Kuinka nopeasti tuloksia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ellai
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli olen aivan untuvikko näissä asioissa, minulla ei ole hajuakaan kuinka nopeasti tuloksia kannattaisi odottaa. Olen nyt viikon ajan syönyt 1600kcal päivässä, koska kuitenkin olen hyvän ruuan ja ravintoloiden suuri ystävä, joskus menee 1700-1800 kcal päivässä. Paino on 57/165. Olen alkanut treenaamaan, nyt viikko takana. Olo tuntuu hyvältä, mutta tuloksia ei näy. Olen liittynyt kuntosalille ja käyn ohjatuissa jumpissa. Tässä tämän viikon ohjelma;

3x viikossa Les Mills BodyStep
1x viikossa vatsalihas&selkälihas-ryhmä n. 30min
1x viikossa kestävyys Spinning
1x 90min muokkaustunti

Kuinka pian tällaisella liikunnalla voi odottaa tuloksia? Olen ehkä hieman kärsimätön kun nyt jo tällaisia kyselen. Tuloksilla tarkoitan, että lihakset ja vartalo muokkautuisivat ja löysät kerrokset pikkuhiljaa katoaisivat ja lihakset pääsisivät esiin. Onko muuten 1600kcal hyvä kalorimäärä päivässä, vai pitäisikö olla alempi? Päivän aikana muuten ei liikuttua tule, olen 19-vuotias ja istumatyössä.

Peruskulutuksesi ilman liikuntaa on ~1577 kaloria. Jos harrastat lihaskuntoharjoittelua 30 min tuohon päälle, niin kulutus on ~1732 kaloria. 1700kaloria syömällä painosi pysyy siis suurinpiirtein noissa lukemissa kuin tälläkin hetkellä.
Liian vähän ei missään nimessä kannata syödä. Keskity hyvään proteiinin saantiin ja syö vaikka 300-500kaloria alle kulutuksen. Koita ajoittaa syömiset niin, että nälkä ei kerkeä kasvamaan. Syö usein ja pieniä annoksia ja huolehdi hyvästä proteiinin saannista. Ajoita hiilarit aamuun, sekä ennen ja jälkeen treenin. Illalla vältä hiilareita.

Älä turhaan kiirehdi. Kirjaa vaikka paino ylös joka aamu ja tarkista viikon välein. Jo esimerkiksi 0.5kg tiputus viikossa on todella hyvä. Vaatii noin 500kaloria alle kulutuksen syömistä. Mitään ihmeitä parissa päivässä on turha odottaa siis.

Tuo jo yllä mainittu 0,5kg painonpudotus viikossa on hyvä tahti polttaa läskiä. Hirveästi enempää ei kannata juuri edes yrittää pudottaa, koska silloin on aina suurempi todennäköisyys, että lihasta lähtee enemmän pois. Miinuskaloreilla oleminen ja lihaksen kasvu samanaikaisesti on käytännössä mahdotonta tai ainakin todella hankalaa. Dietillä ollessa kovalla treenillä pyritään siis kompensoimaan lihaskatoa mahdollisimman paljon. Se kuinka hyvin lihaksesi tulevat erottumaan dietin lopussa, riippuu siis aika pitkälti siitä kuinka paljon sulla oli lihasmassaa ennen diettiä ja kuinka kovaa olet jaksanut treenata dietin aikana. Mitä luultavimmin lihasmassasi ei siis ainakaan kasva dietin aikana, vaan lihakset tulevat vain paremmin esille vähentyneen rasvakerroksen ansiosta. Dietillä näkyviä tuloksia voi siis saada jo muutamien kuukausien jälkeen. Geeneistä, treenistä, ruuasta, levosta jne. riippuen lihasmassan selvään kasvamiseen ihmisillä voi mennä vaihtelevasti aina puolesta vuodesta useisiin jopa kymmeniin vuosiin aikaa. Kropan muokkaaminen ei siis ole hätäisen touhua, vaan vaati aikaa ja paneutumista asiaan.

Mulla tulokset alkoivat näkyä pienen pienesti 2-3 viikkoa säännöllisen harjoittelun aloittamisen jälkeen. Tosin itse halusin massaa (tai siis lihaksia), joten dieetistä on vähän paha sanoa. Kunnolla tulokset näkyvät pitemmällä aikavälillä, 2kk - 6kk. Kärsivällisyys on kaikista tärkeintä - maailmassa ei ole varmaan mitään niin paljon kun lopahtaneita diettejä (jos tupakkalakkoja ei lasketa).

Back
Ylös Bottom