Kuinka monta sarjaa viikossa?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Lueskelinpa tässä taas vaihteeksi uutta suosikki kirjaani MASSAA! VOIMAA!. Kirja on erittäin mielenkiintoinen, mutta yksi kohta on jäänyt kaivelemaan pientä mieltäni.

Nimittäin, kirjassa on kohta (s. 62) jossa puhutaan siitä kuinka monella sarjalla viikossa kehittyy parhaiten. Mukaan ei lasketa lämmittelysarjoja. Kirjan mukaan aloittelijalle sopii 30-50 sarjaa viikossa, keskivertoharjoittelijalle 50-100 sarjaa viikossa ja pitkälle edistyneiden kohdalla todetaan, että tarkkoja lukuja ei voi varmasti sanoa.

Mielestäni suurimassa osassa tältä keskustelupalstalta löytyvistä ohjelmista sarjat ovat n. 40-70 viikossa ja kirjan tekstistä voi vetää sellaiset johtopäätökset, että suurin osa pärjääkin alle sadalla sarjalla, mutta nyt minua kiinnostaisi tietää, että treenaako joku tätä palstaa lukevista todellakin sadan sarjan viikkotahtiin?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kirjassa painotetaan aika paljon volyymi-tyyppistä treeniä, jossa ei vedetä sarjoja hämärän rajamaille. Mullekin riittää alle 40 sarjaa viikossa jos teen HD - tyyppisellä systeemillä.

Se on niin kiinni mitä treenataan ja miten. Jos kyseessä kehonrakennukseen tähtäävä kuntosaliharjoittelu niin yli 60-70 kuulostaa jo paljolta, mutta itsellä tulee lajiharjoituksien punttiohjelmissa aika tarkkaan tuo 100 sarjaa/viikko. Nämä sarjat sitten sisältää välillä myös omalla painolla tehtyjä liikkeitä (mm. selkää, vatsoja, punnerruksia).

No käsittääkseni MASSAA! VOIMAA! - kirja keskittyy lähinnä voima/bodaus tyyliseen hajoitteluun, ei niinkään lajiharjoitteluun. Joten yli 100 sarjaa viikossa on mielestäni paljon, vaikka olisi kuinka volyymi - tyyppistä treeniä.

Melkein olisin jotain voinut kirjan nimestäkin päätellä :) Pitäisi käydä kirjastossa katsomassa josko kyseinen opus löytyisi, kun en ole sitä lukenut. Kovasti tuntuu olevan suosiossa palstalaisten keskuudessa...

Kirjassa on paljon hyviä pointteja, mutta kyllä toi asteikon yläpää (100 sarjaa) kuulostaa aika paljolta. Mulla menee joku 50-60 sarjaa viikossa.

50-60 sarjaa tulee tehtyä viikossa
1 liike joka lihakselle lisää ja joka liikkeeseen 1 sarja lisää niin ois aika lähellä 100
onko se nyt sitten niin paljoa ?

aikasemmin kun tuli treenattua 4-5 kertaa/viikko niin voima/massakausilla tuli 60-80 sarjaa/viikko, mutta nyt kun treenejä on 3-4 ja pumppiskausi menossa niin sarjoja tulee 80-100

3-jakoisella tulee semmoset 50 sarjaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Threadin aloittajalla tällä hetkellä 51 sarjaa.

Oletteko muuten lisänneet, vähentäneet vai pysyneet samoissa sarjamäärissä harrastuksen edistyessä?

2-jakosella tulee 20-25 sarjaa per treeni ja treenejä viikossa 3-4, eli kyllä mulla saattaa joskus lähelle toi 100 sarjaa tulla viikossa täyteen.

Ja alkuajoista on jossain lihasryhmissä sarjamäärät vähennetty (esim. kädet) ja jossian taas nostettu (jalat, selkä).

Zone-sarja -42%
Dobermann sanoi:
Mulla menee n. 28 sarjaan, toihan nyt riippuu ihan siitä kuinka kovaa tekee sarjat.

Kyllä minä olen aina elänyt siinä uskossa, että ne tehdään niin kovaa kuin pystyy (ilman erikoistekniikoita)?

28 sarjaa kuulostaa kyllä aika vähältä, kehittyykö sillä? Teetkö kehotreeniä vai mitä? Olisi ihan mielenkiintoista nähdä millainen ohjelmasi on, viitsisitkö postata sen tänne?

Kehoa.

1. Päivä Rinta/selkä

Penkki 2x12
Viparit 2x12

Kulmasoutu 2x12
Ylätalja 2x12

2. Päivä jalat

Kyykky 2x12
Sjmv 2x12
Reidenojennus 2x12

Pohjeprässi 2x12
Vatsakone 2x12

3. Päivä Kädet/olkapäät

Kapea pp 2x12
Ranskalainen 2x12

Hauiskääntö 2x12

Viparit seisten 2x12

Kyynärvarret 2x12

Tais tulla vähä enemmä, kyynärvarsia en tosin tee aina. Tällä hetkellä teen aika kevyillä painoilla ja treeneihin menee n. 30 min välillä tietty pidempään ja välillä vähän jopa vähemmä.

-edit- lisäks lämppärit toki. Eikä sitä kehitystäkään kyllä hiveästi tule, mutta ainakin on kivaa tai jotain :hyper:

-edit2- Kierto menee: Lepo Treeni Lepo Treeni Lepo Treeni Lepo

Jos treeniä on jokatoinen päivä, niin silloinhan viikossa tulee keskimäärin vajaat 33 sarjaa. On tuossa treenissä ainakin se hyvä puoli, että riittää voimia tehdä kaikki sarjat kunnolla.

Back
Ylös Bottom