Kuinka pitkä tauko liikkeiden välissä?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tarkennetaan kysymystä: voimatreeni, massatreeni, lihaskestävyys.

Joku muu voikin sitten hoitaa vastaamispuolen... :rolleyes:

Sellaiset että hengitys tasaantuu ja tunnet olevasi valmis tekeen seuraavan sarjankin täydellä teholla, turha siellä salilla on kiirehtiä.

Joku joskus kirjoitti, että oli pilannut masstreeniään liian pitkillä palautuksilla. Ite en nyt kellosta katso aikaa, mutta kohtuu lyhyillä palautuksilla teen. Ehkä sen sitten huomaisi, jos oletetusta toistomäärästä jää paljon pois, että palautus oli liian lyhyt, tjsp.

Minuutin palautuksilla mennään ja massa on hakusessa. Jos joskus oikein koville ottaa, niin saattaa venyä jopa kahteen minuuttiin palautukset.

1-3min.

Sakulle: kuka pitää 10min palautuksia sarjojen välissä. Tuossa ajassa jäätyy jo helvettikin!

Täällä samaa mieltä Kipin kanssa.. Aika pitkä aika tuo 10 min. Itse teen voimien mukaan; kun tuntuu, että taas jaksaa täysillä. Joskus menee kauemmin joskus taas vähemmän aikaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sanotaan et jos tekee esim 5*5 josta jokainen sarja on suht tiukka, niin kyllä mulla saattaa se 10min ennen viimestä sarjaa jo tullakki taukoa. Voimatreenissä tarvis olla muutenkin sellainen olo että joka sarjaan on yhtä paljon puhtia kuin siihen ensimmäiseenkin eli ettei lihakset olis yhtään hapoilla, tietysti ihan istuskelusta ei ole mitään hyötyä ja treenatakin pitää. Normaalisti omat palautukset on siinä 3-5min ja apuliikkeissä hieman vähemmän.

nelkku sanoi:
Sanotaan et jos tekee esim 5*5 josta jokainen sarja on suht tiukka, niin kyllä mulla saattaa se 10min ennen viimestä sarjaa jo tullakki taukoa. Voimatreenissä tarvis olla muutenkin sellainen olo että joka sarjaan on yhtä paljon puhtia kuin siihen ensimmäiseenkin eli ettei lihakset olis yhtään hapoilla, tietysti ihan istuskelusta ei ole mitään hyötyä ja treenatakin pitää. Normaalisti omat palautukset on siinä 3-5min ja apuliikkeissä hieman vähemmän.

Tässä on juuri kyse siitä, että mitä harjoitukselta haetaan, voimailijat useasti pyrkivät sarjojen välillä "täydelliseen" palautumiseen, kun taas kehoilijat treenaavat monesti lyhyemmillä palautuksilla. Itse treenaan normaalisti 2-3 minuutin palautuksilla, ja joka kolmas viikko sitten 1 minuutin palautuksilla.

Jos bodari tekee voimakausia voivat palautukset silloin hyvinkin olla 3-5 minuutin luokkaa!

Yleissääntönä sanoisin threadin aloittajalle, että 2 minuuttia taukoa sarjojen välissä ja liikkeiden välillä sitten 2-3 minuuttia,

Akkeli sanoi:
Jepulis, lyhyet palautukset jos massaa haluaa.

En ota aikaa, mutta varmasti mulla ainakin 4 minuuttia menee että jaksaa päästä suunnilleen samoille lukemille kun edellisessä sarjassa.

Näilläkin palautuksilla sarjat laskee esim 12, 10, 8.

Minuutin palautuksilla lasku ois varmaan luokkaa 12, 7, 5.

Voiko tuo olla edullisempaa kasvun kannalta? En väitä ettei, mutta ihmettelen.

Ite ainaskin oon käyttäny silleen 1-10 minuutin palautuksia. Massahakusessa treenissä vois olla 0.5-3 minuuttia melko sopiva alue. Voimatreenissä 3-10 min. Tästäkin taas tulee niin monta erilaista vastausta kun on vastaajiakin. Että kunhan jonkun minuutin pidät että ei ihan kymmeniin minuutteihin mene. Teet sillon aika lähelle oikein. ;)

Ei kun nyt pitää saada tarkka luku. Pitää nostella sekuntikello kaulassa. ;)
No mulla kans tuppaa venähtämään, kun unohdun kelailemaan syntyjä syviä.

Täytyy ruveta pitämään tuollaisia minuutin taukoja sitten.
Voima on yliarvostettua. Massalla vaan. :D

Islander sanoi:
Ei kun nyt pitää saada tarkka luku. Pitää nostella sekuntikello kaulassa. ;)

Itse asiassa vähän aikaa sitten "kellotin" palautusajat salin seinältä sekuntiviisarista, kun halusin selvittää itselleni, miten treeni muuttuu lyhentämällä palautukset kahdesta minuutista yhteen minuuttiin. Ainakin omalla kohdallani ero oli uskomattoman suuri: aluksi tuntui, että minuutin palautuksilla ei selviä treenistä hengissä! Mutta siihenkin tottui aika nopeasti. Nyt pidän arviolta puolentoista-kahden minuutin tauot sarjojen välillä.

Kannattaa ehdottomasti vaihdella noita palautusaikoja. Timba taisi jossain threadissa kertoa tehneensä välillä puolen minuutinkin palautuksilla. Tuotakin voisi joskus kokeilla, niin saisi järkytettyä kroppaansa oikein kunnolla :D

Jamaha sanoi:
Kannattaa ehdottomasti vaihdella noita palautusaikoja. Timba taisi jossain threadissa kertoa tehneensä välillä puolen minuutinkin palautuksilla. Tuotakin voisi joskus kokeilla, niin saisi järkytettyä kroppaansa oikein kunnolla :D

Onhan tuota tullut tehtä. 4-5 jakoisissa tein yleensä joka 3. tai 4. kierros noin. Ja taas olis tarkotus ottaa mukaan kun alkaa tämä uusi 4-jakoinen oleen sisäänajettu. Etureidet on ehkä mukavin :evil: lihasryhmä tehdä näin.

Back
Ylös Bottom