Kouluja käyneet väliinputoajat?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu

protsku

Banned
Liittynyt
13.3.2003
Viestejä
4 178
Joo, mä tiedän että jokainen on oman onnensa seppä. Töitä löytyy, kun vain etsii - pääkaupunkiseudulta.

Mutta sanokaapas mistä niitä töitä löytyy sitten, jos haluaa asua Kehä kolmosen pohjoispuolella?

Ei tee yhtään mieli muuttaa Helsingin kalliisiin asuntoihin, ja siihen en suostu, että pitäisi asua jossain Kallion ongelmalähiössä.

Ikää on reilusti yli 30 vuotta, ja takataskusta löytyy kaksi ammattitutkintoa. Työtodistuksia on ihan mukava pino, mutta vakituista työpaikkaa en ole löytänyt mistään. Olen yrittänyt hakea töihin omaa koulutusta ja aikaisempaa työkokemusta vastaaville aloille.

"Jos mies ei ole löytänyt paikkaansa työelämässä 25-vuotiaaksi mennessä, ei hän tule löytämään sitä koskaan."

Työnantajilla on suoraan sanottuna melkoista ikärasismia asenteissaan. Mitäs sitten tehdään, jos 25-vuotiaana huomaa että ensimmäinen koulutus ei poikinut kunnon työpaikkaa, ja päättääkin kouluttautua uudelleen? Jos menet yliopistoon niin siinähän haet sitten seuraavan kerran duunia 30-vuotiaana. Totta kai opiskeluaikana voi tehdä monenlaista keikkaa, mutta ei ne ole oikeita töitä.

Mä en pysty olemaan enää päälle kolmekymppärinä "25-vuotias vastavalmistunut pitkän työkokemuksen omaava alan rautainen ammattilainen", jota työpaikkailmoituksissa haetaan.

Huomatkaa myös, että minulla on ollut koko ajan pyrkimys elämässä eteenpäin, yritin kovasti löytää duunia jo sen ensimmäisen koulun jälkeen. Mutta kun ei tärppää niin ei tärppää.

Jokainen teistä voi havahtua jonain päivänä siihen, että koulut on käyty, velkaa on opintolainan muodossa 10.000 euroa, töitä ei saa ja pankki haluaa omansa takaisin. Mikä neuvoksi? :arvi:

DISCLAIMER: Ei sitten perhana laiteta samalle viivalle naapurin reiskaa, joka on ollut ammattityötön peruskoulun keskeyttämisestä lähtien. Nämä pellet voi elää kohtuullisen siedettävää elämää sossun rahoilla, kun ei ole mm. kymppitonnin velkaa pankille opintolainoista. He eivät ole yrittäneet elämässään mitään, eivätkä tule koskaan pääsemään lähikaupan kaljahyllyä pitemmälle. :david:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pitäisiköhän huolestua itsekkin, ikää jo 25vee ja koulut kesken. No, kylläkin on tullut tehtyä muutama vuosi töitä ja kaiken maailman kursseja on käyty.

Ei huolestuta...
 
En tiedä miltä aloilta sun tutkinnot Protsku on, mutta en kyllä ymmärrä että miksei 30 v. työntekijä (MIESpuolinen!) työnantajia kiinnosta. Oletkohan sä myynyt itseäsi väärin? Ajatteles nyt, mitä työnantaja saa:

* pitkä työkokemus
* koko ajan suunta on ollut eteen- ja ylöspäin (eikö?)
* kypsyyttä, "vakava" suhtautuminen työntekoon (toisin kuin teineillä joskus?)

Etenkin, jos sun CV:ssa on joku järki (et ole vaihtanut paikkoja 2 kk välein ja/tai alalta toiselle, kolmannelle, neljälle jne.), luulis että töitä löytyy. No, totta on että kaikkien alan työpaikkoja ei muualta juurikaan löydy kuin pk-seudulta. Jotenkin vaan tuntuu ihmeelliseltä että työnantajaa kiinnostaa enemmän 24v. kuin +30v. työntekijä. :eek:
 
Pitäisiköhän huolestua itsekkin, ikää jo 25vee ja koulut kesken.

Ei sun tarvii huolestua, jos on kyseessä ensimmäinen ammattitutkinto. Jos pelasit korttisi oikein, niin hyvin ehdit valmistua alle 30-vuotiaana ja mikäli ala on oikea, niin saat paiskia duunia seuraavat 35 vuotta. :)

* pitkä työkokemus
* koko ajan suunta on ollut eteen- ja ylöspäin (eikö?)
* kypsyyttä, "vakava" suhtautuminen työntekoon (toisin kuin teineillä joskus?)

Työkokemusta löytyy sen verran, mitä on opiskelun lisäksi päässyt tekemään, eli kummaltakin alalta yhteensä noin 5-6 vuotta.

Suunta on ollut ruohonjuuritasolta ylöspäin sekä koulutuksessa että työpaikoissa. Sen mitä olen ottanut kuppia vuosien varrella, niin ei ole tapahtunut opiskelun tai työssäkäynnin kustannuksella.

Suhtautuminen työhön on hyvin realistinen, sillä pitää pystyä elättämään itsensä. Siinä missä joku toinen laittaa palkkatoivomuksen 3 tonnia, minulle riittäisi 2 tonnia.
 
Ei sun tarvii huolestua, jos on kyseessä ensimmäinen ammattitutkinto. Jos pelasit korttisi oikein, niin hyvin ehdit valmistua alle 30-vuotiaana ja mikäli ala on oikea, niin saat paiskia duunia seuraavat 35 vuotta. :)

Jos kaikki menee hyvin, oon 27vuotiaana valmistunut ja 30vuotiaana jos hyvissä rahoissa kiinni ja 50vuotiaana haudassa...
 
Joo, mä tiedän että jokainen on oman onnensa seppä. Töitä löytyy, kun vain etsii - pääkaupunkiseudulta.

Mutta sanokaapas mistä niitä töitä löytyy sitten, jos haluaa asua Kehä kolmosen pohjoispuolella?

Ei tee yhtään mieli muuttaa Helsingin kalliisiin asuntoihin, ja siihen en suostu, että pitäisi asua jossain Kallion ongelmalähiössä.

Ikää on reilusti yli 30 vuotta, ja takataskusta löytyy kaksi ammattitutkintoa. Työtodistuksia on ihan mukava pino, mutta vakituista työpaikkaa en ole löytänyt mistään. Olen yrittänyt hakea töihin omaa koulutusta ja aikaisempaa työkokemusta vastaaville aloille.

"Jos mies ei ole löytänyt paikkaansa työelämässä 25-vuotiaaksi mennessä, ei hän tule löytämään sitä koskaan."

Työnantajilla on suoraan sanottuna melkoista ikärasismia asenteissaan. Mitäs sitten tehdään, jos 25-vuotiaana huomaa että ensimmäinen koulutus ei poikinut kunnon työpaikkaa, ja päättääkin kouluttautua uudelleen? Jos menet yliopistoon niin siinähän haet sitten seuraavan kerran duunia 30-vuotiaana. Totta kai opiskeluaikana voi tehdä monenlaista keikkaa, mutta ei ne ole oikeita töitä.

Mä en pysty olemaan enää päälle kolmekymppärinä "25-vuotias vastavalmistunut pitkän työkokemuksen omaava alan rautainen ammattilainen", jota työpaikkailmoituksissa haetaan.

Huomatkaa myös, että minulla on ollut koko ajan pyrkimys elämässä eteenpäin, yritin kovasti löytää duunia jo sen ensimmäisen koulun jälkeen. Mutta kun ei tärppää niin ei tärppää.

Jokainen teistä voi havahtua jonain päivänä siihen, että koulut on käyty, velkaa on opintolainan muodossa 10.000 euroa, töitä ei saa ja pankki haluaa omansa takaisin. Mikä neuvoksi? :arvi:

DISCLAIMER: Ei sitten perhana laiteta samalle viivalle naapurin reiskaa, joka on ollut ammattityötön peruskoulun keskeyttämisestä lähtien. Nämä pellet voi elää kohtuullisen siedettävää elämää sossun rahoilla, kun ei ole mm. kymppitonnin velkaa pankille opintolainoista. He eivät ole yrittäneet elämässään mitään, eivätkä tule koskaan pääsemään lähikaupan kaljahyllyä pitemmälle. :david:

Menet työkkäriin ja huolit mitä tahansa työtä.

En tajua miten kehtaat haukkua jotain toista työtöntä pelleksi, jos oma elämäntilanteesi on työn tekemisen kannalta ihan sama. Sinä et tiedä naapurin reiskan elämän taustoista yhtään mitään, joten et voi puhua hänen yrittämisestään tai yrittämättä jättämisestä yhtään mitään.

Yhtä hyvin joku voi tulla tänne selittämään sulle, ettet tarpeeksi yritä, kun et töitä huoli ja jos tosissaan työtä haluaa niin muuttaa sen perässä vaikka Utsjoelle.

Asiat eivät ole kuitenkaan niin yksinkertaisia sinun tai naapurin reiskan elämässä, vaikka sivusta katsojen on helppo niin väittää.
 
Joo, mä tiedän että jokainen on oman onnensa seppä. Töitä löytyy, kun vain etsii - pääkaupunkiseudulta.

Mutta sanokaapas mistä niitä töitä löytyy sitten, jos haluaa asua Kehä kolmosen pohjoispuolella?

Ikää on reilusti yli 30 vuotta, ja takataskusta löytyy kaksi ammattitutkintoa. Työtodistuksia on ihan mukava pino, mutta vakituista työpaikkaa en ole löytänyt mistään. Olen yrittänyt hakea töihin omaa koulutusta ja aikaisempaa työkokemusta vastaaville aloille.

Auttaisi kovasti, jos kertoisit miltä alalta tutkintosi ovat?

Eikä kannata dissata Hesan lähiöitä. Oikeasti joku Vuosaari ja Rastila ovat ihan rauhallisia mestoja, pikkukersat pelaavat alkuillasta fudista ja yöllä on kuolemanhiljaista.

Mä en pysty olemaan enää päälle kolmekymppärinä "25-vuotias vastavalmistunut pitkän työkokemuksen omaava alan rautainen ammattilainen", jota työpaikkailmoituksissa haetaan.

Ei kukaan pysty. Ne hakevat sellaista ihmejannua, jota ei ole olemassakaan. Kannattaa silti hakea. Vaikka työnantaja voi kuvitella, että joku yliopistosta 14-vuotiaana valmistunut super:arvi: hakisi heiltä töitä oltuaan jo lastentarhassa koodaamassa Noksulla, sellaiselta ei hakemusta tule. Niistä tulleista hakemuksista sitten valitaan parhaat haastatteluun. Joissain hommissa sitäpaitsi ikä voi olla jopa etu.

Huomatkaa myös, että minulla on ollut koko ajan pyrkimys elämässä eteenpäin, yritin kovasti löytää duunia jo sen ensimmäisen koulun jälkeen. Mutta kun ei tärppää niin ei tärppää.

Tämän voi mainita työhakemuksessa. Jos selität, miksi olet lukenut toisen tutkinnon, sitä ei katsota kovin pahalla. Yleensä kaikki "poikkeavuudet" CV:ssä kannattaa selittää hakemuksessa.
 
Menet työkkäriin ja huolit mitä tahansa työtä.

Senkö takia olen käynyt peruskoulun ja lukion jälkeen muuta koulutusta yli 7 vuotta, että olisin työnhaussa samalla viivalla peruskoulun keskeyttäneen sosiaalipummin kanssa? :eek:
 
Suhtautuminen työhön on hyvin realistinen, sillä pitää pystyä elättämään itsensä. Siinä missä joku toinen laittaa palkkatoivomuksen 3 tonnia, minulle riittäisi 2 tonnia.

Tämä on suuri virhe.

Työnantaja katsoo, että jaahas, parin tonnin poika, ei varmasti osaa tehdä hommia. Tsekkaa alan vastavalmistuneen keskipalkka ja pyydä se plus vähän päälle. Annat psykologisesti sen kuvan, että olet niskan päällä, vaikket olisikaan. Ne henkilöstöpuolen ihmiset haistavat epätoivon eivätkä halua sellaista töihin. Ole mieluummin varma ja anna sen näkyä myös palkkatoiveessa.
 
Senkö takia olen käynyt peruskoulun ja lukion jälkeen muuta koulutusta yli 7 vuotta, että olisin työnhaussa samalla viivalla peruskoulun keskeyttäneen sosiaalipummin kanssa? :eek:

Kouluja käynyt työttömyyseduista "nauttiva" henkilökö ei sitten ole sosiaalipummi? (Varsinkin, jos ei huoli työtä, jonka katsoo omalle arvolleen liian matalaksi.)
 
No yrittäjyyshän on aina yks vaihtoehto, mutta harvalla riittää rahkeet siihen.

Uskoisin että mukavuudenhalu ja epärealistinen kuva työelämästä (nuorilla ammattivalintaansa tekevillä) on tekijöitä joka rajoittaa ihmisten työllistymistä. Se vaan on niin että kaikki ei voi tehdä sellaista työtä mistä tykkää.

Nykyään on monilla nuorilla hirveä hinku päästä esim. media- alalle tai taidekorkeakouluun, vaikka lahjoja ei juurikaan olisi. Sit taas alat joilla tarvitaan työvoimaa (raksa jne. raskaat hommat) ei vedä porukkaa, kun ei haluta tehdä raskasta/puuduttavaa työtä.

Nykyään työmarkkinat muuttuu nopealla tahdilla ja ihmisten täytyy vaan sopeutua sekä muuttaa töiden perässä jos on pakko. Jos ei osaa pelata joutuu vaihtopenkille...

Ja mitä vakituisiin työpaikkoihin tulee, ne on aikalailla katoava luonnonvara.

Itse kannatan globalisaatiota koska se antaa paremmat mahdollisuudet menestyä sellaisille ihmisille joilla on lahjoja, sisua, ahkeruutta jne. Jokainen todellakin on oman onnensa seppä...
 
Menet työkkäriin ja huolit mitä tahansa työtä.

Ei missään tapauksessa. Ensin etsitään oman alan töitä, jollei niitä löydy mitenkään minkään kiven alta, sitten tuota vaihtoehtoa kannattaa harkita. On yhteiskunnan varojen tuhlausta opiskella ja mennä sitten mihin tahansa työhön. Koulutuksen tulisi aina johtaa ammattiin eikä sellaista alaa kannata opiskella, miltä ei aio työllistyä.
 
En tajua miten kehtaat haukkua jotain toista työtöntä pelleksi, jos oma elämäntilanteesi on työn tekemisen kannalta ihan sama. Sinä et tiedä naapurin reiskan elämän taustoista yhtään mitään, joten et voi puhua hänen yrittämisestään tai yrittämättä jättämisestä yhtään mitään.

Tuota noin, jos kyse on Protskun kuvailemasta peruskoulun keskeyttäneestä Reiskasta niin eihän tuo haukkuminen ihan syyttä tule. Peruskoulu ei ihan oikeasti nykymaailmassa ole niin vaikea etteikö sieltä selviytyisi jos halua on.

Ja Protskussa ja reiskassa on se ero, että Prodella on pari tutkintoa ja työkokemusta ilmeisesti jo reilut 10 vuotta. Reiskalla näitä ei ole.
 
Senkö takia olen käynyt peruskoulun ja lukion jälkeen muuta koulutusta yli 7 vuotta, että olisin työnhaussa samalla viivalla peruskoulun keskeyttäneen sosiaalipummin kanssa? :eek:

Ootko itse jotain muuta kuin sosiaalipummi? E: hävisin hipalle
Sitäpaitsi ette ole samalla viivalla, olet selkeästi ylikoulutettu ja siten epätodennäköisempi työn saaja.
 
Kouluja käynyt työttömyyseduista "nauttiva" henkilökö ei sitten ole sosiaalipummi? (Varsinkin, jos ei huoli työtä, jonka katsoo omalle arvolleen liian matalaksi.)
Haloo Hippa! Protsku ainakin puheidensa mukaan hakee aktiivisesti duunia toisin kuin nuo sosiaalipummit jotka mainisit. Sosiaalipummit eivät tee mitaän/tekevät vain vaadittavan, että ansiosidonnainen tms. pyörii.

Jos olisin itse hitsari vailla töitä niin en varmasti menisi siivoojaksi. But the again, that's just me...
 
Tämä on suuri virhe.

Työnantaja katsoo, että jaahas, parin tonnin poika, ei varmasti osaa tehdä hommia. Tsekkaa alan vastavalmistuneen keskipalkka ja pyydä se plus vähän päälle. Annat psykologisesti sen kuvan, että olet niskan päällä, vaikket olisikaan. Ne henkilöstöpuolen ihmiset haistavat epätoivon eivätkä halua sellaista töihin. Ole mieluummin varma ja anna sen näkyä myös palkkatoiveessa.

Toi on täysin totta. Kyllä ne parhaat paikat yleensä pamahtaa kavereille joilla on vahva oma- arvontunto, riittävästi euroopan- omistaja asennetta ja riittävä koulutus/työkokemus.

Harvemmin myöskään kukaan superfiksu, tunnollinen java-koodaaja hiirulainen nousee johtajan paikalle.
 
Haloo Hippa! Protsku ainakin puheidensa mukaan hakee aktiivisesti duunia toisin kuin nuo sosiaalipummit jotka mainisit. Sosiaalipummit eivät tee mitaän/tekevät vain vaadittavan, että ansiosidonnainen tms. pyörii.

Jos olisin itse hitsari vailla töitä niin en varmasti menisi siivoojaksi. But the again, that's just me...

Haloo itsellesi, se, että joku on keskeyttänyt peruskoulun ja on työtön EI tarkoita automaattisesti sitä, ettei hän etsi työtä.

Todennäköisyydet on asia sikseen, mutta jonkun ihmisen koulutuksen ja työttömyyden perusteella ei pidä tehdä mitä tahansa päätelmiä henkilön yrittämisestä.
 
Noiden työpaikkailmoitusten tehtävä on "kiillottaa" osaltaan firman imagoa, joten kannattaa ilman muuta hakea niihin töihin vaikka ei 24-vuotiaana olisikaan 5v kokemusta esim. myyntipäällikön töistä. Olen muutamilla rekrymessuilla noitten HRM-puolen ihmisten kanssa jutellut ko. asiasta.

Ei varmaan kannata niihin hakemuksiin laittaa mitään aivan alhaistakaan palkkatoivetta... jotenkin voi paistaa läpi epätoivo ja oman ammattitaidon aliarvostus.

ps. kerro nyt, että mitä olet opiskellut? Anonyyminä täällä tietääkseni kirjoitellaan. Olis mielenkiintoista tietää... jotenkin ihmetyttää toi tilanne.

ps2. oho mäyris jo tosta palkasta sanoikin
 
Viimeksi muokattu:
Kouluja käynyt työttömyyseduista "nauttiva" henkilökö ei sitten ole sosiaalipummi? (Varsinkin, jos ei huoli työtä, jonka katsoo omalle arvolleen liian matalaksi.)

Missä täällä on sanottu etten ole huolinut tarjottua työtä? Olen ottanut työttömänä ollessa kaiken tarjotun työn vastaan, jopa sellaista työtä, mistä selviää kunhan osaa käynnistää kahvinkeittimen. Tämä on vain ansioluettelon kannalta ongelmallista, kun kovasti koulutukseen panostanut ihminen ei ole päässytkään suoraan uraputkeen. Miten selität tämän työhaastattelussa?

Toivoisin kovasti, että tästä asiasta keskusteltaisiin myös yleisellä tasolla, koska +30 vuotiaita työttömyysloukkuun pudonneita on tässä maassa tuhansia. Minun case on vain yksi monien joukossa, ja on sekä koulutettuja että kouluja käymättömiä työttömiä. Tässä tredissä voisi puhua siitä, miksi kouluja käyneetkin jäävät tyhjän päälle, jos tähtien asento on työhaastattelussa vääränlainen. :itku:
 
Haloo itsellesi, se, että joku on keskeyttänyt peruskoulun ja on työtön EI tarkoita automaattisesti sitä, ettei hän etsi työtä.

Peruskoulun keskeyttäminen kielii siitä, että henkilö on jollain tasolla totaalinen vätys. IMO.
 
Back
Ylös Bottom