Kreatiini ja sen nautiskelu..?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja skuge
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Aiheesta luultavasti löytyy paljon asiaa, niinkin paljon että taviksena sitä en löytänyt...

Olen ajattellut ruveta lisäämään kreatiiniä itseeni, mutta tapa jolla se kannattaisi tehdä on minulle kysymysmerkki. Samoin se, että mitä härpäkkeitä kretiini "tarvitsee" imeytykseen hyvin (glutamiini?) ?
Olen saanut vähän ristiriitaista tietoa kreattiinin käytöstä. Fastin sivuilla puhutaan kreatiinin tankkaamisesta, mutta toisaalta olen kuullut että riittäisi että ottaisi n.5g kreatiinia palautusjuomassa...?

Paljon ollut keskustelua tuosta tankkaamisesta. Juuri pari päivää sitten joku täällä esitti tutkimustuloksen jossa todettiin sen olevan hyödytöntä koska se ei nopeuta varastojen täyttymistä lainkaan.

Mä olen napsinut ton 5g päivässä ihan milloin sattuu minkä tahansa kanssa ja hyvin on toiminut. Oma veikkaus on että sillä ei ole juuri merkitystä, ne varastot täyttyy parissa viikossa kuitenkin ja tuo 5g riittää pitämään ne täynnä ihan varmasti. Tuo palkkarin mukana juominen on varmasti ihan hyvä idea.

Enää en käytä kun ei jaksa kattella nesteestä pyöristyneitä poskia, ok eihän tosi bodari olisi kuin iloinen nesteen kertymisestä mut mä en sit oo sellanen :lol2:

tä on taas tätä mistä on jankattu monet kerrat..joillaki toimii toi tankkaus crealla joillaki ei..mulla taas se on siinä ja sinä et saan hyödyt irti tosa tankkaamisessa. en kyl nykyää nauti ku ennen reeninä ja jälkeen reeniä..

Pistetäänpä tämä kysymys tähänkin threadiin, jospa se vastaus vaikka löytyisi jostain...

Pitääkö kreatiinia kuuritellessa pitää tankkausvaihe aina tauon jälkeen vai voiko esim. 3-5 vk / 1 vk -systeemillä jatkaa kuuria tuolla 10 gramman annoksella suoraan?

Konna sanoi:
Pistetäänpä tämä kysymys tähänkin threadiin, jospa se vastaus vaikka löytyisi jostain...

Pitääkö kreatiinia kuuritellessa pitää tankkausvaihe aina tauon jälkeen vai voiko esim. 3-5 vk / 1 vk -systeemillä jatkaa kuuria tuolla 10 gramman annoksella suoraan?
Eikös ne kreatiini tasot tippunut kuurin lopettamisen jälkeen jossain kuukauden aikana normaaleiksi, eli et mielestäni tarvitse tuota tankkausvaihetta jos pidät vain tuon viikon taukoa...

Itse olen kreatiinin Rollerghoster ;) Eli syön ton 900g pötikän yhtäsoittoa, noin 5-10g/ päivä annoksella.Tosin ennen vaa`an ostamista oli annostus vahingossa 10-20g/päivä. Taukoa pidän vain jos olen niin flunssassa(tms.) etten pääse treenaamaan. Vasta siinä vaiheessa kun pötikkä loppuu pidän n.1-3kk tauon, en kuitenkaan aina silloinkaan.

Konna sanoi:

ei tuolla systeemillä tarttee tannkausta tehdä, itselläni menee näin n5vkoa on/5vkoa off- systeemillä ja tuossa teen tankkaukset.

neutraali sanoi:
ei tuolla systeemillä tarttee tannkausta tehdä, itselläni menee näin n5vkoa on/5vkoa off- systeemillä ja tuossa teen tankkaukset.

Joo en tiedä ... viikko kreatiinista erossa, ei ole vaikuttanut mitenkään... Ruumiin painokin pysynyt puolen kilon tarkkuudella samassa. Ehkä mäkin pidän pidemmän tauon ja jatkan sitten.

Juttelin näistä lisäravinneasioista yhden pätevän munuaislääkärin kanssa, ja tuli vähän vakavampi asennoituminen näihin suosituksiin...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Konna sanoi:
Juttelin näistä lisäravinneasioista yhden pätevän munuaislääkärin kanssa, ja tuli vähän vakavampi asennoituminen näihin suosituksiin...
juu moni ei ota nuita tosissaan vaikka mielestäni syytä olisi. taukoja kannattaisi pitää vaikka lisäravinne onkin, elimistön kannalta.

mitäs munuais lääkäri tuumas krean jatkuvasta käytöstä?

Lisäravinteista yleensäkin oppi sen, että holtti kannattaa pitää. Oli yksi arvo verikokeissa huolestuttavan korkealla, ja sitä sitten miettivät kaikkien alojen lääkärit vuorotellen...

Tämä munuaislekuri oli sitten ensimmäinen, joka kyseli noista syömisistä. Rupesin kertomaan Doggcrapp-kokeiluista ja lisäravinteista. DC:n aikana söin sen 3-4 g protskua painokiloa kohti. Lääkäri huusi suunnilleen, että hullu, etkö nää tajua mikä paine sielä munuaisisa on. Kertoi sitten, että potilaina on sillointällöin voimanostajia ja bodareita, jotka ovat munuaisensa proteiinilla pilanneet ... ja että nuo verikokeet ei kerro mitään tällaisen hardcorebodarin (rankka treeni, rankka ruokavalio) suhteen. Oma ruokavalio on nyt jo onneksi vähän tasapainoisempi; mitään ei lääkäri edes suositellut muuttamaan.

Noista aminohapoista (gluta, krea) ei oikeastaan ollut sen enempää puhetta. Lääkäri kyseli vain grammamäärät mitä niitä otan ja sanoi sitten, että hyvä on. Kreatiniini-arvotkin olivat veressä kohdillaan ... nyt pikkutauon jälkeen. Sitä on vain aiemmin ajatellut samalla tavalla kuin useimmat täällä, että kun noita aineita on ruuassa ja kropassa, niin niitä voi vetää ihan turvallisesti koko ajan yli suositusten ... tulehduksiin särkylääkettä ja sitä rataa.

Eikö toi ajatus proteiinin haittavaikutuksesta munuaisiin ole kuollut ja kuopattu jo ajat sitten.
Perus lääkärit on yleensä aika kuutamolla näissä jutuissa.

Onko mitään faktoja siitä että kreatiinin jatkuva käyttö aiheuttaisi jotain haittoja?
Itsellä ei ainakaan aineen teho noilla pitkillä kuureilla katoa mihinkään.

SEAGRAM sanoi:
Eikö toi ajatus proteiinin haittavaikutuksesta munuaisiin ole kuollut ja kuopattu jo ajat sitten.
Perus lääkärit on yleensä aika kuutamolla näissä jutuissa.

.
no sanoohan se terve maalais järkikin että yletön proden käyttö rassaa munuaisia, sellaiset ihmiset joilla on munuais häikkä eivät saa paljoa nauttia edes proteiinia, jos se rassaa sairasta munuaista rassaa se tervettäkin pitkässä juoksussa.

neutraali sanoi:
no sanoohan se terve maalais järkikin että yletön proden käyttö rassaa munuaisia...

Kerrohan miten terve maalaisjärki sanoo tuollaista? Entä mikä on yletöntä? 300g/vrk? 600g/vrk? 1000g/vrk? Tämä yletön määrä taitaa olla jotain sellaista minkä ahtamisessa ihmisellä alkaa olla jo hiukan ongelmia pelkästään jo senkin takia, että pitää koko ajan istua ruokapöydän ääressä.

Niin ja tuosta kreatiini-hommasta vielä sen verran, että minkähän ihmeen takia siitä ollaan nykyään tekemässä elämää suurempaa? Milloin ja miten paljon nautitaan ettei aivot sula ja meisseli irtoa?

IMO nuo purkin kyljessä olevat suositukset ovat aivan liian pieniä. kauhotaan se 20g/vrk tasaisesti ruokailujen yhteydessä ja sitten pidetään yllä 10-15g/vrk niin pitkään kun jaksaa kauhoa. Vaikea on kuvitella, että kreatiinin kaltaisella aineella mitään terveydellisiä vaikutuksia _terveellä_ ihmisellä olisi.

Ja mitä lääkäreiden kommentteihin tulee niin itse varautuisin niihin suurella varauksella. Ymmärrystä kun on vaikeata löytää makaroonilaaitkkoa ja läskisoosia ihmeellisemmille ruuille. Niille kun kerron oman suhteellisen puhtaan ruokavalioni ilman tyydyttyneitä rasvoja niin johan hypitään seinille vaikka syön puhtaammin ja oikeammin kuin 99,5% suomalaisista.

Omakohtaista kokemusta:
Viime vuonna pariin otteeseen ottelin kreatiinia tolleen että se joku 5g vaan palkkariin. Varmaan reilun kuukauden otin aina kerrallaan. En huomannut yhtään mitään hyötyä kummallakaan kerralla, ja "totesin" että kreatiini ei tee mulle mitään.

Nyt sitten kuitenkin ajattelin vielä kokeilla tuota CELL-TECH (tämä ei ole mikään mainospuhe!) kreatiinia, missä on siis esim. dextroosia ja lipolihappoa kreatiinin kanssa. Näiden pitäisi kovasti parantaa imeytymistä jne... en kuvitellut tälläkään kertaa saavani mitään iloa, mutta kun tota nyt purkillisen vetelin, aina aamulla ekaks (se on semmonen 100g setti, 10g kreaa ja loput hiilareita ym.) ja sitten illalla treenin jälkeen toinen samanlainen, niin en tiedä kuvittelenko vai mitä mutta yllätyksekseni olen huomaavinani jotain iloa! Saanut pistää pikkasen enempi painoja joihinkin liikkeisiin jne.

Muscletechhi on jenkkityyliin patentoinut ton että heitetään "alpha lipoic acid" ja kreatiini yhteen, joten sitä ei kai kovin monella valmistajalla ole. Ilmeisesti kuitenkin Maximizella on melko samanlaista nimellä X-Cell.

Aika kalliiksi vaan tulee tommosia vetää verrattuna pelkkään kreatiiniin, kilon paketit maksaa yli 40 ekee ja tuossa tankkausvaiheessa se ei kestä kun 5 päivää ja sit sen jälkeen 10 päivää. Mutta tuntus kyllä että tosiaan toimii!

Varmaan kreatiininkin vaikutukset ja "toimivuus" on hyvin yksilökohtaisia.

Mä en nyt muista kaikkia palstan sääntöjä, jos tää on liikaa mainostusta niin sit varmaan joku poistaa... Tässä kuitenkin suoraan linkki jos joku haluaa enempi lukea tuosta : http://www.muscletech.com/FAQ/CELL-Tech/CELL_Tech_faqs.shtml

(ja varmasti iso osa noissakin on mainospuheita, niinkun noi painojen nousut jne... mutta tosiaan minun kohdalla toi pelkkä kreatiini palkkarissa ei tehnyt yhtään mitään, mutta tämä sen sijaan tuntus tekevän)

Itse syön 5g 1-2 kertaa päivästä melkein joka päivä. Noin yksi päivä viikossa jää ottamatta.. Purkki kerralla ja sitten pieni tauko kunnes saa uuden purkin haettua kaupasta. Otan malton kanssa joskus enne treeniä ja aina treenin jälkeen palkkarissa.

Tuostakin varmaan montaa mielipidettä, mutta jos nyt ei oikein hurjalla bulkilla ole, niin ehkä tuo malto ei ole ihan parasta ottaa just ennen treeniä. Siinä kaiketi "toimis" paremmin jotkut vähän hitaammat kamat...
Ehkä parempi ajankohta tuolle maltolle ja krealle olisi heti aamulla ja sit toinen satsi treenin jälkeen ?

neutraali sanoi:
no sanoohan se terve maalais järkikin että yletön proden käyttö rassaa munuaisia, sellaiset ihmiset joilla on munuais häikkä eivät saa paljoa nauttia edes proteiinia, jos se rassaa sairasta munuaista rassaa se tervettäkin pitkässä juoksussa.

Anssilta haluaisin tähän vielä jonkun kommentin.
Olet kyllä siinä oikeessa että rajansa kaikella. Itse syön n. 2-3g proteiinia/kg.
Ja se kreatiini annostus 10-20g/päivä oli typerä virhe, kun ei ollut sitä pahuksen vaakaa. Meillä kun noin t-lusikat on pikkasen isoja.

SEAGRAM sanoi:
Anssilta haluaisin tähän vielä jonkun kommentin.
.
No anssi sanoo että :anssi: :)

Itse uskon kyllä tässä asiassa ennemmin lääkäreitä entä mannista vaikka tosi pätevä hemmo onkin, mutta ootellaan kuitenin vastausta :)
Pulla sanoi:
Ja mitä lääkäreiden kommentteihin tulee niin itse varautuisin niihin suurella varauksella. Ymmärrystä kun on vaikeata löytää makaroonilaaitkkoa ja läskisoosia ihmeellisemmille ruuille. .
muiija kaverilla nousi urea arvot korkeelle, sen takia iho kutisi ja se meni lääkäriin ja lääkäri kyseli mitä syöt, puheeksi tuli prode jauhot, niin lääkäri sanoi että jätäppä joksikin aikaa ne pois ja otetaan kokeet uusiksi, urea oli laskenut normaaliksi kun jauhot jätettiin pois, myös tämä lääkäri oli todennut että hän on lähettänyt muutamia voimailijoita(vaikka oli ollut nuori lääkäri eikä varmasti vielä kauaa työssään) lisä tutkimuksiin saman oireen takia. eli ainakin joillakin on jonkin asteinen herkkyys tuohon prodeen(kun käytetään reilummin), kyllä siinä kannattaa pitää järki mukana tuossa touhussa.
Pulla sanoi:
Entä mikä on yletöntä? .
4-5g/per painokilo päivittäin on mielestäni yletön määrä jokapäivä nautittuna useiden vuosien ajan.

Back
Ylös Bottom