

Jos kumminki käytät siteitä hyvä tapa sitoa ne on seuraava:

- Puoliks polvilumpion päälle, sen alapuolelle kolme-neljä kierrosta niin kireelle että soi.
- Siitä ylöspäin hieman löysemmällä niin ylös kun rättiä riittä. About siteen leveyden verran polven yläpuolelle.

Romut selkään, kyykkyyn ja ylös ja heti rätit pois.

Löysin Skopecin sivuilta videon missä näytetään polvisiteiden sitomisohjeet:

http://www.joeskopec.com/wrap.html

Ihan järkevältä näyttää, kun nyt oon ostamassa siteitä, niin kannattaako ostaa 2m vai 2,5m siteet? Ajattelin Titanin Red Devileitä. Ainakin vastaavista rannesiteistä on hyviä kokemuksia.

Originally posted by tappara
Ajattelin Titanin Red Devileitä. Ainakin vastaavista rannesiteistä on hyviä kokemuksia.
Mulla on red devilit ja ne on kyllä loistavat. Taitavat olla 2,0m pitkät ja on ne hieman lyhyen oloiset - toki ne pitkäksikin saa ku kaverin kans vetää rätit jalkaan. :D Itse en käytä ku lyhyissä alle 5 toiston sarjoissa.

Originally posted by jpm
Mulla on red devilit ja ne on kyllä loistavat. Taitavat olla 2,0m pitkät ja on ne hieman lyhyen oloiset - toki ne pitkäksikin saa ku kaverin kans vetää rätit jalkaan. :D Itse en käytä ku lyhyissä alle 5 toiston sarjoissa.

Mitäs mieltä oot tuosta videon sitomistyylistä, varmaankin ihan ok? Voisin ottaa joo ne 2,5 metriset, kun ei tässä mitään kisailla...

Ristiinsitominen on ainakin mun mielestä kaikista tehokkain tapa käyttää siteitä. Aloittaa mahdollisimman ylhäältä polven alapuolelta kiertämään tiukoille kierroksille ylöspäin, vetää kiekat niin ylös kuin mahdollista ja sitten vedetään lopuksi side ristiin polven etupuolelle. Ristiinsitomisen ideana on se, että se antaa tukea vähän lisää sivuttaissuunnassa verrattuna perinteiseen tyyliin.

Siteet alkaa olemaan muuten aika tarpeelliset kun kyykkäillään 250+ rautoja. Mulla ainakin alkaa olemaan polvet kovilla jo kun mennnään painoissa yli kahdensadan, jo 210kg tuntuu polvissa ikävälle ilman siteitä. No nämähän on aina makuasioita. Jos joku tykkää kyykkää ilman rättejä niin en mene toisinkaan neuvomaan.

Siteillä muuten saa sellasen 20-30kg lisää ykköseen, kun niitä oppii oikein käyttämään.

Originally posted by tappara
Mitäs mieltä oot tuosta videon sitomistyylistä, varmaankin ihan ok?
Kyllä tuo ihan hyvä on. Itsekkin vedän tolleen 'normaalisti' kun en oikein kunnolla osaa ristiin vetää. Se vois olla seuraava opiskelun paikka, kuuleman mukaan tosiaan vieläkin tukevampi kuin normaali tyylillä vedetty.
Siitä kai on kiistelyä pitäskö side vetää lumpionkin kohdalta yhtä kireälle vaiko 'jättää löysemmälle', itse vedän hampaat irvessä aina. :)

Polvisiteet voi sitoa ristiin , mutta niitä ei saa yhtä tiukkaan kuin "normaali"-tyylillä sidottaessa. Sitomistyyli on aikalailla makuasia , sillä eivät kaikki saa siteistä hyötyä äärimmilleen venytettynä. Joillekin se taas sopii.

Itse sidon siten ristiin, että ensin tullaan polven alapuolelta ylös normaalisti, jonka jälkeen tulee 4-5 kierrosta ristikkäin siten, että se "risteys" on juuri polven päällä.

Toi videon sitominen meni mun mielestä vähän turhan ylös reiden päälle, jätän itte aika paljon alemmas ylimmäisen kierroksen. Laitan kanssa siteet vasta jossain 160 kg:n kieppeillä. Ja toistaiseksi olen polvikivuilta säästyny, mitä nyt pientä niksumista kuuluu toisesta polviholkista kävellessä. No se on kai vaan vanhuuden oireita.

Yks karmea aiheeseen liittyvä tapaus: Yks hemmo veti kyykätessä siteet puolesta säärestä puoleenväliin reittä ja jätti sitten tärkeimmän, eli polven, ilman sidettä!!! Kyykkäili siinä sitten jollain 80 kg:llä karjahdellen...oli liki, etten tarjoutunu polvilumpioden koppariksi, kun ne (joku kaunis kerta) kimmahtaa peilistä takaisin revettyään irti...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Siteistä

Siteitä ei kannattaisi käyttää kuin ihan maksimeissa. Mieluummin vaikka neopreenilämmittimiä jos siellä polvissa pitää olla jotain sarjoissa. Jos käytät siteitä liikaa jää polvenseutu vahvistumatta ja tulee helpommin polvivammoja. Suurimmat raudat on ainakin kyykätty siten että siteet on vedetty ns. putkeksi eli aloitettu hieman polvilumpion alapuolelta ja siitä tasaisesti ylöspäin noin 5cm polven yläpuolelle eli hieman "pisaran" päälle ja siitä taas alaspäin ilman mitään ristiin sitomisia. Nuo Titan Red Devilit soveltuu alle 250kg kyykkyihin ihan hyvin mutta sen yli mentäessä olisi parempi jos olisi venymättömämpi side. Vanha tuplakeltaraitainen oli kaikkein paras. Siteestä saa silloin parhaimman hyödyn kun siitä saadaan kaikki venyvyys pois. Red Devilit vaan venyy ja venyy ja siksi ne on vähän huonot tosi koviin rautoihin joissa siteen pitää olla tosi tiukka

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom