Kreatiini - Voiman ja pumpin peruskivi

Meta title: 🔥 KREATIINI – VOIMAN JA PUMPIN PERUSKIVI 🔥

Meta description: Tutkitusti toimiva lisäravinne, joka lisää voimaa, palautumista ja työkapasiteettia ilman turhaa kikkailua.

Re: Dextrose

Originally posted by Wildemar
Paljos iskette sitä dekstroosia kyytipojaks per krea-annos (~5g)?
Jos searchia kokeilit, niin ruokalusikallisesta on yleisesti puhuttu 5 g annoksen kohdalla. Mutta jos otat kreatiinin malton kanssa (esim. palautusjuomassa), voit aivan hyvin jättää dekstroosit pois.

Re: Re: Dextrose

Originally posted by LSA_Vinnie
Jos searchia kokeilit, niin ruokalusikallisesta on yleisesti puhuttu 5 g annoksen kohdalla. Mutta jos otat kreatiinin malton kanssa (esim. palautusjuomassa), voit aivan hyvin jättää dekstroosit pois.

Postasin oheisesta aiheesta tutkimuksen englannin kielellä toiseen kreatiini threadiin. Tutkimuksessa testattiin dextroosin vaikutusta insulinin nousuun ja kreatiinin hyväksikäyttöön/imeytymiseen sen puitteissa. Yllätys yllätys, alle 50g dextroosi määrillä ei ollut juurikaan tilastollista merkitystä (p0,05). >50g oli pieni hyöty kuten myös jos coctailissa oli lisäksi proteiinia.

Tässä kyseinen juttu

Eli pitääköhän sellainen asia, mistä ole lukenut, että jos palautusjuomassa on kreatiinia, niin silloin kannattaisi lisätä vesi juomaan jo ennen treeniä, jotta kreatiini kerkeäisi liueta paremmin? Eli kysynkin, että on sillä mitään merkitystä, onko kreatiini mukana liuenneena tai liukenemattomana?

Missäs sellaista lukee?
Ite en ole ikinä nähny kreatiinin liukenevan veteen.
edit:en siis usko että on väliä, itsekin heitän lusikalla suoraan suuhun

Ainoa syy minkä keksin on se että jos krean vetää kiteisenä suuhun niin se kulkeutuu ruoansulatukseenkin kiteisenä, ja imee itseensä sen nesteen vasta siellä -> vatsavaivoja. Tai tällaisen perustelun kuulin jossain, tiedä kuinka todenperäinen se sitten on.

Jos se ei haittaa niin sama kai miten sen ottaa, itse kyllä tykkään vähän aikaa hölskytellä juomaa ettei krea ratise hampaissa. Äkkiä se liukenee jos vaan vettä on tarpeeksi tai jos se on tarpeeksi lämmintä.

Jaa että sen veden pitäisi olla lämmintä niin liukenee, OK.
Oon pruukannu vetää juomat kylminä, on paremman makusta.

Liukoisuus on lämpötilan funktio. Lämmintä vettä -> joku 5 grammaa uppoaa lasilliseen. Kylmää -> sama määrä vaatii enemmän.

no pitäiskö krea sitten ottaa ennen vai jälkeen treenin? muistaakseni uudessa b&k:ssa niskasen vellu sano että ottaa kreat ja glutamiinit ennen treeniä. onko tietoa miksi?

niin ja jostain joskus luin että kreatiini pitäis juoda omana "paukkunaan" eikä sotkea siihen muita, esim. palautumisjuomaa. mistähän tämä sitten johtuu..
itse oon kyllä aina heitäny kreat, glutamiinit ja kaikki muutkin sekasin palautumisjuomaan..

Ellotus ja kreatiini?

Eli pikaisia vastauksia odotellen,tänään aloitin kreatiinin ottamisen nyt salilta tullessani ihan karsea olo!!:urjo:
Onkos kellään muulla ollut vastaavaa,eli johtuuko kreatiinista,tottuuko siihen jotenkin vai mikä ihme neuvoksi...
Sikamaisen kovat jalka reenit on tietysti ellotukseen osasyy,muttei näin paha olo oo ollunna vielä koskaan..:(

Ittelläni oli sama juttu,kun otin kreatiinia ekan kerran.
Löi lantun ihan jumiin ja mahan sekaisin,mut pienensin annosta
niin elimistö vissiin tottui siihen.
Nykyään ei ole ollut mitään sivuoireita pitkään aikaan.

Kiits Onepack!!*näkee valon kreatiinitunnelissa*,siis annosta pienentämään :)

No pistetään nyt oma lusikka mukaan soppaan... Kiinnostaa tuo kreatiini monella tavalla, oon fastin kreatiinia ahminut pitkiä aikoja, mutta ilman mitään järkeä - ei oo ollu kovinkaan rankkaa tankkausvaihetta eikä jaksoa, annokset olleet teelusikan kokoisia (2-5g?).

Nyt on 3 viikkoa oltu ilman kreatiinia, ja ajattelin kohta kokeilla taas.

Kysymys kuuluukin, mitä todellista hyötyä on kehonrakentajat tuosta saaneet, onko lihas kasvanut nopeammin, penkkimaximit noussu, vai miten?

Oon käsittäny että kreatiini auttaa vain ja ainoastaan muutaman sekuntin kestäviin suorituksiin, eli just esim. penkin tai muun liikkeen maximinostoon, näin ollen ois lähinnä painonnostajille toimiva tuote. Sivutuotteena kerää nestettä, josta nyt ei tiedä onko hyvä vai huono juttu. Mitä muuta? :confused:

Entä onkos tuosta ollut jotain haittaa, jarrua kehitykselle? Tai voisiko edes teoriassa olla?

Ps. Eipä ole grammamittaa, paljon on näin miehisellä "sinnepäin" mitta-asteikolla tuo 10g - onko se tasainen ruokalusikallinen, kukkurallinen ruokalusikallinen...?

Itsellä kokemukset pelkästään positiivisia...
Tuokset noussu ja paino siinä samassa. Ainut negatiivinen piirre juuri johonkin tiettyyn sarjaan pyrkivälle on painon nousu. Kertynyt "nstepaino" häviää kuitenkin kohtuu nopeasti.

niin ja sen verran vielä että jos meinaa saada kreatiinista jotain kehitystä niin eiku tankkaus vaihde päälle(se 20-30g) ja ylläpito (ainakin 10g)

Originally posted by turre101

Kysymys kuuluukin, mitä todellista hyötyä on kehonrakentajat tuosta saaneet, onko lihas kasvanut nopeammin, penkkimaximit noussu, vai miten?

Oon käsittäny että kreatiini auttaa vain ja ainoastaan muutaman sekuntin kestäviin suorituksiin, eli just esim. penkin tai muun liikkeen maximinostoon, näin ollen ois lähinnä painonnostajille toimiva tuote. Sivutuotteena kerää nestettä, josta nyt ei tiedä onko hyvä vai huono juttu. Mitä muuta? :confused:

Entä onkos tuosta ollut jotain haittaa, jarrua kehitykselle? Tai voisiko edes teoriassa olla?

Joidenkin tutkimusten mukaan voimatasot nousevat kreatiinikäytön myötä 5-10%. Mitä kokemukset ovat kertoneet joillakin ollut jopa suurempaa nousua, joillakin taas ei mitään vaikutusta.

Kehonrakennuksessa hyöty on olennainen sillä voimatasojen noustessa myös sarjapainot kasvavat. Näin ollen lihas saa suuremman rasitteen ja voi myös kasvaa paremmin.

Lihas myös näyttää suuremmalta kun siihen kerääntyy nestettä.

Muistaakseni kreatiinilla kerrottiin olevan rasvanpolttoa edistävä vaikutus. Itse henkilökohtaisesti en menisi ihan heti uskomaan siihen :eek:

Hmm.. mua on kusetettu. :mad: Oon elänyt siinä uskossa että kreatiinilla ei oo mitään tekemistä sarjapainojen kanssa, vain maximinostojen. Kehon kun sanotaan käyttävän kreatiinia lihastyössä vain jos tarvitaan maximaalista voimaa, ja ainoastaan muutaman sekuntin ajan.

Joka tapauksessa, kunhan tässä tulee kerran vedettyä tämä uusi treeniohjelma läpi, ja kirjattua päiväkirjaan sarjapainot yms. niin täytyypä vetästä tuota kreatiinia oikein urakalla ja katsoa nouseeko tulokset! Voin sitten kommentoida muutaman viikon kuluttua. :)

Eli ensin 5 päivän ajan 20g, ja sitten 10g päivässä esim. 3 viikon ajan? Tuo kannattaa varmaan kahdessa osassa ottaa, aamulla ja illalla 5g?

Sitten herää kysymys, että mitäs jos tuota kreatiinia syö liikaa, tipahtaako liiat vessanpönttöön vai ilmeneekö raivokasta kramppausta ja rytmihäiriöitä? :)

Dextroosia ei varmaankaan tarvita, jos malton kanssa samaan aikaan tuon ottaa palautusjuomassa? Välipäivinä ja aamusatsissa en sitten tiedäkään, kun ei maltoa oo kupissa.

Edelleen hämää se kysymys, että paljonko se 10g on käytännön elämässä...

Ylimääräinen kreatiini menee pönttöön ilman kummempia oireita, kunhan muistat juoda reippaasti vettä.

Tässä threadissa on ollut jo vaikka minkänäköistä juttua tuloksista.:rolleyes: Jos pidempiin sarjoihin tulee pari toistoa lisää niin onneksi olkoon, kreatiini toimii. Onhan se hyvä lisäravinne, mutta ei mitään kummempaa. 1 toiston maksimi tuskin kovin kohentuu pelkällä kreatiinillä. Sarjojen pidentyminen saattaa edesauttaa maximin kehitystä epäsuorasti.

Originally posted by Puterco
Tässä threadissa on ollut jo vaikka minkänäköistä juttua tuloksista.:rolleyes: Jos pidempiin sarjoihin tulee pari toistoa lisää niin onneksi olkoon, kreatiini toimii. Onhan se hyvä lisäravinne, mutta ei mitään kummempaa. 1 toiston maksimi tuskin kovin kohentuu pelkällä kreatiinillä. Sarjojen pidentyminen saattaa edesauttaa maximin kehitystä epäsuorasti.

No, keksitkös jonkun lisäravinteen/ihmeaineen, joka parantaa yhden toiston maksimia suorasti?

Eikös kaikki lisäravinteet yleensäkin, kuten myös anaboliset steroidit, edesauta esim. 1 toiston maksimin, lihasmassan jne. kehitystä nimenomaan epäsuorasti, esim. mahdollistamalla kovemman harjoittelun ja nopeamman palautumisen jne.?

Sanniella: Itse aloitin kreatiinin taas pari paivaa sitten, mutta talla kerralla ajattelin vetaa sen tankkausjaksonkin ihan oikeaoppisesti lapi, kaytan siis 18-20 grammaa paivassa 5-7 paivan ajan (ja sen jalkeen noin 6g). Ensimmaisen paivan iltana huomasin, etta oli aivan hemmetin paha olo paalla :urjo: (ihan kuin olisi ollut pahempikin krapula), suu oli kuiva ja mahaankin alkoi koskea (myos itse olin juuri tullut salilta). Aloin siina sitten pahkailla, etta mika mattaa ja tajusinkin sitten, etten ollut muistanut juoda riittavasti vetta (kreatiini 'imee' paljon nesteita) - elimistoni olikin jo aika kuivassa tilassa. [Myos alkoholi poistaa tehokkaasti nesteita kehosta, siita tuo krapulan kaltainen tila ja kyllahan se salilla kayntikin lisaa niiden poistumista (hikoilu).] Oloni helpotti hyvinkin nopeasti juotuani tarpeeksi vetta ja tuoremehua. Ehdotan siis, etta vedat sen tankkauksen lapi sopivan suurilla annoksilla mutta MUISTA JUODA TARPEEKSI (siis sita vetta ;)).

Originally posted by Hannibal
No, keksitkös jonkun lisäravinteen/ihmeaineen, joka parantaa yhden toiston maksimia suorasti?

Enpäs taida keksiä, enkä ole sellaista väittänytkään. Lähinnä halusin korostaa, että kreatiini ei välttämättä lisää puhdasta 1 toiston maximivoimaa vaan pikemminkin sarjojen kestoa (ja näin edesauttaa kehitystä, kuten kumpikin sanoimme).

Tässä ja muutamassa muussa threadissa on ollut vaan tämäntapaisia lausuntoja; "Oon käsittäny että kreatiini auttaa vain ja ainoastaan muutaman sekuntin kestäviin suorituksiin, eli just esim. penkin tai muun liikkeen maximinostoon, näin ollen ois lähinnä painonnostajille toimiva tuote." Eihän se ihan niin simppeliä ole. Kreatiini on varmasti toimivimpia lisäravinteita mitä on ja pienet lisäkicksit siitä saan itsekin treeneihin. Puutuin vain pieneen epäkohtaan, joten se siitä. Ei tukehduta puseroon...;)

Back
Ylös Bottom