Kuinka kyykky tehdään smithissä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarkko
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Treenaan aina yksin ja vaikka ei painot suuria olekaan niin hirvittää aina kyykyn teko yksin kun ei ole mitään telineitä tai häkkejä jossa sen voi tehdä turvallisesti.

Kokeilin viimeksi tehdä smithissä ja ainakin jalat sai sellaiseen kuntoon, että sitä kuuluissa "hoosiannaa" kuultiin monta päivää :D

Painot vain olivat huomattavasti pienemmät kuin kyykyssä kun tuntui menevän jotenkin väärin koko liike.

Nyt haluaisin jatkaa tuota niin ihanaa rääkkiä mutta kaipaisin hieman vinkkejä suoritustekniikkaan.

Eli missä kohdassa seisotte tankoon nähden? Kokeilin eri kohtia siten, että kantapäät tankolinjalla, päkiät tankolinjalla yms. mutta ei oikein löytynyt kohtaa jossa se olisi mennyt "luonnollisesti".

Vinkkejä?

Missä jalat sijaitsee tankoon nähden, riippuu vähän mitä liikkeeltä hakee.
Itse saan luonnollisimman asennon niin, että jalat on aavistuksen verran tangon edessä. Tällöin selkä pysyy suorahkona.

Vapaaseen tankoon verrattuna tanko on mulla smithissä myöskin ylempänä, melkein ihan ylhäällä trapsien päällä.

Itse asiassa teen smithissä n.10 kg isommilla painoilla, johtuen lievästä alaselkäongelmasta, joka välillä vaivaa ja pakottaa vapaassa kyykyssä asennosta johtuen extravarovaisuuteen.

En ole onnistunut

En ole onnistunut saamaan hyvää formua Smithissä, joten jätin sen pois jo vuosia sitten. Kokeile piruuttasi etukyykkyä ja Zercher-kyykkyä. Perinteisestä kyykystä parhaiten onnistui kapean jalka-asennon pystykyykky, jossa tanko on lähes niskassa ja selkä pystyssä. Vähintään lämmittimet polviin.

Mä teen smith-kyykkyä siten, että jalat ovat reilusti edessä ts. sellaisessa alkuasennossa, jossa olen takakenossa. Ja kun kyykkään, niin loppuasento on kuin istuisin tuolilla eli 90 asteen kulmat polvissa ja lantiossa. Mulle tämä toimii todella hyvin ja painojakin on taatusti enemmän kuin tekisin tangon kanssa. Myös näin on liikeratakin luonnollinen eli missään vaiheessa ei tunnu luonnottamalta (paitsi takakenoinen aloitusasento hämäsi aluksi hieman, mutta nyt olen siihenkin tottunut).

Eli aloitusasennossa "nojaat" taaksepäin tankoon jos loppuasento on 90 asteen kulma?

Kuulostaa hurjalta, pitänee perjantaina hieman kokeilla eri asentoja tuon kanssa.

Pointtina siis se, että kyykky olisi kaikkein paras mielestäni mutta kun ei uskalla yksin kunnolla tehdä kun siitä on hieman vaikea päästä alta pois jos ei tulekaan painot ylös :D

Jalat edessä on paras tehdä tai silloin saa parhaan tuntuman jalkoihin. Tällöin on myös helpoin pitää selkä suorassa, nimittäin Smithissä on aika paska homma jos painot kaatuu selän päälle eli perse työntyy taakse. Silloin on nimittäin hiukka vaikea saada se tanko takas ylös ilman apuja.

nim. kokemusta on "ei tää oo kyykky ku tää on kato julle"

Smithissä on sellaiset raudat joilla saa asetettua kuinka alas tanko liukuu, eli sen takia uskaltaa sitten kokeilla kuinka monta menee ja viimeisestä sitten pinotaan painot alhaalla pois :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Käsittääkseni kyykkyä ei tehdä Smythe-koneessa.

Tanko lukittu yhteen rataan yadayadayada. En usko sen tekevän hyvää nivelille, tosin tämä perustuu vain siihen mitä muut ovat sanoneet/kirjoittaneet. Itse kokeilin kerran parin toiston verran pelkällä tangolla, ja tuntui sen verran oudolta että kokeilu jäi siihen.

Originally posted by IR0N.
Käsittääkseni kyykkyä ei tehdä Smythe-koneessa.

Tanko lukittu yhteen rataan yadayadayada. En usko sen tekevän hyvää nivelille, tosin tämä perustuu vain siihen mitä muut ovat sanoneet/kirjoittaneet. Itse kokeilin kerran parin toiston verran pelkällä tangolla, ja tuntui sen verran oudolta että kokeilu jäi siihen.

No kyllä sitä siinäkin vaan tehdään, jos luet palstaa (tai vaikkapa bodylehtiä) esimerkiksi.
Kaikki ei tykkää mutta bodykyykyt toimii siinä kyllä useimmille vallan hyvin. Kuten sanoin, selkä pysyy suorana ja pystyssä ja reidet edessä ja balanssi ei ole vastaavanlainen ongelma.

Asennon hakeminen vie hetken mutta kun sen löytää niin reidet käristyy (ja alaselkä tykkää).

Originally posted by S225T
No kyllä sitä siinäkin vaan tehdään, jos luet palstaa (tai vaikkapa bodylehtiä) esimerkiksi.

Olin hivenen sarkastinen. Tokihan sitä siinäkin tehdään, mutta itse tehtaalta "Hulkki" työnnettynä olen ikään kuin kyykkypuritaani, enkä oikein jaksa välittää muulla tavalla tehdystä kyykystä kuin Good Ole' (near)-Olympic Squat.

Kukin siis taaplaa tyylillään. :)

Originally posted by S225T
Asennon hakeminen vie hetken mutta kun sen löytää niin reidet käristyy (ja alaselkä tykkää).

Aamen! :kippis1:

Kannattaa myös kokeilla etukyykkyä Smithissä. Itse en toistaiseksi ole tehnyt, mutta olen kuullut että on kokeilemisen arvoista.

reiden ulko-osan muokkaus

hyvä vaihtoehto reiden ulko-osan muokkaukseen

-smithissä tai hackissa suoritettuna
-jalat etuviistoon,kantapäät yhteen, varpaat erilleen toisistaan,"plieee"
-painoja ei niinkään tuhottomasti, anna lihaksen nauttien tehdä työtä
-ei siis toimi massaliikkeenä, hae maksimaalinen polte liikesuorituksen hitaudella, 10-15 sek alas
-polvet varpaan suuntaisesti sivulle
-jätä ylhäällä liike vajaaksi

loistava liike, loistava..
hyvin saa reiden ulkokaarta kehittymään, suoritustekniikan kanssa oltava vain tarkka

:)

tossa smitissä pelottaa vaan se et jos viel jalat tarpeeks eteen ja jostain syystä kun puristaa painoa ylös, jalat lipeeki jä rämähtää tangon alle. Ihan sukkasillani en ainakaan alkais smitissä reenaa.

Originally posted by jarkko
Smithissä on sellaiset raudat joilla saa asetettua kuinka alas tanko liukuu, eli sen takia uskaltaa sitten kokeilla kuinka monta menee ja viimeisestä sitten pinotaan painot alhaalla pois :D
Ei ainakaan Gym80:sen smithkoneessa sellaisia ole salilla jossa käyn mutta aina oppii jotain uutta...toivottavasti myös ne jotka noita vehkeitä suunnittelee...? :rolleyes:

Originally posted by jarkko

Pointtina siis se, että kyykky olisi kaikkein paras mielestäni mutta kun ei uskalla yksin kunnolla tehdä kun siitä on hieman vaikea päästä alta pois jos ei tulekaan painot ylös :D

Nojaat vaan reilusti taaksepäin. Kyllä ne painot sieltä pois tulevat.
Ennen kyseistä manööveriä etiketti kehoittaa huutamaan: FORE!!!

Mulla meni jonkun aikaa kun sain smith-syväkyykyn kohdalleen mutta nykyään menee tosi hyvin. Jalat hieman eteen ja matkii normaalia pystykyykkyä. Pääsee ihan alas asti ilman että selkä pyöristyy väärään suuntaan yhtään. Ja tuntuu reisissä. Tehnyt tätä jo lähes vuoden, eikä mitään onkelmia selän kanssa enään kun oppi radan.

Kannattaisiko tuo aloittaa kyykystä?

Tuntuisi jotenkin luonnollisemmalta/turvallisemmalta lähteä kyykystä sen sijaan että nojaa taaksepäin ja nostaa tangon varmistimista pois ja huutaa FORE :p

Suositut

Back
Ylös Bottom