Krav maga

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja csk
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
NaapurinMies sanoi:
Hmmm... Puhutaan totta, niin totta.
Sitten on myös nämä (omien juttujensa ja esiintymisensä perusteella) he-le-ve-tin kovat kaverit joita on lajin parissa aika paljon. Osataan tappava tekniikka ongelmaan kuin ongelmaan. Käsikranaatti osataan tehdä vaarattomaksi sekunnissa, kirveshyökkäys takaviistosta ei ole ongelma. Ainoa ongelma harjoituksissa tulee siitä ettei jakseta tehdä kahtakymmentä etunojapunnerrusta putkeen, vaikka kovia taistelijoita ollaankin. Krav Maga hupparissa käydään varmaan mummon hautajaisetkin, joka paikassa muistetaan kehua kuinka saatanan tehokas laji on. Kerrotaan mielellään kuinka tärkeää on osata torjua käsiaseuhka, mutta suututaan kun kysyy että milloin viimeksi sinua on uhattu käsiaseella ja kuinka todennäköisenä pidät ylipäätään joutumista tulitaisteluun.
Ei kai. Eihän harrastajien joukossa tälläisiä kavereita ole?

Ei siellä kyllä ole. Tai siis on, mutta ne eivät onneksi treeneissä kovin kauaa viihdy. Peruskurssin jälkeen maksimissaan muutama kuukausi ja sitten niitä kiinnostaakin jo jokin ihan muu :)

Miklu sanoi:
Pointi olikin se, että sinä et ehkä jaksa hinkata sitä yhtä "tekniikkaa" kahdeksaa vuotta. Vai jaksatko? Ja jos se niin tehokasta on niin tarviikokaan sitä enempää kuin vuoden verran? Jos tarvii niin eikö se sitten... :D
Mitä jos se yksi patenttiratkaisu ei vain sovi harrastajan fyysisille ja henkisille ominaisuuksille? Sen sijaan, että tarjottaisiin mahdollisuus löytää se itelle toimivin, tungetaanki kaikki "palikat" samasta reiästä.

Asia ei todellakaan ole niin yksinkertaista ja oikeastaan se on vieläkin yksinkertaisempaa.

V***nko verran minua kiinnostaa kuka jaksaa ja kuka ei. Kyse on siitä haluatko oppia jotain hyvin vai et. Jos haluaa uutta ja kivaa voi mennä aina peruskurssilta seuraavalle, tänään judoon ja huomenna karateen. Ja tarkoitus ei ole hinkata yhtä tekniikka koko vuoden, vaan onhan sitä olemassa muutakin opeteltavaa eri osa-alueilta.

Onkohan sen tekniikka sirkuksen ideana todellakin tarjota järkeviä vaihtoehtoja, vai pitää mielenkiintoa yllä? Minun henkisille ja fyysisille ominaisuuksilleni sopii parhaiten se "tekniikka" jonka avulla en ota palloon kun toikkairoin aamuyöllä ostaan makkaraa.

Just sanoi:
nonniin, ei mulla muuta.... :thumbs:

tähän väliin sellainen kysymys, että oletko muuten itse ikinä Magaa harrastanut?

Just sanoi:
Onkohan sen tekniikka sirkuksen ideana todellakin tarjota järkeviä vaihtoehtoja, vai pitää mielenkiintoa yllä? Minun henkisille ja fyysisille ominaisuuksilleni sopii parhaiten se "tekniikka" jonka avulla en ota palloon kun toikkairoin aamuyöllä ostaan makkaraa.

Saat kuvitella ihan mitä lystäät ja toivottavasti jaksat harjoitella tämän päämääräsi eteen. Pitkään siihen ei kyllä pitäisi mennä. (Max. se yksi vuosi ;))
Mutta meillä on selvästi aivan eri näkökulma ja tavoitteet.

training_day sanoi:
tähän väliin sellainen kysymys, että oletko muuten itse ikinä Magaa harrastanut?

Olen harrastanut, vuodesta 1997 lähtien. Entä itse?

Miklu:
oletko muuten lukenut sen J.Saarion artikkelin? Siitähän tämä keskustelu syntyi ja erityisesti siitä, että onko kaikella "tekniikalla" itsepuolustuksellista merkitystä... Kuten J.S. tähän vastasi: EI OLE!!
Mikähän sen myöntämisessä on niin vaikeaa..?

Just sanoi:
Minun henkisille ja fyysisille ominaisuuksilleni sopii parhaiten se "tekniikka" jonka avulla en ota palloon kun toikkairoin aamuyöllä ostaan makkaraa.
:lol2:

Just sanoi:
Olen harrastanut, vuodesta 1997 lähtien. Entä itse?

Olen ja harrastan edelleen. Tosin harrastanut vasta pari vuotta. Sitä ennen "vain" nyrkkeilyä.
Älä nyt kuitenkaan lähde mihinkään "mä olen harrastanut kauemmin kuin sinä joten tiedän paremmin juttuun" ;)

"""Älä nyt kuitenkaan lähde mihinkään "mä olen harrastanut kauemmin kuin sinä joten tiedän paremmin juttuun""""

En lähde, olen mielestäni hiukan kypsempi (vaikka ajan kanssa kyllä kokee ja oppii kaikenlaista :) ). Olin kuulevinani tietokoneeni äänentoisto laitteista kovan NNNNNNNNiiiiiiiiiiskkkk -äänen kun joku veti herneen syvälle sieraimeen.

Olen vain vahvasti sitä mieltä, että Magassa (niin kuin monessa muussakin lajissa) on mukana turhaa räpellystä. Siis turhaa itsepuolustuksellisesti. Voihan niitä tiettyjä asioita perustella vaikka koordinaatio- tai motivaatioharjoituksina.

Vaikka nyt sanonkin, että lajissa on jotain vikaa/viilattavaa, niin se ei tarkoita koko lajin olevan b-rapun suunnalta. Mutta Maga ei ole myöskään tie,totuus ja elämä, vaan kyllä siinä olisi korjattavaakin. Vaikka magaa harrastatkin, niin älä ota tätä lajiin kohdistuvaa pientä (mutta mielestäni ihan asiallista) kritiikkiä henkilökohtaisena loukkauksena.

Edelleen sanoisin, että lueskele vielä sitä Fighterin artikkelia Kymmenen vuoden päästäkin- otsikosta eteen päin. Ihan vain jos löytäisit minunkin näkemystäni sieltä jostain...

STR sanoi:
Krav Maga Kurssille tulijoita on eri tyyppejä, esimerkiksi:
...

Tuohan oli paitsi hauska myös ihan todenmakuinen luokittelu. Huomaa, että monenlaisia KM-kurssilaisia on tullut vuosien varrella katseltua.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Just sanoi:
En lähde, olen mielestäni hiukan kypsempi (vaikka ajan kanssa kyllä kokee ja oppii kaikenlaista :) ). Olin kuulevinani tietokoneeni äänentoisto laitteista kovan NNNNNNNNiiiiiiiiiiskkkk -äänen kun joku veti herneen syvälle sieraimeen.

Nope. Mulla ei yleisesti ottaen mene herne nenään kovin helpolla, eikä missään nimessä ainakaan keskustelupalstalla suoritettavan ajatusten vaihdon takia :)

Olen vain vahvasti sitä mieltä, että Magassa (niin kuin monessa muussakin lajissa) on mukana turhaa räpellystä. Siis turhaa itsepuolustuksellisesti. Voihan niitä tiettyjä asioita perustella vaikka koordinaatio- tai motivaatioharjoituksina.

Tuosta olen täysin samaa mieltä. Täydellistä lajia ei ole olemassakaan.

Vaikka nyt sanonkin, että lajissa on jotain vikaa/viilattavaa, niin se ei tarkoita koko lajin olevan b-rapun suunnalta. Mutta Maga ei ole myöskään tie,totuus ja elämä, vaan kyllä siinä olisi korjattavaakin. Vaikka magaa harrastatkin, niin älä ota tätä lajiin kohdistuvaa pientä (mutta mielestäni ihan asiallista) kritiikkiä henkilökohtaisena loukkauksena.

En ota henkilökohtaisesti, enkä myöskään väitä etteikö Magassakin olisi turhia asioita. Mielestäni niitä ei kuitenkaan ole häiritsevässä määrin vaan ainakin meidän seurassa suurin osa ajasta käytetään järkevien tekniikoiden opiskeluun ja kertaamiseen. "Kikkailuja" harjoitellaan harvemmin.

Edelleen sanoisin, että lueskele vielä sitä Fighterin artikkelia Kymmenen vuoden päästäkin- otsikosta eteen päin. Ihan vain jos löytäisit minunkin näkemystäni sieltä jostain...

Kyllä mä sen ihan ajatuksella olen lukenut, ymmärsin vaan sen omalla tavallani, kuten tuolla aiemmin jo selitin.

edit: pitää lukea jossain välissä vielä uudestaan, jos vaikka mieli muuttuisi ;)

Kuulin että jos haluaa edetä tasoissa, pitää tiettyyn tasoon suorittaa tietty määrä leirejä. Mikä on ensimmäinen taso, joka leirejä vaatii? Ja kuinka monta?

hmm.. ei pitäis kyllä kuulua tollanen magaan. Jos ei sit nyt ole muuttunu asia jotenkin.. Onhan noita v-mäisiä muutoksia tullut lähiaikoina niin paljon että kohta alkaa tulee liitto riitoja jne. Alkaa menee touhu kikkailuks.

Suomen Krav Maga Liitto on aikoinaan päättänyt, että yhteisen tason ylläpitämiseksi/valvomiseksi parilliset tasot (P2,P4,G1,jne.) tulee pääsääntöisesti suorittaa liiton leireillä.
Näitä leirejä ovat valtakunnalliset leirit joita on muutama vuodessa sekä lisäksi Israelilaisten kouluttajien leirit. Näiden lisäksi järjestetään muutaman kerran vuodessa erikoisluvalla tasokoeleirejä joissa noita tasoja voi suorittaa.
Mitään minimimäärää leireihin osallistumisen suhteen ei ole, mutta yleensä ihmiset kyllä osallistuvat sille leirille jossa tasokokeen suorittavat.

Tiedätte kai paremmin, koska en itse harrasta k-m:aa. Mutta olen kyllä jutellut krav-maga-harrastajien kanssa, ja ne väitti että joissain tasoissa on minimivaatimuksina myös tietty määrä pakollisia leirejä. Siinä on kuulemma rahastamisesta kyse, sillä kun leirit ovat pakollisia, niin porukat käyvät niissä. Koska joskus oli kuulemma niin, että huippu-valmentajat vierailivat suomessa turhan takia pienen leireihin osallistumisen takia. Tämän takia tasovaatimuksiin tuli pieniä muutoksia. Siis näin olen kuullut...

No mun korviini ei ainakaan asia ole kantautunut. En sit tiedä nykysääntöä koska laji muuttuu koko ajan. Tähän päivään mennessä on kyllä tasoja voinut käydä ilman mitään pakkoleirejä. Mutta kuuten VKA:kin sanoi niin parilliset tasot ja kaikki G:stä ylöspäin käydään leireillä oli ne sit isoja tai pienimuotoisia leirejä. Hokutoryu Ju-jutsussa ainakin harrastetaan tätä "pitää käydä tietty määrä valtakunnallisia suurleirejä ennenku pääset vyökokeeseen" meininkiä, mikä toisaalta on hyvä juttu mutta kalliit hinnat on perseestä.

~Proxi~ sanoi:
Hokutoryu Ju-jutsussa ainakin harrastetaan tätä "pitää käydä tietty määrä valtakunnallisia suurleirejä ennenku pääset vyökokeeseen" meininkiä, mikä toisaalta on hyvä juttu mutta kalliit hinnat on perseestä.

Allekirjotan ton väitteen. Ite olen tässsä viimeset viisi vuotta Hokutoryuta hinkannut. Noi leiri-jutut koskee vain ylempiä vöitä.

Ainakin meidän seurassa tasokokeeseen menemisen ainoa edellytys on ohjaajan suostumus. Ohjaaja katsoo että on tarpeeksi treenikertoja takana ja tekniikat hallussa. Onhan se tietenkin suositeltavaa että on tasokoetta edeltävällä leirillä mukana. Leirin ohjaaja (tasokokeen pitäjä) voi jo leirin aikana ennakkoon silmäillä treenaajien tekniikoita. Ei nyt kovin yksilöllisesti mutta ainakin saa peruskäsityksen esim. peruskurssilaisten tasosta. Itse tasokokeessa katsotaan sitten tarkemmin / yksilöllisemmin tekniikat läpi.

"Mutta olen kyllä jutellut krav-maga-harrastajien kanssa, ja ne väitti että joissain tasoissa on minimivaatimuksina myös tietty määrä pakollisia leirejä"

No tämä väite ei nyt vain pidä paikaansa. Ainakaan Suomen Krav Maga Liitossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom