Kristinuskon objektiivista arviointia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JuhazOne
  • Aloitettu Aloitettu
Loppusyksystä 2000 olin serkuilla. Heidän äitinsä oli suihkussa. Kuulin, kuinka häneltä tipahti suihku lattialle. Ajattelin, että Jumala, jos olet olemassa, niin anna sen tippua uudelleen. Samassa se tippui uudelleen. Jumala vastasi.

Muistan, että myös muutama vastaava tapaus on sattunut kohdalle. Niiden yksityiskohtia en vain enää muista.

btw, kolmeen vuoteen ei ole vastausta kuulunut. Silti uskon.

Suosittelen että keskityt vaan täysillä niihin fysiikkaan, kemiaan ja matematiikkaan. Niissä voit keksiä vielä jotain uutta. Tuosta aiheesta on väännetty jo monta tuhatta vuotta tuloksetta.

Tää on taas nyt näitä juttuja, huoh. http://www.tilaamuabeibi.com

Jos fyysikot eivät edes tiedä, mitä valo oikestaan on, on mielestäni turhaa alkaa
perustamaan eskatologioista valon luonteelle. :kuola:

edit:
Kolikon toinen puoli on kiihkoilijat, jotka ovat kääntyneet. Uudessa City-lehdessä (OMG) oli juttu Jehovan todistajaksi alkaneesta hemmosta,
joka sinisilmin väitti että joidenkin aminohappojen muodostuminen on matemaattisesti mahdotonta.

Hauskaa sinänsä, että kaveri oli tietotekniikkainsinööri. Hehän tunnetusti ovat biokemian ihmelapsia.

Jakob sanoi:
:offtopic:

Kyllä. Itse olen huomannut, että jos tietokoneista ymmärtää jotain, niin välittömästi pitää osata korjata tv:t, radiot ja pesukoneet. :rolleyes:

Meidän isä on tietokoneinsinööri, tosin lopputyö DI:ksi kohta valmis. Hänen opintoihinsa kuului aikanaan myös sähköoppia jne. Hän on meillä korjannut lähes kaiken elektroniikan. Avannut esim pesukoneen, kattonu mikä paskana, tilanu uuden osan ja korjannu. Myös mun elektroniikkalelut korjasi kun olin pieni.

Aikanaan, kun taloa rakensimme, niin hän sanoi sähkömiehille kuinka haluaa valojen toimivan. Siis vahtijussi, ja kytkimet ja mitä tapahtuu jos näin ja tekee noin jne. Sähkömiehet sanoi, ettei niin voi tehdä. Isä piirsi niille kytkentäkaavion, ja sitten ne teki sen niin.

btw, mun monitori hajosi kerran. Hän avasi sen, korjasi tuon napin, mutta koska siellä oli muutakin vikaa, niin vei sen ammattilaiselle.

Että hän ymmärtää tietokoneista, mutta ymmärtää myös sähköstä, elektroniikasta ja piirilevyistä. Hän muistaa edelleen esim lukion pitkän matikan ja fysiikan. Kemiaa ei niin paljoa, mutta perusteet kumminkin.

Hän siis tietää kuinka mikäkin asia toimii, niin en ymmärrä miksei hän voisi itse niitä korjata, joita pystyy.

.p.s. Kauan sitten meillä oli vanha mitsubishi. Hän purki sen niin pieniin osiin kuin mahdollista. Hulsi, ja kokosi uudestaan. Hyvin toimi, eikä katsastuksessa ollut moitittavaa.

Ande sanoi:
Meidän isä on tietokoneinsinööri, tosin lopputyö DI:ksi kohta valmis. Hänen opintoihinsa kuului aikanaan myös sähköoppia jne. Hän on meillä korjannut lähes kaiken elektroniikan. Avannut esim pesukoneen, kattonu mikä paskana, tilanu uuden osan ja korjannu. Myös mun elektroniikkalelut korjasi kun olin pieni.

Aikanaan, kun taloa rakensimme, niin hän sanoi sähkömiehille kuinka haluaa valojen toimivan. Siis vahtijussi, ja kytkimet ja mitä tapahtuu jos näin ja tekee noin jne. Sähkömiehet sanoi, ettei niin voi tehdä. Isä piirsi niille kytkentäkaavion, ja sitten ne teki sen niin.

btw, mun monitori hajosi kerran. Hän avasi sen, korjasi tuon napin, mutta koska siellä oli muutakin vikaa, niin vei sen ammattilaiselle.

Että hän ymmärtää tietokoneista, mutta ymmärtää myös sähköstä, elektroniikasta ja piirilevyistä. Hän muistaa edelleen esim lukion pitkän matikan ja fysiikan. Kemiaa ei niin paljoa, mutta perusteet kumminkin.

Hän siis tietää kuinka mikäkin asia toimii, niin en ymmärrä miksei hän voisi itse niitä korjata, joita pystyy.

.p.s. Kauan sitten meillä oli vanha mitsubishi. Hän purki sen niin pieniin osiin kuin mahdollista. Hulsi, ja kokosi uudestaan. Hyvin toimi, eikä katsastuksessa ollut moitittavaa.

Oho! Isäs on kyllä kätevä kaveri. Hyvin on teoria ja käytäntö hallussa. :)

Joo, ja itse ainakin yritän jättää väittelyt tällaisista ikuisuus kysymyksistä - kuten uskonto - vähemmälle, koska siihen käytetty aika menee usein hukkaan. Ei ole maailman kehittävintä tekemistä väitellä, siitä onko joku satuolento olemassa.

Mun tuttu, josta varmasti tulee insinööri, sarjotti Abloyn lukon ilman aiempaa kokemusta tunnissa. :)
Liikkeessä oli sanottu ettei niin voi tehdä.
Mutta niinhän se tunnetusti on, että ensin välähtää ja sitten korjataan niitä vahinkoja.

JuhazOne sanoi:
Ostin tänään oman domainin kristinuskoa käsitteleville sivuilleni. Sivujen osoite on:
http://www.kristinusko.info/

Hmmm... raamatussa tai jossain muussa opuksessa muistaakseni sanotaan etta Jumala on kaikkivoiva. Ala-asteella kaverini jumiutti opettajan kysymalla seuraavan kysymyksen: "Miten Jumala voisi olla kaikkivoiva? Silloinhan han pystyisi luomaan esim. niin suuren kiven ettei han pystyisi sita nostamaan. Koska han ei pysty sita nostamaan niin silloin han ei ole kaikkivoiva. Jos taas han ei pysty niin isoa kivea luomaan niin taaskaan han ei ole kaikkivoiva."

(meitsihan on selkea tautologian uhri! :D)

No mutta kuitenkin, onhan raamattu pullollaan noita paradokseja ja kaikkea muuta kakkaa. Pakkiksellakin ylistetty Tony Halme joskus kysyi, etta "Jos Jumala on niin hieno hemmo kun hanesta kirjotetaan niin miksi maailmassa on 2 vuotiaita lapsia joilla on syopa? He eivat varmasti ole tehneet kenellekaan pahaa."

Mutta olkoon tama mun korsi tahan loputtomaan kekoon. :D

kummajainen sanoi:
Oho! Isäs on kyllä kätevä kaveri. Hyvin on teoria ja käytäntö hallussa. :)

Onhan se. Joskus aika rasittavaa, kun se osaa oikeastaan kaiken. Ajattelen vain itseäni, ja sitä kun olen joskus isä, niin en tiedä läheskään yhtä paljoa, enkä osaa korjata kaikenmaailman värkkejä. Sikäli hiukan masentavaa. Se kun pärjää aina kaikessa mihin ryhtyy. Oli kyseessä sitten monopoli tai tekniikka.

Ehkä hän sen takia tietää paljon, kun hän muistaa kaiken. Kysyin kerran testimielessä, että kuinka tehdään se ja se matikassa. Niin sehän jumaliste veti suoralta kädeltä kaavan paperille. Sama, kun kysyin jostain fysiikan virtapiiristä. Äiteekin aina ihmettelee, että mistä sä tiedät, niin se sanoo, että onhan ne koulussa luettu.

Hänelle on myös muistin lisäksi suotu hemmetin hyvä looginen ja matemaattinen päättelykyky. Myös into oppia uutta on kova. Eräänäkin vuonna hän luki aivan perkeleesti opintoviikkoja, tarkkaa määrää en muista, mutta se oli huomattavasti enemmän, kuin täyspäiväinen opiskelija lukee. Samalla hän teki todella paljon ylitöitä. Senkään määrää en muista, mutta paljon sekin oli. Aina kun hänet näin, niin se oli hereillä. Aamulla töihin, päivän aikana välillä yliopistolla, illalla myöhään kotiin, ja kun muut meni nukkumaan niin hän luki. Pari tuntia unta, ja taas sama homma alusta. Kaikista tenteistä sai muistaakseni 5, paitsi yhdestä 3. En muista korottiko, vai jäikö se. Häntä pyydettiin myös yliopistolle opettajaksi ja meinattiin lähettää Amerikkaan seminaariin esittelemään eräs harjoitustyönsä. Työt vaan esti sen reissun.

Voisin tähän myös mainita hänen nimekkäät ansionsa työelämässä, mutta en viitti. Totean vain, että on toisaalta aika masentavaa, kun oma isä on joku ihmemies ja tietää, että ei itse pysty ikinä samaan.

Meni aika offtopiciksi, mutta tulipahan vuodatettua.

Pulla sanoi:
Hmmm... raamatussa tai jossain muussa opuksessa muistaakseni sanotaan etta Jumala on kaikkivoiva. Ala-asteella kaverini jumiutti opettajan kysymalla seuraavan kysymyksen: "Miten Jumala voisi olla kaikkivoiva? Silloinhan han pystyisi luomaan esim. niin suuren kiven ettei han pystyisi sita nostamaan. Koska han ei pysty sita nostamaan niin silloin han ei ole kaikkivoiva. Jos taas han ei pysty niin isoa kivea luomaan niin taaskaan han ei ole kaikkivoiva."

(meitsihan on selkea tautologian uhri! :D)

No mutta kuitenkin, onhan raamattu pullollaan noita paradokseja ja kaikkea muuta kakkaa. Pakkiksellakin ylistetty Tony Halme joskus kysyi, etta "Jos Jumala on niin hieno hemmo kun hanesta kirjotetaan niin miksi maailmassa on 2 vuotiaita lapsia joilla on syopa? He eivat varmasti ole tehneet kenellekaan pahaa."

Mutta olkoon tama mun korsi tahan loputtomaan kekoon. :D

Tuo kivijuttu nyt on tunnettu kautta aikain. :) Voisiko kaikkivoipa Jumala vähentää omia voimiaan niin paljon, ettei jaksa nostaa? Silti myöhemmin kaikkivoipana palauttaa voimansa jos haluaa? Ja miten hän on voinut olla aina olemassa? Aina, ei ole ikinä tullut mistään, vaan on aina ollut. Se vasta ihme mysteeri onkin, mutta joku on joskus sanonut, että Jumala on niin ihmeellinen, ettei kaikki asiat siitä maanpäällisille ihmisille valkene. Tiedä sitten... :/

Ja eikös se sanonut, että miksi niillä on hiv, eikä syöpä?

Eikös tuo tarina ole oikeastaan kritiikkiä termiä "kaikkivoiva" vastaan, joka puolestaan on ihmisen keksimä ja löytyy Raamatusta, joka on ihmisen kirjoittama. Suurin osa ihmisen jutuista kun on, ihmisen lailla, epätäydellisiä. Tuo ei siis todista analyyttisessä tarkastelussa Jumalan olemassaolon puolesta tai vastaan.

Sittemminhän Halmeen väitetään muuttaneen käsitystä Jumalan olemassaolosta. Väitti Halme sitten mitä nyt kulloinkin, niin hän ei ole mun luotettavien tietolähteiden listalla.

Miksi uskonto on aina sellainen asia, minkä tiimoilta pitää omia ideoita tuputtaa suureen ääneen muille. Loppujen lopuksi uskoi henkilö tai ei niin eikö kyse ole omasta ajattelutavasta. Oli vastaus kunkin kohdalla mikä tahansa, niin mikä antaa kummankaan mielipiteen edustajan esittää omia käsityksiään totuuksina. Kumpikin loppujen lopuksi uskoo johonkin; Toinen uskoo, että kyllä blaa blaa blaa ja toinen uskoo, ettei blaa blaa blaa. Kumpikaan ei faktaa tuosta asiasta pöytään lyö. Koko sana "usko" takaa sen, että sanalla "tieto" ei ole kovin suurta roolia aihepiirissä.

Oma näkökantani aiheesta on muuten...

...oma asiani ja en näe minkäänlaista tarvetta tuoda sitä esille. Ei neronleimauksia puoleen eikä toiseen.

N.O.Kummonen sanoi:
Miksi uskonto on aina sellainen asia, minkä tiimoilta pitää omia ideoita tuputtaa suureen ääneen muille. Loppujen lopuksi uskoi henkilö tai ei niin eikö kyse ole omasta ajattelutavasta.
Taitaa vaan olla niin, että harva ihminen keksii omasta päästään jotain kristinuskon tapaista. Luulevat siis että kaikki joutuvat helvettiin, jos niille ei kerrota "totuutta". Toki 95% sekä uskovaisista että ei-uskovaisista on ihan ok tyyppejä jotka eivät paheksu muiden uskontoa/ateismia.

Funny story lukioajoilta:

Herään bailujen jälkeisenä aamuna lattialta hirveässä krapulassa ovikellon ääneen. Kun sen avaa, siellä on pari jehovan todistajaa, pikkutyttö ja vanhempi mummo. Kuuntelen sen mummon selityksiä noin puoli minuuttia, kunnes kiehuu yli. "Täällä asuu vaan saatananpalvojia. Lähtekää helvettiin täältä älkää tulko takaisin." Ovi kiinni.

Käännyn ja jämähdän tuijottamaan ei-tuttua olohuonettä. Tajuan missä olen vasta kun talossa asuva muija tulee rappuja alas kysymään ketä ovella oli. Hävetti ihan vitusti. Myöhemmin sain tietää, että noita saarnoja on tullut tasiaisin välein häiriöksi asti, ja että ne loppui ton jälkeen. Happy ending siis.

Pulla sanoi:

Vastaus kysymykseen "voiko Jumala luoda niin suuren kiven, ettei hän jaksa sitä nostaa" on yksinkertainen. Voi, mutta sen jälkeen hän ei enää ole kaikkivaltias.

Sääli, että joku on antanut minulle kielteistä palautetta linkistäni ("mee vittuun mainostamaan uskontoas"). Ihmettelen vain, miten niin mainostan uskontoani. Sivuillanihan on huomattavasti enemmän kritiikkiä kristinuskoa vastaan kuin puolesta.

JuhazOne sanoi:
Sääli, että joku on antanut minulle kielteistä palautetta linkistäni ("mee vittuun mainostamaan uskontoas")..

Mssäs näin sanotaan? :confused:

JuhazOne sanoi:
Sääli, että joku on antanut minulle kielteistä palautetta linkistäni ("mee vittuun mainostamaan uskontoas"). Ihmettelen vain, miten niin mainostan uskontoani. Sivuillanihan on huomattavasti enemmän kritiikkiä kristinuskoa vastaan kuin puolesta.

Hyvät sivut mun mielestä. Palautteen laittaja on tuskin edes katsonut mitä urlin takana on.

Dragon sanoi:
Hyvät sivut mun mielestä. Palautteen laittaja on tuskin edes katsonut mitä urlin takana on.

Juu sivuilla todellakin annetaan OBJEKTIIVISTA nakokantaa kristinuskoon ja annetaan jokaisen itse paattaa mita mielta aiheesta on. Harvinaisen laadukkaat sivut, silla usein aiheen keskustelu on jeesustelua suuntaan tai toiseen. Sivujen tarkoitus on todennakoisesti herattaa jokainen meista miettimaan asiaa ja antaa jokaisen itse paattaa vakaumuksensa. Ja koska tama on nimenomaan keskustelupalsta niin todennakoisesti tarkoitus no myos aiheesta taalla keskustella.

Alkaa vaan hiukan riepomaan kun suhteellisen asiallisesti kirjotetun viestin jalkeen tulee joku kei-JORTSU ja alkaa dissaamaan meikalaista mun omien mielipiteiden mukaan. "Tony Halmeen kayttaminen lahteena kertoo ihmisesta jotain", kuten palautteessa kerroit. Kysyn vaan etta WTF? Jonkun pakkikselle kirjotetun viestin jalkeen vedat jonkun v*tun syvaanalyysin meikalaisen luonteesta? Vai ottiko koville kun joku ei ole aiheesta samaa mielta kuin sina?

Ma en ole ikina dissannut tai aliarvostanut ihmista vaikka olisi kuinka kiihkouskovainen. Jos joku haluaa uskoa asiaan mita kukaan ei ole nahnyt, haistanut, maistanut, kohdannut tai mista ei ole mitaan todisteita (ainakaan minulle riittavia) niin se on hanen oma asiansa. Mulle se on ihan okei, niin kauan kun homma pysyy aisoissa, lahinna tarkoitan etta uskonnon vuoksi ei pitaisi tappaa toisia.

Back
Ylös Bottom