Kreatiini - Voiman ja pumpin peruskivi

Meta title: 🔥 KREATIINI – VOIMAN JA PUMPIN PERUSKIVI 🔥

Meta description: Tutkitusti toimiva lisäravinne, joka lisää voimaa, palautumista ja työkapasiteettia ilman turhaa kikkailua.

Itsellä näin:
Vko 1: tankkaus, 4*5gr eli 20gr päivässä
Vko 2-4: Ylläpito, 2*5gr eli 10gr päivässä
Vko 5-8: offilla, 0gr
ja kierto alusta..

Kannattanee sitten ottaa sitä dextroosia sen kreatiinin kanssa, imeytyy kuulemma paremmin.

Originally posted by Äijä
No joo muuten taitais olla ihan sopivaa tavaraa, mutta toi C-vitsku vähän korpeaa. Mun käsitykseni mukaan tuommonen määrä ei tee mitenkään hyvää munuaisille ainakaan pidemmällä käytöllä. Vai onko jollakulla tarkempaa tietoa asiasta?

On ollut tutkimusviitteitä, että C-vitamiinin pitkäaikainen suurkäyttö (yli 10g päivässä) saattaisi aiheuttaa munuaiskiviä. Kyllä tuollainen 3 grammaa taitaa monella urheilijalla tulla helpostikin täyteen... 500 mg per joka ateria ja 3 g on täynnä.

Originally posted by Tomi77
On ollut tutkimusviitteitä, että C-vitamiinin pitkäaikainen suurkäyttö (yli 10g päivässä) saattaisi aiheuttaa munuaiskiviä. Kyllä tuollainen 3 grammaa taitaa monella urheilijalla tulla helpostikin täyteen... 500 mg per joka ateria ja 3 g on täynnä.

Osoitteessa: http://www.medicina.fi/ on seuraava teksti kohdassa vitamiinit.

Askorbiinihapon biologinen hyötyosuus määräytyy annoksesta: 200 mg:n vuorokausiannoksesta imeytyy 75 %, 1 500 mg:n annoksesta 50 % ja noin 3 000 mg:n annoksella saavutetaan vuorokautisen imeytymisen maksimi, 1 200 mg.

Joten tuollaiset yli 10 g:n annokset on ihan turhia kun se ei edes imeydy. Olen kyllä lukenut, että munuais kivien saantiin riittää 1000 mg. Tähän tietoon en ole törmännyt netissä joten en voi laittaa mitään linkkiä.

Mitä tulee tuohon kreatiiniin, niin käytän seuraavasti 7 pv 30g/pv loppuaika 10 g päivä ja vaakalla mittaan joten nuot ovat varmasti tosia. En tiedä kannattaako noin paljon käyttää, kun siitä tulee sivuvaikutuksiakin tankkaus vaiheessa koko viikon kivistää jalkoja ilkeästi mutta se menee ohi kun annos tippuu 10 g:n/pv. Mahtaakohan kukaan tietää rajoja kreatiinin hyväksi käytölle.

Ohessa linkki missä kerrotaan kreatiinin mahdollisista haitoista munuaisille.

http://www.sportsci.org/index.html?jour/0201/0201.htm&1

Jos ostaa kerran isonmäärän kerrallaa ja haluaa sen säilyä, kannattaa se säiliö niin että sinne ei pääse ilma/kosteus.
Hyvin tämä onnistuu esim niin, et vetää siihen kilonpurkin päälle, ilmatiiviin pussiin, ja sulkee sen hyvin. Purkkia kannattaa säilyttää huoneen lämmössä, ei esim. kellarissa tai jääkaapissa, koska kosteus ihmeytyy äkkiä jauhoon ja pilaannuttaa tuoteen nopeasti.

Annostelu kannattaa tehdä pienempiin purkki, jotka eivät vaadi niin tarkkaa kohteloa, mutta kannattaa niissäkin pitää korkkia päällä ja huoneen lämmössä. Tyypillistä on kreatiinissä et kun se on ollut normaalissa ilmastossa niin se alkaa paakkuntumaan, koska kosteus tekee tekojaan.

Jos säilyttää kreatiiniä edellämainitulla tavalla, niin kyllä puolivuottavanhaa tavaraa pystyy syömään hyvillä mielin, ainakin itse pystyi vetämään. Sama myös koskee maltoa.

-SylesStone-

Itse söin jonkun vuoden putkeen ja nyt on ollut reilu kuukausi offilla. Kohta vois ruveta taas syömään. Tommotteet 10g meneen päivässä. Välillä otan kerralla koko satsin ja välillä taas aamulla 5g ja palautumisjuomassa 5g. Joskus ennen treeniä ja treenin jälkeen. Vitustako sitä tietää mikä on kaikista optimaalisin tapa, pääasia on kuitenkin se että syö säännölisesti ja tarpeeksi paljon muttei kuitenkaan liikaa.

Käytin kreatiina sen "virallisen" 2g/vrk, sitten päätin nostaa annostusta reilusti, eli vedän nyt noin 7g per päivä plus palautumisjuomassa toisen 7g päälle. Niin tuota, nous 3 päivässä 2 kg paino, ilmeisestikin vain nestettä, koska söin ihan normaalisti tuolloin. Nyt on ainakin henkisesti enemmän voimaa pelissä kun huomas jonkun vaikutuksenkin kreatiinista :)

kertokaas paljo kreatiinia on suunillee teelusikallisessa kreaa siis iso teelusikallinen kukkurallinen jne ;D

Riippuu siitä kuinkas iso teelusikka sulla on:lol1:
Ja ilman kosteudesta. Eli osta vaaka jos haluat tietää pilkulleen.

Oon vetäny kreatiinia vuodesta 1999 erinäisin tyylein ja nyt vajaa 2 vuotta on ollut tällanen juttu että otan millon otan yleensä palautusjuomassa, sellasella lääkemitalla johon on vedetty viiva 13ml kohalle eli siin pitäs olla joku reilu 5 grammaa mittasin joskus vaa'alla. Sama mitta on ollu koko ajan. Joskus tullu taukoja jopa 2 viikkoo mut ei jaksa kiinnostaa. Ei se kertaakaan se taso oo vajaassa kahessa vuodessa niin alas oo laskenu että huomais voimien hiipuvan tai massan häviävän. Kun 4 viikkoahan siinä suurinpiirtein menee että taso laskee normaaliin. Sit jos ei pääse salille 4krt viikos ni ottaa vaikka ylimääräsen maltoprotskukreatiinijuoman aamulla jotain 20min ennen aamupalaa..

EDIT: Kun nyt muistelen niin tais olla se 13ml jotain 8 grammaa.. Jos tl on kerran 5ml ja se ois jotain 3.5g niin sillon 13ml onkin se 8grammaa en vain ekana muistanu *SÄÄTÄMISTÄ* ;)

Viimeksi muokattu:
Itse vedän päivässä noin 15g kreatiinia , ja aina aamuisin ja tietenkin sitten palautusjuomassa. Yleensä sekotan sen johonkin hedelmä mehuun dekstroosin kanssa ja tyhjään vatsaan. Kukkurallinen teelusikassa on noin 10g...

semmoinen virallinen teelusikkamitallinen, täysin tasainen on noin 3.4 - 3,9 grammaa ;) Tein tuossa hienot laskelmat...

Tervehdys uudelta jäseneltä.
Vähän alle vuoden olen käynyt tosissani salilla ja varsin innostunut olen hommasta tuloksien parantumisen myötä.
Tästäkin on varmaan puhuttu täällä kyllästymiseen asti, mutta ostin tossa nyt kilon Wrangen kreatiinia ja kysyisinkin yleisesti teidän kokemuksianne kreatiinista. Kuinka tärkeänä koette kreatiinin käytön voimaharjoittelussa ja oletteko saaneet tuloksianne paljonkin sillä parannettua?

Kiitoksia vastauksista.

Minä saan kreatiinista niin suuren hyödyn joka kerta kun käytän sitä ettei jää mitään epäselvyyttä mistä se kehityspiikki tulee.

Mulla kreatiinin vaikutuksen huomaa parhaiten siitä, että koviin sarjoihin tulee se 1-3 toistoa lisää. Eli jaksaa vääntää kovemmin loppuun saakka. Annokset ~10g/pvä.

Samoilla linjoilla aikaisempien kanssa. Kreatiinin hyödyn kyllä huomaa, vaikka onkin vissiin aika yksilöllistä (aikaisempien threadien perusteella). Ja äläkä tosiaan välitä niistä pakkauksen annosteluohjeista.

Back
Ylös Bottom