Krapulat pahentuneet vuosien myötä? Vinkkejä krapuloiden hoitoon?

Nää on toiminu ainakin meikäläisellä:

1. Juo myös välillä vettä koko illan ajan.
2. Yritä pysyä yhdessä juomalaadussa (esim. olut) koko ilta.
3. Syö jotain rasvaista ennen nukkumaan menoa.
4. Juo reilusti vettä ennen nukkumaan menoa.
5. Jos taipumusta päänsärkyyn, ota tabu suosiolla ennen nukkumaan menoa.

Itellä selkeesti suurin apu on ollut kohdasta 1. Illan mittaan tilailee aina silloin tällöin myös vesilasin samalla kuin alkoholia, ja huitasee sen (veden) siinä tiskillä huiviin.

Tiiätkö miksi tuo tuomii? Siksi että jos pystyt tuossa pysymään, niin en edes ole niin päissäsi että tulisi kunnon jysäriä.

Itsellä aina ollut krapula ryyppäämisen jälkeen, niin pentuna kuin tänäpäivänäkin.

Jos sitä oikeasti malttaa nappailla vettä ja syödä hyvin, niin ei yleensä ole kyllä kaksin käsin edes ryypätty. Jos sitä ryyppää niin että muisti pätkiin ja oikeasti kännissä, niin krapula on takuuvarma. Ei tuolloin nimittäin riitä järki edes juoda niitä vesiä sun muita.

Ja tosiaan tuollaiset kahden päivän känäilyt on kyllä jees kuten Kimmel sanoi, mutta hitto että niistä kestää toipua pitkään, liian pitkään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on mennyt siihen, että kun "nuorempana" 18-20v tuli juotua se kahesti kuukauteen niin oli aivan järkyttäviä darroja aina. Nyt kun juo sen kolme kertaa vuoteen ja on välillä ihan kunnonkin tinassa niin oon kympiltä aamulla tikkana pystyssä eikä mitään darraa. Kaverit aina yrittää vittuillaakseen soitella seuraavana päivänä et onko oloja kun et ikinä juo ni joudun aina vastaamaan, että ei krapula tähä mun teräsvartaloon iske ;) Lienee ehkä lähempänä totuutta se, että kestää viunaa niin helvetin vähän, että selviää siitä kaatokännistä varmaan tunnissa.

tässäpä muutama mikä saattaisi auttaa: http://iltalehti.fi/terveys/2011121614960990_tr.shtml
http://www.iltalehti.fi/elintavat/2011090214311083_el.shtml

vesi, särkylääkkeet, uni ja loiventavat ovat tietty kaikki hyviä keinoja. MUTTA! mä lähtisin etsimään tähän sellaista henkistä helpotusta. on aivan vitun mahtava lähteä varsinkin samalla porukalla syömään, pelaileen bilistä tai kesällä vaikka makoilemaan biitsille ja katseleen tsikuja. ottaa siinä sitten samalla sitä pientä tasoittavaa/nostattavaa samalla, polttelee norttia ja kelailee edellisen illan tapahtumia. varsinkin jos ei ole morkkista hirveästä tuhlaamisesta, tappelusta tai illan rumimman panemisesta, niin mikäs sen mukavempaa?

Ikää ei mulla ole vasta kuin 28v, mutta olen viimeisen 5vuoden ajan ollut kaveriporukasta se joka tärisee niin pahasti useamman päivän ajan, että kaverit saavat sympatiakrapulan pelkästä katsomisesta. Tässä omat niksit yhden päivän dokailujen vaikutusten pienentämiseksi. Kuten jo sanottu 2-3 päivän seteistä tulee jotenkin lievempi darra (kestää toki pidempään).

1. Jotain ruokaa valmiiksi yöllä jääkaappiin, tai grillin kautta kotia. Reilu litra vettä, josta puoli litraa multivitamiinisekoitusta + kaikki muut mahdolliset lisäravinteet (omega3, magnesium, jne...)
2. Aamuksi sängynviereen vettä valmiiksi taas joku litra, ja multivitamiiniporetabletti, ja heti kun ekan kerran havahdut kuivaan suuhun niin vedät jälleen vähintään puol litraa multivitamiinijuomaa. Sit vielä par tuntia lisää unta.
3. Heti uudelleen herättyä kun promilleja on vielä veressä, niin vedät kunnon ruuan. Ei mitään liian rasvaista, mutta suolaista settiä saa olla, suolakurkkua, vihanneksia + jotain lihaa toki. (lisävitamiiniä taas naamaan :D )
4. sohvalle vielä pariksi tuntia nukkumaan. Parempi vetää vaan unilla ihan reilusti jonnekin kolmeen asti iltapäivällä ja olla sen jälkeen semi hyvässä kunnossa, kuin sinnitellä hereillä ja kärsiä koko päivä.

Vaihtoehto B: Tasoittavaa naamaan. Suosittelen Änkeröä (puolet lonkeroa, ja puolet appelsiinimehua)

On kyllä ihan paskapuhetta, että yhdellä päivällä saisi pahemman krapulan aikaan, kuin jollain kunnon muutaman päivän kuurilla. Yhdestä päivästä ei saa oikein muuta kanuunaa, kuin kuivan suun ja väsymyksen.

Mitä noihin kunnon kanuunoihin tulee, niin eipä niihin oikein mitään lääkettä ole. Jos maltti pysyy sen verran, että muistaa, mitä on juonut, nukkuukin edes jotenkin järkevästi juomisen ympärillä, niin kanuunat on ihan siedettäviä. Sit, kun juo kaikenmaailman viinat sekaisin, ja useamman päivän putkeen, niin on kyllä ihan turha miettiä jotain krapulasyömisiä, kun ei voi mitään muuta tehdä kuin täristä sängyssä. Ja sekin vielä menis, mutta nykyään menee nukkuminenkin ihan sekaisin useammaksi päiväksi, jos vetelee noita pidempiä turneita.

Tasottelukin on ihan turhaa jossain jättikanuunassa, kun kaikki maistuu paskalle, ja loppujen lopuksi sellainen määrä, joka tarvittais olon korjaantumiseen, tarkoittaa jo uutta känniä.

Allekirjoitan. :D Kahden-kolmen päivän kännirännit on parhautta! Noin yleisesti ottaen etenkin kakkospäivä, kun porukka heräilee samasta paikasta koko pitkä päivä on vasta edessä. Silloin sattuu ja tapahtuu! :D

On se hienoo, mutta joskus se päivä on todella pitkä :D Hauskaa/kauhistuttavaa havaita joskus puolenpäivän jälkeen olevansa ihan hirveässä pierussa.

Onko muilla kokemuksia krapulaan liittyvien morkkiksien pahenemisesta iän myötä? Vaikkei varsinaisesti olisi törttöillyt, tai ainakaan muista törttöilleensä, niin silti on sellainen kevyt henkinen ahdistus seuraavana päivänä.

Ei ole krapulat pahentuneet. Johtunee siitä että edes jotain on oppinut itsestään vuosien mittaan, eikä tule ihan niin kiukuspäissään kipattua.

Mä oon kyllä kans sitä mieltä että vanhemmiten krapulan laatu on pahempi :) Toki olihan niitä kuolema-tulee-päiviä nuorempanakin (yli 10v sit) mutta niitä oli selkeesti harvemmin verrattuna juomiskertoihin, nykyään se on aina. Toki ei tula samaan malliin dokailtua kuin sillon että olisko tottumiskynnys mun kohdalla? Ja sen muistan että nuorena ei pieni tissuttelu (sixpack) tuntunu aamulla missään vaan nykyään jo senkin huomaa että on tullu maisteltua ja saattaa joskus vaatia jopa sen buranan että voi edes kotoaan lähteä.

Nimim. Viime sunnuntai sängyn/sohvan pohjalla

Helvatan helvata. Tää ketju on samanlaista myrkkyä kuin panettaa -ketju. Sitä kun lukee, niin alkaa panettaa. Nyt kun lukee tätä, niin tekee mieli tempasta parin päivän känniränni. :D

Mä komppaan kans Jalia joka kerto et sixpäkistäki tulee darra. Jos tinaan yhen päivän nii krapula kestää yleensä pari päivää. Jos juon vaikka pe ja la niin tiistaina rupee kunnolla ruoka maistumaan mutta huomaa kyllä vielä että kaikki ei oo kunnos. Ikää kuitenki vasta 20, että ei huvita hirveesti ajatella miten pärjää sitte ku on 30v.

Meikä ruukaa kaverin kanssa lähteä krapulassa talsimaan metsään. Onpa mulla ihan sitä toimintoa varten fivetenin kengätkin ostettuna ja niitä kenkiä onkin roudailtu repussa aina kun on lähdetty maakuntamatkoille =). Krapulassa voi aikaa hukata helpostikin muutaman tunnin ihan vaan luonnon ihmeitä kattelemalla. Parhaita on just hetket kun yhtäkkiä hokataan esim. miksi lehtimetsissä maassa on enemmän lunta jne. hörhöajatuksia, joita ei selvinpäin tulisikaan mitenkään ajatelleeksi.

Kaikkein parashan on tehdä juominen niin kuin ammatillaiset (siis venäläiset). Eli ei mee sinne baariin 10h niin ettei syö mitään. Vaan ihan siitä ekasta ryypystä asti syö melkeen kokoajan jotain. Parashan on -jos voi olla niin- että juo ihan kotosalla/mökillä kavereitten kanssa, niin että parin tunnin välein on ainakin jotain syötävää.
Ja tietty sekin että tekee muutakin kuin juo. Ainakin niin kauan kun voi tehdä muutakin kuin pelkästään kaataa jotain kurkusta alas.

Ja sitten tietty kun se krapula kuitenkin tulee, niin ne loiventavat on kuitenkin jossain vaiheessa melko käteviä. Ainakin sen verran että saa taas syödyksi ja muutama illalla että onnistuu jotenkin nukkumaan yli 10min pätkiä.

Tosiaan jos on sen 2-3pvä vetänyt 100 kaljaa +baarijuomat niin ettei ole syönyt juuri mitään niin onhan siinä ihan pahin mahdollinen olo. Siinä vaiheessa ei sitten enää auta oikeen mikään kun ei voi nukkua, ei voi syödä, ei voi olla, ei voi tehdä mitään muuta kuin juoda. Mutta tässä tilanteessa ei edes enää okseta eikä pääsärkyäkään ole, elämä on vaan muuttunut painajaiseksi ja toivoakin on enää hirveän vähän. Ja kestää kauan. Se henkinen pahoinvointi on jotain sanoinkuvaamatonta. Hy Hy.

Eli tiivistettynä: Se on se syöminen.

Mä komppaan niitä morkkiksia! Vaikka tietäisi tarkkaan ettei ole sanonut tai tehnyt mitään kovin tyhmää, tulee darrapäivänä paha morkkis, jopa ahdistus. Sitä ei saa pois millään.

Tasoittavat. Klassinen krapulateoria sen todistaa:

rtxkh6cd9

edit. kuva linkkinä kun ei nyt suoraan näy.. http://postimage.org/image/rtxkh6cd9/

H=humala

K=krapula

A=aika

Vasemmassa kuvassa ei otettu tasoittavia, oikeassa kolme. Selvästi pienempi krapula. ;)

Viimeksi muokattu:
Itse kun dokailen välillä liikaa ja ikää on sen 34, niin darrat on välillä jo hirmuisia. Tässä ehkä muutama juttu mikä voi auttaa edes vähän:

- Kunnon safkat, 1,5 litraa vettä ja kuussatanen ibuprofeeni ennen nukkumaanmenoa päissään.
- Vahvoja b-vitsku tabuja naamariin ennen kun alottaa dokaamisen, ennen nukkumaanmenoa ja herätessä.
- Ainoat oikeasti toimivat darralääkkeet (jotka siis eivät ole päihteitä, toki bentsot, yms. jelppii kans) on happosalpaajat ja loperamidi (imodium). Muuten auttaa ainoastaan aika. Ja nämä kaksikin auttavat ainostaan darran aiheuttamiin pötsioireisiin.

Ihan kuule varmasti.
Ei mulla ole ainakaan mitään ongelmaa aamulla herätä jos menen nukkumaan klo 4.00, mutta kyllä mulla vitun paha on aamulla olla jos sen 0,7 lekan ja baarissa 100€ tuhoaa.
Ok, huonosti artikuloin. Lähinnä tarkoitin sitä että jos juo vaikka sen 6-packin kaljaa ja nukkuu huonosti niin mulle tulee siitäkin jo darra. Mutta taas jos juo vaikka 9 kaljaa ja menee nukkumaan ajoissa, eipä dara kolkuttele. Tällöinhän kyse ei ookaan mistää dokaamisesta vaan pikku tissuttelusta, mutta ymmärrät pointin

On kyllä ihan paskapuhetta, että yhdellä päivällä saisi pahemman krapulan aikaan, kuin jollain kunnon muutaman päivän kuurilla. Yhdestä päivästä ei saa oikein muuta kanuunaa, kuin kuivan suun ja väsymyksen.
Meitä on moneen junaan. Itse en pääsääntöisesti saa edes krapulaa aikaan. Tai mitään mitä voi krapulaksi kutsua. Kuivan suun ja vähän höntin olon korkeintaan. Eikä se muutu siitä miksikään pidemmilläkään ränneillä, vaikka vetää kunnon koomat joka päivä. Mulla on kaksi kertaa ollut ihan oikea krapula ja nekin on tulleet ihan yhden illan ottamisella. Silloin oli sellainen olo, että ohhoijaa. Tärisin vaan sängyssä, enkä uskaltanut liikkua, eikä nukkumaan pystynyt. Päässä pyöri ja mahassa velloi ja oli ihan helvetin huono olo. Just sellainen kunnon kuolemakrapula. Ihan tuurista kiinni millaisen rapelin sattuu saamaan.

Ja vielä siitä, että meitä on moneen junaan: PJT tossa sanoi, että nukkuu nukkuu ja nukkuu. Kiva jos pystyy. Minä kuulun niihin, joille ei uni maistu krapulassa. Voin tulla neljän - viiden aikaan baarista kotiin, painella nukkumaan ja sammua siihen paikkaan ja herätä siinä yhdeksältä tai viimeistään kymmeneltä, enkä pysty sen jälkeen nukkumaan vaikka yritän. Ei vain yksinkertaisesti tule uni, vaikka edelleen väsyttäisi. Joskus alkuillasta pystyy seuraavan kerran nukkumaan ja silloin yleensä väsyttääkin ihan sopivasti. Mutta nukkumaan ei silloin viitsi mennä enää, joten se on kärsittävä koko päivä, jos nyt mun krapuloilla jotain kärsittävää on.

Niin, siitäpä se on kysymys, mitä kukakin kutsuu juomiseksi. Kunnon sarjoilla tulee aina krapula ja se pahenee iän myötä. Piste. Nimimerkillä "En pahemmin maistele"

Tässä hyvä pointti myös. Siinä missä jonkun "dokailu" tarkoittaa sitä että juodaan muutamia drinkkejä + pari kaljaa ja ajoissa nukkumaan niin toiselle se voi tarkoittaa sitä että juodaan auringonnousuun saakka jolloin alkoholin määrä on helposti 3-kertainen tuohon ensimmäiseen ryhmään verrattuna. Jos ennen nukkumaan menoa muistaa (=kykenee) juomaan vettä, ottamaan vitamiinia, syödä hyvin ja harjata hampaat niin ei kyllä ole edes ryypännyt vaan lähinnä tissutellut.

Ja se on kyllä taivaan tosi että krapulat pahenee iän myötä. Tällä iällä (reippasti yli 3-kymmentä) niin kunnon kännäilyn jälkeen krapula kestää helposti 3 vuorokautta. Kun parikymppisenä krapula kesti sen 3 tuntia. :rolleyes:

Tässä hyvä pointti myös. Siinä missä jonkun "dokailu" tarkoittaa sitä että juodaan muutamia drinkkejä + pari kaljaa ja ajoissa nukkumaan niin toiselle se voi tarkoittaa sitä että juodaan auringonnousuun saakka jolloin alkoholin määrä on helposti 3-kertainen tuohon ensimmäiseen ryhmään verrattuna. Jos ennen nukkumaan menoa muistaa (=kykenee) juomaan vettä, ottamaan vitamiinia, syödä hyvin ja harjata hampaat niin ei kyllä ole edes ryypännyt vaan lähinnä tissutellut.

Ja se on kyllä taivaan tosi että krapulat pahenee iän myötä. Tällä iällä (reippasti yli 3-kymmentä) niin kunnon kännäilyn jälkeen krapula kestää helposti 3 vuorokautta. Kun parikymppisenä krapula kesti sen 3 tuntia. :rolleyes:

Toleransseja on sen verran, että yllämainitut toimenpiteet pystyy suorittamaan vaikka olisi imuroinut sen 20 alkoholiannosta illan aikana. Ja valitettavasti darran määrään vaikuttaa alkoholin määrä, eikä jurrin määrä...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom