Kotitekoista ruisleipää

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HABA82
  • Aloitettu Aloitettu
Leivon itse omat ruisleipäni, koska kotona tehty leipä on mielestäni parempaa kuin kaupasta ostettu :kuola: ja myös selvästi halvempaa. Vuosien mittaan säästän ihan mukavasti, kun ottaa huomioon, että syön ruisleipää yli kymmenen kiloa kuukaudessa :D

Käytän ruisleipäainesta (ruisjauhoa, jossa on taikinajuuri valmiina) ja haluaisin tietää onnistunko, jos korvaan puolet siitä tavallisella ruisjauholla :) En haluaisi oppia sitä kantapään kautta (enkä viitsi tehdä PIENTÄ koe-erää - leivon parin viikon välein 6 kiloa kerralla).

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voisitko laittaa vaikka reseptin tänne tosta ruisleivästä? Kotitekoinen leipä on ihan tajuttoman hyvää, itellä rupee pikku hiljaa taas tökkimään kaupan leivät, niin vois vaikka leipoa itse välillä.

edit: just tuli käytyä hakamassa kaupasta margariinia ja hiivaa ja tänään pitäis tehdä vähän pullaa:kuola:

Mä en tunnusta olevani Haba82 (:D), mutta laitan tähän linkin jonka mukaan itse olen ruisleipää tehnyt ja aina on onnistunut. Tuossa ohjeessa juuri valmistetaan itse, mikä eroaa useimmista ohjeista, joissa tarvitaan erikseen hapatinta tai käytetään vanhaa juurta.

http://194.252.88.3/rsweb2.nsf/sivut/ruoka?opendocument&pageid=Content1447160C095

Edit: Taitaakin pitää heti laittaa juuri likoamaan jotta parin päivän päästä olisi tuoretta leipää :kuola:.

Eipä tarvii ite leipoo, kun on tossa 3km päässä tommonen kotileipomo, josta saa ihan helvetin hyvää ruisleipää. Ja aina tuoretta. Nam.

Eipä tarvii ite leipoo, kun on tossa 3km päässä tommonen kotileipomo, josta saa ihan helvetin hyvää ruisleipää. Ja aina tuoretta. Nam.

Niissä on luultavasti käytetty vehnäjauhoja seassa, joten hifistelijälle kotona kokonaan täysjyväruisjauhoista tehty leipä on paras ja maistuvin vaihtoehto ;).

Niissä on luultavasti käytetty vehnäjauhoja seassa, joten hifistelijälle kotona kokonaan täysjyväruisjauhoista tehty leipä on paras ja maistuvin vaihtoehto ;).

Totta ja lisäksi se on aina ihan eri fiilis kun tekee jotain alusta loppuun omin pikku känsisin kätösin:)

Totta ja lisäksi se on aina ihan eri fiilis kun tekee jotain alusta loppuun omin pikku känsisin kätösin:)

Sanopa muuta. Itse tehty on aina itsetehty (vaikka leipien ulkonäkö olisi kaikkea muuta kuin täydellinen :lol2: ).

Voisitko laittaa vaikka reseptin tänne tosta ruisleivästä? Kotitekoinen leipä on ihan tajuttoman hyvää, itellä rupee pikku hiljaa taas tökkimään kaupan leivät, niin vois vaikka leipoa itse välillä.

edit: just tuli käytyä hakamassa kaupasta margariinia ja hiivaa ja tänään pitäis tehdä vähän pullaa:kuola:

Jos käytät ruisleipäainesta, sinun ei tarvitse lisätä kuin hiiva ja vesi :) Ohjeet ovat pakkauksessa.

Näin minä sen teen: taikinaan 4 kiloa ruisleipäainesta, 2 pussia kuivahiivaa, 3,6 litraa lämmintä vettä. Annan taikinan kohota reilun tunnin ajan.

Muotoilen neljälle pellille tasaisen, pellin täyttävän leivän, jonka jaan leivinpyörällä kuuteentoista leipäpalaan - tarkoitus ei ole irrottaa paloja toisistaan, se vain helpottaa valmiin leivän pilkkomista (taikina ei paljoa paisu uunissa). Kannattaa muuten tehdä leivät suoraan pellille (muistakaa leivinpaperi :thumbs: ). Ulkonäön vuoksi jauhotan leipien pinnat ja pistelen ne haarukalla.

Paistan leivät 250 asteessa noin 40 min (siis kaksi peltiä kerrallaan ja kiertoilmaa käyttäen :) ). Kun leivät ovat jäähtyneet, leikkaan ne 64 osaan ja laitan pakastepusseissa pakastimeen.

Se päivittäinen tonnikalatölkillinen on muuten todellista herkkua mikrossa lämmitettyjen, omatekoisten ruispalanpuolikkaiden päällä :kuola:

Vehnäjauhoja on käytetty ruisleipäaineksessakin - tuoteselosteen mukaan rakennetta parantamaan ;)

Vehnäjauhoja on on käytetty ruisleipäaineksessakin - tuoteselosteen mukaan rakennetta parantamaan ;)

Itse tosiaan teen tuon linkittämäni ohjeen mukaan täysjyväruisjauhoista, jossa ei ole vehnäjauhoja. ;)

aito ruisleipä tehdään ilman hiivaa , eli se on oikeasti nimeltää hapanleipä :) eli vanhasta taikinasta jätetään juuri pönttöön ja tehdään sen sekaan uusi taikina ja taas jätetään se vanha juuri oottamaan seuraavaa leivonta kertaa :)
tätä tehdään meijän puodissa joka päivä,rieskan ohella :)

Koska teen ruisleipää niin usein, haluan homman hoituvan mahdollisimman nopeasti ja pienellä vaivalla. Kahta sunnuntaiaamua enempää en ole vielä halukas kuukaudessa asiaan käyttämään. Olen kyllä syönyt myös ns. oikeaa ruisleipää :) , mutta makuerosta en osaa sanoa puolesta tai vastaan. "Helppoustekijä" takaa vielä toistaiseksi ruisleipäaineksessa pysymisen, mutta ehkä tulevaisuudessa haluan leipoa vieläkin edullisemmin...

Säästöä syntyisi myös, jos leipä onnistuisi suunnittelemallani tavalla :)

aito ruisleipä tehdään ilman hiivaa , eli se on oikeasti nimeltää hapanleipä :) eli vanhasta taikinasta jätetään juuri pönttöön ja tehdään sen sekaan uusi taikina ja taas jätetään se vanha juuri oottamaan seuraavaa leivonta kertaa :)
tätä tehdään meijän puodissa joka päivä,rieskan ohella :)

Tästä tulikin mieleen, että itse olen joskus jättänyt hiivan kokonaan ylläolevasta reseptistä pois, ja joskus tehnyt hiivan kanssa ja molemmilla tavoilla onnistuu (leipä kohoaa ihan samalla tavalla).

Hitto että leipominen on kyllä viimesen päälle hippuhommaa. Samoin kun ruuanlaitto.... pitäis vaan olla kunnon leivinuuni tai etes kiertoilma hässäkät että ei menis koko viikonloppua leipiä paistaessa aina. Eihä sitä oo mitään järkeä kovin pientä satsia tehdä. Kannattaa tehä silliei että riittää koko suvulle ja kavereille kanssa limppu viemisiks.

Meilläkin tehdään ruisleipää aina silloin tällöin. Kannattaa kokeilla laittaa osa jauhoista riihiruisjauhoja (ainakin Liperin myllyn riihiruisjauhoja olen nähnyt useammassakin s-marketissa pääkaupunkiseudulla). Niillä saa hyvän savuaromin.

Aiheeseen jollain tapaa liittyen. Onko porukalla leipäkoneita ja tuleeko niillä hyvänmakuisia leipiä? Minkä tyyppisille leiville ne sopii (ei ainakaan rieskalle :D)? Laittakaapa kokemuksia ja vinkkejä.

Ihan mielenkiinnon vuoksi kysyisin: mitä siitä seuraisi, jos taikinasta jättäisi pois juuren? Olisiko leipä vain oudon makuista, vai olisiko se esim. kivikovaa tai :wall: käsiin hajoavaa?

Ihan mielenkiinnon vuoksi kysyisin: mitä siitä seuraisi, jos taikinasta jättäisi pois juuren? Olisiko leipä vain oudon makuista, vai olisiko se esim. kivikovaa tai :wall: käsiin hajoavaa?
Juuren tehtävä on siis käynnistää maitohappokäyminen ja kohottaa leipä. Saattaa se leipä jonkin verran hapattua ja kohota ilmankin, mutta veikkaan että tulee aika lättänä ja kova leipä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom