Kreatiini - Voiman ja pumpin peruskivi

Meta title: 🔥 KREATIINI – VOIMAN JA PUMPIN PERUSKIVI 🔥

Meta description: Tutkitusti toimiva lisäravinne, joka lisää voimaa, palautumista ja työkapasiteettia ilman turhaa kikkailua.

Wondadog sanoi:
Kiinanpalatsikoira peräsuolessa saattaa aiheuttaa ummetusta... :)
Niinhän ne kahvista, buranasta ja yskänlääkkeistäkin varoittelee mitä kauheemmilla sivareilla.

Enpä ylipäätään sivareista tiedä... itsellä ei ainakaan ole mitään ihmeempiä. YLeisin on kai pieni vatsan närästys, mutta minimoi se syömällä tukevasti ennen tankkausta.

Hih, tuli taas niin viisasta neuvoa tältä konkarilta.. :D

Perjantaipäivästä alkoi mulla vatsakivut. Parin tunnin välein ruvennut mahaa vääntään ja polttaan niin urakalla, että kaksinkerroin
vetää. Tänään vähän helpottanut, syynä saattaa olla myös vahingossa 7pv venähtänyt kreatiinitankkaus, purkissa suositeltiin vain 5pv..

Mielessä kävi kun meidän taapero oli torstaina monta tuntia mun veljenpojan kanssa tekemisissä, jolla taas torstai-iltana oli raju mahatauti. Eilen illalla muhun nousi kuume, voi toki olla tota tautia, mutta kukaan meidän perheestä ei ole oksentanut, joten vielä laitan krean piikkiin, tää kun on enemmän sellaista polttelua... Naapuri aloitti torstaina tankkaamisen ja valitteli vähän samanlaista... Nooh, seuraillaan tilannetta...

Vapaasielu sanoi:
Lainaanpa tätä threadii ja kysäsen et mitä kreaa käytätte? ja mikä ois näistä pakkiksen kreoista hinta/laatu suhteeltaan parasta?

parin viikon päästä alkais taas krea kuuri ja mielipiteitä tartteis.. ;)

Olen käyttänyt Fastin, Twinlabin ja Leaderin kreatiineja, kerran yhden satsin SF Proteinin kreatiinipyruvaattia joka vaikuttaa vähän eri tavalla. Mutu Twinlab oli noista parasta, mutta hintaakin sillä on; alennuskorista löysin. Sellaiseen kreatiiniin en ole törmännyt, joka ei olisi mulla toiminut niin kuin pitääkin.

Jos on epävarmuutta pyruvaatti- ja sitraattiyhdistelmien toimivuuden suhteen, varma perusvalinta on kreatiinimonohydraatti.

Mutu Suomessa ei kovin epäpuhtaita kreatiineja liiku (poikkeuksena parin vuoden takainen tapaus, jossa erään valmistajan kreatiinipyruvaattierästä oli löytynyt käytännössä merkityksettömän pieni määrä testoa!) mutta "maailmalla" saattaa olla humpuukiakin liikkeellä. :arvi:

XXL sanoi:
Kuurin alussa 4-5 pv kreatiinitankkauksessa tulee ainakin minulla huonosti uni. En tiedä onko psyykkistä vai mitä?

Oletko ottanut huomioon, että nesteen tarve lisääntyy kreatiinin käytön johdosta ja silloin pitäisi juoda vettä myös vastaavasti enemmän. Nestevaje vaikuttaa varmasti unen laatuun ja nukahtamisen helppouteen/vaikeuteen.

Janetti sanoi:
Eikö kaikki kreatiinin nimellä myytävä ole 100% kreatiinia.. miten toinen voi sitten olla parempaa, erilainen rakenne vai...? Entä auttaako tähän krean aihettamaan munuaisten rasitukseen glutamiini? Olen nyt koittanu koostaa kunnon lisäravinne pakettia, mut aika monimutkaista on....

Kreatiinin ei pitäisi ylirasittaa munuasia, jos siitä maltetaan pitää kausittain taukoa. Yleensä kuulen suositusta tankkausjakso+8 viikkoa käyttöä, sitten 4 viikon tauko. Jos ei pidä taukoja, elimistö tottuu kreatiinilisään ja annostuksia täytyy koko ajan nostaa että vaikutuksia olisi; ja sehän kyllä rasittaa munuaisia.

Energia sanoi:
En kuitenkaan suosittele 5 gramman ottamista esim. kilosta sianlihaa. Voi olla aika epäterveellistä ja kallista. Ehkä kreatiinijauho on kuitenkin kätevämpi? :D

Mitä vielä, kunnon joulukinkku palkkariksi mukaan salikassiin aina. Saat siitä kaiken tarvittavan palautumiseen :lol2: Viking power! :david: Huuhdotaan alas kolpakollisella kuohuvaa, perkeles, niin meilläpäin on ennenkin tehtynnä :urjo:

Misä vaiheessa päivää yleensä otatte kreatiinin tuon ylläpitojakson aikana?siis sen 10 grammaa?Jaatteko sen vielä kahteen osaan vai otatteko kerralla?ja sitten kuinka pitkä tuo ylläpitojakso täytyy olla?

Ylläpitoon riittää kyllä 5-7g/pvä. Itse käytän sitä n.7g päivässä läpi vuoden ilman tankkausta. Aina kilon purkin loppuessa pidän 1-2 kk tauon. Käytännössä pirun helppoa.

Minä ainakin olen jakanut sen kahteen osaan, eli yleensä olen ottanut aamulla sekä illalla. Tosin treenipäivinä tietenkin ennen treeniä ja treenin jälkeen. :)

Lepopäivinä en ota lainkaan, ihan käytännön syistä... On vaan muotoutunut sellanen rutiini, että ennen reeniä 5g ja reenin jälkeen palkkarissa 5g... Sillon tulee keskimäärin toi 7g päivässä, eikä sillä oo väliä, vaikkei sitä ihan joka päivä saisikaan, kunhan sitä vaan tulee jatkusvasti melko säännöllisesti...

Uusimmassa Body-lehdessä oli Pauliina Taluksen artikkeli kreatiinista, jossa hän sanoi, että kreatiinia vois käyttää ihan ympäri vuoden kuten tälläkin palstalla monet tekee. Se, mitä sanotaan, et kreatiinin teho häviää, on vähän turha väitä. Teho on sitä, että voimat lisääntyy, eikä se teho häviä, vaan se ero kun ei käytä kreaa/käyttää sit vaan jää pysyväksi. Ja kun kreavarastot on täynnä on lihaksissa enemmän nestettä ja energiaa -> treeni kulkee. Kannattaa lukea artikkeli.

Yritin etsiä vanhoista keskusteluista mutta en oikein löytänyt hyvää vastausta. Joten miten kreatiini kannattaisi tankata kilpailuihin/testiin jossa mahd. matala omapaino on eduksi? Olen ajatellut että jos aloittaa tankkauksen 3-4 vk ennen kilpailuja ja lopettaa käytön viikkoa ennen testiä että pääsee ylimääräisestä nesteestä eroon? Kuinka pitkään käytön lopettamisen jälkeen ko. aineesta on hyötyä ?

Jos aiot viikkoa ennen kisoja käyttää, ni ota kreatiinipuryvaattia. Ei kerää nestettä kovin. Itselläni ainakin monohydraatin keräämien nesteiden poistumiseen menee joku 2-3vkoa.

Pauliina Talus sanoi että kohtalaisella monohydraatin annostuksella ei tule niin paljoa turvotusta,eli ei tee tankkausta vaan joka päivä ottaa vaikka 10g..Itsellä on nyt ollu käytössä toi kreatiinisitraatti eikä sekään tunnu turvottavan.

Miten muuten tuo kreatiinisitraatin annostus menee, mulla on tuota käytössä, joten otanko tuota samanlaisen tankkausjakson kuin normaalia kreaa, vai miten?
Joidenkin tutkimuksien mukaan tuon pitäisi olla 10kertaa vahvemaa kuin normaali krea, vaikuuttaa varmaan annostukseenkin tuo ?

Mun mielestä tota kreatiinisitraattia ei tarvi ihan niin paljoa ottaa,mä oon ennen treeniä ottanut reilun teelusikallisen ja treenin jälkeen palkkariin samanverran.Mulla oli kyllä monohydraatin jämät purkissa joilla tein tankkausjakson,sitten teloin käteni ja tuli treenitaukoa.Siinä oli ehkä parin viikon tauko ilman kreatiinia ja sit aloin ottaa tota sitraattia.Otin sitä kyllä muutaman päivän 4 tl päivässä,eli kyllähän sitä siinäkin tuli jonku verran tankattua.Nyt on hyvä kokeilla kun on tavallista kreatiinia avaamaton purkki niin kunha sitraatti loppuu pidän kuukauden tauon ja käytän sit monohydraattia.Nyt oon pari viikkoa päässy treenaamaan ja tota sitraattia käyttänyt niin kyllä se tuntuis vähä myös lisäpotkua antavan.Tosin oon nyt ottanut ennen treeniä 2mitallista Creastakkia C-vitamiiniporeeseen sekoitettuna ja laittanut siihen teelusikallisen sitraattia niin onhan siinä jo semmoinen sekotus että piristää jonkun verran.

Niin muuten mä en kyllä usko että se on ainakaan paljoa sen vahvempaa kuin monohydraatti,saattaa ehkä imeytyä paremmin.Mutta mistäs sen varmasti vois tietää..

Purkin kyljessä luki että taukokauden jälkeen ei tarvi tankata erikseen, kun varastot pysyy ylhäällä... Mites, kun mä ehdin ottaan vain sen viikon alkutankkauksen, ennenkuin lauantaina pamahti tämä keuhkokuume... Viikon ehdoton punttauskielto, toisesta viikosta lääkäri sanoi että aloitat kävelystä, ja jos pystyt käveleen 1-2km hengästymättä, voit kevyesti aloittaa.. Ajattelin että teen siinä yhden viikon normaalia ohjelmaa mutta vain 50% painomäärillä...

Onko sillä mitään väliä näin lepoviikolla, vai kannattaako kreaa silti napsia, jotta on sitten ruutia heti kun alkaa treenaan. Vai onko se ihan yksi ja sama?

Back
Ylös Bottom