Kreatiini - Voiman ja pumpin peruskivi

Meta title: 🔥 KREATIINI – VOIMAN JA PUMPIN PERUSKIVI 🔥

Meta description: Tutkitusti toimiva lisäravinne, joka lisää voimaa, palautumista ja työkapasiteettia ilman turhaa kikkailua.

Paras imetyminen tulee tietysti nesteeseen liuenneena.
Itse en perusta kreatiinin nauttimista sokerilitkujen kanssa vaan ihan niikuin "luontokin" sen tekee, eli ruuan mukana. (okei, ei pilkuteta, lihassahan sitä on, eli pääosin proteinin kanssa)
Näin uskon että saadaan paras vaste, hidas imeytyminen, ei mene kusen mukana 50% hukkaan.

Oma systeemi on että sekoitan veteen sekoittimessa ja kun on liuennut niin lisään vähän maitoa ja protsku hösselit mukaan.. sa sitten tavallista ruokaa päälle..

Ja määrä... 3g 2-3 kertaa päivässä. Toimii mulle.

Originally posted by Petkele

äh, ei mitään tankkausvaiheita...vedät koko ajan vaan 20g päivässä.

Osaatko sanoa mihin toi tankkausvaihe alunperin perustuu? Tai miksi noissa liikkeissä ylinpäätään neuvotaan vetämään tankkausvaihe? Loppuu jauho nopeammin ja joutuu ostamaan nopiasti lisää?

Se piti vielä kysyä että eroaako noi millään laillaa jos vedät kreatiinin pillereinä,jauhoina,nestemäisenä tai sitten se pre load periaate? Kyllähän se tohon imeytymiseen vaikuttaa mutta sen lisäksi onko mitään väliä missä muodossa sen vetää?

Originally posted by lasse83
Osaatko sanoa mihin toi tankkausvaihe alunperin perustuu? Tai miksi noissa liikkeissä ylinpäätään neuvotaan vetämään tankkausvaihe?
Eiköhän sen tarkoitus kuitenkin ole saada nämä elimistön kreatiini varannot nopeammin täyteen ja siten nopeampaa käyttöön! itse en tuohon usko, enkä siis mitään tankkaile! 5-10g kahdessa osassa ja se on siinä!

Lääkiksessä opiskeleva serkkuni väitti että kreatiinivarastot palautuu normalilla nuorella henkilöllä niin nopeasti ettei mitään erillisiä tankkauksia tarvita. Tiedä häntä, nyt puhun toisen suusta kuultua.

Muistaako kukaan sitä Tutkimusta, jossa jääkiekkoilijoille oli syötetty kreatiinia ja niitä oli tutkittu oikeen huolella ja kokeen lopputulos oli, että ei mitään hyötyä normaali ruokavalioa noudattaville urheilijoille?

Siitä oli juttua mm. Helsingin Sanomissa.

Originally posted by JJJ
Muistaako kukaan sitä Tutkimusta, jossa jääkiekkoilijoille oli syötetty kreatiinia ja niitä oli tutkittu oikeen huolella ja kokeen lopputulos oli, että ei mitään hyötyä normaali ruokavalioa noudattaville urheilijoille?

Siitä oli juttua mm. Helsingin Sanomissa.

Mitenköhän ne oli tutkinut onko siitä mitään hyötyä? Salille vai jäälle laittaneet pojat. Meinaan vaan että ei siitä varmasti mitään hyötyä noissa pitkissä suorituksissa että varmaan jäällä ei nääkkään tuloksia. Mutta enpä voi oikein kommentoida kun en ole juttua lukenut.

Eli tilasin wrangesta 5kg soijaa ja puoli kiloa kreatiinia. En löytänyt
minkäänlaista mitaa (saattoi olla mutta en löytänyt). Ja kävin vielä paikallisessa luontaistuote putiikissa kyselemässä mutta eipä ollut sielläkään, enkä viitsisi nyt heti tilata pelkkää mittaa erikseen.Eli mikä olisi kätevä tapa mitata lisäravinteita? Esim. montako grammaa proteiinia & kreatiinia mahtuu ruokalusikkaan?
kyllähän se mitta pitäisi hankkia joskus kun tilaa lisää.

Tsekkaappas semmoiset viestit palstalta kuin:
Mittaustuloksia, osa 1 ja Mittaustuloksia, osa 2.
Soijaa niissä ei mitattu mutta kreatiinia ja heraa kyllä.

Originally posted by Zakk
Tsekkaappas semmoiset viestit palstalta kuin:
Mittaustuloksia, osa 1 ja Mittaustuloksia, osa 2.
Soijaa niissä ei mitattu mutta kreatiinia ja heraa kyllä.

kiitos! tarkkaan olit mitannu :)

Aika mielenkiintoisia tuloksia.
Mä olen kanssa joskus miettiny noita samoja.
Varsinkin kreatiini grammojen mittaus aika hankalaa kun ohjeena oli vaikkapa 20 grammaa päivä,eikä sanaakaan paljon vaikkapa ruokalusikallinen painaa.

Tee pieni investointi tollaiseen kirje/ruoka-aine vaakaan, niissä tarkkuus riittää varmasti lisäravinteiden kanssa pelattaessa (näyttötarkkuudet yleensä 1 tai 2 g - todellinen tarkkuus ?).

Löytyy ainaskin anttilasta (hintaa n. 30-40 Eur). Voipi käyttää myös safkan punnitsemiseen jos haluaa määriä tarkkailla;)

Originally posted by RiQ
Tee pieni investointi tollaiseen kirje/ruoka-aine vaakaan, niissä tarkkuus riittää varmasti lisäravinteiden kanssa pelattaessa (näyttötarkkuudet yleensä 1 tai 2 g - todellinen tarkkuus ?).

Löytyy ainaskin anttilasta (hintaa n. 30-40 Eur). Voipi käyttää myös safkan punnitsemiseen jos haluaa määriä tarkkailla;)

Ei huono idea ollenkaa, oonki vähä miettiny sellasta mutta ei oo löytyny, pitääpä kattella sieltä anttilasta...

Kannattaako dietin aikana käyttää kreatiinia? Ajattelin vaan että... no, ehkä sillä ei ole väliä, joku vois muuten sekottaa mut "Viikinki84":een :D

Salilla jonkun kuulin ohimennen kertovan, että ei itse ainakaan dietillä käytä... Ja minä amatööri ajattelin nyt sitten kysästä Roinalaisten mielipiteitä asiasta!

ChatGPT Image Nov 29, 2025 at 06_31_53 PM.webp

Kreatiini on tutkituin ja tehokkain suorituskykylisä, joka lisää lihasten energian saatavuutta (ATP). Tämä parantaa voimaa, räjähtävyyttä ja lihasten palautumista.

Mitä se tekee?

• Lisää voimaa ja toistomääriä treenissä
  • Nopeuttaa palautumista sarjojen välillä
  • Lisää solunsisäistä nestettä → lihas näyttää täyteläisemmältä
  • Pitkällä aikavälillä tukee lihaskasvua
Haitat / riskit:

• Pieni painonnousu nesteen vuoksi
  • Voi aiheuttaa vatsan turvotusta osalla
  • Turvallinen suurimmalle osalle terveistä käyttäjistä
Käytännössä:

• 3–5 g päivässä riittää
  • Kreatiinimonohydraatti on kultainen standardi
  • Ei tarvitse latausvaihetta

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No jos haluat tiputtaa painoas, nii ei välttämättä hyvä idea. Kreatiinihan kerää nestettä ja yleensä lisää painoa... Mutta jos haluat läsöä pois, eikä oo tarkotus mennä mihkään punnitukseen, niin kaippa sitä voi ottaa...

HUOM! Kaippa...

Kyllä sitä kannattaa dieetilläkin käyttää. Miksei kannattaisi? Säilyy voimatasot paljon paremmin. Eri asia tosiaan jos menee johonkin kisoihin ja pitää äkkiä dieetata muutama kilo pois yms.

Mulla ainakin kreatiinin keräämät nesteet lähtee alle viikossa -> paino alas yleensä noin 2.5 kiloa.

Voi sitä kreatiinia dietillä käyttää, koska siinä määrässä mitä sitä kreatiinia otat, ei juurikaan ole kaloreita, eikä se täten ainakaan pilaa diettiäsi. Painohan siinä nousee, joten dietin edistymisen seuraaminen saattaa olla vaikeampaa. Toisaalta, painavampana kulutat enemmän kaloreita, joten... No joo, tuskin tuo ero kovin suuri on. Itse kuitenkin jättäisin kreatiinin massakaudelle siksi, että kreatiini on tarkoitettu massanhankintaan, eikä dietillä juuri massaa saa hankittua, ainakaan naturaalina. Eli toisinsanoen, ei siitä haittaa ole, mutta ei paljoa hyötyäkään.

Originally posted by Dangerous_Dave
Voi sitä kreatiinia dietillä käyttää, koska siinä määrässä mitä sitä kreatiinia otat, ei juurikaan ole kaloreita, eikä se täten ainakaan pilaa diettiäsi. Painohan siinä nousee, joten dietin edistymisen seuraaminen saattaa olla vaikeampaa. Toisaalta, painavampana kulutat enemmän kaloreita, joten... No joo, tuskin tuo ero kovin suuri on. Itse kuitenkin jättäisin kreatiinin massakaudelle siksi, että kreatiini on tarkoitettu massanhankintaan, eikä dietillä juuri massaa saa hankittua, ainakaan naturaalina. Eli toisinsanoen, ei siitä haittaa ole, mutta ei paljoa hyötyäkään.

Itse ainakin syön kreatiinia pelkästään voimatasojen nousuun, en ole kovinkaan innoissani parin kolmen kilon nestekertymästä... Tuskinpa ketään haittaa vaikka voimatasot säilyisivät dieetin aikana paremmin?!

Voima paranee kreatiinikuurin aikana kun kreatiinifosfaatin määrä lihaksissa kasvaa -> anaerobinen suorituskyky paranee ja palautuminen lyhyestä voimasuorituksesta paranee. Joten siitä on tasan YHTÄPALJON hyötyä massakaudella kuin dieetilläkin.

Jos haluaa nähdä dieetin tuloksia nopeammin, niin kyllähän se kreatiinin poisjättö siihen vaikuttaa, koska kreatiini kerää aina vähän ylimääräistä nestettä. Joku tossa jo sanoikin, että kreatiinin nesteet on tiputettu viikossa pois, mikä on totta. Joten minkä takia tosiaan kituuttaisi dieetillä ilman kreatiinia pelkästään sen takia, että näyttää hieman kuivemmalta?

Sama se mitä vaaka näyttää, ei tässä mitään nimenomaista painoa tavoitella. Kunhan sais vähän laardia pois, ja oonhan sitä jo saanutkin...

Kiitoksia paljon vastauksista!

Back
Ylös Bottom