kuinka paljon magnesiumia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lappari
  • Aloitettu Aloitettu
Pakko oli käydä nyt ostamassa magnesiumia kun jalkojen suonenvedosta on näköjään tullu enemmän sääntö kuin poikkeus. Välillä yöllä alkaa vetämään suonta pohkeista ja takareiskoista..seuraavana päivänä paikat on sitten ihan jumissa ja kipeet..:(
Mutta, paljon tota kärsii ottaa? Ohjeiden mukaan 1 tabletti (a. 350mg) päivässä. Yleensähän noilla ohjeillahan on lähinnä saanu persettään pyyhkii..:rolleyes:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla joskus veti suonta pohkeesta lähes joka yö, mutta se loppu siihen ku aloin ottamaa yhen tabletin päivässä.

Originally posted by lappari

Mutta, paljon tota kärsii ottaa? Ohjeiden mukaan 1 tabletti (a. 350mg) päivässä. Yleensähän noilla ohjeillahan on lähinnä saanu persettään pyyhkii..:rolleyes:

Ota sitten vaikka kaksi. Huomaa, että magnesiumilla saattaa olla laksatiivinen vaikutus, eli kokeile varovasti. Lisäksi magnesium kilpailee imeytymisessä sinkin kanssa, joten sen liikasaanti voi jopa johtaa sinkinpuutokseen. Kaikki mineraalit eivät muutenkaan ole verrattavissa vitamiineihin, joita voi huoletta ottaa yleensä kymmeniä kertoja RDA (vai mikä se suositeltu päiväannos nyt olikaan).

Itse otan yhden tabletin jossa 200mg magnesiumia. Ennen oli paljonkin suonenvetoja pohkeissa, muttei enää kun muistaa juoda riittävästi ja syö magnesiumia. Onko mitään perää jutulla, että magnesium vaikuttais uneen (nukuttaa paremmin)?

Kalsiumihan ymmärtääkseni parantaa jossain määrin magnesiumin toimintaa, siksi myynnissä on erilaisia Kal-Mag-juttuja. Mullekin joku kertoi joskus että ennen nukkumaanmenoa kun rykäsee noita niin pitäisi nukkua paremmin, mutta en mene vannomaan.

Mulla oli joskus kanssa samoja vaivoja ja lisäksi elohiiriä silmässä. Mulla auttoi Minalka-niminen puriste. Löytyy luontaistuotekaupasta ja sisältää paljon kivennäisiä.

Jos magnesium kilpailee sinkin kanssa niin sittenhän suursuosion saaneet ZMA eli sinkki - magnesium yhdistelmät ovat perseestä??
(täähän on puoliprovo, kertokoon joku lisää jos tietää.. olen kuullut että kalsium huono asia noissa ZMA tuotteissa, kun kilpailee jomman kumman kanssa.. ota näistä enää selvää..
)
:rolleyes:

(Edit) Ai niin, magnesiumia voi aika suuria määriä syödä kunhan muut mineraalit on suhteessa, antisalt tyylisissä valmisteissa annostus oli muistaakseni parhaamillaan 5g/päivässä josta magnesium yhdistettä n. 1000mg... Tämä on vaan huomio, ei kehoitus :)

Originally posted by Fatso
(täähän on puoliprovo, kertokoon joku lisää jos tietää.. olen kuullut että kalsium huono asia noissa ZMA tuotteissa, kun kilpailee jomman kumman kanssa.. ota näistä enää selvää..
Jep, RiQ valaisi tuolla yhdessä threadissa että kalsium haittaa sinkin imeytymistä. (Jonkun mielestä voi olla hifistelyä mutta) mä olen ollut ratkaisevinani ongelman nappaamalla illalla ZMA:n noin tuntia ennen protsku-rasva-kalsium -settiä...

Munkin käsityksenä on että magnesium kannattaa ottaa nimenomaan sinkin kanssa ja kalsium nyt heikentää suunnilleen kaikkien muiden hivenaineiden imeytymistä.

Originally posted by Phat
Munkin käsityksenä on että magnesium kannattaa ottaa nimenomaan sinkin kanssa

Minä taas muistan lukeneeni (jostain :) ) aivan päinvastaista, eli MgZn-valmisteet ovat todellakin lievää huijausta. Magnesiumilla ja sinkillä on muistaakseni yhteinen kuljetusmekanismi tai jotain, jonka kapasiteetti on rajallinen. Kannattaisi syödä esim. toinen aamulla, toinen illalla. Tyhmät bodarit ostaa MgZn:ä, koska kummankin aineen väitetään nostavan testosteronitasoa, eikö se näin mennyt.

En kyllä ole mikään asiantuntija, parempi tarkistaa jostain kirjasta.

Itse olen lukenut, että magnesium ja sinkki on ihan ok, mutta sinkki kilpailee kuparin kanssa imeytymisestä. Toisin sanoen magnesium suplementaatio voi aiheuttaa kuparin puutosta, joten kupariakin kannattaa ottaa jos ottaa sinkkiä. Esimerkiksi Mg/Zn illalla ja kupari siten aamulla. Kuparia 1/10 sinkin määrästä eli vaikka 150mg sinkkiä ja 15mg kuparia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom