Koukussa raejuustoon!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kuinka käy raejuustonystävän ulkomailla?

Onko kellään kokemuksia ulkomailla olevasta vastaavasta tuotteesta vai onks tää vaan meidän pohjolan sisukansan oman tuote?

Rahkaa saa varmaan minestakin maasta, vaikka taitavat olla rasvasempia kuin meidän perinteinen maitorahka.

Siis maailmanmatkaajat kommentoikaa..... :0:

ruisranne2000 sanoi:
Onko kellään kokemuksia ulkomailla olevasta vastaavasta tuotteesta vai onks tää vaan meidän pohjolan sisukansan oman tuote?
Esim Jenkeissä Cottage Cheese -nimellä kulkeva tuote maistuu ilmeisesti vaihtelevalta meijeristä riippuen. Jotkut merkit haukuttu paskoiksi ja joitakin on väitetty ihan hyviksi. Faidra ja Pulla kertonee asiasta enemmän? :)

ruisranne2000 sanoi:

Rahkaa saa varmaan minestakin maasta, vaikka taitavat olla rasvasempia kuin meidän perinteinen maitorahka.

Rahkaa en ole täältä USA:sta onnistunut löytämään, mutta raejuustoa kyllä. Rahkaa saattais saada jostain erikoistuotekaupoista, mutta enpä ole jaksanut lähteä metsästämään. Raejuustoa on sitten sitäkin useampaa sorttia: isolla rakeella, pienellä rakeella, keskikokoisella rakeella... "märkää" (ehkä hiukan vetisempää kuin suomalainen), kuivaa (hiukan fetan tyyppistä)... maustettua, maustamatonta, suolatonta, tavallista... riisifrutti-tyyppisissä pakkauksissa hillon tai marjojen kera... 4% rasvaa, 2% rasvaa ja rasvatonta. Valinnanvaraa siis riittää! Meillä tulee ostettua aina joko 2% rasvaa sisältävää tai rasvatonta. Vajaa 700g maksaa $2.45 Wal-Martissa eli suht edullista tuo täällä on. Muutamia merkkejä ollaan kokeiltu, osa on aika hirveän makuisia mutta tuo Wal-Martin oma on ainakin mun mielestä herkkua. Samoin Albertson's-kaupan raejuusto on hyvää. Ravintoarvot siinä on proteiinin ja hiilareiden hiukan erilaiset kuin suomessa, protskua on n. 13g/100g ja hiilaria 4g/100g.

Rahkanhimossani mä yleensä tosin syön raejuustoni niin, että pistän sen blenderiin ja sotken "rahkaksi". Sekaan tuoreita mansikoita, hiukan suklaa/mansikkaproteiinia, ananasta tai banaania... Nam :kuola:

Jenkit ei ilmeisesti kuitenkaan perusta raejuustosta ihan yhtä paljon kun kassalla tulee omituisia kommentteja. Suomessa vaan katsotaan kieroon, mutta täällä ihmiset suorastaan pällistelee ostoskärryyn ja sitten mittailee päästä varpaisiin ihmetellen, "you guys really like cottage cheese... huh?"

ruisranne2000 sanoi:

Englannissa olen muutamaan otteeseen syönyt raejuustoa ja...

No, en suosittele sitä kellekään. Maku on varsin pahvimainen ja epämielyttävä.

sfl sanoi:
Englannissa olen muutamaan otteeseen syönyt raejuustoa ja...

No, en suosittele sitä kellekään. Maku on varsin pahvimainen ja epämielyttävä.

Kuka muuten tietää, että milloin raejuusto on tehnyt tulonsa suomalaisten ruokapöytään? (Itte veikkaan 70-luvun loppupuolta)

Hummerivirta sanoi:
Jos heittää soijajauhoo jogurtin sekaan tai puuroon nii muuttaaks se makuu mitenkään jauhomaiseks tai jotain..en minä tiedä..pitää varmaan ite kokeilla niin tiiän :D

Ei pidä.

Faidra sanoi:
mitä mielenkiintoisempia juttuja aikaan aina marjasorbetista juustokakkuun...

Millainen marjasorbetti? Juustokakkuohjeesi olen nähnyt, mutta muistaakseni siihen ei raejuustoa tullut. Anna ihmeessä uusinkin tuotoksesi. Sen verran pahaa edellinenkin oli. ;)

Oon kuitenkin miettinyt samaa juttua - kuinka paljon merkitystä sillä todella on, mistä lähteistä ne proteiinit ottaa?

Eivätköhän ne aminohapot ratkaise. Niitä kaikkia kun pitäisi saada. Tätähän et muuten tiennyt.

Jos otetaan esimerkkitilanne: toinen heppu syö protskunsa pelkästä raejuustosta ja rahkasta, toinen monipuolisesti eri lähteistä. Tuleekohan tästä ennenpitkää jotain eroja kehitykseen, lihasmassan kasvuun, elimistön toimintaan tms? Osaisko joku valaista tyhmempää?

Onko sinusta tullut jo aivan pimeän tyhmä? Varmastikin monipuolisuutta kannattaa suosia, varsinkin ravinnossa.

sumutin123 sanoi:
Millainen marjasorbetti? Juustokakkuohjeesi olen nähnyt, mutta muistaakseni siihen ei raejuustoa tullut. Anna ihmeessä uusinkin tuotoksesi. Sen verran pahaa edellinenkin oli. ;)
HOH! Vai et tykänny? No, eipä se mun ohje oikeasti ollukaan... hehee. Tein vaan alkuperäisen hiukan eri tavalla ;) Tässä on pari kokeilua:

Raejuusto-hedelmä-marjasorbetti

200g raejuustoa
1dl maitoa / vettä
maun mukaan makeutusainetta
-> pistä nämä sekaisin blenderissä, siten että sekoituksen koostumus on sileä

Sitten blendeiin sekaan pakastemarjoja (mun suosikki on mansikka) ja pakastehedelmiä (Suomesta noita ei kai voi ostaa, mutta pakasta itse banaani-, persikka-, mango- ja ananaspaloja ja vaikka viinirypäleitä. Niistä saa kivan pakastehedelmäsekoituksen. Näistä tulee sorbettimainen sössö... nam! Päälle kun lorauttaa vielä kaloritonta suklaakastiketta niin ai että on namia. :) Jos pelkistä marjoista tekee niin sitten voi pistää vaikka mustikoita ja mansikoita, niistä tulee hyvää sorbettia.

Raejuusto-marjapiirakka

Pohja:
kaurahiutaleita tehosekoittimessa hienonnettuna, vehnäleseitä, pellavansiemenrouhetta, öljyä/vähärasvaista paistonkestävää margariinia, makeutusainetta, kanelia (en osaa sanoa suhteita - ite vaan kaatelen sekaan ja sekoitan kunnes näyttää hyvältä -> tässä tapauksessa taikinan pitäis olla todella jäykkää)

Sekoita kaikki pohjan ainekset ja painele vuokaan.

Täyte:
Raejuustoa ~300g
1 kananmuna
1-2 valkuaista
makeutusainetta maun mukaan
(rasvatonta jogurttia jos haluat)
sekalaisia marjoja

Sekoita kaikki muut ainekset paitsi marjat blenderissä sileäksi. Kaada kippoon ja laita sekaan marjat. Sitten täyte pohjan päälle vuokaan ja koko hoito uuniin. En tiedä asteista kun ite taisin paistaa sitä 400 fahrenheitissa.. ottakoot joku selvää jota kiinnostaa enemmän. Paista kunnes näyttää kypsältä. :D

Sori kun ohjeet on niin epämääräisiä, mutta en ikinä mittaile mitään aineita jos kehittelen jotain reseptiä ihan summassa.

Art2 sanoi:
IMO: se valion salsa-raejuusto on tosi hyvää

Hyi prkl! Tai no, kyllä sitä syö niiden lisäprotskujen takia (2g enemmän protskuja kun perusraejuustossa!!1). Se tzatziki on taas kyllä sitten ihan eri asia, NAM :kuola:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Raejuusto kuuluu myös mun suurimpiin herkkuihin ja tungen sitä myös sen mukaisesti ruokaan kuin ruokaan! Yksi vakkari välipalani onkin ollut sokeroimaton mysli + sokeriton marjakeitto + raejuusto :kuola: Muutama päivä sitten meni kuitenkin luu kurkkuun, kun luin joko uudesta Fitness-, Hyvä terveys tai Sport-lehdestä (en nyt kuollaksenikaan muista mistä niistä), että mysli-raejuusto-sekoitus vaikuttaa elimistössä samoin kuin söisi pelkkää sokeria! Ensireaktioni oli että :anssi: , mutta epäilys jäi kalvamaan mieltäni. Onko tosiaan näin?
Mysli on toki hyvin hiilaripitoinen ruoka, mutta ei käsittääkseni ihan sokeriin verrattavissa. Kun siihen vielä lisää raejuustoa, niin ravintoarvojen pitäisi mun mielestä kohota jo melkoisesti. Pitääkö suosikkikomboni kuitenkin kuopata täysin? :itku:

Menthos sanoi:
Hyi prkl! Tai no, kyllä sitä syö niiden lisäprotskujen takia (2g enemmän protskuja kun perusraejuustossa!!1). Se tzatziki on taas kyllä sitten ihan eri asia, NAM :kuola:

Ite en todellakaan tykänny tzatzikista. Se ei ollu lähelläkään tzatzikia.

Raejuusto ulkomailla

Espanjassa ainakin saa Englannista tuotua raejuustoa, ja Lidlistä saksalaista. Paikallista ei ainakaan oo viiteen vuoteen sattunu silmään, mutta nuo tuontitavarat on sellasia 4.2% rasvaa sisältäviä ja ihan siedettävän makuisia kun niihin tottuu. Tosin enpä oo ikinä syöny suomalaista raejuustoa, mutta veikkaisin, että lähes samanlaista. Täällä on kyllä juustoissa suolaa ehkä hieman enemmän, mutta itse tykkään tehdä riisipuuroa tuosta raejuustosta sotkemalla siihen makeutusainetta, kanelia ja vaniljan makuista proteiinia ja hyvää tulee. Syön myös noitten suomalaisten pussipuurojen kanssa sekaisin (sillon kun niitä joku tänne mulle tuo pari pakettia).

Rahkasta sitten sen verran että pitää ostaa Exquisa-merkkistä maitorahkaa, jota kai saa Suomestakin, koska siinä lukee kyljessä jopa suomeksi, että mitä se on. Rasvaa 0,2% ja makuun myös tottuu kun riittävästi syö. Tosin mieluummin sitä maustaa vaikka ananaksella.

Nuo onkin sitten pääasiassa mun proteiininlähteet. Lihaa tai lintua en syö, mutta täällä tulee sitten usein kyllä ostettua tonnikalaa (tuoretta ja purkissa) sekä makrillia.

Juustoilla herkuttelen, koska täällä ne on älyttömän rasvaista. Kaupassa kun olen töissä, niin sain tilattua Valion Edamia, mutta sitäkään ei tuoda kuin 23%. Joten vähemmälle jää sen syönti... Muuten täällä ei ole mitään light-versioita kun muutamasta tuorejuustosta, joita kyllä välillä syön. Ja sitten herkuttelen sellaisilla Burgos-purkkijuustoilla, koska kesällä ilmestyi rasvaton versio. Se on sellaista valkeaa kovaa tuorejuuston tapaista juustoa, ja 75g purkissa 10g proteiinia.

En tiedä kiinnostiko tämä nyt sitten ketään mutta kunhan kertoilin

Että ikävä Suomen rasvattomia tuotteita on sitten kova!:D

Rahkasta sitten sen verran että pitää ostaa Exquisa-merkkistä maitorahkaa, jota kai saa Suomestakin, koska siinä lukee kyljessä jopa suomeksi, että mitä se on. Rasvaa 0,2% ja makuun myös tottuu kun riittävästi syö. Tosin mieluummin sitä maustaa vaikka ananaksella.
Mitäh pelkästään Exquisaa! Sehän on semmoista sokeri mössöä, että avót..

NGV sanoi:
Mitäh pelkästään Exquisaa! Sehän on semmoista sokeri mössöä, että avót..

No voi kauhia?

Jos rahkan on tarkoitus toimia proteiinilähteenä, niin exquisa ei ole kyllä valinta :)

Pizza Hutissa oli muuten "kevyempi vaihtoehto" buffet-pöydässä. Ilmeisesti vähemmän rasvaa, ketsuppi korvattu salsakastikkeella, liha porkkanaraasteella ja juusto raejuustolla. Aika mielenkiintoinen ratkaisu, joka jäi buffet-pöytään.

Maustamaton exquisa kcal 48, p 8g, hh 3,5g, r 0,2g että ihan ok kamaa tuo on mutta ne maustetut onkin sitten erijuttu

kaenkky sanoi:
Maustamaton exquisa kcal 48, p 8g, hh 3,5g, r 0,2g että ihan ok kamaa tuo on mutta ne maustetut onkin sitten erijuttu

Tämä on täysin totta, ja sokeria ei oo tuossa yhtään. Ne maustetut onkin sitten jo täynnä sokeria, joten ne jää kaupan hyllylle, mutta eikös teidän mielestä tuossa maustamattomassa oo nuo arvot ihan kohdallaan..?

Back
Ylös Bottom