Kreatiini - minkä kanssa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Väinö
  • Aloitettu Aloitettu
Olen nyt kokeilemassa kreatiinia päivittäiskäytössä. Elikkä - palautusjuoma asia erikseen - minkähän kanssa nuo krea-annokset kannattaisi ottaa, jos kiinteä ruoka jätetään pois laskuista, palautusjuoman lisäksi siis. Kattelin FAQ:a, ja monet tuntuivat olevan rypälemehun kannalla, mutta joku sanoi minulle että nopeampia hiilareita tarvittaisiin. Miten olisi mehu - tai vaikka ihan vaan vesi - sokerilla maustettuna?

Ideoita / omia käyttötapoja? Kiitos etukäteen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite laitan puoli desiä dextroosin mukaan. Joskus veteen ja joskus mehuun. Dextroosi antaa insuliinipiikin ja näin se kreatiini sitten imeytyy jollain tavalla paremmin. En sitten tiedä imeytyykö se täydellisemmin vai nopeammin vai miten.

Itse otan kreatiinin 4 kertaa harjotuspäivänä á ~4g (+5g kreaa G-Mass mukana). Aamulla L-Glutamiinin kanssa, ennen harjotusta G-Mass protsku/hiilari yhdisteen kanssa (josta saan muuten 5g kreatiinia samalla), harjotuseten jälkeen 100% Whey proteiinin kanssa ja illalla good night protskuun sekotettuna. Oikein tai ei, toimii. :D

Tästä on sata threadia entuudestaan. Ja yleinen käsitys taitaa olla se että suurillakaan hiilihydraattimäärillä ei ole havaittu olevan oikeasti mitään "piikki"vaikutusta. Itse ainakin otan suoraan lusikalla ja vettä päälle. Siinä kaikki. Tai sitten palautusjuomassa.

Here's the deal: Yksinkertaiset hiilihydraatitkaan eivät paranna kreatiinin imeytymistä. Puhumme tällöin kreatiinin parantuneesta kuljetuksesta lihassoluun, joka on insuliinin säätelemää.

Mutta ; jotta kyseisillä hiilihydraateilla saataisiin optimaalinen hyöty insuliinin avulla, olisi hiilihydraattimäärien oltava päivää kohti todella suuria.
Tämä ei taas olisi suositeltavaa ajateltaessa hiilihydraattien ja sitä kautta ruokavalion koostumusta kokonaisuudessaan.

On myös todettu, että näin suurien hiilihydraattimäärien tehostava vaikutus heikkenisi kreatiinilatauksen edetessä (Steenge, Lambourne, Casey et al. , 1998).

Viimeaikoina on myös todettu proteiinisupplementaation insuliinia stimuloiva vaikutus. On muun muassa todettu, että 50g proteiinia+50g hiilihydraatteja antoi saman insuliinivasteen kuin samainen määrä, 100g pelkkiä hiilihydraatteja ( Zawadski, Yaspelkis, Ivu, 1998). Proteiini+hh-yhdistelmä lienee useassa tapauksessa ruokavaliota kokonaisuudessaan ajateltaessa parempi vaihtoehto.

The bottom line: kreatiinisupplementaation boostaaminen nopeilla hiilihydraateilla optimaalisella tavalla on useassa tapauksessa turhaa.

:piis:

no hae lähimmästä luontais kaupasta poarin euron dextrose niinku siinä creatiinietikessä todennäköisesti neuvotaa.
paukapää!!

Missäs kreatiinia on -> lihassa -> ruokaa. Kun ottaa krean ruuan kanssa niin voi olla aika varma että sen kaverina on tarpeeliset tyypit.

Väinö sanoi:
Olen nyt kokeilemassa kreatiinia päivittäiskäytössä. Elikkä - palautusjuoma asia erikseen - minkähän kanssa nuo krea-annokset kannattaisi ottaa, jos kiinteä ruoka jätetään pois laskuista, palautusjuoman lisäksi siis. Kattelin FAQ:a, ja monet tuntuivat olevan rypälemehun kannalla, mutta joku sanoi minulle että nopeampia hiilareita tarvittaisiin. Miten olisi mehu - tai vaikka ihan vaan vesi - sokerilla maustettuna?

Ideoita / omia käyttötapoja? Kiitos etukäteen.

Kietase palautusjuoman yhteydessä. Ja jos otat toisen annoksen niin se aamupalan yhteydessä.

Wessel sanoi:
no hae lähimmästä luontais kaupasta poarin euron dextrose niinku siinä creatiinietikessä todennäköisesti neuvotaa.
paukapää!!
Edelleen sitä dekstroosia saa halvemmalla kun ostaa panimosokeria. Samaa tavaraa, puolet halvempaa..
Ja muistetaanpa sitten että ekaks tankataan 20g/pv ja ylläpitoon sitten 5g/pv. Ja nuo määrät ei oo sitten mitään ehdottomia :)

Toi kreatiinin tankkaaminenkaan ei ole mitenkään pakollista. Kun aloittaa käytön niin sinnehän se kroppaan jytkähtää. Ylimääräinen kreatiinihan tuottaa elimistössä kreatiniinia, joka kuormittaa hieman munuaisia.

Net Virgin sanoi:
Toi kreatiinin tankkaaminenkaan ei ole mitenkään pakollista. Kun aloittaa käytön niin sinnehän se kroppaan jytkähtää. Ylimääräinen kreatiinihan tuottaa elimistössä kreatiniinia, joka kuormittaa hieman munuaisia.

Samaa mieltä!! kratiini toimii mulla, oon sitä testailla ja taukoja pitänyt ja testailin tankkaamalla ja ilman tankkaamista. Enkä siinä tankkaamisessa kyllä mitään selvää eroa huomannut, paitti että maha oireili jonkin verran.

Fatso sanoi:
Missäs kreatiinia on -> lihassa -> ruokaa. Kun ottaa krean ruuan kanssa niin voi olla aika varma että sen kaverina on tarpeeliset tyypit.

Elä ota kreatiinia ruoan kanssa. Nesteeseen liuenneena kreatiini muuttuu 5-10 minuutissa keholle hyödyttömäksi kreatiniiniksi. Ruoan kanssa kreatiini ei välttämättä ehdi edes ohutsuoleen ennen kuin se on jo ehtinyt muuttua kuona-aneeksi.

Omskakas sanoi:
Elä ota kreatiinia ruoan kanssa. Nesteeseen liuenneena kreatiini muuttuu 5-10 minuutissa keholle hyödyttömäksi kreatiniiniksi. Ruoan kanssa kreatiini ei välttämättä ehdi edes ohutsuoleen ennen kuin se on jo ehtinyt muuttua kuona-aneeksi.

Syötkö jauheen kuiviltaan tehostaaksesi imeytymisaikaa? :evil:

Edit: Kreatiinihan on sitten aivan turha aine. Kun sitä palautusjuomassakin on. Teen palautusjuoman ja annan sen hetken olla ja sitten kietasen. Monesti siis olen jo menettänyt siihen laittamani kreatiinin, koska se on muuttunut kreatiniiniksi. :lol2:

Täyttä :kakka: :kaa

Ei taida olla hajuakaan miten se kreatiini ja kreatiniini yleensä toimivat ja mikä on niiden ero?

Kreatiini hajotetaan elimistössä kreatiniiniksi, joka erittyy pois munuaisten kautta virtsan mukana.
Jos kreatiinia on nautittu lisäravinteena, voi käyttäjällä olla kohonnut kreatiniini ilman munuaisvauriota.
Ylimääräinen kreatiini voi erittyä virtsaan sellaisenaan.

timba79 sanoi:
Samaa mieltä!! kratiini toimii mulla, oon sitä testailla ja taukoja pitänyt ja testailin tankkaamalla ja ilman tankkaamista. Enkä siinä tankkaamisessa kyllä mitään selvää eroa huomannut, paitti että maha oireili jonkin verran.

Jos maha oireili, niin lähellekkään kaikki krea ei ole imeytynyt.

Force sanoi:
Jos maha oireili, niin lähellekkään kaikki krea ei ole imeytynyt.

Näinhän sen täytyi mennä. Ja en ole paljoo senjälkeen tankkaillut ja hyvin on krea potkinut siitä huolimatta.

Tässä "vahingossa" tuli huomattua, että noihin Lidlin c-vitamiini poretebleteihin toi krea sekottuu hyvin, siis paljon paremmin kun pekkään veteen, en tiedä mistä johtuu. Tässä pari päivää sitten unohdin kreat ottaa ja sotkin ne sitten tohon litkuun kun en jaksanu erikseenkään sekotella.

Kaupan panimosokeri halvinta dextroosia.

Jos sitä dekstroosia haluaa käyttää, ni niille, jotka haluaa säästää rahaa vinkiksi se, että kaupan panimo eli rypälesokeri on yli puolet halvempaa, ku luontaistuoteliikkeen dextroosivalmisteet ja kyseessä sama sokeri. Itse otan kreatiinin maltodektriinin kanssa, joka yleisestä käsityksestä poiketen luovuttaa energiaa aika nopeasti ja siten myös aiheuttaa huomattavan insuliinitasojen lisäyksen. Ehkä tarvii isomman määrän, ku dextroosia, mut mieluummin mä maltoa reilusti otankin (50-100g), ku tavallisia sokereita. Voihan siihen sit lisätä vähän esim. dextroosia. Malton vaikutuksista on hyvä artikkeli Pauliina Taluksen kirjassa Elämäntapana fitness. Siinä on muuten aikas hyvä kirja!

v-selkä76 sanoi:
Ehkä tarvii isomman määrän, ku dextroosia, mut mieluummin mä maltoa reilusti otankin (50-100g).

Totta. Kuten mainitsin, vaatii tuollaisen isomman satsin ja latausvaiheessa luonnollisesti jokaiselle krea-annokselle, eli pahimmassa tapauksessa sen 200-400g yksinkertaisia hiilareita. Nou hyvä. Kukin tyylillään toki.

Muistuttaisin edelleen, että kreatiinin soluihin kuljetus ja sitä kautta hyväksikäyttöaste ei liene yleisesti suuri ongelma.

:piis: :david: :piis:

timba79 sanoi:
Näinhän sen täytyi mennä. Ja en ole paljoo senjälkeen tankkaillut ja hyvin on krea potkinut siitä huolimatta.

Tässä "vahingossa" tuli huomattua, että noihin Lidlin c-vitamiini poretebleteihin toi krea sekottuu hyvin, siis paljon paremmin kun pekkään veteen, en tiedä mistä johtuu. Tässä pari päivää sitten unohdin kreat ottaa ja sotkin ne sitten tohon litkuun kun en jaksanu erikseenkään sekotella.

Kannattaa kokeilla tuolla ylempänä Tapparan mainitsemaa tekniikkaa. Itse käytän samaa. Eli otetaan kreatiinia se teelusikallinen suuhun kuivana, ja vettä päälle muutama huikka. Ei maistu miltään, yhtään ei jää lasin pohjalle eikä tarvitse tuskailla sekoittumisen kanssa.

Kreatiini ei tunnu kovin hyvin veteen liukenevan (sekoittuu toki), en sitten tiedä miten on laita öljyjen kanssa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom