Kuinka nopeasti/hitaasti lihakset oikeasti kuihtuvat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kyrveli
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Pidin noin 5kk:n motivaatiotauon eli kävin sinä aikana yhteensä ehkä 5 kertaa treenaamassa, eikä siinä älyttömästi kuihtunut. Kuukaus treeniä takana ja sarjapainot on 90% huipuista ja massaa tullut hyvin lisää.

Itsellä tuossa n.6kk taukoo ja tulokset tippu aika roimasti.
Nyt 4-5kk treenii alla ja samoissa ollaan kuin ennen taukoo.

Vedin juuri 27 päivää viinaa kunnolla ilman taukoja ympäri Kaakkois-Aasiaa, jossa ruoka on mitä on. En huomaa merkittävää eroa, paitsi että läskiä ja turvotusta on tullut. Käden ympärysmitta esim. on sama. Voimat on tietysti kateissa, mutta n. 30 reissun kokemuksella tiedän, että kuukaudessa olen taas kunnossa. Turha pelätä siis.

Et ole ikinä treenannutkaan kovaa, jos ei radikaalia muutosta ole tapahtunut kropan ulkomuodon tai suorituskyvyn osalta (oletuksena, että ruokavalio niukka ja liikunta minimissä, jos keskitytty maljahommiin).

Et ole ikinä treenannutkaan kovaa, jos ei radikaalia muutosta ole tapahtunut kropan ulkomuodon tai suorituskyvyn osalta (oletuksena, että ruokavalio niukka ja liikunta minimissä, jos keskitytty maljahommiin).

Jos on vahva pohja, pitkä treenihistoria ja nimenomaan on treenannut kovaa, uskon ettei tuommoinen kuukauden kännäily, liikkumattomuus ja syömättömyys vaikuta kovinkaan paljoa. Eri asia luonnollisesti jos noita reissuja tulee useampi vuoteen.

Jos jokin hajoaa ja paikka joudutaan kipsaamaan, niin silloin tosiaan lihat katoaa kyllä todella nopeasti. Vajaat 10 vuotta sitten vasemman käden forkku laitettiin kipsiin peukalon tapaturmaisen paikaltaan siirtymisen johdosta, ja 6 viikon aikana forkun ennestäänkin olemattomat lihakset olivat kadonneet tyystin. Piru vie, yhtä rannetta koko käsi, aina kyynärpäähän asti. :rolleyes: Ajan saatossa jotain on tullut takaisin, mutta vielä on kai pari senttiä vasuri jäljessä. En ole nyt hetkeen eroa mitannut, mutta eron näkee silmällä aika hyvin. Toki tuo ei välttämättä tuosta kipsaamisesta enää tässä vaiheessa suoranaisesti johdu.

Mulla lähti vuoden tauon aikana lihasmassaa n. 5 kiloa. tosin siinä oli muutakin laihduttelua. paljonhan se vaikuttaa kai mitä syö tauon aikana. ?
Mutta jostain syystä voimaa ei lähtenyt nimeksikään. parin viikon totuttelureenillä oli painot samat kuin edellisen reeniputken loppupuolella.

nyt on pakollinen 6 viikon löysäily ku vasen käsi katkes.:curs: enää onneks 2 viikkoo jäljellä. sit alkaa hävytön kuntoutus :puntti:

Mulla lähti vuoden tauon aikana lihasmassaa n. 5 kiloa. tosin siinä oli muutakin laihduttelua. paljonhan se vaikuttaa kai mitä syö tauon aikana. ?
Mutta jostain syystä voimaa ei lähtenyt nimeksikään. parin viikon totuttelureenillä oli painot samat kuin edellisen reeniputken loppupuolella.

No sitten ei välttämättä ole lähtenyt lihasta noin paljoa jos voimat laski noin vähän. Yleensä hermosto alkaa kadottaa sitä työkykyään kun sitä ei treenaa - ts. voimat katoaa ja vasta sen jälkeen alkaa lihoja häviämään. Tietenkin jotkut voi pitää kuukausienkin taukoja, tai kuten sun tapauksessa vuoden breikin, eikä voimat katoa mihinkään.

Tietenkin jos panostaa proteiinin ja syö muutenkin hieman plussilla, ei ryyppää jne. lihat säilyy paljon paremmin kuin jos ei syö mitään ja paras kaveri on Jack Daniels ja Vappu on 150 kertaa vuodessa.

Jos on vahva pohja, pitkä treenihistoria ja nimenomaan on treenannut kovaa, uskon ettei tuommoinen kuukauden kännäily, liikkumattomuus ja syömättömyys vaikuta kovinkaan paljoa. Eri asia luonnollisesti jos noita reissuja tulee useampi vuoteen.

Kuinkahan moni tavoitteellinen urheilija suostuisi tuollaisen reissun toteuttamaan, jos vaikutukset eivät ole radikaaleja? Kuukausi kuppia ja takaisin sorvin ääreen, voi olla alkuun melko lailla nihkeää. Itse näen esim. useamman kilon lihaskadon tai useamman kymmenen prosenttiyksikön (20%+) voimantuoton häviämisen radikaalina, tuollaiset vaikutukset ovat väistämättömiä noin pitkän ajanjakson jälkeen. Erikseen on vielä vaikutukset psyykeeseen ja muihin fyysisiin ominaisuuksiin (liikkuvuus, kestävyysominaisuudet yms.), jotka vaikuttavat kokonaiskuvaan.

Harrastelijana tällaisia reissuja nyt voi heittää, kun leipä ei ole kiinni siitä, kuinka liikuntakoneisto toimii. Voi olla psyykeelle jopa suotavaa, joskin kuukauden putki on allekirjoittaneen mieleen liioittelua. Waingrolla näitä reissuja on puheiden mukaan n. 30, joten en tiedä missä vaiheessa hän ennättää kuntoaan rakentaa.

Jos on väkevät pohjat, niin tuollaisen reissun jälkeen ei mattoa kokonaan vedetä alta, tätähän lätkäilijät tekevät, joskin miedommassa mittakaavassa :D Tulokset kyllä aikanaan palaavat takaisin, aikansa se sisäänajaminen kuitenkin ottaa. Lähtökohtaisesti tilanne on se, että mitä suorituskykyisemmässä ja herkemmässä kunnossa ollaan, niin sitä kovemmalla ryminällä sieltä tullaan alas väärällä toiminnalla. Rumasti sanottuna harrastelija, joka ei ole kovaa suorituskykyä nähnytkään ei kovin korkealta tipu.

(Tässä nyt edelleen puhutaan todellisesta tekemättömyydestä ja reilun kuukauden ajanjaksoista, ei mistään viikon tai parin huilista / kevyestä viikosta, jotka ovat oikein ajoitettuna erittäin tarpeellisia).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olin vasta armeijassa 6kk, kävin sinä aikana 5 kertaa salilla. Noin 3kk meni vanhojen tulosten takasin saamiseen ja lihojen takasin saamiseen mielestäni vielä kauemmin, mitä nyt jalkaliikkeet pysy samoissa kun rinkkaa raahas pitkin mettiä.

Tais olla niin, että kuukauden yhtämittainen lepo on vielä jotakuinkin hanskassa, mutta siitä eteenpäin alkaa homma lähtee heikompaan suuntaan. Luin tästä muistaakseni body-lehdestä joskus aikoja sitten...

Tää voi kyl olla legendaa...:anssi: Mutta kuulin jostain, että jos on esim. jalka kipsissä, tai yleensäkkään ei kykene liikuttamaan ruumista vuorokauteen, niin lihaksisto alkaa surkastumaan.

jup

Itse olen vierestä saanut todistaa, kuinka kaveri joka oli aivan timmissä kunnossa, treeni on ollut 3vuotta:
4x salia viikossa
3x 25km rullahiihtolenkki viikossa (talvisin crosstrainer)
sekä raskasta ruumiillista työtä

kuihdutti kehonsa 1 ja puolessa kuukaudessa ihan luurangoksi. Homma lähti siitä liikkeelle että oli ensin viikon festareilla ja joi joka päivä. Kotiin päästyään tahti oli sitä 2 pulloa kirkasta päivässä. Ruoka annokset pienenivät päivä päivältä ja viinaa meni kovaan tahtiin. Loppu vaiheissa kaveri ei päässyt sohvalta ylös ja ei syönyt ruokaa koska ei pysynyt sisällä, mutta jatkoi pelkkää juomista vielä 2 viikkoa jonka jälkeen haettiin piipaa-autolla sairaalaan.

Olin itse se joka ambulanssin soitti tapaukselle, että ei ole mitään kuulopuhe huhuja. En vain voi tajuta miten kaverin vaimo oli vain voinut katsoa vierestä kun toinen tappaa itseään.

Tää voi kyl olla legendaa...:anssi: Mutta kuulin jostain, että jos on esim. jalka kipsissä, tai yleensäkkään ei kykene liikuttamaan ruumista vuorokauteen, niin lihaksisto alkaa surkastumaan.

Juu immobilisaatio tuppaa tekemään tolleen. Siitä en kyllä tiedä, että alkaako ne jo vuorokauden jälkeen surkastumaan..

kannattaa varoa ettet nukahda sänkyyn liian pitkäksi aikaa, siinähän surkastuu jo hetkessä lihakset :O

Viimeinen kuukausi armeijasta mulla oli vuodelepoa, epäilivät jotain vakavaakin sydänongelmaa. Ainoa liikunta jota sai harrastaa oli kävely syömään ja takaisin, ei muuta. Paino tippui sen kymmenisen kiloa ja voimatasot oli ton jälkeen aivan olemattomat jopa lähtötasoon verrattuna.
Joten voin kyllä ihan kokemuksesta sanoa että kyllä ne vauhilla tippuu, mutta silloin ei kyllä saa tehdä yhtään mitään.

Itse olen vierestä saanut todistaa, kuinka kaveri joka oli aivan timmissä kunnossa, treeni on ollut 3vuotta:
4x salia viikossa
3x 25km rullahiihtolenkki viikossa (talvisin crosstrainer)
sekä raskasta ruumiillista työtä

kuihdutti kehonsa 1 ja puolessa kuukaudessa ihan luurangoksi. Homma lähti siitä liikkeelle että oli ensin viikon festareilla ja joi joka päivä. Kotiin päästyään tahti oli sitä 2 pulloa kirkasta päivässä. Ruoka annokset pienenivät päivä päivältä ja viinaa meni kovaan tahtiin. Loppu vaiheissa kaveri ei päässyt sohvalta ylös ja ei syönyt ruokaa koska ei pysynyt sisällä, mutta jatkoi pelkkää juomista vielä 2 viikkoa jonka jälkeen haettiin piipaa-autolla sairaalaan.

Olin itse se joka ambulanssin soitti tapaukselle, että ei ole mitään kuulopuhe huhuja. En vain voi tajuta miten kaverin vaimo oli vain voinut katsoa vierestä kun toinen tappaa itseään.
Viina se vie urheilijoitakin paremmille ryyppymaille. Samoin tuntuu käyvän usealla harrastelijallekin.:(

Itse tässä aloittelemassa vanhaa harrastusta Todella pitkän paussin jälkeen. Siitä on noin 10 vuotta salin ovi pamahti takana kiinni edellisen kerran. Oli silloin inttiin lähtö edessä ja koskaan tullut sitten enää salille takaisin palattua. Ennen armeijan harmaita ehti tuollaiset 6v treeniä.

Nyt on 1.5kk takana varovaista punttailua, ja täytyy sanoa että melko pohjalta sai lähteä voimia kasaamaan, mutta kyllä nuo tulokset vauhdilla nouseekin. Viidestä kymmeneen kiloa saanut viikottain niputtaa sarjapainoihin lisää, mikäs sen mukavampaa pysyypähän motivaatio korkealla :rock: Ainoa ongelma, että paikat tuntuu vähän reistaavan, enkä tarkoita tervettä lihassärkyä. Lähinna olkapäät ja polvet vihoittelee. Tänne forumille eksyinkin juuri noita olkapää kipuja googlaillessa.

Onkos forumilla muita samanmoisia sankareita, jotka vuosien tauon jälkeen palaa sorvin ääreen? Ja miten on lähtenyt käyntiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom