Kreatiinista ja muustakin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Metri
  • Aloitettu Aloitettu
Osaa vanha käyttää jo searchiakin, niin että älkää heti alkuun ehdottako sitä, ellei ole jotain spesifisempää tarjottavaa. Kysymys kuuluu: mihin aikaan päivästä kannattaa kreatiinit heittää naamaan? Milloin ei-treenipäivänä? Entä treenipäivänä? Kerran salilla kuulin vain ohimennen jonkun karjuista sanovan, että ottaa kreatiininsa ennen ja jälkeen treenin. Kannatatteko? Entäs ne muut otot/mätöt?:D Searchilla löytyi kasa threadejä eikä niitä kaikkia viestejä jaksa kahlata läpi.

Viikon kuluttua alan taas kreatiinikuurin. Viimeksi se meni puihin eli ei mitään vaikutusta, kai sen takia, kun en osannut nauttia sitä oikein. Määrästä ei takuulla ollut kiinni, tiedän oman osuuteni. Silloin kerran kun otin krean eka kertaa käyttöön, sain mahtavia tuloksia voimarintamalla. Osasyynsä oli ehkä myös systeemien muutoksella. Mutta nykyisin siis en saa siitä mitään irti. Neuvoja!

Toinen kysymykseni: maanantaina menen n. 1,5 tuntia treenin jälkeen kielikurssille. Vedän silloin yleensä kovan treenin (jalka tai penkki). Käyn salilla suihkussa ja sen jälkeen olen suunnistanut pizzalle. Onko se liian rasvaista? Yleensä otan tonnikalaa tai broileria pizzallani, mutta erittäin täyttävä se on, koska koko loppuilta on pärjättävä niillä eväillä. Kannattaisko ottaa joku palautusjuoma ennen ruualle menoa, ja mitä voisitte suositella? En ole vielä koskaan käyttänyt niitä, kun kalliita tuntuvat olevan, mutta kaipa miulta nyt sen verran alkaa liietä. Entäs ennen treeniä syönti? Millaisen pommin voisi itse hurauttaa pirtelövatkaimella? Banua? Mitä muuta?:( :confused: :hmmm:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kreatiini, 5-10g päivässä 2-3 erässä ruokailuiden yhteydessä niin imeytyy parhaiten. Älä turhaan tankkaa tai ota pulttia koko asiasta, anna vaikutusten tulla ns. huomaamatta ylös ja alas niin ei tule stressiä. "Alasajon" aikana vähennä kreatiinia pikkuhiljaa em. syystä.
Ihan alussa kun jollain lailla tankkasin kreatiinia tulokset nousi huminalla mutta tulivat huminalla alas kun kreatiinin lopetti. Sen jälkeen olen antanut kehon täyttyä kreatiinista maltillisesti ja syönyt sitä sitten sen verran pitkään (esim. 2-3kk) että voimat olisi mahdollisimman "pysyviä" ja loiva pudotus määrässä että ei iske liian jyrkästi "kreatiinittomuus".

Pizzasta, syö ihmeessä jos et ole laihduttamassa, mikäs tuon parempi "hitaiden" proteiinien ja energian saanti tapa,.. ja herkullinen vielä.

"Sen jälkeen olen antanut kehon täyttyä kreatiinista maltillisesti ja syönyt sitä sitten sen verran pitkään (esim. 2-3kk) että voimat olisi mahdollisimman "pysyviä" ja loiva pudotus määrässä että ei iske liian jyrkästi "kreatiinittomuus". "

En ole pahemmin perehtynyt kreaan, mutta jos ja kun käytön lopettaa laskevatko tulokset aina n. siihen pisteeseen kuin ne oli ennen krean käyttöä? Saako siitä mitään pysyvää voiman lisäystä?

Taitaa olla tuo tulosten tippuminen aika yksilöllistä.. Ehkä jos ottaa hevosen annosta x viikkoa ja lopettaa käytön kuin seinään niin voi vähän kroppa "ihmetellä".
Monihan käyttää kreatiinia ihan jatkuvasti, ja tuosta kuurittelusta
voi olla montaakin mieltä. Nykyään ei taideta kuurinottoa edes suositella, vaan jatkuva (luonnollisesti välillä taukoa) tasainen annostus olisi paras. Itse otan alussa viikon reilusti, sitten tasaisesti esim. pari kuukautta jonka jälkeen ehkä pieni tauko.
Ainakaan mulla ei oo tulokset ikinä tippunu kreatiinin käytön lopettamisen jälkeen.. Ei se nyt sentään mitään anabolia ole prkl :)

Originally posted by Metri

Toinen kysymykseni: maanantaina menen n. 1,5 tuntia treenin jälkeen kielikurssille. Vedän silloin yleensä kovan treenin (jalka tai penkki). Käyn salilla suihkussa ja sen jälkeen olen suunnistanut pizzalle. Onko se liian rasvaista? Yleensä otan tonnikalaa tai broileria pizzallani, mutta erittäin täyttävä se on, koska koko loppuilta on pärjättävä niillä eväillä. Kannattaisko ottaa joku palautusjuoma ennen ruualle menoa, ja mitä voisitte suositella? En ole vielä koskaan käyttänyt niitä, kun kalliita tuntuvat olevan, mutta kaipa miulta nyt sen verran alkaa liietä. Entäs ennen treeniä syönti? Millaisen pommin voisi itse hurauttaa pirtelövatkaimella? Banua? Mitä muuta?:( :confused: :hmmm:

Heti treenin jälkeen palautusjuoma - joko valmis tai omatekoinen. Palautusjuomista on paljon juttua palstalla, mutta laitetaan pikaversio tähän:
koostasi riippuen noin:
30-50g laadukasta heraproteiinia
50-75g maltodextriiniä
n.5 g kreatiinia
jos rahkeet riittää niin vielä
5 g glutamiinia, mutta hyvin pärjää ilmankin.

Valmiit palautusjuomat ei välttämättä ole aina parhaista aineksista väsätty, niiden ainesosasuhteet ei välttämättä ole optimaaliset, mutta ennen kaikkea tulevat paljon kalliimmaksi kuin jos sekoitat itse.
Toisaalta, takuuvarmaa tavaraa ne yleensä ovat joka tapauksessa jos ei halua hifistellä ja mukavuustekijää ei toki voi sivuuttaa.

Ennen treeniä kunnon ruoasta 1,5 - 2h vähintään. Toinen vaihtoehto on nauttia (silti vähintään 45-60min) ennen treeniä pieni välipala, suht helposti imeytyvää proteiinia ja hiilaria. Ei mitään täyttävää.
Jos glutamiinia ostat, niin ota sitä myös 5 g n.30min ennen treeniä.

Anyway, palautusjuoma naamaan heti salilla ja sitten se reilu tunti-puolitoista on aika optimaalinen aikaväli nauttiakin jotain kiinteää ruokaa. Pizza nyt on kaikkea muuta kuin optimaalinen, mutta jos massamoodissa olet eikä läski suuri ongelma, niin miksei sekin kävisi. Tärkeintä on treenin jälkeisinä tunteina saada ravintoa ja runsaasti.

Originally posted by metalman

Ainakaan mulla ei oo tulokset ikinä tippunu kreatiinin käytön lopettamisen jälkeen.. Ei se nyt sentään mitään anabolia ole prkl :)

Meinaakko että sulla on joka kerta kreatiinilla tullu esim. 10kg penkkiin lisää?? Eli tuloksesi on n kreatiinikuurin ansiosta kasvanut n *10kg ?? Kyllä se kreatiini vaan häviää lihaksista ylenmääräiseltä osaltaan. Ja mitäs se on jos ei kuurittelua jos pidetään välillä taukoa??

Lohku:
Minusta kreatiinista ei saa pysyvää apua, eli jos penkkinousee vaikka 10kg niin siitä on "kuurin" jäljellä suurinpiirteen semmoinen osuus mitä olisit "parhaimillaan" kehittynyt samassa ajassa ja ehkä max. +10-20% päälle. Tästä on muistaakseni aikoinaan EAS:n rahoittama tutkimuskin jossa verrattiin jotain aika pitkää jaksoa placebo ryhmään verrattuna, alussa kreatiini ryhmä hypähti mutta lopussa homma tasoittu aika hyvin (Huom, vertailua ei edes tehty siten että kreatiini ryhmä olisi ollut "offilla" esim. 1-2kk, mikä olisi ollut oikea tapa verrata onko kreatiinista jäänyt mitään käteen..)

Edit: En missään nimessä hauku kreatiinia lyttyyn, mielestäni se on hyvä "työkalu" alku kiihdytyksessä esim. treenitauon jälkeen/dietin alussa ja hyvä treenitehon kasvatin tai ainakin turvapuskuri.

Originally posted by Fatso
Edit: En missään nimessä hauku kreatiinia lyttyyn, mielestäni se on hyvä "työkalu" alku kiihdytyksessä esim. treenitauon jälkeen/dietin alussa ja hyvä treenitehon kasvatin tai ainakin turvapuskuri.

Tästä olen vähän eri mieltä. Treenitauon jälkeen lihaksisto taas totuttelee raudan käsittelyyn ja tulokset nousevat anyway. Itse olen käyttänyt kreatiinia kuuriluontoisesti silloin kun kehitys on tuntunut pysähtyneen. En tiedä onko placebo-vaikutusta vai mitä, mutta olen päässyt tasanteiden yli joka kerta. Eläköön kretiini, :kippis1:

Lohku:
Minusta kreatiinista ei saa pysyvää apua, eli jos penkkinousee vaikka 10kg niin siitä on "kuurin" jäljellä suurinpiirteen semmoinen osuus mitä olisit "parhaimillaan" kehittynyt samassa ajassa ja ehkä max. +10-20% päälle. Tästä on muistaakseni aikoinaan EAS:n rahoittama tutkimuskin jossa verrattiin jotain aika pitkää jaksoa placebo ryhmään verrattuna, alussa kreatiini ryhmä hypähti mutta lopussa homma tasoittu aika hyvin (Huom, vertailua ei edes tehty siten että kreatiini ryhmä olisi ollut "offilla" esim. 1-2kk, mikä olisi ollut oikea tapa verrata onko kreatiinista jäänyt mitään käteen..)

Eli JOS ymmärsin oikein niin kreatiini "auttaa" kehitystä, koska pystyy nostelemaan isompia painoja -> lihakset kasvaa enemmän (ainakin näin massa mielessä). Eli siis kreatiinin avulla saa enemmän reeneistä irti kuin tavallisesti ja lihakset kasvaa, kö?

Ja sitte toinen hölmö kysymys mihin kaipaisin edes vähän suuntaa antavan vastauksen:
Jos alottaisin kreatiini kuurin ja pena tällä hetkellä 55kg niin mihin tuo voisi nousta?

Meinaakko että sulla on joka kerta kreatiinilla tullu esim. 10kg penkkiin lisää?? Eli tuloksesi on n kreatiinikuurin ansiosta kasvanut n *10kg ?? Kyllä se kreatiini vaan häviää lihaksista ylenmääräiseltä osaltaan. Ja mitäs se on jos ei kuurittelua jos pidetään välillä taukoa??

Missäs vaiheessa väitin että saan kreatiinilla 10kg lisää penkkiin? saatko sinä?

Käytän siis kreatiinia palautumisjuomassa aina (paitsi JOSKUS kun pidän lyhyen tauon) n. 5-10g. Jos pidän tauon, aloitan sen jälkeen isommalla kreatiiniannoksella (esim viikko 20g).
Kreatiinikuurilla ymmärrän sellaisen, että otetaan x viikkoa isoja määriä kreatiinia (esim 3 viikkoa 25-30g, 3 viikkoa taukoa jne.). Tuotakin olen kokeillut ja tuntuu että hukkaan menee.
Eli vielä kerran -> minulla ei laske tulokset kreatiinin ottamisen jälkeen, eivätkä ne nouse 10kg kun aloitan kreatiinin käyttämisen.

Ehkä jos aloittaa treenaamisen ja samalla ottaa kreatiinia niin nousee tuloskin HUOMATTAVASTI, mutta pidempään treenanneet ei saa kreatiinilla mitään ihmeitä aikaan.. IMO.

On ihmisiä, jotka ei reagoi kreatiiniin. Jos jollakin ei kreatiini siis potki kuuluu yleensä tähän pieneen ryhmään tai sitten syö sitä liian vähän. Kreatiini imeytyy periaatteessa paremmin hiilareiden kanssa ja tuoreemmassa tutkimuksessa olen nähnyt protskunkin auttavan, mekanismiä tähän taas en ymmärrä. Pilkunviilausta, hitunen hiilareita kyytin jos haluaa optimoida imeytymisen.

On se kumma kun puhutaan, että kreatiinillä tuli penkkiin 10kg tms. Kreatiinillä ei pitäisi olla minkään näköistä maximivoimaa lisäävää vaikutusta. Kyllähän niitä toistoja saattaa tulla pari lisää, mutta mistään roinasta on turha puhua.

Pähkinänkuoressa kreatiini auttaa jaksamaan hitusen pidempään ja antaa suotuisamman ympäristön lihaskasvun kannalta. Kreatiiniä syödessä kehitys on hieman nopeampaa. Kreatiinin lopettamisen jälkeen keho menettää vettä, mistä johtuu painonpudotus, lihasmassaa ei takuulla lähde. Vastaavasti voimatasoissa voi ilmetä hyvin pieni pudotus, joka on ylimääräisen kreatiinin avustavan vaikutuksen poistuminen. Kaikki kehitys mitä on kreatiinin aikana tapahtunut on pysyvää. Kohta varmaan pitää alkaa popsimaan clomideja, ettei tulokset putoa kreatiinin lopettamisen jälkeen :rolleyes:

Meikäläisellä kreatiini auttaa jaksamaan 1-2 toistoa "lisää",jos puhutaan 80-90% painoista.Lopettamisen jälkeen tunnen pienen luumahtamisen,mutta liekö tuo plaseboa.

Missäs vaiheessa väitin että saan kreatiinilla 10kg lisää penkkiin? saatko sinä?
...

Ehkä jos aloittaa treenaamisen ja samalla ottaa kreatiinia niin nousee tuloskin HUOMATTAVASTI, mutta pidempään treenanneet ei saa kreatiinilla mitään ihmeitä aikaan.. IMO.

Kreatiinin tullessa markkinoille (+0.5v) kokeilin sitä n. 10g/pv annoksella ja 10 kiloa tuli penkissä sarjapainoon hyvin lisää about. 140*7->150*7 (en ollut ihan huippu kunnossa mutta junnasin paikallaan kuitenkin) Sama oli kulmasoudussa, 140kg 5 toistosta 12 toistoon. (tuossa olin kyllä omassa huippukondiksessa...)

Silloin kreatiini oli vielä kallista (about 1-1.5mk/gramma) joten kuukausi oli maksimi mitä raasti käyttää... ja sen kuukauden jälkeen kyllä voi sanoa että melkein kokonaan putosin kreatiinia edeltiviin tuloksiin parin viikon aikana.

Originally posted by Puterco
Kreatiinin lopettamisen jälkeen keho menettää vettä, mistä johtuu painonpudotus, lihasmassaa ei takuulla lähde.

Mistähän se neste mahtaa olla pois... lihaksesta -> lihasmassa pienenee.

Kreatiinin tullessa markkinoille (+0.5v) kokeilin sitä n. 10g/pv annoksella ja 10 kiloa tuli penkissä sarjapainoon hyvin lisää about. 140*7->150*7 (en ollut ihan huippu kunnossa mutta junnasin paikallaan kuitenkin) Sama oli kulmasoudussa, 140kg 5 toistosta 12 toistoon. (tuossa olin kyllä omassa huippukondiksessa...)

Silloin kreatiini oli vielä kallista (about 1-1.5mk/gramma) joten kuukausi oli maksimi mitä raasti käyttää... ja sen kuukauden jälkeen kyllä voi sanoa että melkein kokonaan putosin kreatiinia edeltiviin tuloksiin parin viikon aikana.

Kuulostaa aivan uskomattomalta,lievä plasebo vaikutus. Mahtaako kaikki "ylimääräinen" kreatiini edes keretä "haihtua" tuossa ajassa,kun se ei muistaakseni kulu,kun treenatessa.

Originally posted by Lohku
Eli JOS ymmärsin oikein niin kreatiini "auttaa" kehitystä, koska pystyy nostelemaan isompia painoja -> lihakset kasvaa enemmän (ainakin näin massa mielessä). Eli siis kreatiinin avulla saa enemmän reeneistä irti kuin tavallisesti ja lihakset kasvaa, kö?

Ja sitte toinen hölmö kysymys mihin kaipaisin edes vähän suuntaa antavan vastauksen:
Jos alottaisin kreatiini kuurin ja pena tällä hetkellä 55kg niin mihin tuo voisi nousta?

Kyllä, tuo on minunkin kuvitelmani kreatiinin mahdollisesti aiheuttaman pysyvän "lisä" lihaksen saannin mekanismi.

Penakehitys... jaa'a, 5kg parissa viikossa???? Ajattele asiaa mieluumin pitkällä tähtäimellä, pidä treeni ja ruokailu kunnossa ja jos haluat kreatiinia käyttää niin ehkä se voisi tuoda sen 10-20% vuodessa lisää normaalin päälle,... itse en pysty millään todistamaan että siitä on paljonkaan lisähyötyö jos treenit menee optimaalisesti kokoajan, mutta jos ei muuta niin ainakin se toimii pienenä apuna.

Lupaan olla ensimmäisenä ilmoittamassa jos kreatiini auttaa minua pääsemään aiempien ennätysteni yli :)

Originally posted by Olbe
Kuulostaa aivan uskomattomalta,lievä plasebo vaikutus. Mahtaako kaikki "ylimääräinen" kreatiini edes keretä "haihtua" tuossa ajassa,kun se ei muistaakseni kulu,kun treenatessa.

Jos äkkiä tulee niin äkkiä menee, ja en kai minä treeniä lopettanut :D

Jos äkkiä tulee niin äkkiä menee, ja en kai minä treeniä lopettanut :D

En nyt muista paljonko sitä häviää treenissa,mutta kaipa joku Greg kovacks hikoilee treenin aikana kolme kiloa kreatiinia kropastaan.Hyvin potkii teikäläisellä kreatiini.

Enpä ole kreatiinin pahemmin tuloksia kasvattaneen -ovat nousseet tasaisesti käytti tahi ei jopa dieetin aikana (silloin en käyttänyt). Mutta palautuminen on kreatiinin aikana lähes kivutonta, kun ilman menee 2-3 pv treenattu lihasryhmä kipiänä.

Mulla kävi niin, että kun otin koko annoksen (joku rkl:n verran) iltapäivällä 2-3 h ennen treeniä, treeni kärsi huonon ja heikon olon vuoksi. Aamulla otettuna ei ollut ongelmaa. Ehkä sitä voisi tosiaan pitkin päivääkin nautiskella. Ehkä vaikka välipalaproteiinijuomaan sekoitettuna.

Kreatiinin tullessa markkinoille (+0.5v) kokeilin sitä n. 10g/pv annoksella ja 10 kiloa tuli penkissä sarjapainoon hyvin lisää

Huh. No ei voi muuta sanoa että sulla tuntuu kreatiini toimivan. Mutta tuo on todella harvinaista..
Mullakin kyllä paino nousee kreatiinia isommilla annoksilla käytettäessä, mutta se on tosiaan nestettä, ja normaalilla 5g/päivä annoksella en huomaa muutosta nesteiden määrässä.
Juuri palautuminen ja EHKÄ toistojen määrä on se mihin kreatiini mulla vaikuttaa.

lohku: Jos et oo aiemmin käyttäny kreatiinia ja oot vasta alottanu treenaamisen niin saattaa jotkut tulokset pompata pari kiloa.. Mutta mitään ihmeitä ei todellakaan kannata odottaa. Ja sitäkin kannattaa miettiä, että onko mitään järkeä kusta sitä kreatiinia 30g päivässä vessasta alas.

lohku: Jos et oo aiemmin käyttäny kreatiinia ja oot vasta alottanu treenaamisen niin saattaa jotkut tulokset pompata pari kiloa.. Mutta mitään ihmeitä ei todellakaan kannata odottaa. Ja sitäkin kannattaa miettiä, että onko mitään järkeä kusta sitä kreatiinia 30g päivässä vessasta alas.

Njoo no oon mä reenannu 5kk... Eli toisaalta olen just alottanu, toisaalta en, täähän on kärsivällisyys laji :D

mut mua lähinnä kiinnostaa vaan se että jaksaako kyykkää 60 kilolla (tavallisesti 50kg menee "aikas" kepoon) ja reenaa penassa vitosia (menee 3 kertaa :mad2: )

kyllä toi on varmaan kokeilemisen arvonen juttu... Vaik kaikki jaksaa jauhaa et: "Ei se oo mikään ihme aine"

Niin eihän ne mitkään ole, paitsi...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom