kouluruoasta

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse en valita vaan ääntä kohti menee ruoka kuin ruoka. Mulle tasan yksi hailee miltä ruoka maistuu, mulle ruoka on vaan polttoainetta ja rakennusainetta.

Asennetta. Tosin siinä vaiheessa kun on tasan samat ravintoarvot omaavaa ruokaa ja kooltaan samanlaisia, niin veikkaan silti, että se paremmanmakuinen tekee kauppansa;)

TOTTA.:kuola:

e. mua oikeasti ärsyttää kuinka niinkin moni jaksaa aina valittaa siitä ruuasta:curs:
niissä perunoissakaan ei oikeasti ole mitään vikaa, päinvastoin:kuola:

ronnie, ei pidä yleistää taaskaan tätä hommaa. Toiset asuu rikkaimmissa kunnissa kuin toiset, sen takia myös varmasti vaikuttaa kouluruokaan. siellä koulussa missä olin yläasteen oli kyllä aivan paskat ruuat ja on edelleen koska käyn samassa ruokalassa syömässä kun nykyinen opiskelupaikka vieressä.

Ja homma vain huononee, sillä ens viikosta lähtien ruuat tulee suoraan keskuskeittiöstä mistä syötetään ruuat vanhuksille, kehitysvammasille... :wall:

Asennetta. Tosin siinä vaiheessa kun on tasan samat ravintoarvot omaavaa ruokaa ja kooltaan samanlaisia, niin veikkaan silti, että se paremmanmakuinen tekee kauppansa;)
Joo siis kyllähän aina valitsen sen paremman makuisen, mutta en kyllä tingi ravintoarvoista tippaakaan vaikka onkin hyvää.

Itse en valita vaan ääntä kohti menee ruoka kuin ruoka. Mulle tasan yksi hailee miltä ruoka maistuu, mulle ruoka on vaan polttoainetta ja rakennusainetta.
:)

Siis siitä lähdetään, että suomessa kouluruuat on niin perketin hyviä. Turhaa itkua siitäkin. Opiskelijana, kun vertaa vaikka mitä tekee kotona ruokaa ja vertaa koulun mahtipöperöihin, niin voi hyvällä omallatunnolla sano, että NAM. Niin paljon voi ottaa kuin haluaa, jos ei jää kiinni ja maitoa saa kuinka paljon vaan.

Näin oli ehkä ala asteella :(. Meidän amk:ssa on amica, ja ei tod saa ottaa niin paljon kuin haluaa. Yleensä se on 7 lihapullaa, 2 kala palaa jne...ja 1 lasi juotavaa (+ vettä). Ja ei se mitään herkkua aina ole mutta sitä tulee syötyä joka kerta kun on koulussa :). Eniten ärsyttää toi että ei saa ees ottaa kahta lasillista piimää :itku:

Näin oli ehkä ala asteella :(. Meidän amk:ssa on amica, ja ei tod saa ottaa niin paljon kuin haluaa. Yleensä se on 7 lihapullaa, 2 kala palaa jne...ja 1 lasi juotavaa (+ vettä). Ja ei se mitään herkkua aina ole mutta sitä tulee syötyä joka kerta kun on koulussa :). Eniten ärsyttää toi että ei saa ees ottaa kahta lasillista piimää :itku:

Joo sama juttu. Meiän AMK:ssa on sodexho ja ihan samanlaiset säännöt... vituttaa se yks lasillinen vaan maitoa. Ku niitä lihapullia yms lihaperästä protskua sisältävää ruokaa saa ottaa niin vähän ni sais sentään pari lasia maitoa ottaa, että sais tarpeeks protskua mutta ei... :curs: :curs: :curs: Pointsit pitää kuitenkin antaa niistä meiän erikoisannoksista. Usein on jotain kalaa tai kanaa ihan kunnolla niissä eli protskua riittää. Jos ei vaan se hieman suolasempi 3,5€ hinta (opiskelijoille) haittaa. Normaali safka sen 2,35€ kelan ateriatuella.

minusta 2/3 ruuista on hyviä loput menee väkisin :urjo:

Sama. Enitenhän mua tossa kouluruoassa vituttaa se, että safkat jotka vois olla hyviä, onnistutaan pilaamaan. Esimerkiks kirjolohikiusaus, joka on aian poltettu ihan ruskeeks ja kirjolohta on se kolme palaa/vuoka. Sama kaikki liha-, kala- ja broileripullat jotka on poltettu kivikoviks.
Meilläpäin kaikkiin kouluihin tulee ruoat siis samalta keskuskeittiöltä ja suurin osa on jotain Saarioisten valmissafkaa.

Ja homma vain huononee, sillä ens viikosta lähtien ruuat tulee suoraan keskuskeittiöstä mistä syötetään ruuat vanhuksille, kehitysvammasille... :wall:

Eh, onko siis mikä peruste tuossa? Ymmärrän jos peruste on, että keskuskeittiöstä tulee yleensäkin huonompaa teollisen makuista "what not pöperöä" mutta mieti nyt ennen kirjoittamistasi vähän. Vanhuksille ja kehitysvammaisille sun mielestä siis syötetään ja saadaan syöttää huonoa ruokaa? Kaikki kehitysvammaiset ovat siis tuon ruoan piirissä eikä heitä ole kotihoidossa? Vanhuksetkin kaikki siis hoitokodissa?

Sinä varmaankaan et asu koulussa eli saat muuallakin ruokaa ja voit varmasti vaikuttaa omaan ruokailuusi enemmän kuin nämä kaksi mainitsemaasi ryhmää (jotka siis syövät ulkopuolisten valmistamaa ruokaa). Miksi siis sinulle pitäisi ruoan olla niin paljon parempaa kuin näille henkilöille?
Jos se ruoka on niin huonoa niin eikö pitäisi protestoida sitä miksi kukaan joutuu moista syömään, ainakaan joka päivä ja pitkin päivää.Sulle se on yksi ateria päivässä tuosta paikasta mutta näille siis kuitenkin noin 4-5 ateriaa. Vieläkö vituttaa?:david:

itsekkin kun syön yliopistolla niin melkein aina saa ottaa riisiä perunoitten sijaan koska ne perunat on niin kumisia ja pahoja...ja tämä on aika yleinen mielipide niistä. mut minusta tää threadi alkaa menee aika :offtopic: eli alunperin lähdin hakemaan että onko muilla tällasta ettei saata syödä oikeen mitään aamupalaksi/lounaaksi?

Itsellä ei ole muuta kokemusta kuin, että kun oltiin syömässä eräässä amk:ssa niin sielä se ruokailu meni jo melkein pelleilyksi. Piti jotain kelakortteja ottaa ja leimailla lippusia ja lappusia ja rahaa ja hirveä puljaaminen niitten kanssa, että pääsi ruokapöytään saakka edes.

Joskus jos jotkut rajoitukset koskevat ruokaa, niin aamulla käy kaupasta ostamassa litran maitoa ja jonkun purkin jos keittiössä on niuhoja ruuan suhteen.

Itselläni ei ole kokemusta kouluruoasta ylä-asteen jälkeen. Lukion ruokalassa en ole edes koko kolmen vuoden aikana käynyt. Syynä eräs harmittava vaiva.

Kysyisinkin, miten kouluruoan voisi terveellisesti korvata. Minkälaiset eväät kannattaa ottaa mukaan? Tuntuu vähän huonolta olla 6-8 tuntia syömättä, mutta ei kyllä eväsleivätkään tunnu oikein riittäviltä.

Nykyään tuolla ruokailun skippauksella alkaa jo luultavasti olla vaikutusta, sillä treenipainot ja paino (77kg) on pysyneet miltei samoina 3,5 kuukautta.

Arvostaisin suuresti, jos joku kertoisi hyviä neuvoja kattavan evässatsin rakentamiseen.

Protudrinkki + joku hedelmä.

E: Ai en huomannut kattoo, että et tarkoittanut välipalaa :jahas:

Täältä tulee soraääni: ala-asteella, yläasteella ja lukiossa oli ihan hirveät ruuat. Todella harvoja pystyi syömään. Nykyisin yliopistolla löytyy kyllä aina joku hyvänmakuinen vaihtoehto, etenkin kun huomioi ne vähän päälle 4 euron annokset, joissa on usein jo enemmän lihaa/kalaa. Sinänsä ihan odotettuakin kun yhdessä ravintolassa on 3-6 vaihtoehtoa ja varmaan lähemmäs 20 opiskelijaravintolaa lähialueella.

Mun mielestä on ihan naurettavaa valittaa ettei kouluruokaa muka pysty syömään, se on sentään ilmaista ja ihan kunnon ruokaa aina. Jos ne jonkun mielestä on "hirveitä" vika on kyllä korvien välissä. Vituttaa tollaset kaikesta valittavat ihmiset joille kaiken pitäisi olla ihan viimeisen päälle koko ajan.

Mulla ei ole valittamista koulun ruuan mausta, vaan määrästä. 3 vuosi menossa ammattikoulussa, ja lähes jokaisessa ruuassa rajoitukset. Esim. 1 kauha kastiketta/ oppilas, 1 lasi maitoa/ oppilas. Onse kumma kun ala-asteellakin lihapullien saannin määrä oli suurempi, kuin nykyään ammattikoulussa.

Ala-asteella otettiin kisa kuka syö enemmän lihapullia...oi niitä aikoja.
Nykyään 50kg painavampana joutuu tyytymään siihen kuuteen :(

Täälläpäin ainakin ruoka tulee keskuskeittiöstä päiväkodeista lukioon. Kouluruokailu on myös ollut säästöjen kohteena nyt monena vuotena peräkkäin, ja voi vaan kaiholla muistella kouluruuan tasoa, kun olin ala-asteella. Ainakin täällä kouluruuan taso on laskenut todella paljon, eikä kehuja liiemmin heru.:1:

Toki syön koulussa, koska ruoka on ilmaista, eikä siitä siksi saisi myöskään valittaa, mutta totuus on että aikamoista paskaa se useimmiten sattuu olemaan. Onneksi kuitenkin ne tunat ja sheikkerit voi ottaa mukaan kouluun.

Kouluruokailun taso vaihtelee todella paljon eri paikkakuntien välillä, joten turha alkaa mielestäni kitisemään heti, jos joku kommentoi negatiiviseen sävyyn oman paikkakuntansa kouluruokaa, ja itselle taas kouluruoka maittaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom