Kreatiini+kahvi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Egee 87
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
37
Oon lukenu jostain, että yli 2 kuppia päivässä kahvia heikentäisi kreatiinin vaikutusta tai voisi jopa kumota sen. Ootteko te huomannu, että kahvi ois jotenki heikentäny kreatiinin vaikutusta? Eihän se kreatiini edes kaikille vaikuta ainakaan kovin paljoa mutta jos on vaikuttanut niin miten paljon kahvin juominen teillä on kreatiinin hyötyyn reagoinut?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Egee 87 sanoi:
Oon lukenu jostain, että yli 2 kuppia päivässä kahvia heikentäisi kreatiinin vaikutusta tai voisi jopa kumota sen. Ootteko te huomannu, että kahvi ois jotenki heikentäny kreatiinin vaikutusta? Eihän se kreatiini edes kaikille vaikuta ainakaan kovin paljoa mutta jos on vaikuttanut niin miten paljon kahvin juominen teillä on kreatiinin hyötyyn reagoinut?
No kun asiahan on tällä tavalla että kreatiini kerää nestettä kehoon ja kahvi taas tuo ulos joten se on niinkuin +-=nolla
Sanotaan että kahvikupillisen kanssa olisi hyvä juoda myös kupillinen vettä.

Muistaakseni kahvin juonti=kofeiini heikentää kreatiinin imeytymistä. Eli taas muistaakseni 2h väliä kofeiinilla ja kreatiinilla. Korjatkaa joku jos olen ihan väärässä, näin oli joskus jonkun jenkkibodauslehden artikkelissa.

Egee 87 sanoi:

Tosi vaikeeta sanoa tehoaisiko kreatiini paremmin ilman kahvia, kun en oo valmis olemaan juurikaan 1-2 päivää pidempään ilman kahvia. Mutta kreatiini toimii ainakin minulla. Taukojen jälkeen se on aina tuonut n. 1-2 kg lisää painoa ja nostanut tuloksia arviolta keskimäärin n. 5%.
Tutkimusten mukaan kahvi on heikentänyt selvästi kreatiinin tehoa, joten ainakaan yhtä aikaa ei varmaan kannata nauttia. Varmaankin aika eri asia myös on ottaako kreatiinia 2g/vrk vai 20g/vrk. Siis toisin sanoen luulen et jos ottaisin vain 2g/vrk ni kova kahvin juontini voisi haitata sen pienen kreatiinimäärän talteen ottamista. Kaikkihan eivät kreatiinista tunnu hyötyvän mitään. Muistaakseni esim. Ed Coan joka on huippuvoimanostaja ei tuntenut siitä hyötyvänsä. Ehkäpä Edillä on hieman tehokkaammat niksit kreatiinifosfaattivarastojensa täyteen ahtamiseksi. (Ei ne varmaan varastot sentään voi ihan rajattomasti täyttyä. Jos ne jo muilla roinilla on huippuunsa saatu, ni tuskinpa siinä silloin kreatiinilla paljon merkitystä enää on). Mulla kyllä toimii ihan varmasti. Oon tehon todennu taukojen jälkeen varmaan lähes 10 kertaa.

No nythän on niin, että kahvin juonnin ja kreatiinin ottamisella ei ole mitään tekemistä keskenään. Ota vaikka se krea kahvin kanssa, toimii tasan yhtä hyvin kuin toimisi kahvilakon aikana! Searchilla löytyy lisää, olisko joku 5 threadia tästä aiheesta?

Onko se kofeiini siinä kahvissa mikä sitten mahdollisesti haittaisi kreatiinin toimimista? Itse kyllä käytän kofeiinia, mutta kahvia tulee joutua aniharvoin.

:offtopic: ja pahasti.

Mistä mahtaa johtua aivan uskomaton vaahtoaminen, jos kreatiinia sekoittaa limonaadiin? Mikä reaktion aiheuttaa? Kannattaa leikkiä kemistiä ja kokeilla...

Egee 87 sanoi:
No luulen, ettei kahvin vaikutus kreatiinin imeytymiseen ole niinkään merkittävä, jos puhutaan parista kupista päivässä, varsinkin kyseessä on aamukahvi tms..päivä kahvista en sitten tiedä ;) .. Mutta ilmeisestikään ei kreatiinia kannata ottaa aivan samaan aikaan, kun nauttii kahvin täyteläisestä aromista.. :)

Tästä asiasta joku tekee oman threadin aina 2 kuukauden välein. Palstalla on ÄLYTTÖMÄSTI juttua aiheesta, Anssi on postannut kokonaisia tutkimustiivistelmiä keskusteluihin jne...

Anssi: "Caffeine is the most commonly consumed drug in the world, and athletes frequently use it as an ergogenic aid. It improves performance and endurance during prolonged, exhaustive exercise. To a lesser degree it also enhances short-term, high-intensity athletic performance.11 It is relatively safe and has no known negative performance effects, nor does it cause significant dehydration or electrolyte imbalance during exercise.11
Vandenberghe and coworkers compared the effects of creatine supplementation with creatine supplementation in combination with caffeine on muscle phosphocreatine level and performance in healthy male volunteers.12 Creatine and creatine + caffeine increased muscle phosphocreatine concentration by 4-6%. Dynamic torque production, however, was increased by 10-23% by creatine but was not changed by creatine + caffeine. Authors concluded that creatine supplementation elevates muscle phosphocreatine concentration and markedly improves performance during intense intermittent exercise. This ergogenic effect, however, was completely eliminated by caffeine intake. Additional research is needed to confirm these preliminary findings."

Sakkeus: "On tosta ollut puhetta jo muinaisella löylykaudella ja siihen tulokseen on aina tultu ettei kannata stressata koko asiasta tipan tippaa."

Anssi: "Kyllä se kofeiini heikentää sitä vaikutusta, mutta perustuu muihin asioihin. Ja riippuu toki siitä, että mihin ajankohtaa mitäkin survot suuhun..."

Eli kahvin ei pitäis estää kreatiinin tankkausta lihaksiin mutta jossain määrin ilmeisesti estää kreatiinin voimantuottoa lisäävää vaikutusta. = Älä nappaa kofua samaan aikaan kreatiinin kanssa vaan eri aikaan.

Ensinnäkin siihen kumoaako kofeiini kreatiinin tehoa, niin kyllä kumoaa. Tämä ei tapahdu imeytymisen, eikä lihaksiin kuljettamisen kautta. Sellainen ominaisuus kuin relaxation time(mikä lienee suomeksi) on tärkeä. Mitä lyhempi se on, sitä nopeammin voidaan supistuminen uusia. Kreatiini lyhentää tuota aikaa, eli suorituskyky paranee ja kofeiini pitentää sitä, eli kumoaa kreatiinin vaikutusta.

Tiedän että nämät ovat useimmille liian raskaita luettavaksi, mutta tässä on kattavasti selitetty asiaa.

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/92/2/513

Wildemar sanoi:
:offtopic: ja pahasti.

Mistä mahtaa johtua aivan uskomaton vaahtoaminen, jos kreatiinia sekoittaa limonaadiin? Mikä reaktion aiheuttaa? Kannattaa leikkiä kemistiä ja kokeilla...

|MUTU|
Hiilihappohan on nesteeseen liuennutta hiilidioksidia. Kun nesteeseen lisätään jotain kiinteää hyvin liukenevaa ainetta (kreatiini kai yleensä suolamuodossa? puryvaatti, monohydraatti tms...), neste tulee kylläisemmäksi, siis sen kyky liuottaa aineita pienenee. Kaasu tällaisessa tapauksessa väistyy kiinteän aineen tieltä ja poistuu liuoksesta, josta vaahtoaminen. En usko siis että tässä mitään kummempaa reaktiota tapahtuu...
|/MUTU|

mulla ainakin vaikuttaa kahvi kreatiinin imeytymiseen.tuhoaa tehon täysin.paska homma kun tykkään juoda joka päivä kahvia ja ilman on vaikea olla.

arnold sanoi:
mulla ainakin vaikuttaa kahvi kreatiinin imeytymiseen.tuhoaa tehon täysin.paska homma kun tykkään juoda joka päivä kahvia ja ilman on vaikea olla.
Taidat olla luonnonihme jos se imeytymiseen vaikuttaa.
Lue thread ja muut pakkiksen threadit aiheesta niin tiedät, miksi se vaikutus heikkenee jos heikkenee.

Suositut

Back
Ylös Bottom