kouluruoasta

kerran ku järjestettiin kahvitusta vanhempainiltaan yläasteella nii satuin huomaamaan lapun siellä jossain pöydällä. Koulussa ne annokset maksaa keskimäärin 1€ ja aika moni oli toosi paljon alle. Siitä voi päätellä laatua. Elintarvikkeiden hankinnassakin joudutaan kilpailuttamaan ja täällä esim. perunat kuoritaan edellisenä päivänä, kun ennen ne kuorittiin aamuyöstä. Pomppii paremmin ;)
Monista ruokalajeista on kyllä onnistuttu tekemään aika karseen makusia. Olispa aina ees ketsuppia, sillä sais vähän peitettyä makua :-D
Sit nää jotka sanoo:"se on ihan hyvää" voi olla hiljaa, jos ei ole asiasta omakohtaista kokemusta. Tietenkin nämä vaihtelee eri keskuskeittiöiden piirissä.
sanotaan, että makuasioista ei voi kiistellä, mutta mistäs sitte? tosiasioista?:D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meidän amiksessa on kyllä peruskouluruokaa laadukkaampaa safkaa, tuossa oppilaitoksessa kun sattuu olemaan muun muassa ravintolakokkilinja, ja nuo opiskelijat ovat sitä ruokaa sitten tekemässä.

ei ole asiasta omakohtaista kokemusta?!?!?!

tietääkseni suomessa on peruskoulu pakko käydä:hyper:

jos on suorittanu ton pakollisen koulutuksen joskus 70-luvulla nii tais sillon olla ruoka vähän erilaista. Mun käsittääkseni noi budjetit vaihtelee vähän joka vuosi ja sen mukana se mitä on tarjolla. Omakohtaisella kokemuksella tarkoitin nykyaikaa. Tietää katos minkälaista se sapuska on nykyään.

Tänään koulussamme olikin sitten jouluateria, oikea juhla-ateria. Kutsuvieraina oli kunnanjohtajia ja muita tärkeiksi luokiteltavia henkilöitä. Parasta tässä ateriassa ei kuitenkaan ollut itse ruoka, vaan juomatarjoilu, jonka suoraan pöytiin hoitivat koulumme nätit opiskelijatytöt.

Sanon vaan että kouluruoan maku, taso ja laatu on hyvin paikkakuntakohtasta. Hesassa mitä kuullu nii sairaan hyvät ruoat.
En menis hehkuttamaa Kouvolan ruokii. Sillo ala-aste ikäseen oli sairaan hyvät ruoat. Lihapulliiki oli ja sellasta. Kunta köyhty köyhtymistään ja sen huomas ruoan laadusta ja kovaa.
Tän vuoden kesää asti huonontunu mut nyt merkittäviä parannuksia ilmeisesti oppilaitten vanhemmatki valitti. Ei todellakaan täällä ole mitää kovatasosta ruokaa mutta ihan hyvää nykyään joinain päivinä. Tomaattikastiketta lihapullil ei näkynyt enään nejännen tai viidennen luokan jälkeen :(
Ikävä vanhoi kouluruokii.

itellä koulu alkaa klo 8 ja klo 9 saa aamupuuron joka mielestäni helvetin hyvä. :worship: yleensä vedän täyden lautasellisen puuroa. sitten noin klo 11.30 saa kunnon ruokaa joka mielestäni 90% hyvää. Pistää kans vituttaan noi ketä ottaa ensin ruokaa vitusti lautaselle ja muutaman lasin maitoa, sit kaverit lähtee tupakalle ja niittekkin on pakko lähtee jolloin ruokaa jää puoli lautasellista ja viä maidotkin heitetään meneen. :curs: Sen viä ymmärtää jos sattuu olemaan hyvää ruokaa ja otat hieman liikaa etkä oikeesti jaksa syödä kaikkea, mut tollasilta mielestäni kouluruuoan saisi kieltää.

Tuolla puhuttiin 2.5e ja jopa 2.5e ruokarahsta/päivä/oppilas. Täällä tuo summa on 0.75e.. Ruoka kuitenkin on hyvää eikä kukaan väliin tule vaikka sitä enemmänkin lautaselle latois.
Mietin vaan millasia gourme aterioita tuolla kahella ja puolella eskolla saa. :rolleyes:

Meillä kun on tällanen pienempi kunta (22,000 ihmistä), niin täällä tuo ruokailupuoli jokseenkin toimii koulussa. Ite oon nyt lukiossa, vasta rakennetussa. Ruuat tulee Amicalta ja viereisen yläasteen oppilaat syö meidän puolella..

Kuitenkin sitten, kun kattelee siitä sivusta niiden ruokailua, joka kolmas syö kunnolla, muilla on sitten tippa kastiketta lautasella ja kaksi leipää jonka vetävät napaan, tai yksi peruna ja leipä jne. linjalla.. Kun eivät ihmiset yläasteella kehtaa syödä, jokuhan voi vaikka nähdä! :hyper:

Enivei, meillä ei maidon suhteen ole koulussa rajoituksia, mutta ruoassa yleensä lukee 2-3 opiskelija kalapuikkojen etc. kohdalla (jotka ovat muuten loistavan makuisia, kun melkeinpä aina ruoan kanssa tarjolla loistavan makuista kermaviilikastiketta :kuola: ), mutta ite kyllä vedän niin paljon ruokaa että napa paukkuu. Sellasesta 8-10 pihviä / kalapuikkoa tulee syötyä, + 4-6 perunaa, salaattia ja leipää. Yhden kerran tuli joku yläasteen täti-ihminen huutamaan että syön liikaa pinaattilettuja, ja että katoinko annossuosituksia (joita ei sinä päivänä edes ollut), mutta muuten on opettajat / keittäjät kyllä vaan hymyilleet kun ruoka maistuu.
Sitä paitsi, ylimääräiseksihän sinne sitä jää, kun ne yläastelaiset eivät syö, niin kai se on jonkun käytävä vähän kompensoimassa toiseenkin suuntaan.. ;)

Mulla alkaa lukiossa ruokailu klo 11.25 ja seuraava oppitunti alkaa 11.50
Jonottamiseen sun muuhun menee myös vähän aikaa joten itse syömiseen jää aikaa noin 15 minuuttia, ja se ei riitä:(
Ei kerkiä millään syömään kunnolla. Vaikka koko ajan söisin niin paljon kun pystyn nälkä tulee viimeistään parin tunnin päästä.
Söisin kyllä koulussakin kunnolla jos ruokailuaikaa olisi enemmän:wall:

Odotahan kun menet armeijaan!
Ei tietoakaan ruhtinaallisista 15 minuutin ruokailuista,
aikaa syödä 10 min ja seuraava ateria 5 tunnin päästä, kyllä silloin jo vähän huonompikin ruoka maistuu! :hyper:

Itsellä joskus sellasia jaksoja että kauhee nälkä tunnilla, sit menee ruokailuu eikä saa mitää yhtäkkiä alas. Onneks vaan joskus. Johtunee lähinnä siitä että koulun ilmapiiri vaan vituttaa. Mutta yleisesti kouluruoka on Suomessa ok ja kivempi se on tunnilta kävellä tiskille lappaamaan safkaa kun mennä kiireellä kotiin laittamaan jotain.

Odotahan kun menet armeijaan!
Ei tietoakaan ruhtinaallisista 15 minuutin ruokailuista,
aikaa syödä 10 min ja seuraava ateria 5 tunnin päästä, kyllä silloin jo vähän huonompikin ruoka maistuu! :hyper:

On muuten taivaan tosi. Oppii nirsompikin (esim. minä ennen) kaveri ajattelemaan ruokaa polttoaineena. Ensimmäisellä pidemmällä leirillä oli vielä näitä "en syö hernesoppaa/kalakeittoa/whatever" ja "oon dieetillä" poikia ja tyttöjä, mutta toisella leirillä pisteltiin jo kaikki syömäkelpoinen ääntä kohti vaikka kylmänä. Ei meinaan ollut kivaa tetsailla kovin pitkään tyhjällä mahalla...

Koulussahan tällä ei ole väliä, kun kioskilta saa mässyä.

Vaan ei tuossa laitosruuassa aina kehumista tosiaan ole, hirveästi öljyistä pastaa ja jauhokastikkeita muutaman lihanmurusen kanssa. Dieetillä ei hirveästi naurata, mutta lihasmassaa hakieassa luulisi ilmaisen sapuskan kelpaavan ainakin kasvuikäiselle.

kouluruuat on kyllä perseestä,varsinkin se lautasmalli jota koulut "noudattaa" on päin peetä.Lihat puuttuu kokonaan ruuista,mutta kyllä sitä silti aina tulee syötyä ja plussana on että saa maitoa ja leipää/näkkäriä

Eh, onko siis mikä peruste tuossa? Ymmärrän jos peruste on, että keskuskeittiöstä tulee yleensäkin huonompaa teollisen makuista "what not pöperöä" mutta mieti nyt ennen kirjoittamistasi vähän. Vanhuksille ja kehitysvammaisille sun mielestä siis syötetään ja saadaan syöttää huonoa ruokaa? Kaikki kehitysvammaiset ovat siis tuon ruoan piirissä eikä heitä ole kotihoidossa? Vanhuksetkin kaikki siis hoitokodissa?

Sinä varmaankaan et asu koulussa eli saat muuallakin ruokaa ja voit varmasti vaikuttaa omaan ruokailuusi enemmän kuin nämä kaksi mainitsemaasi ryhmää (jotka siis syövät ulkopuolisten valmistamaa ruokaa). Miksi siis sinulle pitäisi ruoan olla niin paljon parempaa kuin näille henkilöille?
Jos se ruoka on niin huonoa niin eikö pitäisi protestoida sitä miksi kukaan joutuu moista syömään, ainakaan joka päivä ja pitkin päivää.Sulle se on yksi ateria päivässä tuosta paikasta mutta näille siis kuitenkin noin 4-5 ateriaa. Vieläkö vituttaa?:david:

Tietääkseni noi vanhuksille ja vammasille jaettavat ruuat jakaa yksityiset yritykseyt ja luulisin että ne ne myös valmistaa.. Oon joskus maistanu tollasii annokisia joita niille jaetaa ja voin sanoo että oli iha kotipöperön veroista mielestäni.. Tämä siis Helsingissä..

Edit: niin siis piti tota postia quotee joka kritisoi vanhusten ja vammaisten ruokia..

Mulla alkaa lukiossa ruokailu klo 11.25 ja seuraava oppitunti alkaa 11.50
Jonottamiseen sun muuhun menee myös vähän aikaa joten itse syömiseen jää aikaa noin 15 minuuttia, ja se ei riitä:(
Ei kerkiä millään syömään kunnolla. Vaikka koko ajan söisin niin paljon kun pystyn nälkä tulee viimeistään parin tunnin päästä.
Söisin kyllä koulussakin kunnolla jos ruokailuaikaa olisi enemmän:wall:

Viime jaksosta lähtien mulla on ollut periaatteessa 50 min ruokailu, sekään ei tahdo aina riittää.:D

Oon mää kyllä aika hidas syömään.:eek:

Proteiinilähde olis ihan ok lisä...

Juo maitoa sen litran siihen päälle, jos niin kovasti pelkää saavansa liian vähän rotesiinia.

samaa mieltä, että sais olla proteiinipitoisempaa ruokaa, ettei tartte aina latkia sitä kolmee tai neljää lasia maitoo. Olis vaikka salaatin lisäks raejuustoo tarjolla jos ei muuta voi.

E. oli tullu uus viesti tätä kirjottaessa. Voin tunnustaa, että ison satsin jälkeen ruokaa ei jaksa vetää litraa maitoo. Olis sinne mahaan kiva saada sen maidon lisäks jotain muutakin ku kello kahdestatoista pitäis pärjää puol neljään tai puol viiteen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom