Kreatiini - Voiman ja pumpin peruskivi

Meta title: 🔥 KREATIINI – VOIMAN JA PUMPIN PERUSKIVI 🔥

Meta description: Tutkitusti toimiva lisäravinne, joka lisää voimaa, palautumista ja työkapasiteettia ilman turhaa kikkailua.

Kannattaako dietin aikana käyttää kreatiinia? Ajattelin vaan että... no, ehkä sillä ei ole väliä, joku vois muuten sekottaa mut "Viikinki84":een :D

Salilla jonkun kuulin ohimennen kertovan, että ei itse ainakaan dietillä käytä... Ja minä amatööri ajattelin nyt sitten kysästä Roinalaisten mielipiteitä asiasta!

ChatGPT Image Nov 29, 2025 at 06_31_53 PM.webp

Kreatiini on tutkituin ja tehokkain suorituskykylisä, joka lisää lihasten energian saatavuutta (ATP). Tämä parantaa voimaa, räjähtävyyttä ja lihasten palautumista.

Mitä se tekee?

• Lisää voimaa ja toistomääriä treenissä
  • Nopeuttaa palautumista sarjojen välillä
  • Lisää solunsisäistä nestettä → lihas näyttää täyteläisemmältä
  • Pitkällä aikavälillä tukee lihaskasvua
Haitat / riskit:

• Pieni painonnousu nesteen vuoksi
  • Voi aiheuttaa vatsan turvotusta osalla
  • Turvallinen suurimmalle osalle terveistä käyttäjistä
Käytännössä:

• 3–5 g päivässä riittää
  • Kreatiinimonohydraatti on kultainen standardi
  • Ei tarvitse latausvaihetta

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No jos haluat tiputtaa painoas, nii ei välttämättä hyvä idea. Kreatiinihan kerää nestettä ja yleensä lisää painoa... Mutta jos haluat läsöä pois, eikä oo tarkotus mennä mihkään punnitukseen, niin kaippa sitä voi ottaa...

HUOM! Kaippa...

Kyllä sitä kannattaa dieetilläkin käyttää. Miksei kannattaisi? Säilyy voimatasot paljon paremmin. Eri asia tosiaan jos menee johonkin kisoihin ja pitää äkkiä dieetata muutama kilo pois yms.

Mulla ainakin kreatiinin keräämät nesteet lähtee alle viikossa -> paino alas yleensä noin 2.5 kiloa.

Voi sitä kreatiinia dietillä käyttää, koska siinä määrässä mitä sitä kreatiinia otat, ei juurikaan ole kaloreita, eikä se täten ainakaan pilaa diettiäsi. Painohan siinä nousee, joten dietin edistymisen seuraaminen saattaa olla vaikeampaa. Toisaalta, painavampana kulutat enemmän kaloreita, joten... No joo, tuskin tuo ero kovin suuri on. Itse kuitenkin jättäisin kreatiinin massakaudelle siksi, että kreatiini on tarkoitettu massanhankintaan, eikä dietillä juuri massaa saa hankittua, ainakaan naturaalina. Eli toisinsanoen, ei siitä haittaa ole, mutta ei paljoa hyötyäkään.

Originally posted by Dangerous_Dave
Voi sitä kreatiinia dietillä käyttää, koska siinä määrässä mitä sitä kreatiinia otat, ei juurikaan ole kaloreita, eikä se täten ainakaan pilaa diettiäsi. Painohan siinä nousee, joten dietin edistymisen seuraaminen saattaa olla vaikeampaa. Toisaalta, painavampana kulutat enemmän kaloreita, joten... No joo, tuskin tuo ero kovin suuri on. Itse kuitenkin jättäisin kreatiinin massakaudelle siksi, että kreatiini on tarkoitettu massanhankintaan, eikä dietillä juuri massaa saa hankittua, ainakaan naturaalina. Eli toisinsanoen, ei siitä haittaa ole, mutta ei paljoa hyötyäkään.

Itse ainakin syön kreatiinia pelkästään voimatasojen nousuun, en ole kovinkaan innoissani parin kolmen kilon nestekertymästä... Tuskinpa ketään haittaa vaikka voimatasot säilyisivät dieetin aikana paremmin?!

Voima paranee kreatiinikuurin aikana kun kreatiinifosfaatin määrä lihaksissa kasvaa -> anaerobinen suorituskyky paranee ja palautuminen lyhyestä voimasuorituksesta paranee. Joten siitä on tasan YHTÄPALJON hyötyä massakaudella kuin dieetilläkin.

Jos haluaa nähdä dieetin tuloksia nopeammin, niin kyllähän se kreatiinin poisjättö siihen vaikuttaa, koska kreatiini kerää aina vähän ylimääräistä nestettä. Joku tossa jo sanoikin, että kreatiinin nesteet on tiputettu viikossa pois, mikä on totta. Joten minkä takia tosiaan kituuttaisi dieetillä ilman kreatiinia pelkästään sen takia, että näyttää hieman kuivemmalta?

Sama se mitä vaaka näyttää, ei tässä mitään nimenomaista painoa tavoitella. Kunhan sais vähän laardia pois, ja oonhan sitä jo saanutkin...

Kiitoksia paljon vastauksista!

Re: Re: kreatiini

Koko ajan n. 5 gebuu palautuksen yhteydessä!

Koko ajan n. 5 gebuu palautuksen yhteydessä!

Siis vain palautusjuomassa? Miksi et välipäivinä ota?

Kreatiinin käyttö

Tankkaus: ruokalusikallinen (n.15g) kreatiinia + 200g dekstroosia joka aterialla eli 6 kertaa päivässä, 5 päivän ajan.

Ylläpito: teelusikallinen (n.5g) kreatiinia + 65g dekstroosia kolme kertaa päivässä.

Tulee muuten nestettä lihakseen ja rauta nousee eikä vatsakaan pömpötä.

ps. vain yli 140 kilosille

-Parempi olo imelä kuin vatsa kivenä-

5g joka päivä aamulla malton kanssa enne aamiaista tai 30min treenin jälkeen hiilareiden kanssa. Toimii pikkasen hitaammin kuin että tankkais, mutta väliäkös tuolla.

Kynäniska näyttää pitävän dekstroosista..:)

Heh, kuusi vastausta ja kaikki erilaisia :lol2:

Itse olen tullut siihen tulokseen, että kreatiinistä ei tule mitään pysyvää hyötyä, joten turha tuote! Muutenkaan en ole kyseisestä pulverista kummosta hyötyä saanut.

Nyt on ollu taas pitkästä aikaa kreatiinia mukana. Palautusjuomassa kukkurainen teelusikallinen, eka viikolla otin kaks sellaista päivässä, välipäivinä sitten jos muistan. Paino heilahti pari kiloa ylöspäin aloituksen jälkeen, ja oon huomaavinani mielettömän lisäpuristuksen treeneissä. Tai sitten oon vaan lihonu ja placebovaikutus toimii :p

Re: Kreatiinin käyttö

Originally posted by Kynäniska
Tankkaus: ruokalusikallinen (n.15g) kreatiinia + 200g dekstroosia joka aterialla eli 6 kertaa päivässä, 5 päivän ajan.

Ylläpito: teelusikallinen (n.5g) kreatiinia + 65g dekstroosia kolme kertaa päivässä.

Tulee muuten nestettä lihakseen ja rauta nousee eikä vatsakaan pömpötä.

ps. vain yli 140 kilosille

-Parempi olo imelä kuin vatsa kivenä-

Enempi parempi? Hehe, että 1,2 kiloa hiilaria päivässä insuliinivaikutuksen aikaansaamiseksi, että kreatiini kulkeutuu paremmin lihaksiin?

Paras läppä vähään aikaan... :kippis1:

Aamiaisen yhteydessä reilut 5 g, treenipäivinä tuo määrä menee palautusjuoman kanssa.
Käytän kreatiinia aina, paitsi about kerran vuodessa pidän pienen breikin, kuten just nyt pidin loman ajan+ 1 vkon, ali yhteensä kuukauden. Huomenna taas aloitan.

Kukkurallinen t-lusikka aamulla protskunkanssa ja toinen samanlainen treenin jälkeen 3- 5 ketaa viikossa. 10pvää 6kg. Pelihousut ei meinannu mahtua jalkaan eikä juoksemisesta tullu yhtään mitään. Olo oli kuin... niin,bodarilla :D Lopetin silloin siihen. Nykyään käytän vaan treeninjälkeen - ei oikeestaan vaikutusta. Ainakaan yhtä dramaattista.

UtI! J.

Back
Ylös Bottom