Kreatiini ja sen nautiskelu..?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja skuge
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itseasiassa mainitsin tohtoritädille Anssin mainitsemasta tutkimuksesta, jonka mukaan korkea proteiinin määrä olisi haitallista vain sairauteen taipuvaisilla munuaisilla.

Täti sanoi ensin, että tutkimuksilla on tosiaan ollut todella vaikea osoittaa, että terveet munuaiset saisi proteiinilla epäkuntoon. Sitten se sanoi, että kyllä todella terveet munuaiset saattavat kestää hyvin tuota painetta... Jos 20 vuoden kokemuksella on asian suhteen noin skeptinen, niin kyllä minä ainakin henkilökohtaisesti koen tuon erittäin korkean proteiinin määrän terveysriskiksi, samaten monen muun kemikaalin normeista poikkeavan käytön. (Itse otan ehkä noin 2-2,5 g proteiinia painokiloa kohti.)

Jokainen on kuitenkin vastuussa omasta terveydestään, ja arvioi riskit omalla kohdallaan.

muiija kaverilla nousi urea arvot korkeelle, sen takia iho kutisi ja se meni lääkäriin ja lääkäri kyseli mitä syöt, puheeksi tuli prode jauhot, niin lääkäri sanoi että jätäppä joksikin aikaa ne pois ja otetaan kokeet uusiksi, urea oli laskenut normaaliksi kun jauhot jätettiin pois, myös tämä lääkäri oli todennut että hän on lähettänyt muutamia voimailijoita(vaikka oli ollut nuori lääkäri eikä varmasti vielä kauaa työssään) lisä tutkimuksiin saman oireen takia. eli ainakin joillakin on jonkin asteinen herkkyys tuohon prodeen(kun käytetään reilummin), kyllä siinä kannattaa pitää järki mukana tuossa touhussa.

Jutun pointti ei tainnut olla se, että kaivetaan esiin kaikki poikkeukset. Jos niin tehdään niin loppujen lopuksi ei varmaan voi juoda vettäkään kun joku saa siitäkin maksakirroosin. Ajoin vain sitä takaa, että runsaalla proteiininkäytöllä on mielestäni kovin kovin marginaalinen negatiivinen vaikutus mihinkään sisuskaluihin.

Jos sitä maalaisjärkeä haluaa tähän kohtaan tuoda niin minkä ihmeen takia vaahdotaan proteiini sulattavan sisukalut kun samaan aikaan otetaan ohrapirtelöä pari kymppikassia viikonloppusin, vedetään päivässä röökiä 4 mottia ja roskasafkan mukana kymmeniä grammoja tyydyttyneitä rasvoja?

Tuskinpa proteiinia kukaan nauttii 4-5 grammaa per painokilo vuositolkulla. Lähinnä muutaman viikon ketodieetillä tai vastaavaa. Järkevällä jakaumalla kun kalorinsa syö niin onhan tollasessa määrässä jo sellanen ahtaminen, että siihen harva edes pystyy.

Itse uskon kyllä tässä asiassa ennemmin lääkäreitä entä mannista vaikka tosi pätevä hemmo onkin, mutta ootellaan kuitenin vastausta :)

ps. eikös tuon sanan käytöstä jo sovittu... ;)

Tässä hiukan aiheen sivusta, eräs salikaverini sanoi, kun harkitsin L-glutamiinin hankkimista, että sitä ei hyödytä käyttää, ellei syö samaan aikaan kreatiinia? onko tässä mitään perää.

entä vaikuttaako tähän kreatiini-tankkaukseen mitenkään paino/ikä? olen 17-vuotta, ja painan parin kilon heitolla 80kg. olisiko syytä pienentää tuota tankkausmäärää?

Back
Ylös Bottom