Koulunkäyntiavustajat !

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sindel
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
8.6.2007
Viestejä
62
Ikä
41
Tää on kyllä aivan :offtopic: mutta kokeilenpa silti... Eli onko punttimimmien joukossa koulunkäyntiavustajia? Varsinkin niitä jotka työskentelevät ylä-asteella? Minulla ei koulutusta jne mutta nyt lähden kartuttamaan työkokemusta kyseisestä työstä, josta myöhemmin ammattiin valmistuminen oppisopimuksella... Olisin halunnut vielä näin kokemattomana ala-asteelle mutta sain paikan vain ylä-asteelta... Kertokaa kokemuksia, niin hyviä kuin huonoja! Ja hieman työnkuvastanne ( olen käsittänyt että avustajilla hyvinkin suuret erot työnkuvissa...)esim. jotkut MELKEIN jopa opettajina toimivat ja jotkut taas vain opettajien juoksupoikina.... Kaikki kokemukset ja tunteet ja tiedot otetaan vastaan, kiitos!!!

[mod]Siirretty yleiselle, niin voivat miespuolisetkin koulunkäyntiavustajat kommentoida. -Emmah[/mod]
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä olin viime lukuvuoden avustajana, ala-asteella tosin. Olin pienryhmässä jossa siis lapset joilla oppimisvaikeuksia, adhd-yms tarkkaavaisuus häiriöiset. Me erkkaopen kanssa toimimme työparina, yhdessä suunnittelimme juttuja, olimme yhteydessä muihin lapsia hoitaviin tahoihin ja arvioimme lapset, myös todistusten numerot mikä ei kyllä avustajille kuulu. Meillä kyllä sen open kanssa pelas kemiat niin hyvin yhteen ja työskentelytavat oli hyvin samanlaiset. Tuollaisessa luokassa jouduin pakon edestä välillä opettamaan oppilaille uusia asioita, meillä oli todella pieni luokkahuone ja oppilaat oli eri luokkatasoilta, joten levittäydyimme käytäville yms tekemään hommia. Mulla ei ainakaan työstä ole pahaa sanottavaa päinvastoin, menisin töihin noihin hommiin ihan milloin vain!

Tiedätkö oletko henkilökohtainen avustaja vai jossain tietyssä luokassa? Avustaja on kuitenkin pääsääntöisesti oppilaan apuna, ei opettajan. Googleta koulunkäyntiavustajan oma opas siellä on paljon tietoa avustajan työtoimenkuvasta, kaikesta mahdollisesta palkkauksesta ja sellaisesta. Tuo kannattaa tulostaa vaikka ihan itsellekkin!
 
Kouluavustaja

Allekirjoittanut on toiminut kouluavustajana ala-asteella :)
Etupäässä olen ollut koulutulokkaiden avustajana, mutta avustajien vähyydestä johtuen olen ollut vähän joka luokassa.
Toisinaan olen tuurannut opettajaa (opettajan ollessa sairaana/kokouksessa/jne.).
Liikuntatunteja olen saanut pitää aika paljon - etupäässä isommille (luokat 4-6).
Olin matikan-, äikän- ja kässän tunneilla mukana.
Mikäli koulussa on useampi avustaja niin jokaisen vahvuudet punnitaan lukukauden alkaessa.
Välitunnit olin opettajainhuoneessa kahvittelemassa ja juttelemassa. Toisinaan olin välkkävalvojana. Opettajat olivat kivoja eivätkä mitenkään aliarvioineet minua vaikka olinkin vain avustaja.
Eräästä opesta tuli minulle läheinen ;) ja olemme vieläkin hyviä ystäviä.
Johtuneeko luonteestani vai mistä, mutta vaksin ollessa sairaana tein osan hänenkin työtehtävistään.
Keittiökin tuli tutuksi, kun keittiöapulainen sairastui yllättäen eikä tuuraajaa heti saatu.
Työ oli erittäin mukavaa ja vaihtelevaa.
Lapset ovat ihania ja jokainen on omanlaisensa persoona :thumbs:
Monta mieleenpainuvaa tapausta sain työssäni kokea, niin ikäviä (mm. koulukiusaamiset) kuin iloisia tapahtumia.
Tuntuu upealta, kun näkee kaupungilla tai kuntosalilla vanhoja oppilaita jotka ovat jo aikuistuneet ja tulevat sanalle kanssani verestämään :rolleyes: "miten minä selvitin sen ja sen tilanteen tai kuinka kerroin tarinoita äikäntunnilla, liikkatunneista puhumattakaan".
 
Jaaha. Kuulostaa siltä, että työskentely tietynlaisten ihmisten kanssa (jee kummiskin sensuroitas kohta) olisi juuri päivastaista, mitä pistitte.

Totta kai riippuen avustajan suosiosta yhteisössä se voi olla hauskaakin. Eli jos lapset pitää siusta, on kivaa tai sitten jos eivät pidä, niin voi olla aika helvettiä. Sitä on kyllä nähty, että ne on koko ajan jonkun häirikkökäsienvatkaajaoppilaan, jonka aivot jäi 3-vuotiaan tasolle ja naama pakostakin rutussa, kun ei tule käskynjaosta mitään, etenkin jos niitä on joku 8-15 ihmisen luokka.

Ehkä nämä esimerkki-ihmiset tuossa yllä rakastavat niitä lapsia niin kovasti. Itsellä ei tuosta jopista ole toki kokemusta, joskus jos olisi semmonen mahdollisuus, voisi sitä koittaa 2 vko.

En kuitenkaan ole juuri semmonen, joka osaa arvostaa kaikkia häirikkölapsia "omana persoonanaan", kun en elä pilvilinnassa.

Liittyy ihan läheisesti kouluun ja avustajien asemaan, ei tarviaisi mieluusti poistaa tätä viestiä.

PS. Joo ja olen tajunnut, että kaikki avustajaopettajat eivät toimi adhd-lasten kanssa. Meilläkin luokissa ollut niitä ala-asteella, mutta miksi niitä sinne tarviaisi juurikaan, jos ei olisi niitä häiriöihmisiä? On muuten iso osa ollut mukavia ihmisiä, jos on välit alusta asti kunnossa.
 
Semisti offtopikkia, mutta muistan kuinka ala-asteella oli koulunkäyntiavustajana kohtalaisesti salia tahkonnut kaveri. Se anto aina meidän murjoo sitä täysiä nyrkeillä sikspäkkiin. Roikuttiin myös äijän käsissä kun se piti niitä niinku T asennossa. Oli se vaan siistiä. Nimi oli muistaakseni Sauli. Super-sauliksi me sitä sanottiin. :lol2: Mahtanut sillä olla hauskaa kun 7-9v kersat haluu vääntää jatkuvasti.
 
Olen työskennellyt sekä koulunkäyntiavustajana, että opettajana ja nähnyt molempien ammattiryhmien lukuisien immeisten työskentelyä läheltä.

Avustajille tärkein asia: et ole opettaja, joten älä suostu ikinä tekemään opettajan ydintyötä, eli suunnittelemaan opetusta. Voit tuurata lyhytaikaisesti opettajia, JOS ope on tehnyt sinulle millintarkan opetussuunnitelman ja ohjeistuksen ja toimittanut kaiken tarvittavan materiaalin, jonka käyttö on myös tarkasti ohjeistettu. Vaikka pystyisitkin olemaan oikeasti opettaja (eli myös tekemään sen open työn tärkeimmän osa, eli opetuksen suunnittelun), niin älä ole. Siitä työstä sinun pitäisi saada noin 700-1000€/kk korkeampi palkka. Saatko? Ok, älä siis tee sitä työtä, ole rennosti vaan pöljä avustaja. Muista vaatia opettajalta kunnollinen opetussuunnitelma ja materiaalit. Suunnitelman pitää olla niin selkeä ja yksityiskohtainen, että periaatteessa voitaisiin repäistä melkein kuka tahansa kadulta opea tuuraamaan ja homma toimisi vähintään kohtalaisesti. Jos näin ei ole, on opettaja laiskotellut (jep, niinkin tapahtuu ihan liian usein).

Myös tärkeää on, kuten missä tahansa duunissa, ettei laiskottele. Jos opekaan ei ole laiskotellut (eli on tehnyt em. asiat sulle ja oppilaille), niin älä sinäkään. Patista oppilaat opiskelemaan open toimittamien suunnitelmien ja materiaalien mukaan. Jos et näin tee, et tee työtäsi, vaan laiskottelet.

Muista olla aikuinen. Täten sinun ei pidä olla oppilaiden kaveri eikä Se Älyttömän Kuuli Tyyppi, vaan joskus ikävä ja veemäinen, patistaa, möykätä ja uhkailla. Joskus vitsailu ja rentoilu on paikallaan, mieluiten niin usein kuin mahdollista, muttei aina. Pitää kyetä myös olemaan tiukka ja jämpti, erityisesti, jos ope ei siihen pysty (sellaisia opettajiakin piisaa). Vaikka olisit oikeasti syvällä sisimmässäsi kuinka huithapeli ja rentoilija, niin oppilaiden suhteen joudut vaikka väen väkisin olemaan välillä tiukkapipo ja aito aikuinen.

Muista aina ja ikuisesti, että olet töissä ja työsi ydin on auttaa oppilaita oppimaan lisää. Jos tietyn asteinen kaveeraminen ja rentoilu selvästi auttaa tuota tavoitetta, niin hyvä. Jos ajoittainen tiukkapipoilu ja patistaminen auttaa sitä, niin toteuta sekin, vaikkei se kivaa olisikaan.

Kaiken huippu oli erään kerran avustajana, kun noin 30min varoitusajalla pyydettiin tuuraamaan uskonnon tunnille (olisin toki voinut kieltäytyä). Meikä on ikäni ollut umpiateisti ja sitten pitäisi uskontoa opettaa tostnoin suitsait. Noh, koska multa ei mitään odotettu ja ope oli laiskotellut oman duuninsa (se opetuksen suunnittelu) suhteen täysillä, en mäkään ressannut. Näinpä sitten jutustelin vaan rennosti niitä & näitä nykymaailman poliittisesta tilanteesta ensin (pohjana sanomalehdet, joita luokassa oli, niitä oli jokaisella oppilaalla yksi käsissään), josta edettiin Islamiin. Islamin uskon (joka kuitenkin on yksi maailmanuskonnoista, joten kyllä siitä on hyvä peruskoulussa edes alkeet käydä läpi) perusteet sillä tunnilla kerittiin käydä läpi kumminkin, joten ehkä se ei ihan hukkaan mennyt. Ehkä joku oppilas oppi hieman yhden maailmanuskonnon perusteista. Joka tapauksessa jäi toi ja aika moni muukin vastaava tapaus kaivelemaan, eli opettajien laiskottelu ydintehtävänsä suhteen. Ei näin!

Näyttäisi siltä, että tavallisissa peruskouluissa avustajien asema on aika huono ja heitä on ihan liian vähän. Erilaiset erityiskoulut ovat sitten eri asia, mutta tavallisten kuntien tavallisissa peruskouluissa avustajat näyttäisivät olevan lähes aina pätkätyöläisiä, eivät vakituisia ja ovat ensimmäisten säästökohteiden joukossa, eli saamassa potkut. Tämä on surkeaa ja väärin erityisesti avustajia tarvitsevien oppilaiden kannalta, mutta siltä se näyttäisi mun kokemuksen perusteella.

Mutta kaikenkaikkiaan duuni oli rentoa ja perusteiltaan aika helppoa. Palkkakaan ei sitten päätä huimannut, mutta niinhän se tuppaa olemaan, jos työssä ei kovin paljoa vastuuta eikä valtaa ole. Ja vaikka nuoriso ja lapset joskus lapioivat ns. paskaa niskaan urakalla, niin kyllä sieltä niitä iloisiakin hetkiä ja juttuja irtoaa usein ja paljon, eli kovasti plussan puolelle siinä jää useimmiten mielestäni. Ikinä sitä ei totu siihen oppimisen ihmeen näkemiseen, se on aina yhtä hienoa. Kun nuori ensin pysähtyy miettimään, sitten hoksaa/älyää ja ilahtuu ja innostuu asiasta, niin se on aina hieno hetki. :) Siihen voi avustajanakin vaikuttaa, joskus opea enemmän.
 
Työtehtävien vaihtelevuudesta tulee ensimmäisensä mieleen se, että monesti sotketaan keskenään kouluavustajat ja koulunkäyntiavustajat.
Kouluavustajalta ei vaadita mitään koulutusta kun taas koulunkäyntiavustajalla täytyy olla hommaan vaadittava koulutus.
Näin myös työtehtävät voivat erota toisistaan paljonkin.

Iivililtä tulikin aika hyvä postaus. Koulunkäyntiavustajalle mielestäni tärkeitä ominaisuuksia ovat rauhallisuus ja pitkä pinna. Niillä pärjää jo pitkälle.
Työ vaihtelee riippuen paikasta ja asiakkaista(yleisopetus, erityisopetus, henkilökohtainen avustaja jne.).
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom