Kuinka nuorena saa aloittaa nostamaan painoja säännöllisesti?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -LaBa_
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Elikkäs, kuinka nuorena saa aloittaa nostamaan painoja säännöllisesti, itse olen 13, olenko liian nuori nostamaan esim 5kg painoja säännöllisesti. Voiko vaikuttaa pituuskasvuun yms...

Voit aloittaa ihan huoletta, kunhan et hölmöile ja särje paikkojasi. Lue tuolta FAQ osiosta yleisiä asioita treenaamisesta ja ravinnosta, niin olet jo paljon viisaampi.

Elikkäs, kuinka nuorena saa aloittaa nostamaan painoja säännöllisesti, itse olen 13, olenko liian nuori nostamaan esim 5kg painoja säännöllisesti. Voiko vaikuttaa pituuskasvuun yms...

5kg ei pitäisi sinun ikäisellesi painaa missään liikkeessä mitään. Vaikka 1v voi alkaa nostelemaan säännöllisesti puntteja, kunhan opettelee oikeat liikeradat (en ehkä ole paras sanomaan tästä?). Ei se pituuskasvu mihinkään tyrehdy, kun syöt vaan paljon. Niin jää energiaa pituuskasvuunkin.

EDIT: Hidas

Kannattaa noin nuorena muuten sitten harrastaa vielä kaikkea mahdollista, eikä keskittyä pelkkään raudan kouluttamiseen. Erikoistuminen liian aikaisin on monasti todettu huonoksi asiaksi.

Tästä nyt vaikka yksi linkki tueksi: Nuori Suomi

Eli ei kannata ruveta pelkästään rautaa liikuttamaan tuossa iässä.

12-vuotiaana ei välttämättä kannata tarttua ainakaan kovin suuriin painoihin
eikä rikkoo selkäänsä eikä mielellään muitakaan paikkoja.
Ja niinku vaksi sano että muutakin kannattaa tehdä tuon ikäisenä kun repiä rautaa.:thumbs:

Kehonpainolla vaan leukoja, dippejä yms. Ala harrastamaan telinevoimistelua. Sitä kautta muodostuu ihan kiva V-vartalo. :D Varsinkin kun tuossa kasvuiässä niillä renkailla leikkii. Ja tulee varmasti hyvä pohjakin puntille, ainakin yläkropan :david: osalta.

Itse oon 13v ja käyny puol vuotta salil. Muista syödä PALJON!!! ja HYVIN!!! ei kannata maastavetoa ja jalkakyykkyä tehdä nuorena. Täysillä voit treenata jo kunhan muistat sen syönnin. Eti täältä joku 1-2jakonen ja rupee sillä treenaa 2-4
kertaa viikossa. :)

Alotin epäsäännöllisesti joskus 10-11v mut nyt oon 13 ja treenannu säänöllisesti jotai kuukauden... Ei se ainakaa mun pituus kasvuu oo haitannu, mut ei kummikaa kannattais mitää maastavetoa tai vastaavia niinkuin sanottiin jo aikaisemmin.
Mut ku nostat penkiltä nii harjottele oikea tapa ja älä käytä paljoa itseäsi suurempia painoja.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hieman aikaista sanoa, ettei ole haitannut pituuskasvua, kun se ei ole vielä edes alkanut tuossa iässä. :rolleyes:

Toistan itseäni: muistakaa treenata mahdollisimman monipuolisesti tuossa iässä vielä. Ja venyttelyt kannattaa opetella mahdollisimman nuorena, ettei tule tällaiseksi rautakangeksi. Tuo aikaisemmin linkittämäni Nuoren Suomen artikkeli (ja myös muut artikkelit siellä) ovat hyviä ja kannattaa tutustua niihin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom